Hej!
Jag har en golf från 98, modell 4 som ej klarade besiktningen pga avgasvärdena.
De hittade fel på katen som skramlade vilket ofta betyder att den gjort sitt.
På vägen till verkstaden, som jag besökte innan besiktningen, mötte jag en bil i hög fart i en kurva. Väglaget var som det brukar på smala vintervägar, snorhalt.
Jag gick ner med h framhjul och kom ej upp utan hjälp.
Kunde inte se något på bilen och bad verkstaden kika men de sa aldrig något.
Deras uppgift var att byta handbromsvajern samt kolla över avgasröret som lossnat och läckte.
De svetsade igen ett hål och hängde upp det igen.
Efter verkstadsbesöket märkte jag att bilen luktade olja.
Jag kan inte ha rutan nedvevad för då går det ej att andas.
Varje gång jag stannar bilen och kliver ur luktar, stinker det av olja.
Bilen har inget oljeläckage, finns inte en droppe under den och kylarvatten har jag inte fyllt på på ett år sen jag bytte ett kärl.
I dagsläget behöver bilen ca 1 liter olja i veckan.
Då kör jag ca 35 mil.
Förbrukningen innan kunde en liter räcka 200 mil.
Vad är det som har hänt?
Motorn går bra för övrigt och bra krut i den så att säga.
Jag tror med andra ord inte att någon kolv har gått sönder utan har en idé om att ventilpackningarna är slut.
Eller kan det var topplockspackningen som läcker ut i förbränningsutrymmet?
Det finns en del kladd i oljepåfyllningslocket men det brukar ju inte behöva betyda att packningen gått, speciellt inte som det inte försvinner något vatten.
Hur påverkas förbrukningen om vevhusventilationen är täppt?
Är det någon som vet hur mycket det kan kosta att byta ventilpackningarna?
Eller som kanske vet om det kan vara något annat fel på den?
Tacksam för svar.
Vh Golfarn
Kommentarer
Har du kollat slangen till vevhusventilationen?
Vad händer om den är täppt?
Nej jag har inte kollat den än.
Saabnisse har ett bra tips där, vevhusventilationen ska föra bort övertrycket (som alltid bildas i vevhuset) på ett bra sätt, oftast till insuget.
Om det blir täppt, tar övertrycket fel väg, och då följer ofta oljan med. T.ex. via oljestickan, påfyllningslocket, ventilkåpans packning eller liknande.
Du säger att bilen stinker olja, det kan bero på att olja trycks ut och sedan rinner längs avgasgrenröret och ligger där och bränns. Då får du kanske inget dropp under bilen.
Försök att se vart det ryker från vid motorn.
Ventiltätningarna tror jag inte du behöver tänka på, de skulle du ha märkt tidigare. Oftast i form av en blått rökmoln ur avgasröret direkt när du startat bilen.
Håller på och skruvar med golfen men det var inte vevhusventilationen som det var fel på.
Rev toppen igår men passade på att ta kompprov först.
Det visade 12,5 kg på tre av cylindrarna men cylinder nr 3 ville bara nå upp till knappt 8 kg.
Det luktade ordentligt med riktigt bränd olja när jag fick av toppen och alla kolvarna förutom den i första cylindern, hade ett lager av bränd olja som påminde om tjära.
Vändkanter syntes knappt till och ej heller några repor i cylinderlopoen.
En ventil såg inte helt hundra ut och toppen har nu lämnats iväg för planing och bortmontering av ventiler för kontroll av dessa samt styrningarna.
Kommer att byta vad som behövs bytas.
Går även ett steg längre och byter kolvringarna eftersom det inte är så mycket merjobb nu.
Bara att lossa sumpen och vevstakarna och för dem uppåt.
Kompisen har bra verktyg eftersom han varit bilmek.
Köpt ny katalysator också.
Sen vore det väl fasen om den inte skulle klara besiktningens krav.
Fast bilen blir för dyr att sälja sen.
Blir till att behålla den flera år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.