Hej,
vi ska skaffa en lite större bil än vad vi har idag och funderar på en Passat.
Eftersom vi mest kör korta sträckor och max 1500 mil om året så lutar det mot en tsi, ca 3 år gammal.
Är dock lite tveksam pga de problem med kamkedja jag läst att dessa motorer dragits med, särskilt 1.4:an.
Någon som vet om VW kommit till rätta med problemet på nyare årsmodeller eller är det fortfarande ett problem?
VW tsi 1.4
Uppdaterat: 2014-03-08 21:05
Kommentarer
Tror VW gått över till kamrem igen på nyare TSI som skall hålla 30 000 mil.
Kamkedjan kan strula på FSI vet jag om inte motorn haft bra motorolja som bytts regelbundet, förmodligen samma problem för TSI om oljebyte misskötts.
Roligt med en sån här "hata vag bilar" tråd.
Golf V 1,4 fsi 1,6 fsi, Polo 1,4 fsi har samma kedja som 1,4 tsi
Tack för info. Har man gått över till kamrem from 2014? Eller har det skett tidigare?
Är det samma Tsi motorer som sitter i Skoda? Har de också gått över till rem?
den nya motor fick kamrem för att få ned friktionen och dämed förbrukningen, motorn är gjord i aluminium för att få ned vikten isamband med intoduktionen av MBQ plattformen på nya golfen, vattenpumpen är heller inte remdriven
rent personligen tycker jag att den nya motorn är mera tvivelaktig jämför med den gamla tsi.n som ändå har motorblock i gjutjärn
http://www.eurocarnews.com/29/0/0/9915/volkswagen-mbq-ea-211-tsi-engine-modular-layout/gallery-detail.html
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.