Vi Bilägares forum

Sladdlös laddning av bilen på gång.

Sladdlös laddning av bilen på gång.

http://www.slashgear.com/toyota-wireless-ev-charging-testing-in-2014-as-4th-gen-prius-teased-28295253/

Uppdaterat: 2013-09-05 21:47
Elbil2

Kommentarer

Lustig översättning till svenska! " Systemet kommer att kunna överföra makten till en Prius eller annat Toyota hybridbil utan att en fysisk anslutning, " . Maktgalna de där Priusägarna! =) Annars tycker jag att det låter spännande!

Uppdaterat: 2013-09-06 09:11

Induktion har varit alldeles för långsamt, är det nåt som dom fått förbättrat?

Uppdaterat: 2013-09-07 10:23

Ja - det borde ju vara rätt stora förluster vid induktiv överföring av höga laddeffekter om man jämför med överföring via gammal, hederlig kopparkabel... Men som de bekväma varelser vi är så betalar vi väl hellre för bekvämligheten gissar jag. Men högre laddförluster borde ju vara klart negativt ur miljöhänsyn.

Uppdaterat: 2013-09-07 23:07

För laddbara hybridbilar räcker hastigheten redan idag till med vilken bilen blir laddad då bilen ändå står still största delen av dygnets timmar. Laddtiden räcker även för taxibilar om dessa vore laddbara hybridbilar då även dessa står still huvuddelen av tiden eller ca: 20 timmar per dygn för en Arlandataxi.
Nu är det inte induktionsladdning som kommer utan resonansladdning lär det bli som klarar hinder mellan laddare och bil.
10 % förlust som resonansladdning har klarar vi nog då eldriven bil är ca: tre gånger effektivare än bränsledriven bil vilket man kan läsa här.
http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/

Uppdaterat: 2013-09-07 23:21
Elbil2

10 % är mycket i sammanhanget - t ex den biltillverkare som med en enkel åtgärd skulle kunna sänka bränsleförbrukningen med 10 % vore nog lycklig... Och den enkla åtgärden finns redan när det gäller elbilar nämligen att ladda via "sladd" och inte sladdlöst. I vissa sammanhang kanske det kan vara motiverat men annars har jag svårt att tro på sladdlös överföring av höga effekter. I vart fall måste förlusten bli avsevärt mindre än 10 % innan den på allvar kan bli intressant.

Uppdaterat: 2013-09-08 00:00

Nästan alla bilister sitter i bilar idag som har förluster i storleken av ca: 70 % på landsväg och högre i stadstrafik om man ser till bränslets ursprungliga energiinehåll. I detta sammanhang tycker jag inte att eldrivna bilars förluster är mycket att prata om. Sedan går det åt nära 2 kWh per liter bilbränsle att få fram detta bränsle till mackens pump innan det hamnar i bilen vilket offta glöms bort.

Uppdaterat: 2013-09-08 08:52
Elbil2

Nu tycker jag att vi kommer bort ifrån vad vi verkligen diskuterar, Previa. Visst finns det förluster både här och där i transportsammanhang men i laddningsfallet så finns ju ett alternativ redan idag till sladdlös laddning nämligen laddning via sladd som uppenbarligen är minst 10 % effektivare - och jag skulle inte bli förvånad om det är större skillnad, Detta är ju en ren bekvämlighetsåtgärd som dessutom kräver speciell utrustning vilket i stort sett inte behövs med laddning via sladd. Möjligen kraftigare eluttag - högre spänning och/eller mera ström än vanlig "hushålls-el", men det problemet delar ju sladdlösningen i så fall med den sladdlösa. Där är det ju laddtiden som styr och inte själva tekniken. Sen att sladdlöst kan vara en bekväm, men dyr, lösning är en annan sak men min frågeställning är om vi verkligen kan och vill slösa bort 10 % eller mera av energitillgången bara för att slippa sätta i en sladd vid varje laddtillfälle...

Uppdaterat: 2013-09-08 09:18

Bekvämligheten verkar stå högt i önskelistan lästa man när ViBilägare offta klagade på sladdproblemen med sin Ampera.
I vårt trettiosexbilarsgarage är det två stycken bilägare som orkar sätta i sladden till bilen på vintern trotts att alla bilar är nästan nya, så bekvämligheten är nog viktigt för många bilister. De bilägare som har bilen utomhus hos oss startar bilen och går sedan in och äter sin frukost för att sedan åka till förskolan eller jobbet trotts att alla har eluttag utomhus någon meter från bilen.

Uppdaterat: 2013-09-08 13:18
Elbil2