Vi Bilägares forum

Koppla in extraljus på en bil med fabriksmonterat xenonljus

Koppla in extraljus på en bil med fabriksmonterat xenonljus

Jag har tänkt montera extraljus på vår nybeställda VW Golf VII som enligt ljustestet i viBilägare har bra halvjus, men riktigt uselt helljus.

Tanken är att sätta på ett par bra runda extraljus.
Min fråga gäller inkoppling.. Någon som har erfarenhet av att montera extraljus och koppla in dessa på en bil med fabriksmonterade xenonlampor på hel/halv?

Vad jag förstått så går det ingen 12v signal som orkar driva ett vanligt elektromekaniskt relä på vissa bilar med xenonljus, utan bara en liten tunn signalkabel som indikerar till reflektorn att växla ljusbilden från helv till hel och vice versa. Denna signalkabel är ofta tunn och signalstyrkan är ofta 4-8 volt istället för 12v.

Letar man runt på nätet finner man olika kablesatser för "canbus" med olika typer av solidstate "lättdragna" reläer som fixar inspänning på 4-24v, men satserna kostar ju för fagerlund över 1100kr! Lika mycket som lamporna!

Någon soim har idéer eller erfarenhet?
Kan man vända sig till VW om inkoppling, jag antar att priset blir därefter?!?

MVH

//Anders

Uppdaterat: 2013-09-09 13:54

Kommentarer

Du får tyvärr acceptera att det inte finns någon "helljusutgång" i hela bilen att tillgå utan det finns bara den "dyra" vägen. Detta går inte på can-bus utan använder pulsen som är för att styra "spjället" till halv/hel omkopplingen.

Jag hade samma problem till min VW så...

Hoppas att du inte valt dynamiskt helljus för då går det troligen inte alls att ha några extraljus eftersom den egentligen inte bländar av utan bara ändrar ljusbilden anpassat till möte eller upphunnen trafik.

Uppdaterat: 2013-09-18 12:49
*Robban

Jo, jag har förstått att vi ev. får gå den "dyra" vägen vilket är intressant.

Hittade denna efter lite sökande.. http://www.volkswagentillbehor.se/DefaultVW.aspx?article=T%20%20499101

Bilen har inte helljusassistent eller Dynamic light assist.

Uppdaterat: 2013-09-19 11:14