Vi Bilägares forum

Toyota RAV4 multidrive fart hållar problem

Toyota RAV4 multidrive fart hållar problem

Hej
enligt Toyota så är det normalt

När fart hållaren är inställd på 80 km/h så pendlar den mellan 71 och 86
som jag ser det så reagerar för långsamt så när uppförs backen är slut så gasar den som mest

Tycker ni detta är normalt för en 2012 års bil?

Sven Åke

Uppdaterat: 2014-01-30 13:20

Kommentarer

Absolut INTE !

Uppdaterat: 2014-01-30 15:49

Så gör inte min Avensis med i stort sett samma motor-växellåda.
Den diffar ngn enstaka km/h i uppförsbacke.
Kraftigt nedför motorbromsar den hårt för att hålla ned hastigheten men överhastigheten blir lite mer än enstaka km/h.

Uppdaterat: 2014-01-30 20:30

Är det något så när slätt så är OK
så snart det blir små kuperat så blir det stora skillnader
Avensisen med 2,4 och 5 steg's automatlådan höll hastigheten bra ,med undantag av nedför backar där den öka
med det får man ju acceptera men skillnader på 14 km/t är för mycket

Sven Åke

Uppdaterat: 2014-01-30 20:42

Ursäkta den dåliga bilden!
Detta är den backe (som inte är särskilt stor) som om jag har dessa stora skillnader i
alltså från båda hållen men framför alt i mötande riktning
Sven Åke

Uppdaterat: 2014-01-30 20:51

86 i nedförsbacke kan nog anses vara helt ok däremot 71 uppför är inte normalt.

Uppdaterat: 2014-01-30 21:16

Jes_ jag tror knappast att din bil trycker på bromsen i branta nedförsbackar utan den fungerar med all säkerhet precis som de flesta andra automatväxlade bilar jag kört i branta nedförsbackar, dvs växlar upp och motorbromsar hårdare men farten ökar...

Uppdaterat: 2014-01-30 22:15

Undrar om inte min E-klass bromsar i nedförsbacke, det känns så i alla fall.

Uppdaterat: 2014-01-30 22:18
Formely known as Rustan Werling

Tyvärr så är dom inte i en nedförsbacke i detta exempel
I och med att det börjar med en nedförsbacke så går den upp till 82
det är nu problem börjar den släpper på gasen men då är den redan på väg uppför nästa backe
den hinner då gå ner till 71 så då gasar den rejält för att komma upp i hastighet
men då har den redan nått till toppen på backen med rejält gas och innan den känner av att det planar ut så är den uppe i 86
att den gå upp i en nedförsbacke är OK det är ju trots allt inte en konstant farthållare

Sven Åke

Uppdaterat: 2014-01-31 12:59

Mina senaste bilar har pendlat 2-4 km/h men inte mer(ford å Audi). som lite kuriosa kan nämnas attt farthållare inte har ngt med begreppet "eco-driving" att göra. Ligga med farthållare inkopplad kostar soppa även om det råkar vara bekvämt. Att gasa i uppförsbacke är det värsta man kan komma på......konstant gas är det som gäller om man vill spara bränsle.

Uppdaterat: 2014-01-31 14:01

Det skall väl till en adaptiv farthållare om den skall ha en chans att använda bromsarna skulle jag tro. I nedförsbackar, och speciellt med dieslar, så kan absolut hastigheten öka lite när man kör med manuell låda i alla fall.
Apropå eco-driving så tror jag ändå att det inte är nån speciellt stor skillnad på det farthållaren gör och det jag som chaufför gör - om jag inte accepterar 10--20 km fart-tapp i uppförsbackar och får en irriterad crister_1 bakom mig...:)
Man kör ju inte optimalt själv heller hela tiden och kan inte heller göra det m a p omgivande trafik. Sen är det lättare att glida upp i hastighet när man kör "manuellt" - nåt som inte sker med farthållaren. Men visst - kör man optimalt och utan farthållare så går det säkert snålare.

Uppdaterat: 2014-01-31 14:38

Det heter väl farthållare för att det just ska hålla farten. Visst om det är en väldigt brant nedförsbacke så kan den givetvis öka men knappast annars. Man kanske kan acceptera 2-3 km/h fartskillnad fast inte mer.

Uppdaterat: 2014-01-31 15:59
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Farthållare? Finns det något värre skräp? Bara tröttsamt att hålla samma fart hela tiden. Använd högerfoten!

Uppdaterat: 2014-01-31 19:06

Min bil håller farten med +/- 1-2 km/h. Den bromsar (inte motorbromsar) även i branta backar, så även där håller den den inställda farten. Det är f.ö. ingen adaptiv farthållare.

Uppdaterat: 2014-02-01 11:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Får man fråga vilken bil det är Audi A5 SB?
Jag har hittills aldrig stött på en bil som gör så förutom bilar med avståndsradar eller autobroms.

Uppdaterat: 2014-02-01 16:28

Min förra A6 -08, min förra A5 SB -11 och min nuvarande A4 -13. Alla utan adaptiv farthållare.

Uppdaterat: 2014-02-01 16:54
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Där ser man, Audi gör alltså så.
Det är ju inte speciellt bränslebesparande om det inte är en hybrid + att slitaget på bromsarna kan bli hårt.
Jag förutsätter att den inte bromsar utan att testat om motorbroms räcker...

Uppdaterat: 2014-02-01 17:19

junkers, mellan motorbroms och broms med bromsarna(!) så skiljer det ju inget i bränsleförbrukning, eller hur? I bägge fallen är ju bränslet helt avstängt. Att det sliter på bromsarna är väl klart, men hur ofta är backarna så branta att vanlig motorbroms inte räcker?

I alla fall så håller bilen alltid den inställda farten;-)

Uppdaterat: 2014-02-01 17:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ett Eco-läge på farthållare borde vara standard, antingen använder den GPS eller så ska den tillåta större hastighetsskillnader. Man kan använda läget när trafiken är gles, sparar säkert ca 10% bränsle eller mer.
Valfrihet är alltid bäst.

Uppdaterat: 2014-02-01 21:56

crister- själv är jag en kombination - nyttjar farthållaren ibland men i tätortstrafik försöker jag verkligen planera min körning inför t ex oundvikliga stopp för att undvika just hastiga inbromsningar m m. Fast jag kollar också den intermittenta förbrukningen i motorn och ibland kan den ge intressanta upplevelser...

Uppdaterat: 2014-02-01 23:52

zacken542,
Tyvärr har du nog hittat den "optimala" backen för att lura din Toyota. När det lilla nedförslutet börjar, börjar den släppa gasen och sedan inser den att bilen fortsätter accelerera så då släpper den lite till. Den hinner väl släppa riktigt mycket på gasen innan uppförsbacken kommer. Då börjar den inse att den borde gasa lite mer, men så inser den efter ett tag att det fortfarande inte räcker så då gasar den lite mer. Jag gissar att när lutningen är som värst så ligger den fortfarande strax under 80 och gasar riktigt rejält. När den kommer upp över krönet skall både gas och multidrivelådan inse att den kan lugna sig. Eftersom Toyotas konstruktörer inte vill att du skall drabbas av ett abrupt släpp på gasen och få huvudet framkastat så sjunker gas med rimlig hastighet och utväxlingen justeras inom rimliga gränser. Bilen hinner "skjuta" över ganska rejält i fart innan gas och utväxling är anpassade för plan väg.

Ett klassiskt värsta-scenario för en reglerkrets.

Jag körde Toyota Avensis innan och den kunde bete sig lite åt det hållet när man körde på lite lagom kuperade vägar genom de småländska skogarna. I och med att Toyota låter den rulla iväg uppåt i fart på "frihjul" i nedförslut så är det svårt att undvika att vissa backar kan luras riktigt ordentlig.

Nuvarande Seat Alhambra med DSG motorbromsar nästan direkt när det blir nedförslut (och växlar till och med ner för mer motorbroms om det behövs) och låter aldrig bilen "skena". Därför blir den inte heller lurad av att ligga för högt i fart när en backe börjar, utan den drar direkt när det blir en uppförsbacke. Hastigheten varierar i princip inte alls. Detta kanske inte är den bästa lösningen för eco-körning, men det är bekvämt att köra med inställd fart prick på hela tiden. Om den gasat riktigt rejält uppför så kan den, om det är ett abrupt krön, "skjuta" över lite i fart under tiden gaspådraget sjunker till normal nivå. I början tyckte jag nästan att den var lite för aggressiv i att hålla rätt fart (eftersom jag var van vid Toyotas sävliga inställning) men nu har jag vant mig och föredrar nog Seaten. På plan mark tycker jag inte jag märker någon skillnad.

Uppdaterat: 2014-02-02 01:04