Vi Bilägares forum

Svårt att välja bil

Svårt att välja bil

Vi är en barnfamilj som nu fått vår Saab 9-5 kombi -99 utdömd och ej värd att reparera. Det har bara varit problem med den sen vi köpte den för 3 år sedan och tänkte nu lägga ner MYCKET tid på att hitta en bra, säker, bränslesnål, komfortabel bil med bra och billiga reservdelar. Vi behöver en kombimodell, utseendet är inte så väldigt viktigt just nu med tanke på att ingen av oss har fasta jobb för tillfället så vi kan inte vara så värst kräsna. Men vi har så väldigt svårt att välja ens bilmärke. Vi har inte börjat leta på blocket eller likn. eftersom vi inte vet vad vi ska leta efter. Så min fråga är nu vad man ska välja för märke och modell för att fylla upp de kriterierna vi har!?

Vad jag har kunnat få fram är VW och Toyota bra märken, med golf, passat och avensis som bra modeller. Men mannen min är inne på volvo. Volvo V50 om jag inte minns fel.

När vi köpte saaben gick vi lite efter komforten eftersom de är så förbannat trevliga att köra, men nu blir det ingen saab. Har inte alls bra erfarenhet av de, dessutom kommer vi inte kunna reparera något själva, utan kommer bli tvungna att lämna in den om det händer något. Vi har en budget på 15,000-100,000kr ungefär eftersom vi kan ta lån om vi skulle hitta en bra men dyr bil. Vi vill ha en så billig bil som möjligt men vill hellre ha en bra, säker och nysta nervad än en billig bil som vi direkt måste lämna in för reparation.

Några tips vi kan ta nytta av?

Uppdaterat: 2013-08-29 12:07

Kommentarer

En hyfsad Avensis combi får ni för vettiga pengar, de brukar ju fungera bra. Inte världens roligaste bil, men som sagt: de brukar funka bra. Nackdelen är att de är onödigt dyra. Kollade lite på blocket på bilar mellan 80-100.000, som gått max 10.000 mil.

Kanske en sån här?
http://www.blocket.se/stockholm/Toppen_Toyota_Avensis_48890480.htm?ca=18&w=3
eller:
http://www.blocket.se/ostergotland/Toyota_Avensis_1_8_Business_Touring_46830992.htm?ca=18&w=3

Annars finns ju V70 (V50 är trång i bak)
http://www.blocket.se/ostergotland/Volvo_V70_2_0f_bor_ses_49003755.htm?ca=18&w=3
Nya Golf combi är rymlig:
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_Var_1_6_Multifuel_48730942.htm?ca=18&w=3

Jag slänger in en outsider också:
2011 års modell för 63.500!
http://www.blocket.se/stockholm/Dacia_Logan_garanti_kvar__bilskattebefriad_47730092.htm?ca=18&w=3

Uppdaterat: 2013-08-29 15:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Saab 9-5 från -99 tror jag säkert att ni haft en del jobb med, men från -,04 är det en annan bil, annars kan ni ju prova 9-3, det är väldigt lite Saab, mera Opel, men den är rymligare än V50.
Skillnaden i kostnader totalt är marginell mellan V70 och 9-5 av senare årsmodeller, men ska ni ha en bra som inte gått för långt blir de ganska dyra.
Avensis kan fungera, men prova den en lite längre sträcka, det är inte alla som sitter bra i den.
Passat och Golf kan ju bli lite dyra, men prova istället en Skoda eller Seat, samma bilar i princip, men till lägre pris.
Och glöm inte att kolla in Astra och Vectra som ofta glöms bort, men som ger mycket för pengarna.

Uppdaterat: 2013-08-29 16:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes_ är som vanligt totalt inne i sin egna värld där det enda som räknas är att racka ned på Toyota, get a life!
Ta en Passat eller 9-5 vetja, Avensis för 100000:- ger dig den apfula gamla modellen, ungarna kommer bli retade om du kör dem i den.
Det är inte svårt att råda egentligen, du ska ha en krocksäker bil och det är inte en 99:a.
Håll dig ifrån franskt och italienskt så har du kommit långt.
Se upp för vissa tyska modeller som har kända fel med extremt dyra reparationskostnader.

Jag personligen skulle valt en Svensk, Japansk eller Tysk bil med bra krocksäkerhet som har gällande maskinskadeförsäkring några år till (för att minska risken för extremt dyra reparationer)

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Focus_1_8_FLEXIFUEL_4500_MIL_48970312.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Cadillac_Bls_Combi_2_0T_1_agare_4400mil_49040856.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/lulea/Opel_Astra_1_6_Kombi__115hk__49036937.htm?ca=16&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Skoda_Octavia_II_1_6_Kombi__Drag__49022138.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2013-08-29 23:31

Kan bara kort och gott säga, vill du ha en bra bil för lite pengar så köp en Renualt Megane, där får du en ganska så ny bil för lite pengar.

http://www.bytbil.com/bilar/renault/megane/wvfez8rg/G0QBUDIAAY3BfUwov7cMAOAA!
http://www.bytbil.com/bilar/renault/megane/mvft88rg/G0QBUDIAAY3BfUwov7cMAOAA!

Uppdaterat: 2013-08-30 07:46
Pär

junkers: jag förstår att du inte tittade på förslagen jag la här uppe, för 95.000 får de en 2007:a Avensis som av Folksam är klassad som Sveriges säkraste bil. Inte så dumt.
Den lär dessutom rosta mindre än Focus och Astra.
De senare är å andra sidan lite mindre och behändigare att köra, och är troligen billigare att äga (lägre förbrukning, skatt och pris på slitdelar). Kanske en etanolbil kan vara smart? Lägre skatt och bränslekostnad.

I slutänden är det bara de som frågar som kan svara, för varje bil måste ju provas av dem. Vilken funkar bäst för deras behov? Vilken sitter man bäst i? Vilken är trivsam att köra? Finns det verkstad för bilen i närheten?

Megane är inget dumt förslag (nu lär vissa personer säga mot...), den är rymlig och prisvärd. Har en kollega som sedan 6 år har en 2007 Megane combi etanol, som han är nöjd med. Den har kostat mycket mindre i reparationer än hans frus 9-3 av samma årgång. En sån här, bra pris på en 2008:
http://www.blocket.se/alvsborg/Renault_Megane_Phas_II_E85___FINT_SKICK_48490839.htm?ca=18&w=3

Uppdaterat: 2013-08-30 08:51
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

VW är inte ett bra märke om vi talar om driftsäkerhet och en bil utan stora dyra fel. Renault Megane har jäkla bra chassi för våra svenska vägar, ingen jenkkare alls men döljer dom mindre ojämnheterna exemplariskt. Megane III Kombi har ett mindre typfel (veti inte om det är nu redan fixat till 100%?) och det är att registerskyltens lampor får in sej vatten och hela konstruktionen (liten är den) bör bytas vart annat år. Vet inte hur mycket det kostar hos Renault men Peugeot/Citroen kostar dom 35 kronor st och är lätta att byta (men de behöver ju inte bytas i PSA-produkterna). Råder dej ändå att hellre välja en bil som har ett antal mindre "fel" och brister än en som med för stor sannolikhet slutar i en maskinskada. Sanningen om detta hittar du inte i biltidningarna eller "statistikerna"!

Uppdaterat: 2013-08-30 08:53

Det går inte att förorda en eller ett par bilar då så mycket handlar om hur bilen skall användas samt hur ekonomi och så ser ut.
Har man 100.000kr på ett konto som inte behöver användas till något annat ja då kan man som "Jes" påpekar köpa en billig bil för kanske 30.000kr och köra med den tills den rasar.
Eller så kan man köpa en bil som är några år nyare för 80.000kr och ändå ha en slant över för rep men oftast ser inte situationen ut så.

Nu kommer jag att få mycket skit men jag tycker att ni skall räkna ut hur mycket pengar som ni har lagt ut på Saaben bara i bränsle,skatt och försäkring under ett år.
Titta sedan på valfri bil i klassen under ( Golfklass eller mellanklass ) som helt ny och räkna på dess kostnader.
Utan att lägga till den gamla bilens tragiska och ständiga repbehov så kommer ni säkert att hitta ett par tusenlappar/mån som man betydligt hellre lägger på ett lån för att slippa problemen.

Bilar faller snabbt i pris men deras behov utav rep blir också snabbt påtagligt. Det spelar ju ingen roll för er om en bil redan har tappat 100.000kr då ni står där med en rep/underhåll för 10.000kr. Skillnaden mellan en 10 eller 100.000kr bil blir ju då bara att man måste fortsätta underhålla den dyrare medan man kan skrota den billigare om man vill.
Ett lån på 80.000kr för att köpa t.e.x en V70 blir ju snabbt en dyrare affär än att köpa en ny Skoda Octavia för 200.000kr delvis för att lånet är på kortare tid och rep/underhållning/drift o.s.v är dyrare på den större bilen.
Ju billigare den nya bilen sen är desto billigare månadskostnad för att hålla den rullande.
Inte så kul att råka ut för dyra rep på den "nya" bilen som ju köptes för att den INTE skulle kludda.

Många glömmer allt som oftast bort hur mycket pengar de lägger på sina gamla bilar och hävdar bestämt att de inte har råd att byta upp sig. Men om de köper rätt bil så har de med all trolighet faktiskt råd och slipper en massa elände på köpet.

Mitt råd är därför att ni tittar på lite olika fabrikat själva och räknar på dess kostnader för även som sagt om en ny bil sjunker mycket i pris så blir värdeförlusten utdragen under alla de åren som ni har bilen vilket finansieras varje månad istället för vid ett tillfälle. En mindre och snålare bil rullar också så billigt att man oftast inte ens märker av billånet och på köpet slipper man allt strul.

Lite prisvärda exempel att fundera på och lova att ni räknar på det innan ni bestämmer er för att nytt alltid är dyrare:

http://www.renault.se/kampanjer/renault-utslappspremie/

http://www.dacia.se/sv/?utm_campaign=Dacia+Brand&utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_content=Dacia+Brand&gclid=CNOr6ePvpLkCFXJ6cAodCFAAkg

http://www.skodastockholm.se/erbjudanden/bilerbjudanden/?gclid=CNu7z_TvpLkCFaF3cAod4RgAnA

Det finns dessutom en uppsjö utav små,fina och prisvärda bilar hos många fabrikat om ni inte behöver en större bil.
Exemplen ovan är bara för att ge en bild av vad som finns.

Uppdaterat: 2013-08-30 11:44

Mistro: jag är förespråkare av bilar som är 3 år gamla, då de ofta sjunkit till halva inköpspriset. Man får 200.000krsbilen för 100.000. Typ.
Service blir oftast dyrare på en ny bil jämfört med en begagnad, något att tänka på. Jag kan inte heller se något av den begagnade bildens "tragiska och ständiga repbehov " som du nämner.
Min nuvarande bruksbil köpte jag för 42.000 för snart 8 år sen, och jag har lagt ut cirka 7.000 kr i reparationer, inkl. ett rostfritt avgassystem. Till det kommer däck, tändstift, bromsbelägg, olje/filterbyten förstås som på alla bilar. Jag har svårt att se att det skulle blivit billigare för mig om jag köpt en ny bil.

Uppdaterat: 2013-08-30 12:45
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min poäng som ingen läste var att man ska ha en bil som man kan ha en gällande maskinskadeförsäkring på, det gör att kostsamma reparationer ersätts av självrisker.

Megane kan vara ett mycket bra val och även som ny pga det låga priset ska erkännas, liksom Mitsubishi Lancer med 8 års garant som troligen kan prutas under 140000:-

Hultarn du läste å andra sidan inte att jag tycker att förra generationens Avensis är så ful att de borde skrotas, och då kör jag ju själv en Avensis men av nyare sort.

Uppdaterat: 2013-08-30 17:47

Den är så ful he he...
Ratten håller jag med om.

Uppdaterat: 2013-08-30 19:53

AVENSIS!

Uppdaterat: 2013-08-31 12:08

Du står ju för 80% av skitsnacket så det är väl enkelt då...

Uppdaterat: 2013-09-01 10:48

Tror inte att TS sökte det vanliga skitsnacket med en massa fördomar då hon skrev sitt inlägg.
Klart man kan ha en budget mellan 15-100.000kr om man inte vet hur man skall göra.
Köpa en skrotbil för 15.000kr kontant eller låna till en dyrare?
Får väl försöka förtydliga lite mer då men det finns som sagt inga självklarheter då det gäller bilaffärer.
Man kan ha tur eller otur med precis alla bilar och alla har också olika förutsättningar för att kunna hitta rätt bil.

Mitt förslag till en helt ny bil tyckte jag var bra till någon som inte kan så mycket om bilar och absolut inte kan mecka själv.
Som "hultarn" är inne på så går det utmärkt att få en 3 år gammal bil för halva dess nypris men detta kräver oftast lite kunskap då det ändå inte handlar om en ny bil. Rent ekonomiskt skulle det se ut ungefär så här:
Ny bil 200.000kr = 40.000kr kontant + 160.000kr på lån ( ca 1900kr/mån amortering över 7 år )
Liknande bil för 100.000kr = 20.000kr kontant + 80.000kr på lån ( ca 1330kr/mån amortering över 5år )
Ränta tillkommer sedan också men även den är oftast lägre på en ny bil.

Man får då ha i åtanke att den nya bilen troligtvis kommer att ha lägre (eller inga kostnader alls) på däck och rep. under de första 3 åren. Försäkring kostar ungefär hälften så mycket under 3 år och besiktning skall ej ske på minst 36 mån.
De första service är också billigare än de efter typ 6000 mil.
Men allt handlar ju också om hur mycket man kör.
Som jag ser det så är kostnaderna för en helt ny bil kontra en bil som är 3 år gammal ganska likvärdiga och man slipper garanterat obehagliga överraskningar.
Efter 3 år så är den begagnade bilen 6 år gammal men man har ändå ca 32.000kr kvar i skuld vilket gör det omöjligt att göra något annat än att bara betala för de eventuella kostnaderna som uppstår,..dessa kan lätt bli väldigt kostsamma och vad har man då sparat?
För den som har full koll och en slant på banken så är det så klart läget tryggare och man kan t.o.m lyxa till sin vardag med en lite finare bil som kostat skjortan som ny.

Min känsla utav läget är inte att TS befinner sig i den situationen att de kan chansa med sin privatekonomi eller ens har någon lust med att riskera att få en ny rishög.
Trots att jag kan mycket om bilar så fick de sista 4 bilarna som jag ägde bägaren att rinna över,..det kostade helt enkelt för mycket pengar att hålla dessa lik rullande så det fick bli nya bilar.
De senaste 6 åren har jag inte ångrat mitt beslut liksom den övriga familjen som också följde mitt exempel och det har varit helt underbart att slippa allt strul med vad äldre bilar innebär.
En enklare bil som ny var åtminstone för oss lyxigare än en premiumbil med 6-8år på nacken.

Lycka till med ert beslut TS och jag hoppas att du vill delge oss sen vad ni valde... Kom ihåg att oavsett vad ni väljer för fabrikat och årsmodell så kommer en del tycka att det är skit oavsett. ;) Men det viktiga är att bilen känns och är rätt för er.

Uppdaterat: 2013-09-01 17:43

Eller så tar man en Seat Leon på privatleasing under 3 år för 2195:- per månad...
Skatt försäkring och däck tillkommer men första halvårets försäkring ingår, skatten är extremt låg nästan försumbar.

Alltså nästan bara bränslet att betala förutom de 2195:- per månad.
(4500 mil ingår och det är ingen kontantinsats eller restskuld)

http://www.blocket.se/stockholm/SEAT_Leon_1_2_TSI_105hk_Style_Privatleasing_49075852.htm?ca=16&w=3

Uppdaterat: 2013-09-01 18:09

Precis "junkers" och liknande avtal finns hos Renault i ungefär samma prisklass.
Hos Toyota kan man också privatleasa fast de är då dyrare.
Även Audi har ett system där man kan leasa en A1 eller A3 och då ingår försäkring och service faktiskt så prisvärt att man undrar hur det går runt!?

Uppdaterat: 2013-09-01 22:29

Som man känner sig själv känner man andra, "Kyrkval 2013" - apropå trolleriartister.

Uppdaterat: 2013-09-04 20:39

Volvo är ett "fegköp" som min forna arbetskamrat skulle säga. Men det är också ett bra köp. Stort urval, gott om begagnade delar. Passat, Avensis också för den delen. Om man inte bryr sig om kantigt utseende eller gamla skrönor så är sista Vectran eller Mondeon två andra alternativ. Eller varför inte A6 kombi? Här är det också hyfsat utbud. Får man dessutom ett exemplar direkt efter kamremsbytet så....

http://www.blocket.se/malmo/Audi_A6_2_0_TFSI_Avant_S_line_49264765.htm?ca=23_8&w=3

Uppdaterat: 2013-09-10 17:18