Vi Bilägares forum

Vägens riddare eller.

Vägens riddare eller.

Ja vart tog vägens riddare vägen?
Förut var yrkeschaufförer mkt bra medtrafikanter. Nu är det störst går först eller jag trängde mig före. Varianten med hur nära kan jag köra framförvarande florerar stort.

Visst privatbilister kan åxå vara ett jäkla drägg.

Men bussar, lastbilar och taxi m.fl har ju varit ett föredöme, men ok det var länge sedan.

Mvh
Tobbe

Uppdaterat: 2013-12-15 17:05

Kommentarer

Utan att för den skull dra alla över en kam så känns det som att många yrkesförare blivit mycket brutalare i sin framfart - förmodligen för att dom själva sitter relativt säkert högt upp i sin hytt i ett fordon som är mycket större och tyngre än våra "småbilar". Hursomhelst så är det väldigt obehagligt att ha ett fordon alldeles "i häcken" och speciellt obehagligt är det med stora fordon och under halt väglag och kanske dessutom under inbromsning för trafikljus eller av annan orsak.. För det är ju tyvärr alltid jag som personbilsförare som drar det kortaste strået om jag blir påkörd bakifrån.

Uppdaterat: 2013-12-15 22:05

Yrkesförarnas ibland "brutala" framfart beror till stor del på tryck från arbetsgivare/beställare att en leverans skall vara gjord före en viss tid. I många fall är den förväntade leveranstiden helt orealistisk. Här i Australien har myndigheterna kört en säkerhetskampanj med mottot "Don`t die for a deadline" som har fått i alla fall mig ta det lite lugnare.

Uppdaterat: 2013-12-17 13:41

Instämmer med trådskaparen, det var bättre förr! Även bland vanliga bilister har det blivit värre bara de senaste åren och många säger detsamma. Framförallt "självmordsförsök" in i rondeller och från korsningar.

Uppdaterat: 2013-12-17 20:54

Peter: jag gillar Australiens kampanjer, de är tydliga och ibland rent otäcka. Jag minns fortfarande ett par kampanjer som jag såg när jag var där, snacka om effektiva! Den ena om rattfylleri, den andra om att köra trött.

Det skulle behövas även här, Sverige är ju så förbannat mellanmjölk...

Jag tror också att de allt snävare tidsramarna påverkar beteendet. Sedan finns det förstås alltid lastbils- buss- och taxiförare inte alls borde köra bil, precis som vanliga bilförare.
Alla som åkt buss vet ju hur olika det är är mellan olika förare.

Sedan vill förstås lastbilsförare försöka hålla tempot upp inför långa backar, medan "Svensson" inte ens behöver fundera på saken.

Uppdaterat: 2013-12-18 08:55
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är riktigt att man kört otroligt grafiska kampanjer för att chocka folk till att ta det lugnare. Nästa vecka börjar säkert den årliga julkampanjen med sloganen ¨Bättre att komma fram lite sent än aldrig¨.

Jag tror att det är ett stort problem över hela världen med transportföretag som utlovar supersnabba leveranser. T.ex företag som DHL, Fedex och UPS som garanterar 48 timmar från dörr till dörr från andra sidan jordklotet. Det är den stackars leveranskillen i slutändan som har 80-100 leveranser om dagen och inget får bli över till nästa dag för då spricker garantin. Jag har själv kört för EMS (Posten) och UPS och skall man hinna med så gäller det att stå på som sjutton och strunta i så många trafiklagar som möjligt. Det är säkert samma personer som gnäller över att man tränger sig som gnäller när deras beställda varor inte kommer fram i utlovad tid. En självklar lösning är att ha flera förare men det kostar pengar så det går ju inte.

Uppdaterat: 2013-12-18 13:34

Peter: om ja minns rätt så var den ena ungefär så här:
Ett par unga killar kör rattfulla, festar och skrattar i sin bil, tappar kontrollen och kör en bil rakt i sidan i en korsning. Otäcka och realistiska närbilder när mamman dör, hennes baby sitter och gråter. Killarna får panik när de inser vad de gjort. Följdes av texten "If you drink, and then drive, you are an idiot"
Den andra var ungefär såhär:
En familj är på väg hem, pappan har kört länge i natten, frun undrar om han är trött och om de ska stanna. Nej, han är ju inte trött (närbild som visar att han är skittrött).
Frun somnar om, barnen sover i baksätet, och något senare somnar även pappan, medan han kör...
Bilen glider ner från vägen och hamnar i en damm. Pappan lyckas ta sig ut, men inte de andra, pappan ser dem slå mot rutorna och sedan drunkna.
Texten: "Du kan vara för trött för att köra,men aldrig för trött för att undvika se din familj drunkna"

Mer sånt i svensk TV!

Sorry "pigallen" för OT, men jag tycker det är viktigt.

Uppdaterat: 2013-12-18 17:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Allså, jag tycker också att Australien har bra taktik. Om det utförs på rätt sätt tror jag att det räddar liv. OT ok.

Skulle vilja se sånt i Sverige också

Uppdaterat: 2013-12-18 17:35