Vi Bilägares forum

Nybilsköp - men vilken?

Nybilsköp - men vilken?

Ä i bilbytartagen och nu i semestertider är det ju ett gyllene tillfälle att åka runt och provköra bilar. Det är en ny bil som jag skall köpa, och det skall vara en kombi. I nuläget har jag till sist fastnat för 3 märken. Så jag vill helst inte ha förslag på andra märken, då dessa redan är bortsollade.

De märken/modeller jag fastnat för är:

Hyundai i40 kombi
Skoda Octavia kombi
Peugeot 508 SW

Det lutar mest åt Hyundai, men har ju läst en massa positiva omdömen om Skoda samt Peugeot med. Det som motiverar mest till att välja Hyundai är främst den snygga designen, utrymmet, säkerheten samt den rikliga utrustningslistan. Jag kommer nöja mig med "Select"-paketet för där ingick allt som jag skulle kunna tänkas behöva.

Det jag inte riktigt har bestämt mig för, förutom märket/modellen, är om man skall ha bensin eller diesel? Tydligen så var skatten inte alls så farlig som jag hade trott. Den låg endast på 806 kr/år, jämfört med bensin som låg på 1300 kr/år.

Bensin eller diesel?

En ny bensin 1,6 med Select-paketet ligger på 214 000, medans en diesel 1,7 ligger på ca 229 000 kr. Det är ju en del pengar, men om man kan motivera prisskillnaden kan jag nog tänka mig en diesel. Jag kör ca 1000 mil per år, mest fram och tillbaka till jobbet som ligger ca 3 mil en väg hemifrån. Handlar gör man 1 gång/vecka, samt lite utflykter på helger/lediga dagar/semester. En tur till Stockholm har det blivit, samt Hultsfred 1 gång och Strömstad ca 1-2 ggr/år.

Hur skall man tänka/välja?

Kommentarer om Skoda och Peugeot?

Uppdaterat: 2013-07-27 11:16

Kommentarer

Prova alla tre hos bilhandlare så märker du vilken du kanske trivs bäst med. Funkar inte bra att här tala om vilken du skall köpa eftersom många här är märkesfixerade.

Uppdaterat: 2013-07-27 11:35
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

En bensinare ska du ha när du bara kör 1000 mil per år, finns inget snack om den saken.... Sen vilken bil du ska välja är dock svårare, allt handlar om tycke och smak. Idag så kör jag själv en Peugeot 508:a och är otroligt nöjd med bilen, har nog inget dåligt att säga om bilen. Till våren så kommer jag byta bil till en Skoda Octavia som också är en kanon trevlig bil.

Uppdaterat: 2013-07-27 11:50
Pär

Se till att få extraljus monterat om du köper Hyundai annars är det väl tycke och smak.

Uppdaterat: 2013-07-27 12:01

Frontbilar i Göteborg har förresten ett erbjudande på I40 kombi värt 85900:-
1,7 dieseln kostar 199900:- och det är extra utrustning med i köpet och ytterligare 10000:- att välja fritt. Tre års service kostar 5900:- vid köpet också.

Uppdaterat: 2013-07-27 13:21

Foto på erbjudandet

Uppdaterat: 2013-07-27 13:22

Ok, bra att veta. Men varför är det hela 5 månaders leveranstid på bilarna?

Någon som har koll på bensinförbrukningen?

Jag vill ha dragkrok med, men tyvärr gick det på 10 000 kr extra. Detta måste ju gå att få monterat billigare.

Någon som vet?

Uppdaterat: 2013-07-27 14:03

Mja, det står "lagerrensning" i annonsen, så de har väl ett begränsat antal av utgående årsmodell hemma.

En dragkrok kan andra t.ex Mekonomen montera, ofta till ett betydligt bättre pris.

Uppdaterat: 2013-07-27 18:16
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är tyvärr svårt att komma under 8--10.000 för en dragkrok idag - inkl besiktning.
VW har ofta "dragpaket" då man får fabriksmonterad, avtagbar krok (eller infällbar) och bättre ljudsystem inkl stor färg-touchskärm och som ytterligare lök på laxen back-kamera. Tror att det kostade strax över 8.000 kr till min Golf men ibland finns det ju lagerbilar där man "bjuder" på det paketet. Kolla om Skoda kanske har samma erbjudande.

Uppdaterat: 2013-07-27 18:27

På skoda så kostar dragpaketet 7900:- men då ingår bagagematta, däcktryckssensorer, och elutag i baksätet.
På Hatchen så kostar samma paket 5900:-

Uppdaterat: 2013-07-27 18:57
Pär

"En tur till Stockholm har det blivit, samt Hultsfred 1 gång och Strömstad ca 1-2 ggr/år."

Från Motala så kan man utan smärta nå alla dessa orter med ett helt annat bilmärke/modell;-)

Uppdaterat: 2013-07-27 20:33
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

" Jag kör ca 1000 mil per år, mest fram och tillbaka till jobbet som ligger ca 3 mil en väg hemifrån. Handlar gör man 1 gång/vecka, samt lite utflykter på helger/lediga dagar/semester. En tur till Stockholm har det blivit, samt Hultsfred 1 gång och Strömstad ca 1-2 ggr/år."

Bara resorna till jobbet är närmare 1400 mil året.

Bättre kan du Uno!

Uppdaterat: 2013-07-27 22:09

Så du är det befogat att köpa en diesel då?

Säljaren menade ju på att en diesel skulle köras längre avstånd åt gången, och partikelfiltret kunde ta skada om man körde småturer som t ex ner till affärer en gång i veckan. Stämmer detta?

Kollade lite på Hyundai och dess formgivning; är dess bagage tillräckligt för 1-2 barnvagnar, samt 4-5 matkassar tillsammans med 5 personer?

Är Hyundai i40 miljöbilsklassad?

Vilken av Hyundai och Skoda är mest bränslesnål?

Uppdaterat: 2013-07-28 10:33

Varför ställa så lustiga frågor, har aldrig sett eran barnvagn eller något sådant... Åk till en handlare och ta reda på frågorna istället... RTFM!!!!!

Uppdaterat: 2013-07-28 13:51
Pär

Med en diesel måste du köra Motala- Hultsfred minst en gång i veckan, alternativt Motala-Strömstad varannan vecka. Annars stryps partikelfiltret och du landar i "limp home mode".

Vad gäller barnvagnarna, så funkar det bara med 2 Emmaboda Ultra MIni Folding i en Skoda. Dessa kan fällas ihop och placeras i matkassar (ICA, inte Coop). Barnen måste dock lämnas vid vägkanten, men eftersom det återstående utrymmet ger 2 matkassar minus, så kan man med fördel placera barnen i dessa och lasta dem i takboxen (separat köpt).

Uppdaterat: 2013-07-28 21:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Bra att veta. Skall provköra denna veckan så jag återkommer med betyget.

Uppdaterat: 2013-07-29 10:18

Du skulle ju kunna handla i Strömstad varannan vecka och lämna ungarna i Hulstfred den helgen. Alternativt låta ungarna springa bredvid bilen när den gått in i "limp home mode", det mår ungarna bara bra av.......

Uppdaterat: 2013-07-29 12:32

Moget av er troll att kalla alla nyreggade för Uno... Inte bra för sidan.

Uppdaterat: 2013-07-29 19:18
m__v__h skrev:

Bra att veta. Skall provköra denna veckan så jag återkommer med betyget.

Ni använder er utaf det gammelsvenska verbet skall! Äro ni liksom jag grefve?

Igår var jag och frugan på flygelkonsert i Rogberga kyrka som ligger i Wexiö stift. Där spelades klassiska verk utaf Mozart och JS Bach. Mozart äro premium! Bach äro tyvärr tysk.

Uppdaterat: 2013-07-29 19:23