Hej! har inte kört någon bil som varit mer isolerad från allt ljud sedan Lincoln Mark 4/5 -70tals modeller. Finns det någon "modern" sk lyxbil som går nästintills ljudlöst? Min fd Lincoln mk4 -72 i fint orginalskick var en upplevelse att köra/åka komfortmässigt, hade senare en Lincoln Towncar -93 också tyst men den lilla 4,6 liters V8 fick jobba hårdare än Mark4 7,6 liters V8, bytte sedan till en en mycket fin orginal Bmw 730 -93 med den lilla turbinliknade 3 liters V8 en harmonisk bil och ganska tyst i fart. Men nu till min fråga finns det någon bil beg lyxbil utan dånande däck och motor från detta milenium?
Tystaste lyxbilen
Uppdaterat: 2013-02-14 01:04
Kommentarer
Skulle väl vara Maybach då tror jag.
Fråga Jes :-)
http://www.vibilagare.se/forum/allmant-om-bilar-och-trafik/importbil-phaeton-36220
Varflr inte en Lincoln? De har ni ju gillat förut. :-)
Dessutom har den ingen stor och ful mittkonsoll... Och rattautomat, kalas!
http://www.blocket.se/uppsala/Lincoln_Town_Car_28667078.htm?ca=18&w=3
Såg en biltjuv i ett TV-program som steg ur bilen i ca 60-70km/h, det var ingen vacker syn. Fattar inte vad biltjuven tänkte på han blev ju för yr och blåslagen för att kunna smita undan.
http://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-000-kr-3900
Lexusen är för övrigt tystare än RR vilket är bra att veta om man tänkt köpa en sådan bil.
Även äldre Lexusbilar som slutar på LS är mycket tysta kan jag intyga och till en del beror det på att man har laminerad plåt i karossen. Om man gillar att lyssna på musik är Lexus mycket bra när den är så tyst samtidigt som den har så bra musikanläggning.
http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=r3YJT0PjRnY
Jes_ har en viss poäng här. Hur är det nu PRECISIA?
... och som av en ren tillfällighet så kom det en reklamfilm för Lexus också....
Laminerad plåt har använts av bl.a. Volvo och Saab sedan 1970-talet.
Naturligtvis inte i hela karosstrukturen, men det tror jag inte att Lexus har heller.
Volvo har olika tjocklek i plåten på bilen. Nedre delen har lite tjockare plåt och från ca mitten av sidan och uppåt är plåten tunnare.
Jag konstruerade en pnemuatisk automatsvets till Volvo för sammanfogningssvetsning av plåt med olika tjocklek i början av 2000-talet. Om detta används till alla Volvo modeller eller endast några få vet jag däremot inte.
Lexus Ls var väl med i VB test av vägljud som ref som tystaste bil, Mb s-class var som en Bmw 5.ser och Volvo V70 i buller, min bruksbil Lexus Is 220D -09 ligger i samma bullerklass som sistnämda bilar dvs ok men inte ljudlöst åkande.
Fick åka med i min arbetskamrats Phantom V10 Diese.l super prestanda och utrustning men besviken på komforten pga något högt vägljud,för en lyxbil, ägaren trodde det var däcken (sommar).
Den tystaste lyxbilen borde rimligen vara en MB S-klasse alt någon nyare modell av Rolls Royce.
Vibilägare testade ju 35st olika bilmodeller för något år sedan där var Lexus LS bäst (även tystare än S-klass): http://www.vibilagare.se/reportage/tystnadens-pris-en-miljon-eller-150-000-kr-3900?page=1
Så här mycket låter det i olika bilar Oktober 2008, några få testade i Tyskland av de Tyska bilarna.
http://sniperslaststand.blogspot.se/2008/10/quest-for-quietest-car.html
Och ljudsystemen i lyxigare bilar 2002.
http://www.edmunds.com/car-reviews/top-10/top-10-sound-systems-in-cars-over-30000-for-2002.html
Som jag påpekat många gånger är det helt värdelöst att mäta ljudnivån i ett brett spektrum.
Man måste göra en frekvensanalys av ljudet för att kunna gradera.
Det kan vara ett ljud på 90dB som är nästan helt ohörbart om frekvensen ligger runt 12kHz samtidigt som ett ljud på 40dB kan vara störande vid en frekvens på 1kHz.
Men PREVIAs första länk ger en möjlighet till ett ganska enkelt hörselprov.
Gör det testet så förstår ni vad jag menar.
Intressant att man i testet får skillnaderna att låta stora. I verkligheten anses runt 3 dB mer/mindre upplevas som en tydlig skillnad.
Sen är det ju skillnad mellan buller och buller, vissa frekvenser är mer tröttande än andra, och det är inte heller självklart att man ens är medveten om det. Ovanpå allt är upplevelsen personlig
Kort sagt: det är är fan inte lätt att mäta hur bullrig en bil är.....
Nu skall man inte precis vara så ledsen för att premiumbilar som Volkswagen Phaeton W12 och Audi A8 W12 L hamnade i den bullriga delen av listan och inte kom ner i låga ljudnivåer som Toyota och Volvo.
Dessa Premium bilar kan ha andra kvalitéer som snygg kulör.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.