Vi Bilägares forum

740 med Regina insprutning rycker

740 med Regina insprutning rycker

Min Volvo 740 -92 med B230F har tidigare under 1-2 år ryckt vid acceleration och 1400-1600 rpm. Jag har försökt få bort problemet genom att
byta tänddelar,
mäta upp MAPen (UA),
mäta upp tempgivaren för insugsluften (UA),
byta vevaxelgivaren,
löda om relä för bränslepump (bilen vägrade starta ibland),
löda om hjälpreläet för insprutarna,
putsa rent jordningspunkten bakom höger strålkastare,
byta bränslefilter men allt utan framgång.
Problemet kunde vid varvtalet visa sig som små ryckningar eller helt utebliven accelereration (precis som om bensinen håller på att ta slut).
Nu har problemet eskalerat så att nu startar inte bilen (motorn tänder men lägger av) i första försöket men i andra så startar bilen normalt. Vid färd med varvtalet 1600-1900 rpm och full gas rycker bilen extremt och kan inte accelerera. Om jag står still på tomgång och ger full gas visar sig ett hack i motoraccelerationen vid samma varvtal. Problemet finns både med varm och kall motor, ev något lindrigare knappt märkbart med kall.
Vid varvtal under 1500 och över 2000 märks inga problem överhuvudtaget med motordriften.

Problemet vid start skulle kunna tyda på bränslepumpen, men för min del förklarar det inte problemet vid 1500-2000 rpm såvida inte motorn är extremt törstig vid de varvtalen med hög belastning.

Någon som har ett tips var problemet ligger?

Uppdaterat: 2013-09-14 09:50

Kommentarer

Tillägg: Det finns inga felkoder på bränsle och tändning.

Uppdaterat: 2013-09-14 10:14

Jag tror felet ligger i matarpumpen. Leta efter en från skroten.

Uppdaterat: 2013-09-14 10:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

tack!! En tanke jag också haft, men hur förklarar det rycken vid vid ca 1800 rpm

Uppdaterat: 2013-09-14 12:08

"Das kan man nicht so genau wissen" som fransosen sa, men vad har du att förlora?

Shit happens!

Prova med att byta pump, så länge du kan böka själv med bilen är det ju inte så dyrt.

Bilen har ju inget värde förutom bruksvärdet och därför är det ju bara att jobba på, bilen hör ju ändå till de reparabla, hade den varit 15 år nyare hade det förmodligen blivit skroten eller reparation för astronomiska summor.

Uppdaterat: 2013-09-14 17:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack och håller helt med i ekonomitänket, men även om jag gör det själv så vill jag undvika allt för många chansbyten En pump är förslitningsvara och det har inte så stor betydelse om jag byter den nu eller om 5-10 tusen mil, för ett byte kommer säkerligen att krävas framöver. Jag ska i alla fall försöka mäta upp den (någon som har koll på specifikation för pumpen?) innan jag byter och byter jag blir det en ny á ca 1000 kr från Skruvat. Jag är fortfarande nyfiken på varför den inte lyckas producera tillräckligt vid just ca 1800 varv? :-)

För övrigt har jag fått tips om att slå i rengöring i soppan för insprutningssystem och vänta i ca 20 mil, det är gjort så det får bli en alternativ väg till lösning. Igår kväll såg jag att slangen vid insuget till MAPen var torrsprucken och förmodligen sprack riktigt när jag drog av den, jag kapade, testade och satte tillbaka den - problemet kvarstår dock. Jag ska renblåsa den idag.

//Roger

Uppdaterat: 2013-09-15 08:21

Ett tips är att slå i E85 till ca 50%. Det brukar lösa en massa gammal vax och smörja som satt sig här och där.

Förmodligen får du en del jobb med rengöring och att byta filter och slangar som kan börja läcka, men det kan vara värt att prova.

Jag gjorde det provet på en 9000 som gått ca 20000 mil, den gick alldeles utmärkt men det läckte framför höger bakhjul efter ett par dagar. Där sitter bränslefiltret och det var helt genomrostat, tätt för bensin, men etanolen löste vaxlagret.

50% E85 var för mycket, då lyste lampan, men med 40 gick det bra.

Uppdaterat: 2013-09-15 09:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

OK, tack för tipset! Blir förmodligen nästa steg vad gäller rengöring, men jag väntar till jag kört slut på den här tanken.

//Roger

Uppdaterat: 2013-09-15 09:20

Kör inte slut, fyll på med lika mycket E85 som du har kvar bensin i tanken.

Uppdaterat: 2013-09-15 10:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hej igen!

Har precis skjutsat min mor till affären, bilen gick som en klocka (nästan) den hann gott och väl bli varm fram till affären. När vi åkte därifrån började den krångla igen, körde en tur på 10 km med relativt höga varv. När jag kommer till garaget, står på tomgång och ger fullgas tvekar den igen mellan 1500-2000 rpm. Ibland med en kort paus på någon tiondels sekund ibland står den ett par sekunder och "hämtar andan" innan den fortsätter uppåt.

Renblåser slangen till MAPen, kontrollerar slangen till tryckregulatorn - båda OK. Sen slår mig tanken att även tryckregulatorn påverkas vi belastning. Jag blockerar slangen och testar "tomgång - max" igen, motorn svarar utan problem mellan 1500-2000. Tar bort blockeringen och motorn tvekar igen vid 1500-2000 rpm.

Då är frågan bränslepump eller regulator?

Ska jag anta att bilen är extra törstig mellan 1500-2000 rpm vid belastning eftersom den stryper sig.

Alltså bör regulatorn stänga för att minska retur och öka trycket i railen, vid fullgas innan motorn är mättad har insuget högt tryck (närmare atmosfärstryck), tre tester nedan:

1) Om jag tar bort slangen från regulatorn stryper motorn sig vid samma test, då har vi atmosfärstryck i regulatorn

2) Om jag sätter tillbaka slangen stryper den sig, då är vi också i närheten av atmosfärstryck i regulatorn

3) Om jag blockerar slangen, dvs låser in det undertryck som finns vid tomgång funkar motorn vid test. Då känns det som att problemet INTE ligger i pumpen(?). Pumpen klarar bevisligen att leverera.

Vid undertryck i insugningsröret bör vi ha högt flöde till returen.

Vid tryck i insuget (öppet luftspjäll) bör vi strypa returbränslet, nu få man ju känslan att regulatorn funkar tvärt om??

Nån som kan hjälpa mig tänka eller komma med en förklaring som inte är kopplad till pump/regulator.

//Roger

Uppdaterat: 2013-09-15 13:02

Gå med här: http://www.7900klubben.se/ där finns det mycket kunnande.

Uppdaterat: 2013-09-15 15:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

OK och tack. Jag tror att det börjar luta åt regulatorn i alla fall, min teori är att fjädern i den samma börjar bli utmattad.

//Roger

Uppdaterat: 2013-09-15 16:54

Det kan nog stämma, men prova ändå med E85, vad har du att förlora?

Går den bra på blandbränsle gör du lite nytta för miljön och du kan tjäna en liten peng.

Enda nackdelen är oljebytet som ska ske ske senast efter 1500 mil, men du kör väl inte längre nu heller?

Uppdaterat: 2013-09-15 17:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för tipsen! Blir nog en ny regulator från England, finns inga hos Volvo Sverige??? Ev ska jag provtrycka trycket om jag hittar nippeln/testuttaget som ska finnas på undersidan. Sen måste jag ha nått att mäta med också:-)

//Roger

Uppdaterat: 2013-09-18 00:03

Fick till slut tag i en ny Bosch bränsletrycksregulator som jag monterade in i dag. Lilla Bettan funkar numer perfekt när det gäller gaspådrag :D Verkar även ha fått stabilare tomgång :) Återstår att se om det lilla startproblemet när hon stått övernatten också är borta, jag vill ju gärna tro det :wink:

Vad ska man tro om orsaken; nån som bytt regulator tidigare och monterat en med lägre tryck (hittar inget nummer på den gamla-bara en Volvo lapp), slitet ventilsäte i regulatorn, utmattad fjäder, beläggningar i ventil/säte ... Jag börjar tro på ventilsätet och att det inte heller var tätt med full fjäderkraft, det rann nästan ingen soppa när jag bytte regulatorn??

Efter 1,5 års letande är i alla fall det stora problemet åtgärdat. Jag kanske skulle ha lyckats tidigare om problemet inte varit intermittent. Jag hade en ambition att mäta bränsletrycket - men hittar inget uttag. Alternativet var då att fixa ett T-stycke mellan tryckledning och rail, men dit hann jag inte.

//Roger

Uppdaterat: 2013-09-24 22:35

Två dagar efter bytett började problemen igen, om än ännu värre - nära att bryta ihop :-). Samma fenomen vid test med hjälp av regulatorn. Tog bort tryckslangen vid railen fick hjälp att slå till tändningen, det kom ett par matskedar. Körde ca 15 sek med startmotorn, kom ca 1,5 -2 dl. Tog isär relät för pumpen och kollad kontaktytorna - OK. Mätte spänningen vid pumpen 12V-tändning och 10.5V med gående startmotor - OK. Bytte pump - verkar vara OK, men ropar inte hej för tidigt den här gången. Om jag inte återkommer inom en vecka är Bettan OK.

PS Pumpen ska, enligt forum på Volvoklubben, ge på 130L/h vid 12 v och 65 L/h vid 10,5 med regulator inkopplad DS

//Roger

Uppdaterat: 2013-09-29 12:30

Jag tror att du får bättre svar från 7900-klubben än här.

Det här är ju en bil som passerat "bäst före-datum" för minst tio år sedan och därför inte tilldrar sig mycket intresse.

Den kan ju vara bra ändå och det finns ju många kvar, vi har t.ex. ett ex av 945 kvar på jobbet som jag visserligen vägrar att köra.

Även om det kanske gör ont hos dig vill jag rekommendera att söka något modernare i bilväg om du inte får ordning snabbt på den här.

Det här är en bil som aldrig kommer att få något affektionsvärde.

Uppdaterat: 2013-09-29 15:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jahaja, de var ju en givande kommentar. Jag har inte kvar bilen för den har nåt affektionsvärde. Jag har en andrabil. Jag tror jag är mogen att själv avgör när jag vill sälja, skänka bort den här eller köpa nåt annat. Det gör inte ont att sälja den, det är bara det att den funkar ok för mig. Jag är inte trångsynt så jag kan dessutom sätta mig och köra/köpa andra bilmärken också.

Jag har lagt in förfrågan om tips här, Jag rullar och 7900-klubben. Här har det kommit kommentarer om bilens värde (värdelöst) och råd och tips till problemlösning som är bra. Hos "Jag rullar" har jag fått helt seriösa svar och från 7900-klubben inte ens en kommentar (men det är trots allt bättre än oseriösa sådana). Så jag tror nog jag varit halvrätt ute där också. Bilen verkar funka bra nu så det är nog bara att stänga tråden. Rekommendera folk att köpa och sälja bil får du nog ta med någon annan:-)

Tackar igen för de goda råd och bra tips som jag fått här för att komma tillrätta med problemet.

Mvh

Roger

Uppdaterat: 2013-09-30 20:56

Ok, då är du alltså nöjd och belåten?

Uppdaterat: 2013-09-30 21:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Absolut och hoppas någon annan kan ha nytta av erfarenheten!

//Roger

Uppdaterat: 2013-10-01 08:13