Vi Bilägares forum

Beräknad tid för att serva och laga min bil?

Beräknad tid för att serva och laga min bil?

Jag har en Suzuki Baleno -99 1,6 l som behöver få två nya bromsbackar med ny upphängning/monteringssats monterade, samt två nya bromsbelägg fram och byte av generatorrem.
Hur lång tid beräknar du som är insatt att det kan ta? I timmar räknat.

Och hur lång tid tar det att byta generator? Det är enkelt har jag hört och borde ju gå ganska snabbt, eller ... ?

Tacksam för svar så snabbt som möjligt. Bilen har stått knappt 16 månader, men har transporterats kortare sträckor däremellan vid två tillfällen. Ena tillfället endast med lyset igång och den andra med motorn igång.
Bromsbackarna hade rostat ihop på ena sidan och fick slås upp med verktyg.
Så bilen är inte i jättebra skick, men var i helt okej form innan den blev stående.

Någon ... ?

Uppdaterat: 2014-03-18 17:41

Kommentarer

Ja, det är förstås svårt att säga då mycket kan jäklas när en bil stått länge.

Normalt tar det c:a en timme att byta bromsbackar (beroende på bil och situation), men har bromscylindrarna kärvat kanske de fordrar byte, och då kan det vara svårt att få loss bromsrören, och så drar det iväg. Både i tid och pengar.

Byta av bromsbelägg fram tar c:a en halvtimme, borde inte vara något konstighet.

Byta generator kan vara busenkelt, de sitter ofta på bara tre skruvar. Men, ibland sitter de riktigt dumt och besvärligt. Att bara byta remmen borde gå snabbt, typ 15 min.

Uppdaterat: 2014-03-19 07:48
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ska man göra det själv, och är ovan, sätt av en halvdag åtminstone.
Gärna en dag det går att komplettera inköpen om något bråkar,typ bromsrör, slangar eller så!

Uppdaterat: 2014-03-19 11:24

Hej igen och tack för alla svar!

Min bil står fortfarande hos den som har skruvat och mekat med den.
Jag köpte bromsbelägg fram och bak, monteringssats för bromsbackarna och generatorrem som han monterade. Jag vet att generatorn har fått sig ett par genomgångar, batteriet funkar bra och hela motorn är nu i rätt gott skick.
Men nu visar det sig att hjulcylinder vänster bak har kapsejsat. Så jag googlar fram ett antal och ser genast att det är mycket stora prisskillnader på olika märken och vissa återförsäljare har bara dyrare fabrikat.
Så nu undrar jag om det är stor skillnad på olika märken?
De jag googlat fram ligger i pris från knappt 80 kr och upp till 1050 kr.
Något jag ska tänka på när jag väljer märke?
Vilka fabrikat är bra?

Uppdaterat: 2014-06-12 23:27

Lägg ner Uno, det har inget i den här tråden att göra.

Och inte du heller!

Uppdaterat: 2014-07-20 20:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nix, Unos senaste inlägg är raderat!

Uppdaterat: 2014-07-20 20:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

007!

Uppdaterat: 2014-07-20 21:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Till en sån bil är tipset - Köp så billigt som möjligt! Hjulcylindrar är så enkelt så det går inte misslyckas med! Kolla om Biltema eller typ skruvat har både belägg och cylindrar, men snåla inte för mycket utan byt bägge cylindrarna, det har man igen på arbeskostnaden när systemet ska luftas.

Däremot kan jag tänka mig att, beroende på vart den stått, bromsrören kan vara upprostade också. Har man otur sitter bromsoken fast också, men sålänge damskydden är hela och man inte öppnat locket till behållaren i onödan så brukar det klara sig.

Kan tänka miv 1500-2000 i delar och lika mycket eller strax över i arbete, totalt kanske 5-6000 i värsta fall.

Men en sån bil är lättskruvad så jag tycker du ska försöka själv.

Uppdaterat: 2014-07-21 10:28
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?