Är ny här så de kommer väl fel. Ett förslag ni som funderar på extra ljus. Bil tema har ett extra ljus för 298kr st . Måste säga att dom är väldigt bra.
Är ny här så de kommer väl fel. Ett förslag ni som funderar på extra ljus. Bil tema har ett extra ljus för 298kr st . Måste säga att dom är väldigt bra.
Om du hade tre extra ljus så får du mycket ljus och snygt är det ochså
Nu köpte jag extraljus till min Merca. Köpte ett mycket prisvärt kit från Strands.
http://www.strands.se/ljusdal-slim-3-kit-bla-12v-3-fjarr-mont-sats/13120-0
Nu är det bara att hoppas på att ljuset blir så bra som utlovat.
Led tycker jag är för dyrt och sen vet jag inte hur det fungerar på vintern, har läst att de inte blir varma nog för att smälta bort is och snö.
Funderade ett tag på att köpa Xenon-extraljus som var billiga, http://www.strands.se/extraljus-xenon-fjarr-9-12-24v-55w/14899-0 men beställde old-school till slut ändå.
Jag har tittat på LED-ramper. men jag har inte hittat några ljusbilder, så jag vet inte hur långt dom lyser.
Finns det några tester?
Min erfarenhet är att de inte lyser lika "långt" som ett rejält extraljus med stor reflektor. Dock lyser de så pass långt fram som man behöver se. Självklart beror detta på om man köper ett mindre billigare eller ett större dyrare ljus, men skillnad gör det verkligen. Jag kör själv en Hyundai I40 - original-helljuset är värdelöst, där är extraljus nästa ett måste, där monterade jag LED ramp och är otroligt nöjd.
Förutom att Led än så länge är dyra så fastnar lätt snö till is på dom.
Ska montera om extraljus på bilen. Dom satt på taket och lyste lite dåligt oxå.
Det verkar vara 2,5mm kvadrats ledningar, vilket måste vara alldeles för dåligt till 3X100W.
Nu ska dom sitta i fronten, men.
Är det en dum ide att dra tex 3 eller 4st 2,5mm kablar till relä istället för en 4mm kabel?
Lite teori eftersom parallellkopplade kablar borde ha nästan identiska motstånd.
U=R x I gäller vid likström (Ohms lag). 3 x 2,5 mm2 = 7,5 mm2 >> än 4 mm2. Du kan göra så = rätt tänkt., se bara till att du får in alla tre kablarna i sin helhet på reläets terminal och att matningen till reläet håller samma mm2.
Uppdaterat: 2014-03-06 19:28
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Strunta i 100 watts lampor!! Den nya typen av 55 wattare som ger 90% mer ljus, är bättre än 100 watts lampor! Även vid 1 volts spänningsfall. Tänk på att ju längre ett ljus lyser desto tidigare måste man blända av vid möte, det kan bli en lång sträcka att köra enbart på halvljus.
Tänk även på att jordningen är perfekt, den glöms ofta bort.
Kommentarer
Vilket Hyundai-projekt?
Aha, nu förstår jag. :)
Paketet kom igår, ska montera grejerna i helgen.
Har faktiskt glömt att uppdatera den här tråden. Kan meddela att det blev mycket lyckat och numera är det ett riktigt bra helljus.
Är ny här så de kommer väl fel. Ett förslag ni som funderar på extra ljus. Bil tema har ett extra ljus för 298kr st . Måste säga att dom är väldigt bra.
Om du hade tre extra ljus så får du mycket ljus och snygt är det ochså
Har ni inte funderat på att sätta dit LED ramp istället?
Nu köpte jag extraljus till min Merca. Köpte ett mycket prisvärt kit från Strands.
http://www.strands.se/ljusdal-slim-3-kit-bla-12v-3-fjarr-mont-sats/13120-0
Nu är det bara att hoppas på att ljuset blir så bra som utlovat.
Led tycker jag är för dyrt och sen vet jag inte hur det fungerar på vintern, har läst att de inte blir varma nog för att smälta bort is och snö.
Funderade ett tag på att köpa Xenon-extraljus som var billiga, http://www.strands.se/extraljus-xenon-fjarr-9-12-24v-55w/14899-0 men beställde old-school till slut ändå.
Jag har tittat på LED-ramper. men jag har inte hittat några ljusbilder, så jag vet inte hur långt dom lyser.
Finns det några tester?
Min erfarenhet är att de inte lyser lika "långt" som ett rejält extraljus med stor reflektor. Dock lyser de så pass långt fram som man behöver se. Självklart beror detta på om man köper ett mindre billigare eller ett större dyrare ljus, men skillnad gör det verkligen. Jag kör själv en Hyundai I40 - original-helljuset är värdelöst, där är extraljus nästa ett måste, där monterade jag LED ramp och är otroligt nöjd.
Förutom att Led än så länge är dyra så fastnar lätt snö till is på dom.
Ska montera om extraljus på bilen. Dom satt på taket och lyste lite dåligt oxå.
Det verkar vara 2,5mm kvadrats ledningar, vilket måste vara alldeles för dåligt till 3X100W.
Nu ska dom sitta i fronten, men.
Är det en dum ide att dra tex 3 eller 4st 2,5mm kablar till relä istället för en 4mm kabel?
Lite teori eftersom parallellkopplade kablar borde ha nästan identiska motstånd.
U=R x I gäller vid likström (Ohms lag). 3 x 2,5 mm2 = 7,5 mm2 >> än 4 mm2. Du kan göra så = rätt tänkt., se bara till att du får in alla tre kablarna i sin helhet på reläets terminal och att matningen till reläet håller samma mm2.
Strunta i 100 watts lampor!! Den nya typen av 55 wattare som ger 90% mer ljus, är bättre än 100 watts lampor! Även vid 1 volts spänningsfall. Tänk på att ju längre ett ljus lyser desto tidigare måste man blända av vid möte, det kan bli en lång sträcka att köra enbart på halvljus.
Tänk även på att jordningen är perfekt, den glöms ofta bort.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.