Vi Bilägares forum

SUV/Crossover 4x4

SUV/Crossover 4x4

Hej forumet

Jag är lite osäker på om detta är rätt plats att posta min fråga på. Vi går som sagt i köptankar och suv/crossover 4x4 är vad vi är inriktade på. 250.000-260.000 är vad som det högst får kosta och några bilar vi kikat på är Opel Mokka, Mitsubishi ASX samt Subaru XV. Kikade lite på Skoda Yeti men hamnar lätt över budget verkar det som. Råd skulle gärna uppskattas gällande just suv/crossover i den budget som är angiven(samt angivna bilar) eller bara allmänt. Läst lite om bilarna i fråga men vill gärna ha synpunkter från er som förstår er bättre på bilar än vad jag själv gör.

Med vänliga hälsningar
David

Uppdaterat: 2013-10-28 18:59

Kommentarer

Köp denna modell http://www.bytbil.com/bilar/suzuki/sx4/qv66qxrg/EUQBUDIAAY8Iv70MAOAA! en rolig och udda modell som ger mycket bil för pengarna...

Uppdaterat: 2013-10-28 22:30
Pär

Beror på vad som är viktigt för dig. Både Suzuki SX4 och Subaru XV har otroligt litet bagageutrymme. Personligen skulle jag välja Mitsubishi ASX eller KIA Sportage. Nya Nissan X Trail verkar fin men den kanske är för dyr.

Uppdaterat: 2013-10-29 11:17

Har provkört suzuki sx4 s-cross var nästan all utrustning man kunde få med dieselmotorn då kostade den 149 000.
Har väl kört bättre bilar än den men man får mycket för pengarna, men rostbehanling krävs säkert också.

Uppdaterat: 2013-10-29 12:38

Fel av mej 249 000 kostade bilen.

Uppdaterat: 2013-10-29 12:39

Bagageutrymmet får väl inte vara för litet, men vi har ju heller inga barnvagnar som skall stoppas in. Kikade på KIA Sportage och den är onekligen intressant men går över budget när man lägger på AWD vilket vi vill ha. Kraven skrivna i sten är 4x4 samt inte över 260.000 kr. Sedan de flesta önskar bensinsnål, motorn inte för högljud, bra med utrymme i fram och baksätet.

Uppdaterat: 2013-10-29 13:00
bull_69 skrev:

Har provkört suzuki sx4 s-cross var nästan all utrustning man kunde få med dieselmotorn då kostade den 149 000.
Har väl kört bättre bilar än den men man får mycket för pengarna, men rostbehanling krävs säkert också.

Jag är inte så jättesugen på sx4 s-cross om jag ska vara helt ärlig. Sedan i fall man behöver full utrusning är tveksamt, visst regnsensor, klimatkontroll, backhjälp etc men ex kromade lister och takspoiler avstår jag nog : ) .

Uppdaterat: 2013-10-29 13:04

Jag har provkört flera SUV:ar den senaste tiden eftersom jag också var sugen på en. Det slutade dock med att jag spontanköpte en annan bil. Men om du ska ha en rejäl SUV så får du nog svårt att hitta någon ny under din budgetgräns. Alternativet är du att köpa en lättare begagnad eller en ny mindre.

Ska du köpa lättare begagnad så tyckte jag mest om Honda CR-V och VW Tiguan av de jag provkörde.

Vill du ha en ny skulle jag titta på Fiat Panda 4x4. Tycker den är charmig som få och är säkert väldigt praktisk i vardagen, lite tveksam till komforten på långresor dock.

Uppdaterat: 2013-11-01 21:45

Provkör gärna Subaru XV. Det skulle vara roligt att ta del av dina åsikter när det gäller den bilen. Jag provkörde den och kan konstatera att det är en mycket speciell bil med vissa tydliga starka sidor men även en del mycket negativa egenskaper som var en dealbreaker för mig. Det skulle vara intressant att höra andras preferenser kring den bilen.

Uppdaterat: 2013-11-01 21:58

Subaru XV och Suzuki Grand Vitara är dem jag kikat närmre på. Måste säga att XV 2.0I sport känns attraktiv men inte hunnit provköra än. Vad tycker du är negativt med XV?

Det är nog mitt personliga ego som vill ha en rejäl suv men det lutar nog mer åt en crossover med 4x4.

Uppdaterat: 2013-11-02 15:20

Jag vill helst inte påverka dig innan du provkört, men det som var negativt var dels det märkliga insteget. Bilen är höjd men kupen är låg så man får liksom fälla sig in i bilen. Fjädringen var rejält stötig och man känner av varenda brunnslock. Dessutom var den bullrig i kupen tyckte jag. Men det positiva var en riktigt mjuk och fin automatlåda och en pigg motor.

Karaktären på bilen är verkligen inget man förväntar sig på en SUV. Det känns nästan som att den har ett sportchassi.

Men provkör själv, du kanske trivs jättebra i den.

Uppdaterat: 2013-11-02 17:01

Det beror på vad du prioriterar, är det högt och bra insteg, rymligt bagage eller är det fyrhjulsdrivning som gör skäl för namnet.

En hel del så kallade 4x4 driver bara med två hjul (ett fram och ett bak) när det krisar till sig. Och det är svårt att få bra besked av säljarna. De som har bra 4x4 med drivning på mer än två hjul är X-trail och Subaru, det kan finnas fler av de nyare modellerna. Detta är viktigt om du har de behoven att dra upp båt/släp/husvagn där det är halt och besvaärligt.

Uppdaterat: 2013-11-03 14:40
maccaddam

Tack för alla svar, blir och fundera.

Uppdaterat: 2013-11-05 10:46

Eftersom jag har en dragning till lite udda modeller så kan jag inte låta bli att föreslå den här som de tydligen har kampanj på nu:

http://www.bytbil.com/bilar/fiat/freemont/ivgb78rg/Q0ABUDIAAYtStnhpfvQAAA__!

Visserligen bara framhjulsdriven och kanske inte den allra senaste säkerhetsutrustningen men oerhört mycket utrymme, komfort, motor och utrustning för pengarna.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Utav de jag provkört i klassen, Kia Sportage, Mitsubishi Outlander, Toyota Rav4, Subaru XV, Honda CR-V och VW Tiguan, så var Tiguan överlägset tystast.

Men frågan är om det går att få en bil att gå tyst på våra vägar med grov asfalt, kanske bättre att satsa på en bra stereo i stället. ;-)

Uppdaterat: 2013-11-06 06:55

Har också provkört en hel del crossovers på marknaden och mina favoriter bland icke "premium" bilarna är Ford Kuga och Skoda Yeti. Forden har också ett ganska lyckat 4x4-system som tog sig upp bättre för AMS testbacke än Tiguan. Det enda jag ogillar med Kugan är egentligen att styrningen är ganska känslig för ojämnheter i vägbanan. Kör man över lite större ojämnheter så känns det i ratten. Yetin är mer stabil i detta avseende. Tiguan har också kört, men tyckte den var för "skramlig" om hjulupphängningarna. Min absoluta favorit är dock MB GLK. Den är både hyfsat komfortabel och mycket stabil i styrningen. Dessutom har den ett "riktigt" permanent fyrhjulsdrift system. Dock får du titta på en ganska begagnad sådan om du ska hamna rätt i budget.
Observera att om högsta möjliga fjädringskomfort är viktigt så kanske du egentligen gör bättre i att välja en höjd kombi typ Volvo XC70 eller Subaru Outback istället. Mindre crossovers blir alltid lite stötigare eftersom de måste vara krängstyvare än vanliga bilar på grund av den högre tyngdpunkten. Framför allt tenderar de att vagga mer i sidled än många personbilar.

Uppdaterat: 2013-11-06 10:45

Varför SUV? Köp en Skoda Octavia eller någon annan kombi bil. Min rekommendation är att titta på Toyota som märke, bra bilar. SUV måste vara det mest opraktiska som uppfunnits, Crossover nästan likaså... en vanlig personbil är överlägset det bästa.

Uppdaterat: 2014-04-24 09:33

Jag vet inte om jag håller med. Tycker det finns en viss charm i att kunna kliva in i en bil istället för att "ramla" in i den. Tycker om att sitta lite högre. Dessutom har SUV:arna ofta ganska rejäl profil på däcken vilken både ger bättre komfort och skyddar fälgarna bättre mot trottoarkanter. Ett välkommet inslag idag när däcken annars snart bara är ett svart dekorationsband på utsidan av 22-tums fälgen.

Uppdaterat: 2014-04-24 16:06

Jag håller med Crister här, varför ägnas inte tystnaden större uppmärksamhet? Och jag håller med Rustan att Outlander verkligen inte är en tyst bil och det är ju synd för den är trevlig i övrigt, men den senaste modellen lär ska vara betydligt bättre (och då menar jag förstås inte PHEV!).
Sedan har ju Skodaägare helt rätt, man ska kunna kliva in i en bil och inte kränga den på sig som en för trång overall som man får göra med Volvos senaste idiotdesignade bilar.

Uppdaterat: 2014-04-24 16:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Helt rätt crister, XC60 är en utmärkt bil, bekväm och lätt att komma i och ur (en av få Volvo), men helt riktigt är den dyr och tyvärr inte särskilt rymlig.
Men hur ska man göra? Köpa en billigare, enklare, kanske obekvämare ny bil, eller den bil man egentligen ville ha från början, men som nu när den har blivit begagnad ett år och kommit ner i acceptabelt pris, kan det vara ett bättre köp?

Uppdaterat: 2014-04-24 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Skodaägare skrev:

Jag vet inte om jag håller med. Tycker det finns en viss charm i att kunna kliva in i en bil istället för att "ramla" in i den. Tycker om att sitta lite högre. Dessutom har SUV:arna ofta ganska rejäl profil på däcken vilken både ger bättre komfort och skyddar fälgarna bättre mot trottoarkanter. Ett välkommet inslag idag när däcken annars snart bara är ett svart dekorationsband på utsidan av 22-tums fälgen.

Varför skulle du ramla in i bilen, är du 90 år gammal? Min farfar kom lätt in i en vanlig personbil när han var 85 år. SUV ägares försvarstal är alltid att de skall sitta fast på vinter för att de tvunget måste ha fyrhjulsdrift...och högt insteg måste det vara för att kunna sätta sig i sitt fordon idag. Det är bara störtlöjligt med alla dessa argument. En vanlig kombi med tvåhjulsdrift slår alla SUV:ar och Crossovers på allt, och minst 99% av alla bilägare i detta landet behöver ingen SUV eller Crossover eller fyrhjulsdrift för den delen heller. Bara en massa nackdelar med denna SUV/Crossover trenden.

Uppdaterat: 2014-10-10 14:16
Styggavargen

Nej du har fel och det kommer du förmodligen att upptäcka när du passerat 50-årsgränsen. De flesta SUV är avsevärt bekvämare att bestiga än de förkrymta standardbilar som erbjuds. Även om bilen ser, och saluförs, som stor och rymlig kan man ändå bli tvungen att knyta ihop sig för att krypa in i den.
Sedan är det en annan sak att många SUVar beter sig som druckna ankor på vägen, slingrar hit och dit. För vissa blir det en acceptabel vana medan andra avskyr det.

Uppdaterat: 2014-10-10 16:40
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ett stort +1 till crister_1 ! Övriga kommentarer överflödiga !

Uppdaterat: 2014-10-10 18:42

Rav4 är ett tryggt val och med lite prutning får du en helt ny Edition 50 med massor av lull lull + bra andrahandsvärde och låg förbrukning, specialerbjudande i helgen dessutom

Uppdaterat: 2014-10-10 18:53

Jag skulle inte kunna tänka mig att köpa en sån där högbyggd bil, jag gillar dem inte alls. De ser klossiga/klumpiga ut.
Men det hindrar ju inte att andra gillar dem och köper dem. Det har jag inget emot. Var och en köper den bil man vill ha.

Uppdaterat: 2014-10-11 12:33
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jodå christer, har man problem och tycker att en suv underlättar vid in och ursteg så skall man såklart köpa en.
Detta säger jag inget emot. Jag är ju själv äldre men som väl är har jag inga krämpor eller men så jag klarar mig utmärkt med en vanlig sedan/halvkombi och det är jag glad för.

Uppdaterat: 2014-10-12 09:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men det är inte säkert att en högbyggd SUV är lättare att komma in i. Jag har jämfört grannens Mokka med V70n och den är ju mycket högre i insteget, man behöver ju inte som Skalman dra in huvudet mellan axlarna för att inte slå i det i den idiotiska dörrkarmen på V70n, men för många äldre är det svårt att lyfta benen tillräckligt och här är inte Mokkan något vidare, dörrtrösklarna är för höga och sitter för högt.
Jag hade äran att få provsitta en Plymouth 1938 och en Chevrolet 1930 för ett par år sedan och det är märkligt att det var så mycket bekvämare med i och ursteg på den tiden.
Ingen modern bil kan konkurrera med dessa!

Uppdaterat: 2014-10-12 10:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med saabnisse V70 sluttande A-stolpe är livsfarlig. även om man har normal längd riskerar man att tjonga huvudet i den.

Uppdaterat: 2014-10-12 12:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Problemet för äldre är nog inte främst att ta sig in i bilen utan ut ur den och sitter man då väldigt lågt så är det inte så kul. Även jag tycker att bl a V70 är lite för låg i sitshöjden och skulle klart föredra bilar a'la Mokka även om jag inte har nån egen erfarenhet av just den modellen.

Uppdaterat: 2014-10-12 14:38