Ja det vet man inte så noga, Motor anger en TS-kontrollerad upplaga på 118900 och ViB 118400, men den verkar inte kollad.
Personligen tror jag nog att ViB är betydligt större, den ges ju ut i fler nummer per år.
Uppdaterat: 2013-10-26 19:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Senaste TS-siffrorna för 2012 är 104 500 för ViB och 114 400 för Motor. Med andra ord är Motor störst även om den, som påpekat, är en medlemstidning. Därför har också ViB en betydligt större räckvidd enligt Orvesto, 270 000 ex, jämfört med bara 116 000 för Motor.
Med andra ord kan man lätt argumentera för att ViB är "större" än Motor, även om själva upplagan är några tusen ex. mindre.
Jag tycker att tidningen motor bara är skräp, var medlem i över 10 år hos motormännen men utnyttjade aldrig något av deras erbjudande och avslutade mitt medlemskap för några år sedan. Fast i ärlighetens namn tycker jag att Vi Bilägare också börjar bli skräp, bara en massa kombi tester. Bara för att man nödvändigtvis kör en kombibil behöver det inte per automatik vara roligt att läsa tester mellan olika kombibilar.
Uppdaterat: 2013-10-28 19:43
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Skulle gissa på att ViB har flest läsare. När övrig press refererar till någon test så refererar de alltid till ViB. För övrigt är ViB bäst. Enda konkurrenten enl mig är väl Teknikens Värld.
Uppdaterat: 2013-10-29 12:52
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB.
Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com
Egentligen borde jag hålla käften eftersom jag kan anses partisk, jag har prenumererat på ViB och dess föregångare sedan tidigt 60-tal, men jag har många gånger haft åsikter om upplägg och innehåll.
Jag var också med i M (Motormännens riksförbund) i många år innan jag lämnade och gick över till FMK.
Jag är fortfarande medlem i FMK, men nu är det helt separerade klubbar i Sverige sedan FMK centralt blivit upplöst 2012.
Man försökte få ett samgående mellan M och FMK för ett par år sedan, men det blev nedröstat på FMKs kongress.
Jag tror att de motororganisationer typ M, FMK, MHF osv., som inte har någon tävlingsverksamhet inom motorsport, har väldigt liten chans att överleva.
Styrelsen består oftast av troende och djupt engagerade i 70-årsåldern som gärna vill ha in unga ledamöter, som givetvis har helt andra idéer, som givetvis skär sig med de redan etablerade, som är huggna i sten.
Jag tror att tiden för föreningsverksamhet är över, den uppväxande delen av våra medborgare är ytterst lite intresserad av föreningslivet.
Av den anledningen ser jag inte framtiden särskilt ljus för tidningen Motor.
Uppdaterat: 2013-10-29 15:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Benois, jag har i många år talat för döva öron inom FMK. Som jag skrev tidigare: "Jag tror att de motororganisationer typ M, FMK, MHF osv., som inte har någon tävlingsverksamhet inom motorsport, har väldigt liten chans att överleva"!
Men hur sjutton ska man bete sig för att få de gamla stofilerna att inse en sådan sak, de lever i vad som var för fyrtio år sedan och vägrar inse förändringar trots ett ständigt minskande medlemsantal.
Jag tror att detsamma gäller medlemstidningarna, FMKs tidning "Trafik och Motor" är borta, hur det är med MHFs tidning vet jag inte, Ms tidning minskar i upplaga, det är förmodligen de från motororganisationer fristående tidningarna ViB, TV och AMS som har störst chans att överleva.
Uppdaterat: 2013-10-29 17:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Säkert har du rätt leifer, och framtiden för ViB, liksom för många andra tidningar ligger säkert i ett E-abonnemang, men det gäller ju att locka dit folk också.
E-abonnemanget finns ju redan, men hur många vill betala?
Uppdaterat: 2013-10-29 22:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Ja det vet man inte så noga, Motor anger en TS-kontrollerad upplaga på 118900 och ViB 118400, men den verkar inte kollad.
Personligen tror jag nog att ViB är betydligt större, den ges ju ut i fler nummer per år.
Senaste TS-siffrorna för 2012 är 104 500 för ViB och 114 400 för Motor. Med andra ord är Motor störst även om den, som påpekat, är en medlemstidning. Därför har också ViB en betydligt större räckvidd enligt Orvesto, 270 000 ex, jämfört med bara 116 000 för Motor.
Med andra ord kan man lätt argumentera för att ViB är "större" än Motor, även om själva upplagan är några tusen ex. mindre.
Tbone har redan redovisat siffrorna.
Vi jämför oss med prenumererade och lösnummersålda biltidningar. Och i den kategorin är Vi Bilägare störst.
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Jag tycker att tidningen motor bara är skräp, var medlem i över 10 år hos motormännen men utnyttjade aldrig något av deras erbjudande och avslutade mitt medlemskap för några år sedan. Fast i ärlighetens namn tycker jag att Vi Bilägare också börjar bli skräp, bara en massa kombi tester. Bara för att man nödvändigtvis kör en kombibil behöver det inte per automatik vara roligt att läsa tester mellan olika kombibilar.
Skulle gissa på att ViB har flest läsare. När övrig press refererar till någon test så refererar de alltid till ViB. För övrigt är ViB bäst. Enda konkurrenten enl mig är väl Teknikens Värld.
Egentligen borde jag hålla käften eftersom jag kan anses partisk, jag har prenumererat på ViB och dess föregångare sedan tidigt 60-tal, men jag har många gånger haft åsikter om upplägg och innehåll.
Jag var också med i M (Motormännens riksförbund) i många år innan jag lämnade och gick över till FMK.
Jag är fortfarande medlem i FMK, men nu är det helt separerade klubbar i Sverige sedan FMK centralt blivit upplöst 2012.
Man försökte få ett samgående mellan M och FMK för ett par år sedan, men det blev nedröstat på FMKs kongress.
Jag tror att de motororganisationer typ M, FMK, MHF osv., som inte har någon tävlingsverksamhet inom motorsport, har väldigt liten chans att överleva.
Styrelsen består oftast av troende och djupt engagerade i 70-årsåldern som gärna vill ha in unga ledamöter, som givetvis har helt andra idéer, som givetvis skär sig med de redan etablerade, som är huggna i sten.
Jag tror att tiden för föreningsverksamhet är över, den uppväxande delen av våra medborgare är ytterst lite intresserad av föreningslivet.
Av den anledningen ser jag inte framtiden särskilt ljus för tidningen Motor.
Benois, jag har i många år talat för döva öron inom FMK. Som jag skrev tidigare: "Jag tror att de motororganisationer typ M, FMK, MHF osv., som inte har någon tävlingsverksamhet inom motorsport, har väldigt liten chans att överleva"!
Men hur sjutton ska man bete sig för att få de gamla stofilerna att inse en sådan sak, de lever i vad som var för fyrtio år sedan och vägrar inse förändringar trots ett ständigt minskande medlemsantal.
Jag tror att detsamma gäller medlemstidningarna, FMKs tidning "Trafik och Motor" är borta, hur det är med MHFs tidning vet jag inte, Ms tidning minskar i upplaga, det är förmodligen de från motororganisationer fristående tidningarna ViB, TV och AMS som har störst chans att överleva.
Säkert har du rätt leifer, och framtiden för ViB, liksom för många andra tidningar ligger säkert i ett E-abonnemang, men det gäller ju att locka dit folk också.
E-abonnemanget finns ju redan, men hur många vill betala?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.