Idag bytte jag en halvljuslampor fram på bilen, den ena gick sönder igår på väg till Malmö.
Jag har inte bytt lampor på denna bilen innan så jag kollade naturligtvis instruktionsboken.
I den stod det att man skulle lämna in bilen till en märkesverkstad för att byta lampor men
det stod faktiskt hur man skulle gå tillväga för att göra ett lampbyte och eftersom jag inte är helt ovan att meka litet så tänkte jag att jag skulle ge det ett försök.
I boken stod det att man skulle lossa en plastmutter i ena kanten på lyktinsatsen och sedan skulle man dra i en slags krok för att lösgöra hela lyktinsatsen. Man kommer alltså inte åt att byta lampor inifrån motorrummet alls, finns inte en chans.
Jag gick ut till bilen gjorde som det stod i boken, lossade plastmuttern och började sen dra i kroken. Kroken satt naturligtvis ganska hårt eftersom det troligtvis inte bytts halvljuslampor (eller andra lampor) på ett tag. Men efter lite dragande och lirkande så gled kroken ut och lyktinsatsen skulle vara lös. Den hade väldigt god passning i lykthuset så det blev även att lirka där ett tag men till slut var lyktinsatsen ute. Så långt så var det en baggis att byta lampor, det var som typ man alltid gjort, ta av plastlock, lossa kabelskon, lossa spännfjäder och lampan var ute.
I med ny lampa och montering sen i omvänd ordning. När man väl tagit lös insatsen så vet man hut det funkar så monteringen var enkel så när som på en grej. Jag tappade den förbannade plastmuttern när jag skulle skruva dit den på den ena sidan och den ramlade långt ner i utrymmet under lamphuset. Naturligtvis är det en massa plastskydd under bilen så att komma åt något därifrån var uteslutet. Nåväl ner med ena armen mellan pinalerna inifrån motorrummet och ner och rota på känn. Efter lite rotande kände jag faktiskt muttern och lyckades få den mellan två fingrar så jag kunde fiska upp den.
Med lite mer försiktighet skruvade jag mutter på plats och bytet var klart.
Summarum är att det faktiskt inte var speciellt svårt att byta lampor och faktiskt är det ju lättare att byta lampor med hela insatsen lös, man kommer liksom åt bättre.
Första tanken var att det är idiotiskt att behöva lossa hela lyktinsatsen men efter detta bytet så kan jag konstatera att det faktiskt inte var så tokigt i alla fall.
Kostade mig 158:- att byta 2 halvljuslampor (+lite tid)
Hur har ni det på era bilar? Har ni bytt lampor någon gång?
Kommentarer
På nuvarande Megane är det väldigt enkelt (till skillnad från förra...), dra upp ett metallverktyg som sitter i bakkant på lyktinsatsen, lossa 2 skruvar (funkar med vanlig skruvmejsel och hylsnyckel också) och drag insatsen rakt framåt. Den glider på 2 skenor så när man lossat på elkontakten kan man faktiskt ta loss den helt om man vill. Det behövs dock inte för man kommer åt väldigt bra ändå och byter lätt en lampa på 2 minuter. Har bytt båda sidorna en gång, efter ca 1,5 år.
Låter hyfsat enkelt FLAC. Har hört priser på de bilar man är tvungen att lämna in för lampbyte där de tar upp till 2500:- för detta. Måste vara en ordentligt överpris för detta om det görs av en van mekaniker.
He-he, jag känner till det där med att tappa små saker där man absolut inte får tappa dem, så jag har skaffat två "upplockare", dels en halvmeterlång något fjädrande stång med en liten magnet i änden och dels en lika lång wire med klor i änden.
De har använts så många gånger att det är dags för utbyte.
På vissa bilar äe det inte kul med byte t.ex förra Megane där man funderade på om de började med lamporna och byggde bilen runt dem.
På mina tidigare VW och Saab bytte jag halvljuslampor varje höst, det kostade inte mycket och var enkelt.
V70 går också bra, på en del modeller tar man ut insatsen, men inte på alla och det är inte heller alla lampor som är enkla att byta.
Just det där med ockerpriser för byte känner jag till. Första gången jag behövde byta xenonlampa på Saaben tog jag fram instruktionsboken och läste "Byte av xenonlampor måste göras på en Saabverkstad på grund av hög spänning. Felaktigt utfört arbete med högspänningskomponenter kan innebära livsfara".
Ok, iväg till Saabverkstan, montören tog fram diagnosdatorn och läste av.
"Det är fel på vänster halvljuslampa".
"Jag vet, det är därför jag är här"
Han öppnade huven, tog bort kåpan över batteriet, bort med plastkåpan över lampan och bort med lampan.
Sedan föesvann han i ca tio minuter (en kopp kaffe?), kom tillbaka, monterade lampa och batterikåpa, igen med huven , tände lyset och såg att det fungerade,
"Ok, då skriver vi ut så får vi se vad det kostar"
Så här står det på fakturan:
Kontroll/Felsökning 198:-
Xenonlampa strålkastare vänster fram 198:-
Glödlampa xenon 1157:30
________
1553:30
Rabatt 15% -232:99
25% moms på 1320:30 330:08
________
Att betala 1650:-
Jag berättade det här för en av killarna på bilprovningen som jag känner och jag sa att ingen är väl så korkad att han byter lampa med tändningen tillslagen, det är ju upp till 40kV tändspänning, men bara 80V drivspänning, men strömmen är ju låg.
"Men det är ett jäkla högt tryck i lampan, så ta på dig skyddsglasögon om du tappar den!"
Höger xenonlampa byttes ett halvår senare p.g.a. en försäkringsskada så den kostade mig inget.
Två år senare var det dags för vänster lampa igen, Nu åker jag inte till Saabverkstan tänkte jag, utan köpte en på AD-bildelar för 650:- (ca halva priset för samma fabrikat!).
Jag tog tid på bytet, från det jag öppnade huven och tills jag stängde den tog det exakt 4 minuter!
1000:- för fyra minuters jobb ger en timlön på 60000:-, det börjar ju närma sig konkursadvokaters löner! :o)
Nu är det snart dags för höger lampa igen, det syns när ljuset börjar bli lilafärgat.
Det är inte billigt med xenon!
Men i övrigt har inte en enda lampa gått sönder på 12000 mil.
saabnisse, jag hade inte haft nytta av varken "stång med magnet" eftersom muttern var av plast, och inte av wire med gripklo eftersom jag inte såg muttern uppifrån. Jag tyckte jag vcar så försiktig men likt förbannat tappade jag den :-).
Det var ren tur att jag hittade den med fingertopparna.
Sen till ditt byte, precis som jag sade förut så måste detta med lampbyte vara någon sorts ocker och bedrägeri.
60.000 för 4 minuters jobb...man skulle tydligen vara i bilbranschen.
Det känns precis som om man försöker "skrämma" kunderna att lämna in bilen för lampbyte.
"Du dör om du gör det själv" :-)
Kan verkstäderna byta lamporna så kan man själv också göra det så länge det inte behövs specialverktyg (kommer nog snart det med) Är man någorlunda van att meka så borde det inte vara någon större fara att byta lampor själv.
Det är min inställning och det var därför jag gjorde det själv trots varning från instruktionsboken.
12000 mil på lamporna är väldigt bra saabnisse.
Jag är lite förundrad över dina xenon-problem, saabnisse. Jag har nu haft 3 Audi med xenon på raken (2 år - 10.000 mil, 3 år 15.000 mil och 2 år 8.000 mil) och har aldrig bytt en lampa. Vad är det som skiljer? Knappast kvaliteten, det lär väl vara samma leverantör för båda fabrikaten? Märkligt....
Skrev fel i förra inlägget, det skall vara 60.000/timme förstås. Några 10-tal år till så blir det kanske 60.000/5 minuter :-)
Japp, tredje lampan som sitter i på vänster, den är dock fortfarande fräsch, dags för tredje på höger.
Jag talade med min chefsmekaniker som åker BMW, han ansåg inte att det var onormalt, men han varnade för kinesiska lågprislampor, han provade ett par, de höll två veckor!
Det vore kul om någon annan som har erfarenhet av dessa kunde skriva om dem här.
Biltemas kostar t.ex. 500:- ( och de uppger livslängden till 2000h) och det finns ännu billigare.
Xenonkungen tar 695:-/paret.
Det är ju frestande att prova.
Det är väl som vanligt att man inte skall köpa det billigaste alternativet. (finns oftast en anledning till att de är billigast)
Men om man hittar en till halva priset jämfört med märkesverstadens pris så får man ju vara ganska nöjd även om de inte håller exakt lika länge som "original"
Nu sade du saabnisse att lampan du köpte var av samma fabrikat som originallampan så rimligtvis borde den hålla lika länge då som lampan som satt i och då byter du ju bägge lamporna till samma pris som för en hos märkesverkstaden, ja nästan i alla fall.
När det gäller kinesiska och Xenonkungen kan jag berätta om mina erfarenheter.
Jag har köpt "fulxenon" till våra bruksbilar, och den ena satsen från Xenonkungen har funkat utan bekymmer, tror det är 4 säsongen nu.
Jag köpte en billigare sats direkt från Kina, och där la den ena ballasten av redan efter en månad. Jag skickade ett mail, och de skickade nya grejor direkt. En hel sats!
Och även "kinesen" funkar numera utan anmärkning.
Tror att Xenonkungen säljer även s.k. märkeslampor ( Philips mm ) till bra pris.
Kan tillägga att jag plockar ur xenonen vid besiktningen, tar bara 10 min.
Visst är det farligt att byta xenonlampor själv, ungefär lika farligt som att byta tändstift. Hög spänning och liten ström.
Hur många brukar byta tändstift med tändningen på...?
Jes på bilar som Phaeton bytes lamporna automatiskt när de går sönder (backup är installerat) :-)
Kul läsning!
Att döma av tester och mina egna erfarenheter, så brukar Philips glödlampor vara att rekommendera i alla sammanhang.
Jag kan berätta för dig hur du byter lamporna på din Phantom om du vill Jes, det är verkligen väldigt genomtänkt som för det mesta på Vw, men jag bara hittar ju på mina erfarenheter från Vws bilar så jag antar att dessa inte duger i detta fall heller då?..
.
Nu blir det snart inga lampbyten under bilens livslängd när alla bilar får LED belysning . Och bra lyser det även utan att försämras med tiden.
http://www.vibilagare.se/test/ljus/ljustest-opel-ampera-toyota-prius-2012-36884
Har du bytt Jes? Jag har bytt och vet hur det är men varför har du inte berättat hur smidigt det går till då i denna tråd om du nu tagit reda på hur man går tillväga?
Här finns en guide för Ola och andra angående byte av lampa på Phaeton.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4586996
Personligen skulle jag lämnat in bilen på märkesverkstaden och tagit med frugan på en finare resturang under väntetiden.
Rustan, Personligen lägger jag hällre pengarna på just att bjuda ut tjejen på en finare restuarang i stället för att vara billös en antal veckor och lägga en massa pengar bara för ett löjligt lampbyte då jag faktiskt måste kunna använda min bil men vissa är tydligen lika nöjda ändå oavsett hur bilen är gjord bara man får ett VW-märke i grillen och man har ju olika värderingar vilket väl är tur... =)
Självklart ska du byta alla lampor på en gång när du tvingas demontera hela stötfångaren Jes, och lämna in bilen på Vw du så att du får orginaldelar då vissa lampor faktiskt är ganska speciella på din bil, det skulle vara intressant att se vad Vw tar för pris för detta byte för att se var vi står i förhållande till detta.
Men visst, om du nu tycker detta är kul så är det väl lika bra att bara byta en lampa så att du får riva stötfångaren och strålkastarna några gånger till snart... ;)
@ Ola
Tar det flera veckor att byta lamporna? Jes pratar ju om 3 timmar.
Missförstå mig inte nu för jag gillar Phaeton men visst är det en katastrofal miss om man måste demontera stötfångaren för att byta lampor. Detta måste vara en dyr åtgärd om man lämnar in bilen men Vw kanske tänkte som så att om man har råd med en Phaeton så har man råd med att betala dyrt för att byta lampor.
Om jag fattar Jes rätt så kommer han att byta dem själv och det är ju att föredra även om det tar lite tid.
Jag har gjort många lampbyten själv på egna och andras bilar och många gånger svurit över korkade lösningar på en del bilar.
Men jag har också märkt att det dels har uppgetts fel metoder vid lampbyte i instrukitionsböcker och dels fel lamptyper(!).
Många gånger har jag klurat ut bättre metoder vid byte och det har hänt att jag ändrat konstruktionen för att underlätta byte.
Det ska bli intressant att höra från Jes när/om det blir aktuellt med lampbyte och hans erfarenheter.
Det förekommer tyvärr en mängd åsikter från de som vet hur det är trots att de inte sett bilen mer än på bild, men de har hört talas om hur förfärligt besvärligt det är.
Jag kan ju referera till ViBs undersökning om lampbyte på olika modeller där t.ex. 9-5 gen 1 var en av de besvärligaste att byta på.
Även om det är lite puligt på höger sida går det på någon minut utan att demontera något utom hållaren.
På V70 som det däremot var väldigt enkelt att byta på, gäller det att det inte är det på alla modeller och vissa lampor är besvärliga.
Men har man inte två tummar mitt i handen går det, men tror man inte på det är det bara till att betala för jobbet.
Jag vet inte vad som är läskigast, det hutlösa priset för ett byte eller det faktum att du, som inte ens har en Phaeton, ringer upp verkstan och tar reda på detta enbart för att få smeta det i ansiktet på Jes... snacka om sandlådenivå, där fick skadeglädjen ett helt nytt affischnamn...
Så när Jes byter sina lampor så kostar det 3127. Förstår inte varför man ska tycka det är så hutlöst, vi snackar ju om en lyxbil.
Vad kostar det på en Bentley eller Rolls-Royce?
Men det är klart, tycker man att ekonomin är det allra viktigaste med sitt bilägande och bara är ute efter bästa möjliga driftsekonomi så är man väl inte heller den köpare som Bentley och Phaeton vänder sig till.
Då åker man kanske i sin Toyota och tänker "oj, vad billigt den här bilen går", medan jes åker i sin Phaeton och tänker "oj, vad komfortabelt den bilen går".
Olika prioriteringar helt enkelt. Conny är nog nöjd med sitt bilköp utifrån sina önskemål och jag är säker på att Jes är nöjd med sitt bilköp utifrån sina önskemål.
5900:- för ett lampbyte är inget annat än rent bedrägeri.
Kan bara hålla med OP om det föredömligt enkla i att byta lampa på Skoda Octavia (noterar att vi har samma bil). Däremot måste jag säga att instruktionsbokens information är klart undermålig åtminstone i mitt fall (årsmod 2011). När en lampa pajade i somras köpte jag en ny och tänkte först byta på macken men blev inte klok på hur man skulle komma åt - och i instruktionsboken stod bara något i stil med att "om du inte vet vad du gör, låt verkstan göra jobbet". Åkte hem och googlade och insåg hur enkelt det var...
Just nu har dock en fånig liten positionslampa som kallas "daylight driving light" och sitter i dimljuset fram pajat vilket gör att den irriterande indikationslampan på panelen alltid lyser. Återstår att se om det är lika lätt att komma åt därnere.
Det beror väl på verkstaden, Shogun... sen är det väl också olika beroende på modell vad det kostar, det finns väl inget märke som har enhetspris för alla modeller vad jag vet. Varför skulle jag försvara verkstadskostnader, jag äger varken bilfabrik eller verkstad. Men det jag vet att jag betalade på min förra bil var 5744 kronor inkl vattenpump, en 2-liters 16V Meganemotor. Det var på en fristående verkstad men den auktoriserade skulle ha 6200 för samma jobb. Ganska normalt oavsett märke vad man kan se (dessutom inte varje år utan vart 5:e). Min nuvarande har kamkedja så där räknar jag med 0 kronor. Inte för att jag vet vad Renault har med lampbyte på VW att göra men du får säkert någon slags logik i det där.
Läs min kommentar, var "försvarar" jag biltillverkare med undermåliga konstruktioner? Där skrev du nog innan du tänkte... jag skrev "vet inte vad som är värst, det hutlösa priset för ett byte..." är det ett försvar? Jag är den förste att förbanna den idiotiska konstruktionen på Megane II, men de gånger en lampa pajade köpte jag mig fri, verkstan tog en hundring för jobbet... På den nuvarande tar det 5 minuter utan att skita ner sig.
Flertalet av oss som kommenterar här har inte samma intensiva vilja som du att gå i försvarsställning för ett märke bara för att vi förtillfället äger det. Mitt bilval är inte något slags livslångt ställningstagande, det är ju inte som att välja partner eller yrke eller om man ska skaffa barn osv... Men detta vill du inte förstå, det har vi märkt förr så det är faktiskt inget att fortsätta käbbla om. Nöj dig med att veta att de flesta inte tycker att ett bilköp innebär att välja sida i något slags märkeskrig.
Det är rätta takter Jes, som jag skrev i inledningen på tråden så står det i instruktionsboken att även jag skulle lämna in till verkstad för att få bytt lampor men det gör man inte förrän man går bet på det.
Det är ju ändå oftast för att verkstaden skall kunna debitera dyra verkstadstimmar.
Skall bli kul att höra sen hur du klarat det och vilken tid det tog.
Får nog supportera FLAC här.
"...ingen miljonär anser sig ha råd med lampbyten..." Ja, det var kul. Tyvärr var det väl inte menat som ett roligt inlägg, men det blev kul.
Och eftersom Conny jämför ny hyundai med begagnad Phaeton så kunde ju Jes ha köpt 3 begagnade Hyundai för samma pris som sin Phaeton och köra på gärdet med
Shogun skrev "Kunde nästan köpa 3st för samma pris som Hyundaien"
Jag gissar att han menar 3 st Phaeton. Är Hundaj verkligen så dyra?
Men Hanzzon, Jes skrev också att han inte behövt byta någon lampa än och när det blir aktuellt ser han det som "något kul".
Och det kan nog vara riktigt, det är nog roligare att skruva på en sådan bil än en vanlig Svenssonkälke.
Men det jäkliga är väl att skruvarna rostar fast på den också efter ett antal år?
Rejält snevridna tolkningar kan tydligen vissa göra för att i möjligaste mån försöka idiotförklara mig eller mitt jobb som faktiskt bytt dessa lampor på just denna bilmodell och vet hur det är vilket jag aldrig skrivit att det skulle ta flera veckor.
Men det är såklart inte alls bilen som är dumt konstruerad utan vi försöker i stället idiotförklara verkstäderna liksom den som Shogun kollade fakta om prisuppgift med som begärde 5900kr för detta byte då Jes inte berättar om vad verkstäderna begär för detta arbete.
Jes undrade redan långt före Jul (den 5 dec) hur han skulle byta lampor på sin Phaeton och skrev sedan en dryg månad senare (9 Jan) detta, citat:
"Jag har inte bytt ännu .. men vad jag menar är att; utan lyse måste man ju åka något annat .. Så tre timmars bökande är, tycker jag värt besväret."
Detta tolkar jag som att man måste vara utan sin bil i flera veckor (om man nu inte vill åka olagligt)och "åka annat" bara för att bilen är så dumt konstruerad att Jes inte lyckats byta ännu under flera veckors tid samtidigt som han kanske tycker det är för dyrt att göra det på en verkstad eftersom det aldrig verkar bli gjort.
Varför inte bara svälja stoltheten och erkänna en idiotisk konstruktion där man måste demontera hela stötfångaren för ett lampbyte i stället för att gnälla på dyra verkstäder, angripa han som tog reda på priset det kostade på samma verkstad eller gå så lågt att man nervärderar mig och verkstaden som jag jobbar på för att jag berättar detta som faktiskt bytt dessa lampor?
Som svar på Shoguns fråga så tog vi ca 4000kr för detta där lamporna står för mer än halva kostnaden så vi kanske var för billiga då om man jämför med verkstaden du frågade.
Jag gör bara samma tolkningar som vissa andra här som tror att jag skrivit att det tog flera veckor för oss att byta lampor på en Phaeton, så någon av dina lampor har alltså inte gått då Jes?
Är det alltså närmast en fördel om lamporna är idiotiska att byta bara för att bilen är en lyxbil menar du?
Ja jag har bytt lamporna på Phaeton och jag står för att jag tycker att konstruktionen är idiotisk när man måste demontera hela stötfångaren för att byta men jag har tydligen fel där och vissa av er som inte gjort bytet vet säkert detta bättre som så mycket annat...
Det kanske är i en handbok från Haynes som man rekommenderar demontering av halva bilen för ett lampbyte.
Jag minns första gången jag bytte drivrem på en Saab 9000 och skruvade efter Haynes anvisningar, då blev det mycket för mycket och mycket fel.
För att inte tala om hur de anser att man ska skruva för att byta laddningsregulator!
Det visade sig att det finns mycket bättre sätt än vad som rekommenderas i Haynes.
Nu är ju just 9000 en ganska trögskruvad bil, men det är ju onödigt att skruva mer än nödvändigt.
Rekordet var en Alfa, där knappast något stämde i Haynes och där det var nödvändigt med en italiensk bok.
Börjar man skruva med Phaetons framljus så inser man snart att det bara är att skruva bort stötfångaren som även Vw gjorde, men du kan ju alltid kolla på din egen bil Jes och klura på hur lämpligt det verkar att byta utan att ta bort stötfångaren.
Vill du även ha bildbevis på att jag gjort detta byte så kan du få det också om du nu även betvivlar att jag gjort detta?
Saabnisse, Om du tror att vi går efter några Haynes böcker så tror du fel och en Saab 9000 har inte mycket med en Phaeton att göra förutom att ingen är speciellt bra konstruerade för att kunna skruva med men där föredrar jag faktiskt Saaben! ;)
Jes, Du har förresten inte motorvärmare till din Phaeton heller va? Vi tänkte montera detta på en Phaeton-ägares uppdrag men fick till svar att kungar och presidenter har varmgarage så det fanns ingen motorvärmare framtagen till Phaeton och det blev nobben där... =)
Denna ägare har dock återkommande problem med att bilen drar ur trots sina specialbatterin, man förstår varför VW valt att bygga in ett hjälpstartbatteri från början då det används flitigt men det tråkiga är att massa funktioner inte fungerar då och det är ju inte så det är tänkt om man har en sån här bil, vi funderar därför nu om vi ska montera in en batteriladdare med ett motorvärmaruttag som ägaren får använda för att ladda batteriet men det känns lite dumt utan en motorvärmare man kan använda samtidigt.
Har du inga batteriproblem på din?
Föga förvånande så hörs det fler problem med bilar utanför Toyotasfären uppe från Edsbyn.
Kul att någon håller ställningarna medan Shogun är i Thailand, annars skulle det ju vara ett behagligt lugn här.. ;-)
På tal om det så kan jag glädja Hanzzon att ingen av våra Cittror fortfarande inte behöver ha lång tid på sig efter start, antingen hade du en sjuk bil på verkstaden, eller så är det så att vi har otrolig tur med våra bilar.
hultarn, här finns motorvärmare till Phaeton http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/find_your_engine_heater/
Men det är till 3,0 förstås.
Men fungerar inte slangvärmare?
http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE
Otroligt underhållande att studera Ola-Connys försök att misskreditera andras bilköp. Först var det flopp-bil i 3 månader och nu är det service-historiken som ska nagelfaras.
Man kan lugnt konstatera att ingen bil är i närheten av att vara lika intressant för Ola-Conny än Jes Phaeton.
saabnisse: du svarade Hanzzon och inte mig i #51 va? Blev lite konfunderad där.. :-)
Ursäkta hultarn, blev lite fel där :o/
Jag berättar bara det jag varit med om och varken VW-själva eller Autoexperten/KGK sa att det fanns motorvärmare till bilen men jag kollade förståss aldrig på Biltema Nisse... ;)
Var hittar ni någon annan motorvärmare än till Phaeton 3,0 TDI från 2011 i den listan kan man undra då ni borde veta att bilen fakiskt finns med mer än ett enda motoralternativ och kundens bil hade inte den enda motor från 2011 som motorvärmare fanns för.
Men jag har såklart fel där också och ni får gärna tro att det finns motorvärmare till Phaeton på Biltema.
Phaetonen jag pratade om fungerar för tillfället förutom att motorlampan tänds titt som tätt men det lär säkert inte bli några mer problem med kvalitétsbilen så jag ska inte besvära er med mina erfarenheter mer när jag andå har fel i allt och egentligen aldrig varken bytt lampor (då dom ju bara är roliga att byta) eller varit med om några problem med Phaeton i vissa personers värld så jag ska inte besvära er med mina erfarenheter mer.
Hanzzon, det var inte jag som nämnde Biltema.
Jag skrev det här "Men fungerar inte slangvärmare?
http://www.calix.se/consumer/index.asp?lang=SE"
Tack Ola!
Hackenbush ,
Förstår att Du har en Octavia2 (1Z), eller hur ?
Men hur har VAG tänkt att vi bilägare ska uppfatta deras senaste tilltag att helt utesluta listan med vilka lampor det skall vara för att inte CAN-BUS ska varna ?
Jag uppfattar det som en total nedvärdering av oss som kunder och en omyndigförklaring !
Vid kontakt med Skoda på FB, svarar man att det står på lampsockeln ! God dag Yxskaft !
Hur kul på en skala är det, när det är 30 minusgrader och snöar för fullt ?
1. Öppna bakluckan
2. Lyft golvet i bagageutrymmet
3. Plocka fram den lilla ring-kroken och en Philpsmejsel
4. Stoppa in kroken i det lilla hålet på insidan av baklyset och dra loss plastskyddet
5. Skruva loss de 2 skruvarna på baklyset och ta loss det från sin plats
6. Lossa lamphållaren från lyktglaset och titta efter vilken lamptyp Du ska gå in i affären och köpa.
7. Byt lampa
8 - 13 utför moment 1-6 i omvänd ordning !
Hur lätt det hade varit om jag bara hade kunnat plocka fram instruktionsboken under passagerarsätet, köpa 2 nya lampor och sedan kunnat stå hemma i ett varmt garage och byta i lugn och ro.
NYA MODELLER ÄR INTE ALLTID BÄTTRE !
I Saabs instruktionbok finns en utmärkt tabell över nästan alla lampor, det står också utmärkt bra hur de ska bytas.
Men! När det gäller xenonlampor står det endast ”Byte av xenonlampor måste göras på en Saabverkstad…”
Inte ett ord om varför! Inte ett ord om vilken lamptyp det rör sig om.
Jag kan nämna att det inte är särskilt svårt att byta xenonlampan om man inte är ren idiot och det är varken farligt eller olagligt.
Det här är väl ett utmärkt exempel på hur verkstäderna kan tjäna bra på att utföra enkla jobb som många själv skulle fixat om det nu inte stått i instruktionsboken med dödskallevarningar att bilen kan självdetonera om lampan hanteras på ett felaktigt sätt.
Nästa steg blir väl att bilarna utrustas med däcktryckssensorer som kräver ett verkstadsbesök för att nollställas efter luftpåfyllning...
Baklamporna på Octavia 2 går att byta själv men det är krångligare än att byta på framlamporna. Mycket fipplande innan man får det på plats.
Hjälpte arbetskompisen att byta xenonlampor på hennes V50 i höstas, följde instruktionen som jag hittade på volvoforum så det gick ganska smidigt även om det var en del micklande.
Lamporna gick på 595:- för ett par D2R 4300K från xenonkungen, kan dock inte uttala mig om hur kvaliteten på dessa lampor är jämfört med Philips eller Osram.
Philips fanns från 1095:- paret.
Volvoverkstaden ville ha 2390:- för lampor och jobb, då var det iofs. märkeslampor.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=31&t=61076
Samma konstruktion som på vår C30 så det blir att byta själv när det är dags och man vet hur det går till...
Min bil är från 2008 och på den är det bara att öppna huven och byta lamporna, men så är det ju en Hilux också.
Ja farbror, jag har valt den bästa skiten :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.