Jag har i dag för första gången bytt glödlampa i strålkastare på vår Renault Megan -11 och konstaterat att det var länge sedan jag så lätt bytte en glödlampa. Ett stort plus till att det fortfarande finns bilar där man enkelt kan byta glödlampa. Jag anser att man vid biltester skall notera om det går att byta glödlampor själv utan att besöka en verkstad eftersom detta borde vara en trafiksäkerhetsåtgärd som är nödvändig om en gödlampa slocknar på en mörk väg ute i urskogen
Kommentarer
Det var ju trevligt att Renault har rättat till konstruktionen.
Just Renault har varit kända för att det nästan är omöjligt att byta lampor.
Jag har trott att de började med lamporna och kamremmen och sedan byggde bilen runt dem.
Hade de som konstruerar bilarna någon gång pratat med de som servar bilarna så hade det förstås varit annorlunda.
Jag har själv suttit i många bil-konstruktionsmöten men aldrig sett eller hört någon diskutera servisåtkomlighet.
Det finns ju ett vackert ord som gärna används i konstruktörskretsar, men som aldrig tycks slå genom.
maintainability
I verkligheten verkar det som om det är designers som istället styr, och det blir fullkomligt hopplöst att göra den enklaste sak, t.ex. byta strålkastarlampa.
Megane av förra generationen är ett exempel, Beetle och PTCruiser två andra typiska.
Hur tänkte de där?
Och visst har sign blommorna rätt, sånt här ska enkelt kunna åtgärdas vid vägkanten.
Dessutom: många länder har lag på att det finns reservlampor i bilen, men vad hjälper det när man inte har tillgång till en komplett verkstad...?
Rätt "Blommorna" . VIB måste ta med detta i sina tester!!! Kom Ihåg!!!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.