Skulle tro att de flesta som skriver här tycker om att köra bil. Men vad innebär detta egentligen? Är det samma som det uttjatade begreppet "körglädje"? Om man får tro flertalet motorjournalister så definieras körglädje helt enkelt av hur brett man kan åka med bilen i kurvorna. Det är ett ständigt återkommande tema. Det pratas om att bilen har "överstyrd balans, vilket gör att man kan få ut baken". BMW är kul för man kan åka på sladd. Är verkligen detta den enda definitionen av körglädje. Kan det inte vara att framföra sin bil i lungt tempo , njuta av komforten och en harmonisk drivlina? Jag tycker om att köra bil men har inget som helst intresse av att sladda omkring. Tyckte bara det var jobbigt när jag körde BMW och bilen började vifta med baken så fort man gasade lite i halt väglag.
Kommentarer
Jag tror du har helt rätt här, för de flesta är nog körglädje att kunna åka i en bekväm, komfortabel bil som man litar på.
Men för den yngre bilåkargruppen, som biltestarna som pratar om körglädje ofta verkar tillhöra, är det något helt annat.
Där är körglädje ofta, att likt ett skållat troll, fara omkring så ohejdat som möjligt och helst ha oändligt med muskler under huven.
Men man kan ju få körglädja på annat sätt också, t.ex. Morgan som i många modeller, trots en moderat motoreffekt och med sin trettiotalskonstruktion (utom vissa modeller), ger väldigt mycket körglädje som då egentligen bör skrivas "lustfylld".
Toppen är nog "Three Wheeler" som jag inte kört själv, men gärna skulle vilja göra.
Men det är ju två olika typer av bilar......
Toyota IQ! Inte så snabb men kul att köra i stan, som att åka gokart! Man kan vända på en femöring och parkera på platser man inte trodde var möjliga!
För mig, som inte har körkort riktigt än, men övningskör mycket är det friheten som lockar. Att kunna ta en bil och dra iväg på en tur, bara för att man känner för det. Och KAN. Och så är det himla roligt att köra bil. Har alltid gillat allt åkbart; började med väl elbilarna på Gröna lund, sen har det varit gocart, moped, o.s.v. Att köra som en galning, för fort och sladda runt är inte körglädje för mig.
Saabnisse: man behöver inte vara yngre för att gilla att gasa o svänga... ;-)
Min busbil (som officiellt är övningskörningsbil..), en gammal MI16 är rysligt kul att köra. Ett härligt temperament, tätstegad låda, platt på vägen, rapp styrning och sköna bromsar. Tänk att man kan ha så kul för 3.000 kr!
Att den sedan är en plåga på gatsten är en annan sak...
Jodå, jag uppskattar också att köra bakhjulsdrivet, livet är kul på ställ! Fast, Jaguaren är kanske inte riktigt avsedd för sån körning även om effekten räcker till och blir över. Den är istället kul att köra för att den är så myspysig och lyxig inuti, läcker formgiven, samtidigt som prestandan är ... mycket bra. *L*
Sedan kör jag ju Mini ibland, alltså inte den nya BMW-Mini, utan den "rätta". Varje kurva är ett nöje, varje rondell en utmaning, hur fort kan man köra? Att bilen är ett charmtroll som lockar mängder av folk och kommentarer får man på köpet..
Självklart minns jag Systerysters tankar, det var ju roligt att köra allt när man var i den åldern! Från traktor till jänkare...
hultarn: kalla den Koja - då blir det inga missförstånd.
Nedan är ett antal parametrar som tillsammans ger körglädje.
Bra motorprestanda inkl. snabb gaspedalsrespons och ett spännande motor/avgasljud.
Chassi med snabb respons, men ändå riktningsstabil. Inga "överraskningar".
Växellåda med snabba och ryckningsfria växlingar - gärna med paddlar.
Förarsäte med god komfort och sidostöd. Bra layout på instrument/ reglage. Bra sikt och belysning.
Rimligt god ljud- och chassikomfort.
Några exempel på bilar som jag kört som haft mycket stor körglädje - även om inte alla kriterier varit uppfyllda:
-Morris Cooper S 1275 -65; Vauxhall ( Opel) Lotus Omega -91, SAAB 900 AERO -82; SAAB 9000 Sport -90, Mazda RX8 -02, Audi A6 Allroad -02 (på is)
BMW X5 -02
Tjalle, "Växellåda med snabba och ryckningsfria växlingar - gärna med paddlar."
Jag har automatlåda med paddlar, men jag använder dem aldrig.
Varför skulle jag göra det? Har jag betalat extra för en automatlåda har jag gjort det för att slippa växla!
saabnisse: I de sällsynta fall som jag kör aggressivt, vill jag ha omedelbar respons och maximalt moment vid gaspådrag - då väljer jag manuellt rätt växel.
Det är särskilt viktigt vid körning på halt underlag: snö, is,grus och våt asfalt, då det gäller att balansera bilen.
Motorer med elektronisk trottel, kan ha en fördröjning på upp till 150 ms, medan styrsystemet analyserar om motorn är klar att ge mig full effekt - det undviker jag till stor del genom att ha relativt högt varv redan när jag trampar på gaspedalen. Det är vid de tillfällena som ett varvtal på 7-8000 ger extra körglädje.
Om du föredrar bekvämligheten med automatlåda, så är det OK för mig.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.