Hej igen alla bilälskare!
Skrev tidigare ett inlägg ang. om man ska rikta in sig på en diesel eller en bensinare. Fick väldigt mycket kloka svar och råd från den tråden där jag kom fram till att jag nog bör rikta in mig på en bensin.
Har riktat in mig på att det kommer att bli en Volvo C30 iaf. Har varit och provkört en T5 för ett litet tag sedan, samt en 1.8F som jag blev rekommenderad att titta lite närmre på. 1.8 var en trevlig liten motor, dock så varvade den en del i motorvägsfart. T5:an var ju riktigt läcker. Jobbar tyst och harmoniskt med ett härligt motorljud när man gasar på.
Har dock sett nu att det finns en till motor som jag har missat som heter 2.4i som jag har förstått inte ska vara riktigt lika stark. Har inte provkört den ännu då det inte finns någon i närheten där jag bor.
Men till min fråga då, är det någon som har erfarenheter av 2.4i motorn, och hur stor skillnaden är mellan den och T5:an rent prestandamässigt, förbrukning, ägarekostnader, försäkring etc.?
Känner att ett av kraven som jag har på motorn är att man avslappnat ska kunna ligga på motorväg i 110/120 utan att motorn ska behöva ligga på mellan 3000-4000 varv och surra. T5 jobbar på ca 2200/2300 varv vilket är kanon, hur är 2.4i i det här läget?
Tack på förhand! :)
Kommentarer
Har en C30 D5 179 hk, kan rekommendera den om nu inte diesel är helt uteslutet, ligger under angivna 0,79 l/mil blandad körning med automat.
Motorvarvet ligger runt 2000-2100 varv i 110 km/h.
Storbilskomfort i Golfklass...
Finns även med en 2,0D motor från PSA, kan tydligen vara lite problem med denna motor jämfört med övriga, den är dock lite billigare i drift och inköp.
C30 ska dessutom vara Volvos mest driftsäkra modell, inget jag kan ta gift på men kanske för att den inte sålt så mycket.
Ekonomiskt tror jag inte att det skiljer så mycket mellan 2.4i 170 hk och T5 230 hk per år, om man nu inte har en tung gasfot och köper T5:an bara därför.
2.4i 0,9 l/mil blandad körning och T5 0,96 l/mil, båda med automat visserligen men automat är vanligt förekommande i C30 och kanske nåt att prova på om du nu inte redan gjort det, urvalet ökar i alla fall om man är öppen inför båda lådorna.
T5 är dock lite dyrare i service men har bättre andrahandsvärde.
Skatten, 2.4i 2300:- T5 2500:- 2,0D 3000:- och D5:an 4300:- per år.
Försäkringsmässigt så är det heller inte så stor skillnad om man letar runt bland bolagen.
Ett aber kan vara att 2.4i modellen inte så vanlig och kan därmed vara lite svår att få tag i.
Finns lite att läsa på Volvoforum om du är intresserad och orkar leta.
http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=31
Tack så hemskt mycket för ditt inlägg :)
Ska vara ärlig och säga att jag var helt inriktad på diesel från början, men efter att ha sett en del inlägg om att diesel inte är att rekommendera om man oftast kör ganska korta sträckor, för min del mellan 2-5 mil oftast och med en sammanlagd körsträcka på mellan 1500-2000 mil per år. Har förstått det som att partikelfiltret riskerar att klegga igen rätt tidigt om man kör så.
Var och tittade på en Volvo S40 1.6D -07 som var kanonfin. Endast en ägare, nästan i nyskick och service gjord vart 1000:e mil. Var väldigt nära på att köpa den, men dagen efter gick jag in och sökte på forum för att kolla om någon/några skrivit om användandet av en diesel bil, och det var då jag tvekade. Men ändå så är inte diesel helt uteslutet. Jag gillar ju motorerna för att de går snålt och har ett mycket bra vrid :) Hade svårt att tro att den ovannämnda S40 endast hade 109 hk. Kändes som minst 60 till :)
Hur ser din vardagsskörning ut? Kör du mycket långa eller korta sträckor med din bil? Har du haft några problem med partikelfiltret i din bil (kostnad)?
Tack återigen för ditt tidigare svar! :) Ska definitivt ta till mig dina inputs :)
Det är blandat kort och långt, frun har den till jobbet varje dag 2 mil enkel resa.
En hel del husvagnskörning blir det också, allt som allt kör vi ca: 3000 mil om året.
Har inte haft några problem med partikelfiltret, bilen har gått som en klocka enligt förra ägaren och under den tid vi haft den.
D5 motorn bränner ur partikelfiltret när det behövs, hur detta påverkar livslängden törs jag inte svara på.
Skulle inte tveka att köpa en Volvo med någon av deras egna dieselmotorer igen.
Okej :)
Låter toppen :) kul att du är nöjd med bilen. Får se om det blir en diesel iaf :)
Robin - 2-5 km åt gången är korta körningar men inte 2-5 mil åt gången så köp du en diesel om det är en sån du vill ha.
Haha, underbart Pi! :) :)
Ja med tanke på att jag vill ha en snål bil som samtidigt har lite vrid i sig så borde ändå dieseln vara ett vettigt köp för mig :)
Så troligtvis blir det nog ändå en sådan! :) Tack åter igen! :) :)
Kanske lite sent att svara men jag gör det ändå. Kan hjälpa andra som råkar hitta den här tråden. :-)
Har ägt en C30 2.4i med automat i fyra år och har bara gott att säga om bilen. Unik design, komfortabel, tillräckligt snabb (med rätt motor), underbart ljudsystem, perfekt för två personer. Har endast haft en mindre reparation på bromssystemet under den här tiden och den har gått igenom fyra besiktningar utan problem trots att bilen blir nio år kommande vinter och har gått 13000 mil. Enda nackdelar enligt mig är dålig vändradie och en del vindbrus från backspeglarna. Tycker C30 på det hela taget är en underskattad bil, märkligt att Volvo inte sålde fler i världen.
Älskar ljudet från motorn och accelerationen. Det finns alltid kraft när man behöver det. Man nästan längtar efter nästa husvagnsekipage att köra om.. :-) Nackdelen är att förbrukningen inte är att leka med. Man blir lätt en stammis vid macken med en tung högerfot om man säger så... :-) Har inte räknat efter, bryr mig inte men cirka 9.0l/100 km är definitivt ingen överdrift.
Funderade på att byta ut C30:n mot en nyare V40 eller en S60 men har ångrat mig och nu letar jag istället efter en C30 T5 facelift R-design från de sista årsmodellerna 2011-2012. Tycker V40 börjar bli för vanlig på vägarna och inte alls lika snygg som C30:n. Vad jag förstår är skatten, försäkringen och förbrukningen på T5:an lika mot 2.4i, hade jag vetat det hade jag skaffat en T5:a från början.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.