Vi Bilägares forum

Rekord år för nya bilar i Australien

Rekord år för nya bilar i Australien

Det registrerades 1,1 miljoner nya bilar i Australien under 2012 vilket är rekord. Här är 10 i topp listan:

1. Mazda 3 44128
2. Toyota HiLux 40646
3. Toyota Corolla 38799
4. Holden Commodore 30532
5. Holden Cruze 29161
6. Hyundai i30 28348
7. Toyota Camry 27231
8. Nissan Navara 26397
9. Toyota Yaris 18808
10. Ford Focus 18586

Inte en enda av dessa bilar kommer från europa. Ford Focus tillverkas i Sydafrika.

Uppdaterat: 2013-01-05 14:22

Kommentarer

Och inte en enda hör till hybridbilarna.

Hur är intresset för hybrid- och elbilar där, Peter?

Uppdaterat: 2013-01-05 14:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja och är det bensin som gäller, eller finns det intresse för diesel?

Uppdaterat: 2013-01-05 16:34
Pär

Är bara Holden Commondore inhemsk, eller tillverkas nått annat i australien ?? Jag gissar att Cruze kommer från Korea.

Själv har jag haft en Australien tillverkad bil, nån som kan gissa vad ??

Uppdaterat: 2013-01-05 18:21

:-)

Uppdaterat: 2013-01-05 20:27
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

saabnisse: Toyota Camry säljs i hybridutförande i Australien.

Uppdaterat: 2013-01-05 20:43

Några hybridbilar säljs i Australien ser man på två sidor här.

http://www.hybridcarreviews.com.au/hybrid-news.html

Och den här sidan.

http://gas2.org/2012/08/17/hybrid-cars-boom-in-australia-and-incentives-rise/

Nu har man även en hopsättningsanläggning som produserar Toyota Camry hybrid i Australien.

Här om rekordökning av sålda hybridbilar i Australien 2012.

http://www.australianbusinessjournal.com.au/drivers-go-green-as-sales-of-hybrid-cars-soar/

Uppdaterat: 2013-01-05 22:05
Elbil2

Holden Commodore, Holden Cruze och Toyota Camry är inhemska. Ca. 4000 av sålda Camry var hybrtdmodeller. En ganska stor andel av Commodore är LPG eller LPI som Holden kallar det. Men det är helt klart att varken miljö eller säkerhet är lika viktiga för de australiska bilköparna som de svenska. Diesel ökar kraftigt framför allt i SUVar men även Hyundai gör strålande affärer med sina dieselmodeller. Jag tror att flertalet HixLux och Navara är dieseldrivna. Mazda har inte lyckats sälja många dieslar på grund av att det inte går att det inte går att få dessa med automatlåda. Då Mazda 3 är en kvinnobil och 99% av fruntimren i det här landet aldrig kört manuellt i sitt liv så är det ganska dödfött. Min hustru kan inte förstå hur man kan köra en bil med tre pedaler när man bara har två fötter. Jag har utan framgång försökt förklara för henne att man faktiskt inte trampar på alla pedalerna samtidigt.

Uppdaterat: 2013-01-05 23:49

Ha ha, det låter som min morsa, hon har som tur är slutat köra bil, men hon tyckte det var knepigt nog att hålla reda på 2 pedaler, hur hon lyckades få körkort (manuell) är en gåta.

Min fru är tvärs om, hon såg inget nöje alls i att köra min BMW "jag vill ha nått att göra"

Uppdaterat: 2013-01-06 12:08

Appropå rekord, så vill jag minnas att sveriges rekord sattes 1988 med strax över 400.000 bilar.

Uppdaterat: 2013-01-06 12:11

Intressant att Toyota överlevt medan Nissan och Mitsubishi tvingats stänga sina fabriker i Australien. Man kan ju fundera på varför..?

Uppdaterat: 2013-01-07 13:02
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det beror på att Toyota exporterar Camry till bl.a. mellenöstern och till vissa länder i asien. Nissan exporterade bara till Nya Zeeland. Även Mitsubishi exporterade till Nya Zeeland samt ca. 3000 bilar per år till Avis i USA. Men det räckte inte till. Liksom Saab var volymerna aldeles för små föra att vara lönsamma. Ford har idag samma problem. Falcon och Territory säljs bara i Australien och Nya Zeeland. Varför vet jag inte. Speciellt Territory är förmoligen den bästa Ford SUVen någonstans i världen. Holden går det mycket bättre för. Man exporterar sina produkter till valda marknader över hela världen. Bl.a. är Commodore (Chevrolet Lumina) Saudiarabiens sålda bil sedan flera år. Holden har dessutom en mycket omfattande export av motorer. Det sitter bl.a. Holdenmotorer i de flesta koreanska GM bilar.

Uppdaterat: 2013-01-08 10:06

Peter: Ok, då förstår jag. Förresten: var det inte Holden V6 som satt i Saab 9-3? (2.8 liter)

Uppdaterat: 2013-01-08 10:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag vet faktiskt inte men det är möjligt. Holden tillverkar den gamla Buick V6an i en massa olika varianter. 1,8 liters motorn i min Opel Ascona jag hade på 80-talet kom från Holden.

Uppdaterat: 2013-01-09 08:47

Blir du drabbad av alla skogsbränder som härjar där nere Peter? Såg inget vidare ut på nyheterna såg jag och värmen verkar väl bestå? :/

Uppdaterat: 2013-01-09 09:23

Från Wikipedia: " HFV6 (High Feature V6) är samutvecklad av General Motors Powertrain i USA, Tyskland och Sverige med hjälp från Lotus Engineering och Ricardo i England. Monteringen av dessa motorer för 9-3 sker inte i Sverige utan i Opels motorfabrik i Rüsselsheim respektive Holdens motorfabrik i Port Melbourne, Australien, med delar levererade från flera länder. General Motors Powertrain i Trollhättan hade ansvaret för att anpassa motorerna för överladdning, det vill säga turbo som Saab använder."

Uppdaterat: 2013-01-09 09:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för omtanken Hanzzon. Lyckligtvis har vi inga bränder nära oss. Faktum är att det brinner varje sommar. Det är lika vanligt som att snöar på vintrarna i Sverige. Trots all bevakning i media så är faktiskt inte bränderna värre än vanligt. De flesta bränderna ligger söder och väster om Sydney vilket är bra för dottern och hennes pojkvän kör ner från Brisbane i sin nya fina Hyundai i30 på söndag och måndag och just nu är det inte några bränder på vägen.

Uppdaterat: 2013-01-09 12:21

Okey hoppas ni klarar er bra ändå då!

Uppdaterat: 2013-01-10 21:35