Angående artikeln om oljebyte i automatlådor med momentomvandlare, som diskuterades för en tid sedan, hittade ja det här klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=MsdPAadc9fY
Jag tycker att det är märkligt att Saab rekommenderar byte var 12000.e mil, medan Volvo påstår att oljebyte inte är nödvändigt trots att det i princip är samma typ av låda, Aisin.
Kommentarer
Här går jag på Saab:s linje, det lönar sig i längden.
Självklart beror det på hur bilen körs, som taxi eller mestadels på långkörningar.
Jag kan inte se videon här och nu, men vill ändå tillägga att det skiljer mellan olika bilar och årsmodeller hur man gör. Vissa kräver datoranslutning, vilket förstås krånglar till det för hemmamekaren. Ibland finns det ingen sticka.
Ok hultarn, men hur i hela friden kan Volvo påstå att det inte behövs oljebyte på en V70 när Saab föreskriver byte var 12000:e mil med i princip samma låda.
Aisin föreskriver byte efter 12000 mil på den här typen av låda.
Jag har nu träffat två st V70-ägare som fått samma svar av Volvo, inget byte behövs!
Då posten hade Renault, som ju servades hos Volvo, fick de samma svar enligt min lantbrevbärare som nu kör Fiat.
Växellådan på Renault höll ca ett år.
Man måste ju komma ihåg att en postbil växlar lika mycket på ett år som en vanlig privat bil gör på tio år.
Det är väl ett sätt för Volvo att hålla servicekostnaderna nere!
Jo, så är det säkert. Det gäller ju att se bra ut. Om jag minns rätt så sa inte heller Saab tidigare nåt annat än oljebyte enbart för taxi. Och då just vid 12.000 mil. Kanske även Volvo har nåt finstilt om den saken?
Jag kommer ihåg att på gamla merca fanns det en separat oljeplugg i convertern.
Regelbundna oljebyten d.v..s. spolning i automatlådan är ALLTID viktigt!
Oavsett vad biltillverkaren påstår!
Talar man med representanter från Aisin Warner så säger de att oljebyten är avgörande om det ska hålla 20000 mil eller 60000+ mil, men vissa biltillverkare förnekar detta totalt och hävdar att oljebyten inte behövs när lådan sitter monterad i deras produkter. Alltså helt emot Aisin Warners egna uttalanden.
Fullt förståeligt om slutkonsumenten blir förvirrad.
Ta Volvo som exempel. Vad säger dom om just sina Aisin Warner-lådor? Jo riktiga motsägelser...
På automatväxlade bilar för privatbruk behövs oljan ej bytas,
men så fort bilen är ett tjänstefordon som t.ex. polisbilar och taxi med långa drivlinegarantier ska oljan slaviskt bytas var 6000e mil!
Varför månntro? Jo, i det fallet blir volvo ersättningsskyldiga vid ett ras!
Volvo vet att ett växellådsras kommer som ett brev på posten mellan 20000-35000 mil om oljan inte byts.
Men om lådan rasar för en privatperson så blir det stora reservdelsintäkter istället.
De har även sett till att INGA reservdelar säljs till lådan utan den säljs enbart som ny del för ca 55-60 tkr.
Snacka om att föra konsumenterna bakom ljuset.
Spolar man lådan var 6000 mil så håller troligtvis lådan tills bilen i övrigt har fallit i bitar...
Detta gäller inte bara exemplet med Aisin-lådorna i Volvo, utan samtliga automatlådor.
Jag tror att det kan vara som JörgenE skriver, man struntar medvetet i privatbilister, lådan håller ändå så länge att det blir tredje eller fjärde ägaren som får stå för byte och då kanske värdet på bilen är så lågt att det inte lönar sig.
Att man tar bort avtappningspluggar kan ju verka lite underligt, men oljebyte ska ju ändå ske som på filmen i början.
Magnetpluggen borde ju vara kvar, men den kostar väl någon krona och en ekonomimupp har väl räknat ut att de sparar oändliga summor utan plugg.
Men oavsett vad Volvo påstår går jag efter vad Aisin rekommenderar, de vet säkert mer om sina produkter än Volvo.
Och när Saab ändrade sig kan man ju undra varför inte Volvo gör det.
Har alltid bytt olja/filter i mina automatlådor oavsett vad tillverkaren rekommenderar. Har heller aldrig drabbats av ras heller (förutom en TH200-låda som ändå var tidsinställda haverister)
Audi påstår att det är livstid på oljan i aut lådan vilket är absolut bullshit.
Alla Tyskar vet det, men tydligen inte alla svenskar.
Samma växellåda sitter i en del BMW och Mercedesbilar - ZF 5HP24 - en 5 växlad steptroniclåda.
Enligt uppgift rekommenderar MB olje och filterbyte med 80000km intervall.
vet ej hur det är med bmw.
I vilket fall är det allmänt känt på forumen man läser i att det är avgörande för växellådans livslängd att göra dessa byten/spolningar.
Livstiden är ju slut när lådan rasar så där har dom ju lite rätt.
Men det är ju trevligt om det inte är lådan som är begränsningen.
Jag talade med en taxiåkare som bytte sina bilar vart femte år och då hade de gått ca 80000 mil. Han påstod att de som beg. var i ett utmärkt skick, trots milen. Jag protesterade, men han stod på sig, allt slitet vat bytt, vissa saker flera gånger, men automatlådorna, momentomvandlarlådor, byttes nästan aldrig och var i mycket bra skick.
Men där fuskades det aldrig med oljebyten!
Byta olja är nog det viktigaste man kan göra på en bil.
Japp, frugans morbror var väldigt noga med byten, han skulle byta olja i styrsnäckan på sin Fiat 600 som gått 3000 mil!
Han var övertygad om underhållets betydelse för livslängden.
Min Volvo V40 T4 är fullservad på Volvo, om oljan i lådan är bytt nån gång har jag inte en aning om, det finns inget noterat om det i serviceboken. Oljan är svindyr, men jag har hittat den på Swedol, 20 liter för drygt 1000:- + moms, så jag funderar på en spolning nu när bilen snart passerar 25.000 mil.
Oljan ser dock fin ut på stickan, det gjorde den inte på min BMW som gått 16.000 mil, det var en grå sörja, och den årsmodellen hade ingen bytesintervall.
" Oljan är svindyr, men jag har hittat den på Swedol, 20 liter för drygt 1000:- + moms,"
62:50/liter är ju otroligt billigt!
Jag menar om man köper orginal, då är den dyr.
Har olja i några dunkar i bagaget på 740:n, men dom är fulla ännu så antingen är kärran nöjd eller ägaren lat...
Även på dom gamla säger Volvo att man inte ska byta olja i automatlådan, och den lådan har inte ens nåt filter..
Volvo kan ju säga vad som helst, de tillverkar inga automatlådor och gamla bilar tar de heller inget ansvar för.
Sedan kan det ju vara så att Volvo, i likhet med de flesta bilägare, inte läser instruktioner från tillverkarna!
Läste servicematerialet, jag vet vad tillverkaren av lådan rekommenderar.
Frågan är ju varför det är så.
Är ju lite motsägelsefullt att till ena kunden säga att dagens olja är så bra att de håller bilen ut, och till nästa kund som är taxiåkare säga att oljan ska bytas.
Vad är extrema körförhållanden och ven bestämmer det? Är det lifetimeolja i t.ex USA också där tillverkaren kan ställas till svars på ett annat sätt?
Jag tycker att det är ganska enkelt.
Taxibilen går kanske 15-20000 mil om året, växlar ofta och sliter på lådan. Där krävs oljebyte 2 gånger om året för att inte åkaren ska byta märke nästa gång, det är ju hans arbetsverktyg!
Privatbilen behöver kanske tio-femton år för att nå samma körsträcka och ändå har lådan kanske mått bättre och under den tiden har det inträffat en mängd andra fel på bilen och lådan kanske ändå håller ytterligare 20000 mil utan att paja. Och skulle den paja är det ingen tillverkare som står för några som helst åtaganden.
Men till alla som går på dumheterna med att det inte behövs oljebyte i automaten vill jag ge ett råd, strunta i vad biltillverkaren påstår, byt olja och skjölj lådan minst var 7000e mil och njut av vilken skillnad det blir!
Med samma logik skulle man ju inte behöva byta motorolja om man inte kör så hårt... Tillsatser mals ner, det gäller både transmissions och motorolja.
Motoroljan utsätts för emissionsgaser, bränsle och högre värme, vilket inte oljan i automatlådan gör.
En granne kom in häromkvällen och berättade att lådan i hans C5 hade gått bananas. Bilen har gått drygt 20000 mil och lådan har aldrig fått någon ny olja. Citroen påstår att det aldrig behöver bytas olja, men det är en Aisin, lika 9-3, och de rekommenderar byte efter 8000 mil på den här lådan.
Det visade sig att oljan var helt svart och nu har den blivit renspolad och fått ny olja, men felet består. Ny låda kostar ca 40000:- och han börjar tröttna på utläggen, han har lagt ut mer än 50000:- på den här bilen.
Lite lustigt är att han älskar den här bilen till skillnad från den förra, Avensis, som han avskydde hela tiden ( i 36000 mil!) men faktum är att den var det inte många dyra fel på och inga fel på automatlådan. Den har ju också Aisin, men den fick förmodligen oljebyte av Toyotaverkstan vid service!
Visar filmen verkligen rätt metod för nivåkontroll av oljan i Automatlådor i allmänhet?
Som i den här filmen brukar man kontrollera oljenivån i automatlådor.
http://youtu.be/DJK2hfiiya4
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.