Jag vill visa exempel på hur ologiska Trafikverket är, och tänker starta med en bild på hur fel det kan bli.
Jag hoppas ni andra också funderat över hur fel det kan bli ibland.
Här kan ses ett strålande exempel på onödiga skyltar som ställer till oreda och kan medföra fara.
Ser ni varför?
Kommentarer
Ingen som funderat på skyltarna? *förvånad*
Med risk för att verka korkad, men är det inte så att enbart personbilar i vänsterfil och resten + personbilar i höger? Jag antar att det är för att inte få två långsamtgående fordon som kör om varandra och då bilda köer!
Håller med dig Trasten. Med de trafikmärken som används så är det väl den här kombinationen som krävs för att förmedla "endast personbilar i vänsterfil". Har för mig att det brukar finnas sammansatta anvisningstavlor (med iofs samma info och symboler) där även filerna markerats, men det blir väl svårt här av rena platsskäl?
Hultarn, vad är det med skylten som du uppfattar som förvirrande och onödig?
Jo, då skylten till höger visar personbil som 3:e alternativ (man läser ju som en bok, börjar i vänstra övre hörnet) så är det väldigt vanligt att folk missuppfattar skylten och lägger sig i vänster fil trots att det är tomt i höger fil... och därmed hindrar omkörningar. Det är ju fullkomligt självklart att långsammare fordon kör i högerfilen och att man kör om dessa till vänster.
Dessa oväntade filbyten är en fara för de som kommer bakifrån i vänster fil, de räknar knappast med att den som de just ska köra om plötsligt slänger sig över i vänsterfilen trots att det är tomt i högerfilen.
Jag har passerat sträckan några tusen gånger och sett massvis av tillfällen där det varit nära att smälla.
För att göra det ännu roligare så sitter det 3 uppsättningar av dessa skyltar i vardera färdriktningen, det går att ana nästa uppsättning över den mörka bilen längre fram på vägen.
Detta är en 2-filig flera kilometer lång sträcka.
Jag anser att skyltarna är helt onödiga och mest skapar förvirring. Man kan ju dessutom bara ana kostnaden för dessa 6 uppsättningar av skyltar...
Man kan också undra hur han tänkte som inte satte personbilen först på den högra skylten, det hade minskat riskerna betydligt.
Bron som ses på bilden är för övrigt densamma som orsakade rutbyte på min bil. De höll på med någon slags arbete ovanpå bron och det ramlade ner sten på vägen (och bilarna) under. Det blev två stjärnor i min ruta och en av dem utvecklades till en lång spricka. Jag anmälde självklart detta.
Men, Trafikverket ansåg inte att det gjorts något fel. Jag fick avslag. (tillsammans med de andra 90% som fått avslag i tvist med Trafikverket...)
Tycker inte det är något konstigt med skyltningen på bilden... Välutförd skyltning tycker jag.
I och med att den sitter i höjd med personbilsskylten till vänster så tycker jag att den syns bra! Om det nu sitter flera skyltar i rad så borde man väl hinna läsa någon!
Nu ska väl tilläggas att när trafiken är intensiv som den oftast är på sommarhalvåret (Ölandsbron har fler bilar än Öresundsbron), så blir det svårare att få tillräcklig tid att läsa skyltarna.
Något som förstås förvärrar saken.
Min kritik kvarstår, varför öht ha dessa skyltar? Det finns så myclet annat att lägga pengarna på när det gäller vägarna, t.ex. beläggningen.
Trafikverket har också satt upp 3 stora elektroniska skyltar, de lär väl kostat miljonbelopp. Men, det är ytterst sällan det finns någon information på dem.
Till detta kommer variabla hastighetsskyltar (mellan 50 och 90 km/h), vilket i sig är en god idé, men.. fartgränserna tycks sättas (styrs från Stockholm) högst slumpmässiga vilket gör att folk struntar i dem och kör 90 hela tiden...
Man kan köra ensam riktigt tidigt en morgon och de ha satt 70, kanske 5 bilar på hela bron, fint väder..varför sänka farten då? Å andra sidan har det varit 90 i stort sett hela sommaren, trots tidvis väldigt intensiv trafik i alla 4 filerna (2 i vardera riktningen).
Kan ju tillägga vad Trafikverket säger "Får vi hastighetsgränser som är bättre anpassade till situationen får vi bättre efterlevnad" OK, det lät ju bra men nånstans på vägen sket det sig...
Men hultarn, det här har vi ju haft uppe tidigare till diskussion.
Chefen för vägskyltsbehovet på trafikverket (ChVsbehVV) har ju en svåger som äger en skyltfabrik som numera enbart tillverkar vägskyltar, denne svåger har en kusin som har en grävmaskin som är specialtillverkad för montering av skyltstolpar och skyltar.
Hans närmaste kompis är en f.d. arborist som numera enbart klättrar i stolpar och tillsammans med ett antal likasinnade monterar obehövliga skyltar i överflöd.
När det gäller de elektriska fjärrstyrda hastighetsskyltarna, hur skulle du själv agerat?
I Stockholm säger man: "Nu är det fika, nu sänker vi farten på Ölandsbron, dom jäklarna kan ju ta det lite lugnt under tiden!"
Eller: "Är det stopp på Essingeleden ska det fan också gå långsamt på Ölandsbron, dom ska inte tro att dom kommer undan så lätt!"
saabnisse: haha! Där slog du huvudet på spiken! För finns det något land som har så många skyltar per km som Sverige...?
Jag har väl inget att invända mot skyltningen egentligen, den är egentligen glasklar, men samtidigt förvirrande....
Däremot kan man fundera på definitionsskillnaden mellan följande skyltar:
1. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Anvisningsmarken/Rekommenderad-lagre-hastighet/
2. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Anvisningsmarken/Rekommenderad-hogsta-hastighet/
Varför olika definitioner på något som i sak väl är just samma sak??
Vidare kan man här kolla in vägmarkeringar: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Vagmarken/Vagmarkeringar/
Hur kan man beskriva en förbudsskylt (M23) med "Förbud mot att stanna och parkera eller att parkera"? Får man inte stanna, så väl parkering utesluten? Samma gäller väl M21.
Japp, det är Ölandsbron.
Nej, om jag underskattade intelligensen hos den stora massan, så borde jag inte se upprepade farliga manövrar som görs när folk ser skyltarna. För även när det är tomt i höger körfält byter de med personbil plötsligt från höger till vänster när de ser den ologiska skylten.
Jag anser att skyltarna ska tas bort, de tillför inget annat än fara!
Det är ju självklart att den långsammare trafiken kör i höger körfält, varför då röra till det?
Christer: jo, det där har man ju sett, men då är det ju inte husvagnar och lastbilar som ligger där utan personbilar som aldrig tycks ta sig om. Varför vet jag inte, med dagens motorstarka bilar borde det vara en skitsak att få fart, men... å andra sidan kör väldigt många totalt utan fantasi. De har helt enkelt inte tanke på att det finns fler bilar på vägen, allra minst bakom...
Jag kör ofta i vänster körfält, inte bara när jag kör om utan därför att det oftast är jämnare beläggning där.
Det gäller naturligtvis inte alltid, är det lika bra beläggning i höger fält och det inte är alltför tätt åker jag naturligtvis där.
Jag håller hastigheten efter GPS och försöker åka helt lagligt med några % plus :-/, men det verkar som det är många som tror att de åker i t,ex. 110 när de istället håller 100.
Ok, alla har rätt att hålla sin fart, men det är när dessa ligger kvar i vänster körfält det blir irriterande.
Ser jag någon närma sig bakom går jag omedelbart över i höger körfält, om det går, annars ökar jag farten tills det går att komma in till höger för att inte hindra den som vill om.
Det är ju inte min sak att avgöra varför han måste köra fort, men tyvärr finns det en del som anser att "ingen kör om mig, jag kör lagligt!"
När det gäller skyltarnas mångfald, tror jag, utan att ha något säkert belägg, att det förutom det jag skrev om i mitt förra inlägg också finns en juridisk syn på det här.
Finns det skyltar går det också att hänvisa till dessa vid en event. rättegång.
Skulle dessutom skyltarna vara motsägelsefulla eller tvetydiga kan de juridiska ombuden skaffa sig ytterligare inkomster.
"tyvärr finns det en del som anser att "ingen kör om mig, jag kör lagligt!"
Visst finns det en del hobbypoliser, som lever just efter den devisen (vilket är tvärtmot regelverket).
Får mig att tänka på Ronny&Ragges sketch när de ska köra om en Svensson (härligt portträtterad av Leif Ahrle) med sin Fååård. "Nejnej Monika, jag kör 70 han ska inte köra om!!"
Barnsligt kul! :-))
Och visst har lagvrängarna gjort det till sitt levebröd att tolka och misstolka, t.o.m. ljuga så länge kunden betalar för det. De lider knappast av ett dåligt samvete när de ser bankkontot växa...
Igår var det dags igen. Denna gång var det riktigt nära.
En bil (som jag kör direkt bakom) kör ner mot Ölandsbron i höger körfält, ser skyltarna och går genast över i vänster körfält trots att det är tomt i höger.
Samtidigt kommer det en bil i vänster körfält, som får ställa sig på bromsen då den utsvängande har cirka 40 km/h, och den som kommer har cirka 70 (det är 70 där). Det var inte mer än en halvmeter mellan dem, men även denna gång hade de turen på sin sida. Hade nu inte den som kom bakifrån varit så snabb hade den utsvängande bilen fått en tön och kanske hamnat mot mötande trafik som kommer i 70, det hade inte varit bra....
Kan tillägga att den utsvängande bilen sedan låg stadigt i vänsterfilen hela Ölandsbron (6 km) och samlade på sig en rejäl kö. Han (hon?) körde nämligen i 70 trots att det var 90 på bron. Voine, voine, dessa skyltar...
Dessa förare, skulle jag säga!
Jes: jodå sånt händer. Kruxet är bara att de kanske blir så förvånade att de ställer till något....
Ny grej längs vägen: lysande "kantpinnar"!
Igår kväll när jag körde E22 söderut, fick jag syn på två rader lampor längs vägkanten. Dels vita (vitblå), dels orangea. De skulle tydligen markera en avfart, men då de hade ganska kraftigt sken, typ blinkerslampa, så var de mest irriterade.
Man undrar ju vad dessa lysdiodstolpar kostar, jag hade hellre sett att Trafikverket lagt pengarna på ny asfalt.
Finns såna här stolpar någon annanstans?
Jes: jo, de blinkande kan ju vara bra om det händer något. Fast dessa lyser (inte blinkar) oavbrutet, mest irriterande då det är kolsvart runtom.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.