Jag har tidigare ondgjort mig över de pyttiga backljusen, där jag tror BMW ligger bra till för citronpriset.
Det finns en annan sak som behöver vara bra: bakrutetorkare.
Jag har stört mig på de små torkarna som sveper löjligt lite av bakrutan och där ligger ju gamla Megane bra till för det (föga..) åtråvärda citronpriset.
Men, nu tror jag att Toyota har tagit ledningen med sin Urban Cruiser (väldigt ful bil förresten).
Jag har nog aldrig sett något mindre i torkarväg!
Kommentarer
Den blir nog svår att slå, hultarn...:)
Bättre med torkararm som utgår från överkant på rutan ser man här.
http://media.caranddriver.com/images/media/250209/2010-lexus-rx-high-mounted-brakelight-rear-spolier-and-wiper-photo-251028-s-1280x782.jpg
Fast det förekommer fler bilar med kortare blad än rutans höjd.
http://www.alibaba.com/product-gs/459725706/car_accessory_Rear_Wiper_Blade_car.html
Det blir korta torkade på bilar med så låg ruta vilket gör att torkarfältet blir onödigt smalt ,mode som inte alltid är så praktiskt i praktiken. Syns bra på den här bilden.
http://www.teknikensvarld.se/2009/03/27/6903/toyota-urban-cruiser--direktrapport-fran-provkorningen/
Intressant att hultarn först nu upptäckt Urban Cruiser, en gammal utgången bilmodell som ej längre säljs i Sverige.
I sakfrågan håller jag med dock, det blir en löjligt liten siktglugg med sådan liten torkare.
Ja de där torkarna var ju nästan mindre än torkarna till framljusen på min Volvo :-)
Toyota hade ju annars en lösning en gång i tiden angående problemet med låg bakruta på Camry, dubbla torkare...
Kanske inte särskilt vackert men effektivare än en.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/47/92-94_Toyota_Camry_LE_V6_Wagon_rear.jpg
Tobo: att jag ínte sett den innan beror säkert att det inte finns många av dem, och att jag såg en här idag på parkeringen utanför jobbet. Ingen bil som glädjer precis, så jag har inte missat nåt.
Prestigelös: Ja, den där Camryn var väl ett udda USA-bygge? Lika udda med 2 torkare bak, som 3 torkare på vindrutan som E-type hade. Men, då var det ju åtminstone mer viktigt med funktion än design som idag..
Min granne, som tidigare åkte Avensis med ständigt missnöje och som nu åker C5, har ju lämnat Avensis till hustrun och jag talade med honom häromdagen.
"Hon måste vara den enda människa som lyckats slita ut bladet på bakrutetorkaren" sa han "Vad använder du den till? Titta framåt för sjutton, ska du nödvändigt titta bakom dig har du backspeglar!"
Jag talade om att jag också bytt blad på baktorkaren.
"Trams, man ska hålla sådan hastighet att man inte behöver ha någon bakom sig!"
??
:-)
Vi servar någon enstaka Urban Cruiser men det är ju knappast en Svenssonbil.
Bakrutetorkare blir nog svårt att hitta så många kortare än denna och den ser som sagt riktigt liten ut Hultarn... =)
Det blir effekten på en så liten bil med en så låg bakruta då torkaren inte kan vara för lång men innerbackspegeln kan man se ut i hyffsat i tack vare "gluggen" åtminstonde men detta är inget för folk som" vänder sig över axeln" när dom backar vintertid åtminstonde... =)
På några bilar lägger man bara i backen för att se bakåt.
http://m.youtube.com/watch?v=XjWX4-aL5NA
Previa, det där är ju standard på var och varannan bil, jag har det på min Avensis, tyvärr har inte Toyota fattat att bilar blir smutsiga så den är oftast oanvändbar, på syrrans Golf sitter den skyddad under embelemet och är alltid ren. Mycket bättre!
Ja det låter helt klart smartare Junkers förutsatt att det funkar i längden.
Backkamera har faktiskt även min mor på sin 7 år gamla Prius från-06 dessutom med inbyggd "Park-assist" där bilen kan fickparkera av sig själv som en kul detalj som jag inte tror fanns på många andra bilar i storleksklassen på den tiden, dock inget direkt livsviktigt enligt mig som jag skulle använda men som sagt en lite kul detalj. =)
Det verkar vara kanon att kameran sitter skyddad så som på husbilarnas kameror. På min Lexus från 2007 har jag inte märkt några problem med nedsmutsning men det kan bero på hur högt kameran sitter från marken och hur luften rör sig runt bakluckan. Men det är klart bättre om den har en form av skydd när den inte används så som på Golfen som för övrigt går att köpa som tillbehör till bilen.
På min Golf Variant sitter kameran "oskyddad" - alldeles ovanför nummerplåten. Visst blir den smutsig men det är inget större besvär att ha en liten servett i jackfickan och dra ett drag över den emellanåt. På den "vanliga" Golfen sitter den som sagt skyddad bakom emblemet men då får man å andra sidan en motor till som skall öppna emblemet och frågan är hur det fungerar på vintern... Bra om det fungerar men jag väljer nog ändå den "skitiga" lösningen eftersom det blir mindre med rörliga delar.
Instämmer i den åsikten mcregor, det är som sagt för och nackdelar med det mesta... :)
Vår Golf har den där lösningen med motoröppning av emblemet. Inga problem hittills, sommar som vinter. Men det klart, där har man ännu en sak som garanterat kommer att fallera innan bilen är skrot.
Passats (och andras lösning) är väl "sådär" om man måste gå ut och göra linsen ren innan den är användbar. Jag vet från säker källa (VAG) att det finns massor av missnöjda kunder av Passater som är rätt irriterade. Speciellt på kombi.
Skulle det inte gå att ha backkameran på insidan av bakrutan så torkaren håller rent? (om den räcker så långt..hehe)
Kanske en idé att lägga hos tillverkarna till framtiden Hultarn! :-)
hultarn - tror knappast att det skulle fungera för rutan sitter ju inte riktigt allra längst bak. Kameran behöver m a o sitta lite längre bak och dessutom skall den nog sitta lägre också för att man skall få bättre referenser i hyfsat rätt nivå relativt skärmar, dragkrok m m. Och sitter den utombords som på många bilar så är det inte så svårt att torka av den emellanåt - och det gäller ju främst vid slaskväder vintertid. En liten pappersservett i jackfickan löser problemet. Det lilla extrajobbet har man igen mångfalt.
mcgregor:
Jo, det är förstås sant. På dagens bilar sitter bakrutan allt längre upp.
Men, att torka av kameran varar inte länge. 500 m på saltad väg, så är det kört igen...
Bästa är förstås om den sitter skyddad av ett lock, men då har man väl nåt nytt skit som krånglar...
Jag funderar på att köpa en billig backkamera från Kina och prova innanför bakrutan på min kombi, kunde vara intressant.
Mycket enkelt att montera en sån här trådlös backkamera, nackdelen är att hjälplinjerna inte följer med när man svänger på ratten och att en del föredrar att bilden kommer upp i backspegeln.
http://biltema.se/sv/Sok/?query=Backkamera
http://search.eim.ebay.se/?kw=Backkamera&el=3&en=50&elc=-2&ep=1&es=21
Jag har "fasta" hjälplinjer men har inte upplevt några direkta problem med dessa. Däremot finns ju bilar med backkameror som helt saknar hjälplinjer och då är ju funktionen lite mindre värd tyvärr... Problemet med att eftermontera kameror idag är väl att dagens bilars elsystem inte jämt är så lätta att komma in i för anslutningen och likaså att dra sladdar till display och montera den på nåt bra ställe... Jo, jag vet att det finns "trådlösa" men helt trådlösa är ju inte heller dessa....
Hjälplinjerna som visar var man hamnar är nog främst en hjälp för den som inte vet var bilen hamnar beroende på hur man vrider ratten, fördelen är att linjerna direkt visar var bilen hamnar med det rattutslaget du råkar ha när du startar att backa.
Kameran kopplar man bara in på backlampans ledare och skärmen kan man få ström från ciggaretttändarutaget om man vill göra det enkelt för sig.
Ja, jag anser nog att de fasta linjer som finns och är anpassade för Golfen fungerar utmärkt. Vill minnas att jag sett rörliga linjer på Passaten men dom tillförde inte speciellt mycket.
Är du säker på att det bara är att koppla in nån elförbrukare på t ex backlampan utan att systemet känner av att det är en effektändring och nån attans felsignal dyker upp ? Idag är ju elsystemen rätt avancerade så man kan ju vänta sig nästan vadsomhelst. Sen är det inte så snyggt att ha kablar hängande över instrumentbrädan eller ännu värre ända upp till backspegeln. Det går säkert att lösa men kräver nog en hel del arbete om resultatet skall bli snyggt.
Man kan prova provisoriskt först för att se om det kommer några felmedelande då kameran ligger i bagageutrymmet , den får bara ström när backlampan är tänd. Sedan kan man göra en mer permanent montering av kameran eller lämna tillbaka den om det inte fungerar av någon anledning förutsatt att man köpt den hemma i Sverige.
Backspegelmontering kan bli knepigare om man inte har sminkspegel med belysning eller taklampa i taket i närheten av backspegeln om man väljer den typen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.