Vi Bilägares forum

Peugeot 508 -12 Battery Charge Failure?

Peugeot 508 -12 Battery Charge Failure?

Äger en Peugeot 508 hdi 2012 sedan en månad tillbaka. Bilen är en 2012a. Bra bil, inga problem förutom imorse när det var 14 grader kallt.
Halv sex i morse på väg till jobb skulle jag ställa in värmaren på bilen till resten av familjen som ger sig iväg senare än mig. Tur var väl det för jag larmade av bilen med fjärren och såg att backspeglarna inte fälldes ut. Väl inne i bilen vred jag om till tändning, men startade ej motorn. I displayen får jag fram detta meddelande "Battery charge failure - Turn off the engine".
När jag vrider av tändningen så står det "Economy mode" och sedan stänger den ner.

Kontaktade Peugeot assistance som sade, -"ok vi hämtar bilen med bärgare" ...! ??

Funkar inte franska bilar alls i minusgrader? Fuskar bilhökarn med att byta till skitbatterier innan dom säljer? Någon som har varit med om samma problem.

En bil som har samma årsmodell som året vi lever borde väl palla 15 minus? Diesel är ju luriga ibland i kallt väder, men det är ju därför det sitter webastovärmare i vår bil.
Min Saab 9-5 2,3T Aero 2001 startar i upp till -25grader även om den inte är direkt sprudlande glad utan att motorvärmaren gått någon timme innan.

Bilen var igång 7 timmar innan detta hände och då var det lika kallt ute.

Uppdaterat: 2012-12-03 16:13

Kommentarer

Hej! Har en 508 GT SW som startade utan problem igår morse, då var det -16 där jag bor. Men den lät inte pigg...Har du kört mycket/många korta sträckor och använd Webaston en del därimellan så kan det tydligen dra ur batteriet. Min har dock startat hittills oavsett temp oavsett om jag använt värmare eller inte.

Uppdaterat: 2012-12-03 18:00

Jag kör också en Peugeot 508 e-HDi och har aldrig haft problem när det varit kallt ute.... Men det är som crister_1 säger man får inte köra för kort när man kör Webastovärmaren för då drar batteriet fort ur och misstänker att så är fallet för dig.

Uppdaterat: 2012-12-03 19:24
Pär

Här kan man läsa om vilken laddningsgrad batteriet har när man mäter spänningen batteriet har efter några timmars vila .
Och nyttig information om batterier.
http://batteriexpressen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=15&Itemid=16#16
Det kan även i sällsynta fall vara fel på ett helt nytt batteri, eller så kan man råka ut för att man har något som drar ström när man lämnat bilen vilket gör att batteriet är helt eller delvis blivit urladdat när man försöker starta bilen.

Uppdaterat: 2012-12-03 22:58
Elbil2

Har också en 508 GT SW -11 med org monterad dieselvärmare. Som jag fattat det startar inte värmaren om man har för låg dieselnivå i tanken (systemet prioriterar du ska komma till macken) eller om du har för dålig laddning på batteriet (Economy mode är då aktiverat), så jag tror på ett felaktigt batteri.

Uppdaterat: 2012-12-04 14:47

Webaston är knappt använd med mig som ägare. Värmaren hade inte varit igång igår när bilen inte startade. Värmaren var ställd på 2.5 timme senare än när jag var ute och skulle kontrollera att värmaren var inställd på rätt tid.
Men et verkar ju helt klart som något dragit ur batteriet...

Den går 10mil om dagen 5 mil dit 5 mil hem och det är i min värld inte för kort sträcka för att ladda batteriet. Inte heller enligt enligt assistancekåren som fick bärga bilen till verkstaden. Men det är ju inte någon direkt vetenskap jag lutar mig mig utan bara tidigare erfarenheter som pendlare.

Limpo: tack. Det kan vara bra att veta så att bilen inte går allt för lågt i tanken. Men problemet är att bilen inte startar alls, och ja, det fanns bränsle i tanken, mer än halva.

Aja, jag får vänta på vad märkesverstaden säger, den bärgades av assitancekåren idag...

Uppdaterat: 2012-12-04 17:34

Ja nog låter det som att det är något fel på batteriet som sitter i bilen... Skriv här sen när du vet vad det var för fel, alltid intressant att höra vad felet var!

Uppdaterat: 2012-12-04 20:01
Pär

Självklart skriver jag det. Men vi hade fel allesammans.

Jag har pratat med märkesverkstaden och dom säger att något gått sönder i säkringsboxen (?). Det här är ett typiskt fel säger dom för att dom inte klarat kylan.
Högst märkligt anser jag.

Nya grejer beställda från Frankrike. Så bilen står tryggt i förvar hos verkstaden någon månad framåt.

Uppdaterat: 2012-12-05 11:25

Fel av mig.

SÄKERHETSboxen ine säkringsboxen :D Tydligen är det batteristyrningen. Sneakade i verkstadspapprena, där det stod med stora bokstäver BYT UT DATORN.

Uppdaterat: 2012-12-06 12:37

Är detta en vanligt fel tro? Själv så har jag inte haft några problem med min Webasto, men den är eftermonterad när jag har en e-HDi motor.

Uppdaterat: 2012-12-06 13:18
Pär

Så en av bilen styrdatorer har redan sagt upp sig? Tur att du har garanti på bilen men trist och väldigt dåligt om det ska behöva ta månader(!?) för att få reservdelar så att bilen kan starta ändå, ska Peugeot ro hit delarna i en eka eller kan detta stämma?

Uppdaterat: 2012-12-10 14:11

Vet inte om Peugeot blivit sämre, men när jag hade en ny 406 V6 så kom delarna hem från Frankrike på 3 dagar, helt ok!

Bäst att tillägga att det inte var bilens fel att det behövdes delar, utan en följd av en påkörning.

Uppdaterat: 2012-12-10 15:08
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...