Vi Bilägares forum

Toyota Yaris 2009 utrustningspaket?

Toyota Yaris 2009 utrustningspaket?

Sitter och funderar på att byta bort min nuvarande Volvo V70 D5 till en Toyota Yaris bensinare istället.
Har tidigare kört Toyota, VW, Renault, Skoda, Mazda så nu blir väl cirkeln sluten igen.

Har fått span på en 2009:a hos en handlare där det skall vara "sportpaket", dock så lyckas jag inte hitta någon information om exakt vad detta paket skulle innehålla. Jag hittar bas och pluspaketet, men inget utöver det, säljaren säger att det ett pluspaket med något extra men kan inte redogöra för vad det är.

Vet ju att det finns medlemmar på detta forum som ofta förespråkar Toyota (leifer, shogun) och hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med svar i denna fråga.

Uppdaterat: 2013-12-21 11:18

Kommentarer

Hyrde en Yaris i 10 dagar när jag var i Sverige 2012. Det finns bara ett enda ord. URK! Den tråkigaste bil jag någosin kört. Kraftigt undermotoriserad och instrumentbrädan med alla instrumenten i mitten var otroligt irriterande. Dock tyckte jag att den var ganska tyst för att vara en småbil men det kan ju bero på att Avis glömde skicka med en motor. Uppriktigt sagt tror jag att du kommer att få en chock om du är van vid en V70.

Uppdaterat: 2013-12-21 12:14

Går du från V70 till Yaris blir jag verkligen förvånad och jag tror att du blir verkligt missbelåten.
Vad är du ute efter? Naturligtvis blir Yaris avsevärt billigare per mil, men hur mycket ska man snåla för att få en bil som blir billigare men som man ändå trivs med?
Precis som leifer skriver ska du nog inte gå längre ner från V70 än till Auris om du ska ha en Toyota.
Men det är ju du som ska ha bilen så det gäller ju att du provar dig fram, men då inte enbart en repa runt kvarteret, helst ska du ha bilen något dygn för att känna på den under ett antal mil.

Uppdaterat: 2013-12-21 13:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Detta är inget trollande leifer, har bara varit länge här på forumet och läst utan att lägga några egna trådar eller svar. Därav som jag känner till dig och shogun.

Sportpaket (inte en T-sport) vad jag kan se har ingen skillnad alls mot Pluspaket. Säljarna på Toyota Center i Göteborg säger att den eventuellt kan komma med andra fälgar och vinge, vilket är inget av vad den jag tittar på har. Visst det sitter alufälgar på den, men de är inte Toyota orginal, och vinge finns inte heller på den. Och förklarade att det gällde en med Sportpaket inte T-sport. Stolarna också samma som orginal. Dock så kan jag se att den har solfilm på rutor från b-stolpe och bak.

Kan också se att det inte är en Edition Plus paket för att den kom med bluetooth och det har inte den jag tittar på.

Tyvärr är diesel inget alternativ för mig längre för att den skall primärt användas för pendling till jobbet 4-5km enkel väg och sen hem igen, även med motorvärmare så hinner inte bilen bli varm. Min styvfar är Toyota-mekaniker på Toyota Center i Göteborg sen över 25 år tillbaka, dock så känner han inte lika bra till försäljningssidan av det. Han rekommenderar inte dieseln för att den kommer inte klara av de korta sträckorna.

Har sen tidigare haft en Corolla 97 (även Starlet 87 och 97) och det blir en onödigt stor bil för den korta pendling jag har, och är ute efter att så billigt som möjligt ha ett transportmedel från A-B som håller i vått och torrt. Skatten blir dessutom 1000kr mindre med Yarisen, då det är en halvservice insparad redan där.

Självklart så är jag medveten om vad jag kommer förlora i bl.a. komfort kontra V70, men just nu så vill jag bara pendla så billigt som möjligt, och det finns inte möjlighet att cykla då jobbet ligger utmed en riksväg.

Gällande rostskydd så är bilen extrabehandlad, det enda som saknas nu initialt är stänkskydd och motorvärmare som jag känner lite är ett krav att ha

Min svåger har en Yaris 08:a med pluspaket och den har jag provat en hel del, men det är lite skillnad på 09:an eftersom den kom med lite större motor och 101hk istället 87hk och 6-vxl låda istället för 5-vxl låda.

Uppdaterat: 2013-12-21 15:12

Om man inte redan har en monterad motorvärmare i bilen eller kanske en helt värdelös anliggningsmotorvärmare som är ungefär lika bra som att inte ha någon motorvärmare alls så rekommenderar jag en motorvärmare med inbyggd pump som den här.
http://www.123ignition.se/pdf/motorvarmare_manual.pdf

Uppdaterat: 2013-12-21 15:58
Elbil2

Tack PREVIA, det är ju just en sådan elansluten motorvärmare som man behöver istället för de värdelösa värmare som vanligtvis saluföres och som måste förses med frysskydd för att inte frysa sönder.
Den här är ju avsevärt bättre, men borde kanske ha ännu högre effekt?

Uppdaterat: 2013-12-21 16:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leif:
Jag personligen tycker att japaner gör bra driftssäkra bilar men de snålar på detaljkvalité och rostskydd. Fast när det gäller minst fel så är de nog överlägsna de tyska. Toyota exempelvis lackar inte insidan av bagageluckan vilket jag tycker är snålt. Det är bara grundfärg när man öppnar bagageluckan. Då börjar man ju undrar på vad de har snålats på som man inte ser? Av de japanska märkena gillar jag bäst Honda, de har ganska mycket passion i sina bilar och är roliga att köra. Kommer nog köpa Honda igen, speciellt som de har börjat med turbo på sina bensinmotorer. Toyota gör bra bilar men jag tycker att de saknar den där riktiga körglädjen.

Vem var egentligen Kjell Karamell? Fick du något svar på detta Leif?

Uppdaterat: 2013-12-21 17:03
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack för dina svar leifer

Bilen i fråga är fullservad på Toyota sen ny så inga problem där.

Minimats1: Tittade faktiskt på Honda med innan jag bestämmde att det skulle bli en Yaris. Honda Jazz var den som var mest intressant, men fanns ingen för rätta pengar inom rätt avstånd.

Uppdaterat: 2013-12-21 17:52

Dweezil_78:
Nu kollade du på begagnat men sade inte i vilken prisklass du tänkte köpa? Personligen skulle jag välja Honda Jazz före Toyota Yaris, fast om din svärfar jobbar hos Toyota kanske du kan få rabatt på servicen. När det gäller Honda så har dom tillsammans med BMW sagt att de aldrig tänker använda turbomotorer i deras personbilar, fast de har tydligen ändrat sig. Kan tänka mig att BMW 328i med en tvåliters turbomotor på 245 hk är en rar ärta, ska även bli intressant när Honda börjar kombinera turbo med v-tec. Kan tänka mig att Hondas småmotorer kommer bli väldigt pigga när de utrustas med turbomotorer.

Uppdaterat: 2013-12-21 19:54
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1: Taket ligger på 100k för inköpet, fick dock ett riktigt bra inbytespris på Volvon, 10k över vad jag hade förväntat mig och vad man ser att motsvarade bilar ligger på via blocket.

Tittade på Honda också, men finns ingen Jazz som runt årsmodell 2009-2011 utan att spräcka det taket inom rimligt avstånd, och sen också så vill jag inte hoppa upp till Civic (modell från 2006 är så otroligt ful). Sen så upplevde jag sätesdynan kortare än i Yaris när jag provkörde en redan 2010. Har även kollat på Aygo, men inte så sugen på en renskrapad plåtlåda på 4 hjul.

Från början så tittade jag enbart på Honda CR-V/Toyota Rav4, men gäller att vara realist och behövde inte den typen av bil. Kontra Volvon nu så kommer jag spara dryga 11 800 om året på att byta till Yarisen, och det är baserat på ren bränslekostnad och skatt på 2000 mil körning per år.

Min styvfar (inte svärfar) var det ;) Och han jobbar tyvärr på en anläggning 50 mil härifrån (så ingen rabatt där) så blir att jag kommer serva den på den lokala Toyota-verkstaden för att få behålla TKG. Hade jag dock bott kvar på min gamla ort hade Honda nog legat bättre till för att den verkstaden som jag använde där var auktoriserade på både Honda och Toyota. Då hade det varit en jämnare match, men när jag tar allt i åtanke så är Toyota-handlaren, jag får TKG (Kvalitetsgarantin) och riktigt bra inbytespris så är det inte så mycket att snacka om i slutändan.

Servicepriserna är inte så farliga hos Toyota, mellanservice är 1700 (1500, 4500, 7500, 10500mil osv), och fullservice kostar runt 3500 och inträffar vid 3000, 6000, 12000, 15000. Vid 9000, 18000, 27000 mil är det fullservice med tändstiftsbyte som gör att priser hamnar på 4400 ungefär. Sen har ju bilen kamkedja så inga kamremsbyten.

Uppdaterat: 2013-12-21 20:29

Bortsett från min åsikt om Toyota Yaris är den nog ett mycket bra alternativ om det enda man är ute efter är att ta sig från A till B så billigt och driftsäkert som möjligt. Kör man bara 5 km så kan man nog stå ut med total avsaknad av körglädje men å andra sidan så spelar bränsleförbrukningen igen större roll heller. Jag skulle personligen ändå slå till på något klart roligare.

Uppdaterat: 2013-12-21 20:53

Jag håller helt med dig, Peter!

Uppdaterat: 2013-12-21 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Dweezil_78:
Du kan även kolla på Mazda 2, Suzuki Swift & Seat Ibiza 1,2 TSI för dem pengarna. Såg att det såldes fabriksnya Suzuki Swift 1,2 Comfort för 98, dock endast som 3 dörrars. Seat Ibiza 1,2 TSI har en riktigt fin motor på 105 hk som endast kostar 360 kr / år i vägtrafikskatt. Den motorn är faktiskt riktigt pigg och gör 190 km/h. Drar 0,5 liter blandad körning. Den bygger dessutom på senaste VW Polo och inte som Skoda Fabia på gamla VW Polo.

http://www.blocket.se/stockholm/SEAT_Ibiza_1_2_TSI__105hk__Style__inkl_vinter_50998417.htm?ca=11&w=3

Fabriksny 0 mil:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Swift_1_2_Komfort_3D_49595707.htm?ca=11&w=3

Denna har gått 5 mil:
http://www.blocket.se/goteborg/Mazda_2_1_3_Advance_84hk__Julspecial__51249805.htm?ca=11&w=3

Uppdaterat: 2013-12-22 13:29
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Tack för länkarna Minimats1

Det blev affär idag, lyssnade lite på vad ni sa och det blev istället en Corolla Kombi Sol 1.6 bensinare en06:a. Kommer med farthållare, motorvärmare och drag så behåller ändå lite av det jag har haft innan och får lite mer komfort än i Yaris. Får leverans i mellandagarna.

Svågern har haft en exakt likadan tidigare men tidigare årsmodell, men samma kaross och motor och han bytte bara bort den för att han ville ha en större bil. Styvfarsan tycker det är en bra version både kaross och motormässigt att köpa.

Hade Auris funnits som kombi på tidigare modeller så hade det nog blivit en sådan istället.

Uppdaterat: 2013-12-23 11:07

leifer: Har kontrollerat bilen så väl jag kunnat utan att gå under den och kan inte se minsta rostfläck någonstans. Skall se om jag kan få tag på en lyft för att få lite mer rostskydd under den. Är trots besiktad sista 5 åren som det fanns papper på helt utan anmärkningar

Uppdaterat: 2013-12-24 00:02

Dweezil_78:
Hur långt har Toyota Corollan gått och hur mycket betalade du? Har aldrig ägt Toyota och har ingen erfarenhet av dem. Hur länge har bilen stått i bilhallen? Jag hade en Toyota Corolla som hyrbil en gång och den var helt okej. Nackdelen som jag ser det är just namnet Corolla som kan kännas gammalt den dagen du ska sälja bilen eftersom den numera heter Auris. Fast den kommer nog att fungera bra som pendlarbil de 4-5 km fram och tillbaka som du skrev. Fast om de inte gör en service innan leverans så kan ett oljebyte vara bra att göra.

Uppdaterat: 2013-12-25 15:24
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nu jag har rensat bort nästan 50st helt ovidkommande inlägg på dagisnivå, ingen av de hade med min ursprungliga fråga att göra, eller vad jag köpte för bil.

Minimats1: Bilen hade gått 14 200 mil och fick betala 62 000 för den, hade 1 tidigare ägare och fullservad. Den hade stått i bilhallen i knappt över 1 månad, eller rättare sagt reggad på bilhandlaren 1 månad och 5 dagar. Tror inte namnet spelar så stor roll när jag senare kommer sälja den, tror att folk är mer vana vid namnet Corolla än Auris och det kan bli lättare att bli av med den. Bilen har fått sin 15 000-mila service som är fullservice till att jag hämtar den, så kommer bara att byta olja sen vid 15 000 mil för att invänta 16 500-mila som är mellanservice. Kör lite drygt 2200-2700 mil om året, så 16 500-mila kommer ändå komma inom dryga året.

Uppdaterat: 2014-01-04 23:54

Dweezil_78:
Tycker att den rullat lite för långt, har du kvitton på vad som har bytts? Har du pratat med den första ägaren om varför han bytte in bilen och hur mycket han fick? Samtidigt har jag sett annonser där de skriver "lågmilare" fast de rullat 15.000 mil. Jag tycker lågmilare är 5000 mil. Fast du köpte väl bilen hos Toyota? Då har du i alla fall 3 månaders garanti.

Uppdaterat: 2014-01-05 00:33
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Minimats1: Bilen är fullservad hos Toyota och ingen av servicen har varit annat än förbrukning och slitagedelar. Japp, har ringt och kollat med honom och han ville bara ha en nyare bil så han hade köpt sig en Auris kombi istället nu, han fick 52 000 i inbyte sa han. Jag klassar inte Corollan som lågmilare, utan jag tittar på att det är en 9 år gammal bil som rullat runt 1500 mil om året. Det betyder ju att det är någon som använder den istället för att den står och rostar ihop.

Det som också gjorde att det blev affär var att denna handlare låg 10-17 tusen över i inbyte för Volvon, och då var det först räknat på Yarisen, och efter inbyteskontroll så gick han ner till 68 000 för min i inbyte, vilket är helt acceptabelt för min bil enligt mig. Det är ungefär samma som jag hade fått om jag sålde privat

Japp, bilen kom via Toyota, och får 3 månaders garanti. Synd att man missar TKG med några månader men jag tror inte något kommer hända på många mil

Uppdaterat: 2014-01-05 11:10