Vi Bilägares forum

Vilken är din favorit bland Årets bil?

Vilken är din favorit bland Årets bil?

Jag tycker Årets bil har spelat ut sin roll numera, det är ju inte mycket nytt som kommer fram längre.

Det var annat förr, då det verkligen hände saker på bilfronten.

Min favorit är NSU Ro 80, det var verkligen en bil som var ny och modern! Se designen med den sedemera typiskt kilformade karossen, med god aerodynamik. Fina hjulupphängningar gav goda vägegenskaper.
Hade NSU haft pengar att utveckla wankelmotorn fullt ut, så hade nog allmänheten varit mer glada.
Även lilla Fiat Uno tycker jag var en ovanligt trevlig bil, om än inte direkt nydanande.

Vilken är din favorit bland Årets bil?

Uppdaterat: 2013-03-06 08:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Kan bara nämna några utan inbördes ordning som jag tycker förtjänat titeln av olika orsaker nämligen Renault 16, Fiat 128, VW Golf, Fiat Uno och Opel Ampera.
RO80 fanns ju också i en lite konventionellare inkarnation i form av VW K70 vilket var en komfortabel bil för sin tid men som tyvärr rostade nåt oerhört.
Renault 16 var för sin tid en ovanligt praktisk bil, Fiat 128 en kul och relativt komfortabel småbil, Golf behöver väl knappast presenteras när den skapat en egen klass, Uno var en av de första högbyggda småbilarna med många kvaliteter trots sitt lite "plåtiga" intryck och Opel Ampera gav ju räckvidd till eldrivna bilar - tråkigt bara att prislappen är såpass hög.

Uppdaterat: 2013-03-06 10:10

Nja - halvkombins födelse vill jag nog snarare säga var Austin Futura Mk 2 som begåvades med en hel lucka bak i motsats till Mk 1 där bara nedre delen kunde öppnas. Dock fanns det ett öppningsbart "lock" av galon mellan bakre ryggstödet och bakrutans nederkant men som sagt - fullt öppningsbar baklucka kom först i o m Mk2 som jag tror visades 1961.
Men trots detta så tycker jag nog att R16 förtjänar en plats i historien - vem minns inte alla de mer eller mindre omöjliga varianterna hur man kunde flytta om baksäte och ryggstöd - t o m hissa upp i taket vill jag minnas...:) Om det inte var bättre förr, för det var inte bilarna, så var de i alla fall många gånger roligare än dagens bilar.
Austin Futura Mk 2's bakdel - http://en.wikipedia.org/wiki/File:Austin_A40_MkII_Countryman_tail.jpg

Uppdaterat: 2013-03-06 20:30

Nix, ni är helt fel ute. Den första halvkombin är den här: http://www.allpar.com/cars/adopted/kaiser.html
Och det är 1949

Uppdaterat: 2013-03-06 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, ni har båda rätt, men både A40 och kaiser har alligatorlucka. Dvs en lucka neråt och en uppåt. R16 hade bara en lucka uppåt, fast fortfarande en bakstam. R16 var för övrigt en sympatisk bil, ingen tvekan om det. Den var tidig med ställbara strålkastare vill jag minnas. En spak vid vardera strålkastaren om man lastat tungt.
Fast Maxi som kom 69 hade väl en en halvkombi i dagens mening, med en lång lucka uppåt och ingen tröskel.

Uppdaterat: 2013-03-06 23:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tyckte jag såg nåt om att Innocenti-varianten av Futura hade en "normal" baklucka. Men oavsett lucktyp var nog Futuran stilbildande på sitt sätt och sen kom Hundkojan ett år efteråt och satta standarden för väldigt många bilar framledes med hjulen i hörnen, framhjulsdrift och tvärställd motor.
Men för att återgå till Årets bil genom tiderna så är nog ändå R16 en av de som förtjänat epitetet mest om man skall se till innovationsdelen i utmärkelsen. Och det kan jag säga trots att jag inte ägt nån...:)

Uppdaterat: 2013-03-07 06:39

Kaiser var ändå mer än ett decennium före när det gäller halvkombi. Och det var ändå en amerikansk bil!
När det gäller årets bil trodde jag hela tiden att det skulle bli Golf, men den enda bil som hade något egentligt nytt var vät B-Max med sin dörröppning.
Tittar man tillbaka genom åren så är det ju ändå inte så märkvärdiga bilar som vunnit.
De tre Citroën som vann-71,-75 och -90 var ju egentligen en utveckling av DS 19 som kanske var århundradets mest revolutionerande bil, bortsett från motorn och Austin 1800 -65 var ju också den en vidaareutveckloing av Austin/Morris Mini.
Men bilen som vann 1976, Simca 1307 och som blev rejält utskälld helt i onödan, var faktiskt en väldigt värdig vinnare.
De som skällde över den var som oftast de som inte hade en aning om bilen.
Det var en praktisk halvkombi, bekväm och enligt tidens mode en karossutformning med stora glasytor som gav en känsla av att bilen var större än den egentligen var.
Den hade en stötstångsfyra med rötter i 50-talet, men det var en cross-flow-motor något som inte VW fick förrän decennier senare.
Det var en bra och slitstark motor, det enda man måste komma ihåg var att justera ventilspelet ganska ofta, inte för att motorn skulle ta någon skada utan för att det skramlade så infernaliskt annars.

Bilen tillverkades på en mängd platser, i Frankrike-Poissy, England- Ryton, Finland-Valmet(vem annars :-)), Spanien, New Zeeland och i Colombia.

De bilar som hamnade i Sverige var oftast tillverkade i England och det var det som blev det stora problemet.
Rent historiskt kan man nog påstå att det var i England som industrins vagga stod och vid den här tiden brakade vaggan sönder mer och mer.
Engelsmännen hade ju väldigt fyrkantiga fackföreningar och de började att lösa problem med strejker (ungefär som grekerna gör nu) och det gick ut över både lönsamhet och kvalite'.
Chrysler, som ju ägde Simca vid den här tiden, tröttnade och hotade att helt lägga ner fabriken i Ryton, det tillverkades bättre och billigare bilar i Poissy.
Men det var för sent. De bilar som tillverkats i Ryton började rosta extremt redan efter ett par år och inte bara i Sverige utan även i England.
Och det vetr man att det inte ger det bästa.ryktet.
Nu ska man komma ihåg att de flesta bilar rostade enormt på 70-talet. Både Saab och Volvo hade stora problem, men här var det värre.
Det var speciellt tröskellådorna som tog stryk, trots en väl utförd vaxbehandling.
Det var bara det att rostskyddet lades på långt efter det att bilen lämnat fabriken och det redan börjat rosta, faktum är att det ofta var kondensvatten inuti lådorna när vaxet sprutades in och lade sig som ett täcke ovanpå vattnet.

Där ser man hur en felaktig och med fusk utförd behandling kan sänka en ursprungligen bra bil.

Uppdaterat: 2013-03-07 12:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: bra kommentar! Det är tragiskt med den engelska bilindustrin (även MC), hur något så stort bara kunde gå i stöpet.
Även Jaguar var ju på vippen, det var knappast någon fördel att snåla på dem vid tillverkningen likadant som på en Morris Marina..
Ingen ville heller beställa en bil som man inte visste leveranstiden på, den riskerade till och med att aldrig bli byggd.

Det tragikomiska i det hela är att de flesta racing och rallybilar idag byggs i UK, för där finns kompentensen...

Och visst var rost en del av vardagen, en bil som var 6 år gammal behövde oftast nya framskärmar, trösklar och mycket annat. Vem förväntar sig det av en 2007:a idag..?

Man kan nog säga att Ro80, K70, 1307/1508 och andra vettiga bilar aldrig riktigt fick chansen att bli bra.

Uppdaterat: 2013-03-07 14:35
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Precis min uppfattning.
Men hur kunde det gå så snett för brittisk bilindustri, det var visserligen mycket konervativt kvar från trettiotalet, men mycket var bra och framför allt fanns en yrkesstolthet både bland tekniker och bilbyggare.
Nå, det här var verkligen OT, jag ber om ursäkt för det, men kanske kan vi diskutera det här fenomenet i en annan tråd.

Och för att återgå till tråden kan jag hålla med om att Ro80 var speciell om man bara fått ordning på motorn, nu hamnade man ju i samma sits som BMW i början av sextiotalet, när de inte hade något annat än MC-bilar och en gammal bedagad barockängel att komma med.
Men det var nästan värre för NSU, alla pengar gick åt till att reparera och modifiera wankeln.
Mazda som har hållit på i över fyrtio år är ju inte klara, men som tur är ger de sig inte, det kommer säkert något roligt därifrån inom den närmaste tiden.

Uppdaterat: 2013-03-07 15:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse: Inga problem, här håller vi taket högt och vidgar funderingarna! :-)

Ro80's motorproblem kostade NSU multum, och det drabbade förmodligen även K70 som egentligen var en bra bil, men inte heller hann bli riktigt färdig.
Om jag inte minns helt fel, så köpte VW upp NSU 3 veckor innan premiärvisningen av K70, och fick därmed en modern bil. VW hade ju bara bakvända bilar tills dess...
I Ro80 var det populärt att ersätta wankeln med Ford V6, vilken var förhållandevis lätt och inte förstörde vägegenskaperna.

Uppdaterat: 2013-03-12 10:59
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, det är den typen av åtgärder som ger en gammal historiker rysningar och just den motorn som jag inte tycker om.
Men det är en bra motor, jag har en kompis som haft två Ford med den motorn, båda körda tills de blev upplösta, men med hel motor.
En gång när jag åkte med honom märkte jag att motorn verkligen gick dåligt.
"När bytte du stift senast, den går ju på max fyra cylindrar?"
"Det vet väl du, du var ju med".
"Men det är ju fyra år sedan och nästan åttatusen mil!"
"Aj då!"
Vi bytte stift och motorn gick som ny, nästan.

Ännu en OT ;-/

Uppdaterat: 2013-03-12 13:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

haha! Jodå, jag har haft många av de där Köln-motorerna, allt från V4 1,7 och upp till 2,8i.

Visst är det fel att byta motor sådär, men.. då de inte fick wankeln att funka mer än kortare tid, så är det förståeligt.
Det sägs att när Ro80-ägare möttes på vägen så blinkade de med helljuset lika många gånger som de bytt motor...

Japp, mer OT och mer nöje! :-)

Uppdaterat: 2013-03-12 14:26
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...