Mitt jobb innom biltvättar blev kortvarigt, lite synd då det var ett toppenjobb med fett betalt och bra förutsättningar, men vi kom inte riktigt överens om hur mycket man skulle jobba, man vill ju ha ett liv oxå.
Hur som helst blev jag bortskämd att åka i en Vito. Största motorn, automat, det mesta i utrustning och lite till hade alla. Min hade gått 26.000 mil men det märktes inte, Vito har gått från skitbil till att blivit riktigt bra, fanns bilar på firman som gått uppåt 40" mil utan större haverier, just våra bilar hade god aptit på kardaner, men det berodde på det eviga tvättandet med underspolning. Tvättandet var annars bara positivt, alla bilar såg ut som nya, min bil var en -08 och vi snittade 3-5 tvättar per dag, vid nymontage uppåt 50 tvättar på en dag, resten kan ni räkna ut själva.
Snacket om att biltvättar förstör lacken gällde för 20 år sen när man hade borstar typ piasavakvastar och körde med petroliumavfettning och tvättade utan föregående högtrycksspolning.
Men nog om det, nu är det nya tider, sökte ett jobb och fick det på stående fot, dock framförde jag ett krav, firmabilen ska ha automat, farthållare och värmare med tidur. Tyvärr blev det inte så, företaget hade det senaste året bytt ut alla bilar, så jag har blivit lovad en automat när dom byts ut igen, dom har 2 års leasing på bilarna.
Först skulle jag fått ta över en VW som ligger för byte i vår, den bilen saknade dock tidur för värmaren och farhållare, och då en annan kille passade på att sluta när jag började blir hans bil över, en Renault Trafic inköpt i sommras med allt utom automat.
Jag har aldrig själv kört en sån, men har erfarenhet av dom på en tidigare firma, den bilen en 2006a var helrenoverad vid 12.000 mil, vid 14" mil gick kamremen av även fast topplocket var bytt vid 12" mil så bilen fick gå till skroten.
Om Renaulten blivit en bättre bil sen dess återstår att se, modellen är väl minst lika gamal som Viton.
Jag editerar in här vad jag skrivit i en annan tråd som en bilhandlare sa till mig.
"Handlaren sa oxå några ord om Renault (Nissan/Opel) "Dom är nog bra att åka i, men jag vill inte ha dom, jag kan köpa in nyare lågmilare så kunden har maskinskadeförsäkring på bilen, annars avstår jag"
Så jag har en spännande framtid, om det är mitt vänsterknä en Renaulten som pajar först återstår att se.
Företaget hade köpt Renaulten för att se om ekonomin i bilarna blir bättre, VWarna har varit dyra både i inköp och stillestånd vid reparationer. Killen som nu kört bilen berättade en sak "Det här är den första bil jag fått ta fram kniven och skära bort gutkanter i inredningen för att inte göra illa mig, jag var blodig på armen första dagen i bilen, det var en gutkant på dörrsidan där man lägger armen"
Toyotan jag köpte för min egen verksamhet går som den ska, fick byta 2 glödlampor inför besiktningen, nu har den gått 13.500 mil och fyller snart 17 år ?? Snacket att packboxar mm torkar med tiden så att saker börjar läcka är oxå bullskit, iallafal om grejerna håller en bra kvalite, det finns inte tillstymelse till nått lekege på Toyotan, den är snustorr under motor och låda.
Kommentarer
Varför inte välja en Vito igen om du var så nöjd med den. För mig är det Hyundai H-! som gäller. Jag är inne på min andra H1 och det blir absolut en ny 2015 om jag inte har pensionerat mig då. Har haft tre HiAce. De två första gick nästan 40.000 mil utan problem. Den sista bärja krångla vid 16.000 mil så jag sålde den kvickare än kvickt. H-1 finns inte med farthållare men med 6-växlad automat och 2,4 liters diesel på 170 hk. Jag utgår ifrån att de säljer samma spec. i Sverige. Jag är supernöjd och jag är inte ensam för H-1 är Australiens mest sålda lätta skåpkärra för andra året i rad.
Har fått hem Renaulten, känns inte precis som man fått en ny bil även fast den bara gått 1700 mil, "Bäst före" har gått ut på denna modell, stolen är skön o mjuk på franskt vis och det är skapligt tyst i hytten, annars finns inget positivt.
Spanade lite i serviceboken, service var 4000 mil, dock bara olja vid första service, luftfilter mm byts vid 8000 mil !!!
Orginalmonterad TomTom gps, inget fel på funktionen, men den har inte pekskärm, man får sitta och fippla med en fjärrkontroll, betydligt mer trafikfarligt än att skriva ett sms på telefonen.
Radion låter dåligt, på själva radion finns ingen knapp för ljudinställningar, men det finns en vid rattkontrollen, men trycker man på den byter man radiokanal. På kontrollen finns knappar för volym och kanaler, på radion finns knappar med pilar och ett vred, oavsett villken av dessa knappar man trycker/vrider på byter man kanal.
Det skall bli kul att se hur det går för din Renault i framtiden. Jag provkörde Trafic innan jag köpte min senaste H-1. Den föll mig inte riktigt i smaken. Jag tyckte att motorn kändes ganska kraftlös i jämförelse med H-1 och kontrollerna som du nämde tyckte jag är klart enklare att sköta på H-1 men det är säkert en vanesak. Sedan var jag lite orolig för driftsäkerheten. Men Renaulten är onekligen vacker som en vårmorgon på utsidan med får det tyvärr komma i andra hand på ett arbetsfordon. Här har just Renault slagit ut Mercedes på Posten som är Australiens största fordonsägare. Om man hade problem med Vito och Sprinter eller om det var en ren prisfråga vet jag inte.
Där jag bor har vi ju lantbrevbärare och de är ju ofta ganska snacksaliga.
Jag kollade vad de tyckte om de tidigare Renault som de haft i många år och det var ganska intressant.
Det största problemet var automatlådorna och det berodde, enligt min postiljon, på att man inte bytte olja varje år, eller kanske två ggr om året eftersom de ständigt växlar.
Nu kör man Fiat och den är betydligt mer omtyckt, speciellt den senaste upplagan med starkare motor.
Men inte kan det väl finnas problem med andra automater än VAGs DSG...:)
Dom flesta automater har en begränsad livslängd, särskilt dom som man inte byter olja på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.