Nu har tyska TÜV-rapporten för 2013 kommit om de mest felfria bilarna, den bil som Automotorsport framhåller är VW Polo som hamnar bäst till så länge bilarna är som nyast dvs 2-3 år gamla och inte har gått långt.
Efter 3-4 år vinner Prius och efter detta finns tyvärr inte Polo längre med bland de 10 främsta plasterna men AMS nämner åtminstonde att 29 av de 50 främsta platserna inom de olika ålderskategorierna faktiskt tas av olika Toyota-modeller: http://www.tuv.com/media/01_presse_2/all_languages_pressemeldungen/TUeV_Report_2013_Zahlen.pdf
TÜV-rapporten 2013
Uppdaterat: 2012-12-11 16:17
Kommentarer
Som vanligt så är det imponerande att se att ju äldre bilarna blir, desto mer Toyota i toppen.
Samma sak brukar ju även bevisas i statistiken från bilprovningen i Sverige. Långtidskvaliteten är definitivt en av Toyotas starka sidor..
Dekra nämner att
"German manufacturers set the tone
The DEKRA Used Car Report also showed that German manufacturers set the tone in terms of reliability and quality. On six occasions cars manufactured in Germany came first in seven categories. They also secured 14 out of 21 podium spots, thereby reinforcing their already strong position in the used car ranking. "
Ska bli intressant att se om kvaliteten håller i sig. Vad som hände för 5-10 år sen är ju inte så intressant för den som köper en ny bil idag.
Besiktningsstatistiken kan man väl inte använda som kvalitetsmätare? Hur många mil har bilarna gått, hur värdefulla är bilarna? Hur stor lön har ägarna? Allt påverkar men som regel är att dom billigare bilarna sköts så dåligt det bara går och dom dyrare hålls i skick men det beror också väldigt mycket på målgruppen, dvs. hur gamla är ägarna osv.
Om en statistik berättar att VW gör bilar med kvalitet så kan man glömma den med det samma.
Varför skulle man inte kunna använda besiktningsstatistiken som kvalitétsmätare Peugo?
Hur långt bilarna rullat i snitt brukar dessutom finnas dokumenterat i statistiken, som i den Tyska besiktningsstatistiken jag länkade till och där tex Polon som vann bland de nyaste bilarna hade gått kortare än tex Toyota Avensis och Prius som kom efter även om jag tror bilarnas kvalitét är det som faktiskt utgör skillnaderna betydligt mer än miltalsskillnader i statistiken åtminstonde långsiktigt.
Om billigare bruksbilar sköts sämre än dyrare så borde i så fall Toyota komma ännu bättre till (om dom nu säljer mer än 29 modeller som kan hamna i topp 50 bland de bästa i Tyskland) jämfört med tex de Tyska bilarna, detta faktum betyder dock knappast att fransmännen skulle stiga till några Topplaceringar men lite bättre kanske även dom skulle hamna jämfört med tex Tyskarna.
Tyska GTÜ besiktningsstatistiken visar ett helt annat resultat för tex. franska Peugeot som där var i topp (tex. 3008 och 5008, 207 och 308 var bra och Polo var inte inom 10 bästa), dvs. de bästa bilarna. Det bästa resultatet i besiktningsstatistikerna kommer, i mitt tycke, från en lång och lyckad marknadsföringskampanj. Människorna måste fås att tro på bilmärket och att det är riktig kvalitet det är frågan om. Det här allt återspeglas på besiktningskillen, hur han tycker och tänker och vilka bilar han förlåter. Inget nytt här i världen, speciellt tyskarna har ju redan 2 gånger varit på den förlorande sidan med tex. fransmännen emot sej, det är helt klart att det här inverkar kolossalt. I britannien har Peugeot varit starkare och i deras kvalitetsundersökningar har nyaste bilarna varit inom de 10 bästa. I Norde har fransmännen mycket att göra för att få människorna att tro på bilarna, här tror vi på "inhemska", japanska och tyska.
Får man fråga att hur kan dom ha fått så många bilar med större fel då dom endast är 2-3 år gamla!? Någonstans är det fel och det är inte i bilarna inte! Kollade en pdf-fil från TÜV och såg att felen i stort sätt gäller belysningen i bilarna!? Har dom extra hårda krav på detta i TÜV? Procenten på andra fel är bagateller jämfört med fel med belysning!? Kolla TÜVs sidor!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.