Det känns om att det råder delade meningar om vad som är komfortabel fjädring. Ibland läser jag tester där man säger att en bil har bekväm fjädring och när jag själv provar samma bil upplever jag den inte alls som komfortabel och vice versa.
Det jag tycker är det viktigaste när det gäller fjädring är att bilen håller sig så horisontell så möjligt över ojämnheter i vägen. Alltså inget nickande i längsled eller vaggande i sidled. Detta är något som jag tycker min Superb är mycket bra på. Den har inte prefekt avstämd fjädring ur alla aspekter, men just kroppskontrollen är mycket bra i detta avseende.
Sen finns det ju en annan aspekt, det som man kallar "stötig" på svenska, alltså hur fjädringen hanterar skarpa kanter, brunnslock m.m. Där är min Superb inte alls lika bra som många andra bilar. Det slamrar och stöter en hel del om hjulställen när man kör över brunnslock och små ojämnheter i vägbana. Dock påverkas karossen inte så mycket.
Självklart vore det bra om bilen inte var stötig och även hade bra kontroll på den fjädrade vikten. Detta är tyvärr ganska ovanligt. Mercedes och Ford är väl exempel på tillverkare som jag tycker brukar kunna båda.
Vad är komfortabel fjädring?
Uppdaterat: 2013-02-26 13:32
Kommentarer
Detta är ju högst subjektivt, folk har olika uppfattning om vad som är bäst. Det den ena tycker är skönt och sportigt, tycker någon annan är tröttande stötigt.
Det som den ena tycker är mjukt och behagligt tycker andra är gungigt.
Ett exempel är Passat som hyllats av många journalister, men som jag själv var irriterande småstötig. Jobbigt.
Å andra sidan tycker många att 9-5 är bekväm medan jag tycker den är slapp i hullet, med lite last knäar den. (de nyare är bättre)
Jag gillar Citroens svävande känsla, andra tycker att man knappt har kontakt med vägen.
Man ska nog också väga in styrkänslan, som påverkas av fjädringen.
Jag vill ha en hård fjädring, bilen går mycket stabilare i högre hastigheter då... Visst, i sverige så har vi ju i regel skit dåliga vägar men väljer ändå en hårdare fjädring än en gung mjuk fjädring!
"Visst, i sverige så har vi ju i regel skit dåliga vägar men väljer ändå en hårdare fjädring än en gung mjuk fjädring!"
Observera att bekväm fjädring inte nödvändigtvis innebär mjuk fjädring. Som jag sa tidigare så gillar jag bilar som håller karossen så horisontell så möjligt i alla lägen. Ska man uppnå detta så kan inte fjädring och dämpning vara alltför mjuk. Då börjar bilen gunga över farthinder istället vilket inte heller är bekvämt. Att hitta den optilmala matchingen mellan fjädrar och dämpare är nog inte så lätt. Är dämparna för hårda så rycker bilen till efter gupp efter som den bromsar fjädringsrörelsen för snabbt. För mjukt så gungar bilen istället efter guppen. Ford är en av de tillverkare som oftast brukar få till det precis rätt.
Svår fråga! Skulle säga att det är tycke och smak. Jag tex. gillade mycket mera Skoda Superbs fjädringskomfort än nyaste Passatens vilken tycktes ha problem med att hålla däcken på vägytan och tycktes "vibrera" vid guppar. Även styrningen tyckte jag mycket mera om i Superben för Passaten fick man inte så precist rattat längs med linjerna på en kurvigare väg. Peugeot 508 var lite för mjuk för mej men var ett par snäpp precisare att ratta vid kurvkörning och däcken hölls hela tiden på vägytan så känslan var mycket bra. Tycke och smak nästan till 100%? :)
Jag gillar 9-5ans fjädring, men det är viktigt att den blivit uppfräschad med Sachsdämpare bak och fått nya uretanbussningar i bakvagnen.
Annars åker jag ju V70 och den upplever jag som lite mjukare, segare, men det kan helt vara inbillning beroende på att de här bilarna har helt olika karaktärer, den ena en bensinturbo, den andra en stor dieselturbo.
Men helt klart kan ingen mäta sig med komforten hos Citroëns gasfjädring.
Jag minns ännu min första tur i en DS21 i mitten av 1960-talet och jag har ännu inte hittat en mer komfortabel bil, det har nog aldrig tillverkats varken före eller efter 1965, vilka stolar!
saabnisse: ja, "gudinnan" är en otrolig bil, inget tvivel om den saken! Superkomfortabel och vilken design.... :-)
BOSE i en snygg bil ger rätt bra fjädring ser man här i filmen.
http://m.youtube.com/watch?v=B95SUhMuFA4&feature=related
Fast jag tycker den vanliga luftfjädringen räcker rätt långt då man kan ställa hur hård fjädring man vill ha och hur högt bilen skall befinna sig över asfalten.
Dom inställbara brukar vara med för små skillnader men har hört mycket gott om Flexride i Opel Insignia. Ofta kan det vara så att fjädringen är för tok hård, lite mindre hård och ännu lite mindre hård el. dyl. Det är inte heller så enkelt att man kan prata om mjuk och hård, det viktiga är hur helheten fungerar.
Bose såg mera ut som Citroens modell av fjädring?
hultarn, jag tyckte DS 19 var den vackraste bil jag sett när den kom, men så kom det en Citroën som var helt besynnerlig och som jag inte begrep mig på, men som efter ett tag blev ännu vackrare:
http://www.citrowagon.fr/800_evolution_des_breaks.html
Break, måste vara den ultimata bilen, det här är inte bara bilbyggande, det är ett konstverk väl värdigt att ställas ut på Louvren, det kan jämföras med med Leonardos La Gioconda och jag tror han skulle varit belåten om han fått ha ett exemplar i en monter bredvid.
saabnisse: jodå, DS break är jag väl bekant med. En kompis kör en sådan blå/vit, och det ganska mycket. Läcker bil även det, men inte lika snygg som den vanliga. De stora hjulhusen bak stör tycker jag.
Men komforten - Oui!! :-)
En bekant hade en DS 23 (inte break), turkosblå metallic med silverfärgat tak, och automat. Den var otroligt snygg! Tyvärr visade det sig att skumgummit som ligger mellan golv och matta hade en utsökt förmåga att suga åt sig fukt, så jag fick svetsa i en bit plåt åt honom. Dock inga större mängder, bara typ en halv A4.
He-he, en halv A4, det var inte mycket.
Nej 2,3m2 plåt på en Alfetta, det är något det!
saabnisse: haha, 2,3 m2? Ja, det är ungefär i klass med vad jag la på en Ford 26M coupe för många år sen. Där lärde jag mig något: köp aldrig en bil av någon som jobbar med underredsbehandling...
Snygg och mycket ovanlig bil annars, dessvärre finns den inte kvar idag, trots all ny plåt. ;-)
Problemet med de ställbara chassina tycker jag är att man bara kan påverka stötdämpningen. Bra fjädring är så mycket mer än bara inställningen av dämparna. Jag har kört Passat med ställbart chassi och blev inte så värst imponerad. Den gick fortfarade ganska hårt över kanter m.m. Dessutom kan man faktiskt göra ett chassi som är både komfortabelt och sportigt utan elektroniska hjälpmedel. Ford brukar ofta få beröm för att de kan just detta.
Skodaägare, har du provat en C5?
Det har jag både med 160 hk och 240 hästars V6:an. C5:an är mycket bekväm, men jag har ärligt talat lite svårt för styrkänslan som den gashydrauliska fjädringen ger. Man svänger och sen gungar bilen till och byter riktning. Sen är Citroens automatlådor är väl sega för min smak.
Styrkänslan beror inte enbart på gasfjädringen, SM, CX och GS hade en annan karaktär och C6 även om man sätter komforeten först där..
C5 har ju samma framvagn som Peugeot 407 och 508 GT, dvs. guppar "drar" inte i styret. Tror det inverkar också på hur det känns?
Jo det är möjligt att det inte är gasfjädringens "fel". Har dock provat 508 GT och vill inte minnas att den kändes som C5:an när man svängde. Men förutom fjädringen så stör jag mig som sagt på automatlådan som jag tycker växlar lite ryckigt och långsamt.
Har inte nya C5 och 508 samma motorer och växellådor? Verkar ju logiskt.
Det är inte omöjligt, för jag tycker att växellådan i 508 beter sig likadant som den i C5.
Hallå där skodaägare.
Är du säker på att det är en 508 GT du har provat ?
För både 508 2.0 med automat och GT har den Japantillverkade Aisinlådan.
Aisin tillverkar automatlådor till snart varenda biltillverkare i världen, så jag kan inte hålla med om att den lådan bara för att den sitter monterad i en Peugeot skulle vara ryckig och seg, tvärtom den växlar snabbt och smidigt / mjukt. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Aisin_transmissions
Kanske lite överdrivet att säga att den är ryckig, men jag tycker att växlingarna känns ganska tydligt ändå. Segheten kanske beror på PSA:s programmering av lådan. Det känns som den har väldigt bråttom att växla till tvåan i D-läget. Även om man ger ganska mycket gaspådrag så växlar lådan till 2:an på relativt lågt varvtal och växlingen känns tydligt. Upplevede detta både på Citroen C5 Hdi 240, Peugeot 508 hdi 163 och Peugeot 508 GT.
Skoda Suberbens DSG med 2-liters diesel tyckte jag också växlade alldeles för snabbt upp dvs. körde hela tiden med för små varv vilket märktes av starka vibrationer i motorn (VW:s motor vibrerar mycket mera än PSA:s) vilket inte riktigt gav någon premium känsla. Passaten hade en dylikt programmerad låda. Tycker dom borde slopa det där super-ekologiska tänkandet för bilarnas växellådaor/motor kommer inte att hålla i längden om dom är programmerade på detta sätt? Har inte testat automaten i Peugeot 508.
För att friska upp mitt minne så har jag provat 508 GT igen och det verkar som jag minns fel för den här gången tyckte jag riktigt bra om drivlinan! Visst automaten kanske växlar ganska snabbt till tvåan, men eftersom det är så bra tryck i motorn så stör det inte så mycket. Motorljudet var också mycket väldämpat ,faktiskt bättre än i t.ex. BMW X3. Om det inte vore för det som tråden handlar om så skulle jag mycket väl kunna tänka mig en 508 GT. Men när man har tröttnat på/vant sig vid
trycket i motorn så börjar man istället lida av fjädringen. På motorväg i högre fart så funkar den hyfsat, även om vibrationerna från vägbanan känns i både ratt och säte. Men för mig som kör till jobbet på 70 och 50 väg fylld med brunnslock, potthål och diverse vägskador så funkar det helt enkelt inte. Egentligen är väl inte fjädringen så farligt hård, men det måste sitta stenhårda bussningar i hjulupphängningen för det slamrar och stöter ordentligt när man kör över ojämnheter. Däcksbullret må vara välisolerat men sannerligen inte hjulupphängningsskramlet!
Precis vad jag tänkte på när jag åkte en V70 D2 automat idag, ibland tvingar den motorn att dra på osmidigt låga varv. Annars var den stark nog, D2 är väl samma PSA 1,6 på 110 hk?
Att många bilar växlar upp "tidigt" är väl en bränslebesparande åtgärd i programmeringen, jag tycker enligt mitt öra att det passar bättre med motorvarvet när jag använder sportläge på växellådan.
Men ecokörning bygger väl på att växla upp så fort som möjligt eller ?
Angående skrammel så har jag faktiskt haft ett, det var varningstriangeln som skallrade i det fack som finns i bakluckan.
Nu är den flyttad till utrymmet under bagagegolvet så nu är det tyst, men innan jag hittade vad det var för något ....
Vibrationer ...... Näe det har jag väl inte märkt i varken Peugeot eller Vw motorerna, men däremot morrar de gott :)
Min Octavia 07-a var härlig att köra med ett bra chassie men struttig på sämre vägar. Min nuvarande Ford Focus har ett mycket väl avstämt chassie men något mindre roligt än Octavian. Det enda jag tycker är synd är att ingen av dem har tänkt på att ha bra förarstolar. För 500:- mer skulle stolarna vara riktigt bra. Synd bara att dessa företagsekonomer hyvlar rakt av utan hänsyn till vad det får för effekt.
Finns bara Citroëns gashydrauliska fjädring på den här sidan Rolls Royce om man vill ha riktig komfort. Dessutom är det ett fjädringssystem som både klarar av att vara mjukt vid lägre farter och styvas upp vid kurvtagning och högfartskörning. På så sätt behöver man inte åka runt och skakas sönder i stadstrafik bara för att inte ha för mjuk fjädring i toppfart.
Vanlig stålfjädring är alltid en kompromiss där man antingen har en bil som är mjuk men blir nedlastad när man fyller den med personer och packning, eller gör fjädringen hårdare för att klara detta, men då upplevs den istället som stötig med bara en person i bilen. En hydraulcittra har alltid konstant höjd och därmed oförändrade köregenskaper även vid full last.
Se den här videon som förklarar hur gashydrauliken i sin senaste upplaga fungerar:
http://www.youtube.com/watch?v=L2q03XZugwg
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.