Vi Bilägares forum

Nya Volvo V40 som familjebil?

Nya Volvo V40 som familjebil?

Vi har en liten dotter och funderade på Volvo V60 och Peugeot 508 SW, men kunde inte stå emot läckra V40. Hur är den som familjebil, för en liten familj i storstan?

Kolla in min blogg om min nya V40 på http://www.myv40.com

Uppdaterat: 2012-11-03 21:18
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Kommentarer

Den är nog snygg, men så långt från familjebil det går att komma.
Nästan.

Uppdaterat: 2012-11-03 21:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

För en liten familj på tre personer i storstan passar den, faktiskt oväntat, perfekt. Här kan du läsa min rapport från första längre resan http://www.myv40.com/2012/10/take-me-to-sea-part-one.html

Jag funderade inte ens på V40 i början, men sedan testade jag den med familj och packning hos Volvohandlaren. Allt fick plats och vi satt bekvämt alla tre.

Uppdaterat: 2012-11-03 22:14
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Brutalt snygg! Är det Barken Viking i bakgrunden?

Uppdaterat: 2012-11-04 00:09

Tack för positiva kommentarer!

Det är polska segelfartyget Dar Młodzieży i Gdynia, Gåvan av Ungdomar kan det nog översättas till.

Leifer, kul att du tycker om bloggen.

Jag funderade även på Misty Blue och Biarritz Blue, men den vita tyckte jag var läckrast. Vitt passar det mesta när man fotar har jag märkt.

Jag planerar inte att behålla bilen så länge, kanske fem år, så jag oroar mig inte för rost. Jag vet dock vad du pratar om, vi hade en gammal Honda i vitt som rostade och det var ingen vacker syn.

Om din pappa undrar någonting är det bara att skriva här, så svarar jag eller skriver ett inlägg om det. I nästa inlägg skriver jag om bagageutrymmet, då många är intresserade av det.

Uppdaterat: 2012-11-04 01:00
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Tack för länken, visste inte att den säljer så bra i Sverige.

Passar i rött också. Jag hade en underbar Polaris blå Peugeot 406 Coupe innan V40, men ville ha en lite lugnare färg den här gången, för omväxlingens skull.

Uppdaterat: 2012-11-04 01:10
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Volvo V40 tror jag kommer bli en ödesbil för Volvo. Den kommer med största sannolikhet blir en storsäljare, men vi ska komma ihåg att den ersätter inte mindre än 3 modeller( C30, V50 och S40).

Frågan är alltså om den kommer sälja lika bra som dessa 3 tillsammans.

Själv är jag grymt sugen på en V40, jag ska byta bil om 2 år och redan nu har jag listat några kandidater som jag ska titta närmare på.

Volvo V40
Volvo V60
Audi A4
Audi A5 Sportback
BMW 5-serie
VW Tiguan
Jaguar XF

Och just nu skriker min vill-ha-nerv efter en Jaguar XF.

Uppdaterat: 2012-11-04 10:06

Det skulle vara kul att veta vad du fick betala och vilken spec och tillval du har.

Uppdaterat: 2012-11-04 10:08

Jag köpte bilen i Warszawa, då jag bor här. Min spec och mina tillval:

T4 Momentum med 180 hk och 240 + 30 Nm
Det ger 0 till 100 på 7,7 sekunder och bra kraft vid omkörningar.
Sexväxlad manuell låda, vilket ger endast 3000 rpm vid 150 kilometer i timmen.
Mannan fälgar.
Interiör Charcoal i Linné textil med T-Tech.
5'' High Performance ljudanläggning med Bluetooth
Progressiv hastighetsberoende servo med tre valbara styrkraftsnivåer.
Parkeringshjälp bak.
Reglerbart främre armstöd.
Luftkvalitetssystem.
Avbländande backspegel.
Barnsäkerhetslås.
Avstängning krockkudde.

Listpriset för min V40 ovan hamnade på strax under 250k.

I Sverige är listpriset strax under 290k för denna bil enligt iPad appen, men då ingår även aktiva xenonljus, stolsvärmare och LED varselljus i Momentum. Om man skulle lägga till stolsvärmare och ljuspaketet i Polen får man samma bil som hamnar på omkring 265k med dagens valutakurs på 2,10.

Du kan läsa om hur jag resonerade om mina val på bloggen http://www.myv40.com/2012/10/specification.html

Uppdaterat: 2012-11-04 11:37
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com
Shogun skrev:

Grymt snygg bil Volvo fått till, den ser lite asiatisk ut i linjerna. Men tyvärr tycker jag den är lite trång i baksätet för att säga att den är en familjebil. Snyggt i vitt som många andra bilar är då linjerna på bilen framhävs mycket bra. Hoppas att det blir en riktig succe för Volvo. Synd att bilen inte tillverkas i Sverige bara. En sådan här skulle passa oss skulle jag tro. Denna bil är ju betydligt snyggare än sina tyska konkurrenter Audi A3 som är menlös till självutplåning, MB A-klass som den jämförts med. Du har "fått" en skitsnygg bil helt klart bland de snyggaste i klassen, kanske den snyggaste just nu. Grattis! Ska bli spännande att följa bloggen.

Tack och kul att du ska följa bloggen, motiverande!

Håller med om att den är snygg, jag tycker den är snyggast i klassen.

Baksätet är inte enormt, som i en V60 fast smalare, men har man barn där, är det lugnt.

Har man istället bakåtvänd barnstol som vi i framsätet, blir det mycket plats över för mamma eller pappa bakom stolen. Jag är 1,86 och jag skulle inte få plats bakom mig själv, men jag sitter riktigt bekvämt bakom dottern och utan panoramaglastak får jag plats med huvudet.

Jag tycker den är precis lagom stor för en familj på tre personer. Får man inte plats med saker i bagaget kan man då alltid fälla bakre ryggstödet bakom förarplatsen. Vi har dock inte behövt göra det ännu, trots att vi haft med oss en del packning vid flera tillfällen.

Uppdaterat: 2012-11-04 11:39
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Jag vet faktiskt inte. Jag tycker inte om automat och funderade inte på detta.

Har dock läst på nätet att automatlådor i Volvo inte är i samma klass som BMW, som jag tycker att resten av bilen är. Inredningen och designen är till och med bättre än i 1 serie, enligt min uppfattning.

Uppdaterat: 2012-11-04 11:44
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Håller med Shogun om den anonyma Audi A3 och hasofy om BMW 1 serie. Det är V40 och Mercedes A-klass som är snyggast i klassen.

Satt i en Mercedes A-klass härom veckan och blev ruskigt imponerad av kvaliteten på inredningen. Men oj vad liten den var, speciellt i baksätet. Är V40 större?

Uppdaterat: 2012-11-04 13:24

Har inte suttit i Mercedes A-klass ännu, men enligt Car Buyer är baksätet i V40 något större:

http://www.youtube.com/watch?v=0K-0vkFfUmY

Uppdaterat: 2012-11-04 14:47
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Här är V40 som jämförelse:

http://www.youtube.com/watch?v=iK7g4QoPKsY

Håller med, det står mellan V40 och A-klass när det gäller design, båda är grymt snygga! 16 tummare på Volvon ser inte bra ut dock, minst 17 tum tycker jag det ska vara.

Uppdaterat: 2012-11-04 14:49
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com
leifer skrev:

Här ser man hur en V60 med T4 växlar med powershift vid full gas. Jag kan inte se nån fördröjning alls och tror inte man kan slå det med manuellt växlande (med en manuell låda).

Håller med, växlar fint! Jag gillar dock att växla själv:)

Uppdaterat: 2012-11-04 15:15
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Håller också med V40 är definitivt ett alternativ nästa gång.

Uppdaterat: 2012-11-04 15:54

Shogun,

vitt är snyggt, men inte på alla bilar. V40 i vitt är underbar. Jag skulle dock inte kunna tänka mig min Peugeot 406 Coupe i vitt, medan pappas sedanversion av 406 i vitt ser bra ut. Jag skullle heller inte vilja ha min V40 i Polaris Blue, som passade min 406 Coupe.

Min vita V40 blir snabbt smutsig, men det finns massvis med högtryckstvättar i Warszawa som man själv kan tvätta bilen i, vilket tar 10 minuter och går på endast 20 spänn, så det är lugnt. Det kanske lite märkliga är att jag tycker om att tvätta bilen på detta sätt, så det gör inget att jag får besöka tvätten en gång i veckan, för att hålla bilen ren.

Leifer,

jag gillar också det nya formspråket, helt klart den snyggaste moderna Volvon enligt min uppfattning. Mercedes A-klass är snyggare framifrån tycker jag men rumpan och från sidan imponerar inte, i synnerhet från sidan ser den ut att vara avklippt där bak. Volvon är något läckrare som helhet tycker jag, med en lite lugnare och harmonisk framtoning som passar mig bättre än Mercedes aggressiva linje. Jag kan inte uttala mig om materialvalen, då jag ännu inte suttit i en A-klass, men ska åka förbi Mercedes nån dag och kolla. Får jag tillfälle att ställa bilarna bredvid varandra, så fotar jag och lägger upp på bloggen, så kan ni jämföra själva.

Uppdaterat: 2012-11-04 17:00
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com
Rustan skrev:

.Satt i en Mercedes A-klass härom veckan och blev ruskigt imponerad av kvaliteten på inredningen. Men oj vad liten den var, speciellt i baksätet.

Lustigt hur olika man kan uppfatta det. Jag blev snarare besviken på inredningskvaliteten i A-klassen. Hela nedre halvan av instrumentpanelen är ju i hårdplast och luckorna till förvaringsfacken på mittkonsolen kändes verkligen inte så solida.

Uppdaterat: 2012-11-06 13:21

Jodå, jag kan hålla med om att bilen är snygg och har en uppfriskande design, den har många intressanta vinklar och former. Som t.ex. "höfterna" bak. Ser ny ut helt enkelt.

Men, jag håller med Rustan om att den inte kan täcka upp för även C30 som den är större än, och V50 som den har för liten skuff för, snarare enbart S40.

Uppdaterat: 2012-11-06 15:22
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag var faktiskt in på Volvo förra helgen och kollade bla. in denna nya V40!
Håller med om att den är snygg, jag tycker faktiskt den påmånner en hel del om Hyundai i40 i formspråket men lite kaxigare.
Men någon familjebil är det knappast, väldigt trång i baksätet i mitt tycke som är 1,85 lång och är det verkligen en kombi? Bagageytrymmet liksom baksäte var då väldigt mycket mindre än i min Prius.
Nästa stora nackdel är ju priset för den trånga bilen även om den är snygg, jag hade velat haft andra snåla drivlinealternativ än knattrande dieselmotorer med manuella lådor för de pengarna som demobilarna ändå kostade.
I övrigt som sagt en väldigt snygg bil som känns relativt påkostad innuti, jobbat på dessa punkter Volvo!

Uppdaterat: 2012-11-06 23:44

Nä det är ingen kombi, det är en bil Audi A3- klass och då föredrar jag faktiskt Volvon just för inredning och design.
Baksätet är som du säger helt värdelöst.

Uppdaterat: 2012-11-07 00:04

Håller med er att baksätet, åtminstone i sidled, inte är lika stort som hos de större syskonen, men om man sällan har män i baksätet, utan mestadels barn och tjejer som i mitt fall, är det faktiskt mer än tillräckligt i storlek och ganska stort i sin klass. Man kan ju inte förvänta sig att sätet kommer vara lika stort som på en V70, som ju är mycket större utanpå och betydligt mer kantig.

Min sambo tycker det är grymt att sittplatserna där bak är förflyttade in mot mitten av bilen, hon kan på grund av detta se bättre framåt och har gott om plats i axelhöjd, slår dessutom inte med huvudet mot dörrkanten, som man kan göra i vissa moderna bilar, där bilen sluttar inåt i höjd med baksätet. Denna lösning är på bekostnad av mittplatsen, men hur många kör ofta runt med fem personer i bilen nuförtiden? Större barnfamiljer naturligtvis, men för dessa är inte V40 skapad. För en mindre familj på tre är den lagom stor, tycker jag baserat på våra tre veckor med V40.

Uppdaterat: 2012-11-07 00:27
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Hanzzon,

kolla in T3 eller T4 om du kör mestadels i stan, som jag. De drar inte mycket och har start/stopp, de är relativt tysta och när man gasar låter det behagligt utan knattrande. Jag valde T4, varför kan du läsa på min blogg.

Uppdaterat: 2012-11-07 00:29
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

För att ni ska få svar på frågan om bagaget i V40 räcker för era behov, har jag skrivit om det på min blogg. Ni hittar mitt utförliga test med bilder på

http://www.myv40.com/2012/11/boot-from-small-family-perspective.html

Uppdaterat: 2012-11-13 22:09
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Jag förstår inte Volvos idéer med den här bilen.
Om det ska vara en bil i "Golfklass" varför försöker man inte göra det då?
Det är en surrogatbil, en blandning mellan kombikupé och sedan som blev en tvåsitsig bil med barnsäte.
Den ersätter varken S40 eller V50.
Men jag har egentligen inget med det att göra, fjuttbilar är inget för mig.
Jag får fortsätta med V70 och 9-5 tillsvidare.

Uppdaterat: 2012-11-13 22:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är precis därför jag köpte den. Jag ville inte ha en Golf, alldeles för tråkig för mig. Jag ville ha en mer spännande och snyggare skapelse, för att ersätta min läckra 406 Coupe. Båda är ganska unika på vägarna, åtminstone i Warszawa. Det jag saknade i 406an, bakdörrar och hatch, har jag i V40. Jag har nästan uteslutande barn och tjejer i baksätet, de tycker det är bekvämt och tillräckligt rymligt. Den XC70 jag ibland kör på jobbet är helt enkelt för stor för mina behov, dessutom är den avsevärt mycket dyrare här. Det är skönt att köra en mindre bil i stan också, mycket smidigare än XC70.

Uppdaterat: 2012-11-13 22:51
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Jag tycker du gjort ett bra val av bil hasofy... Sen så är det extra roligt att köra en bil som inte var och varannan kör, känns lite som pricken över i:et då man kör runt.
Grattis till en bra och trevlig bil!

Uppdaterat: 2012-11-14 13:14
Pär

Peugeote-Pär,

Tusen tack! Tycker att du också gjort ett bra val av bil, jag var nära att beställa en 508 SW själv. Första riktigt snygga bilen från Peugeot sedan 406 Coupe och antar bra familjebil. Är du nöjd med den?

Jag har bara sett en annan V40 parkerad i Warszawa och ingen i trafik under en månads tid jag har haft den. Man känner sig riktigt unik, åtminstone än så länge, när man kör en V40 här. Speciellt XC60 ser man massor av, men ännu inte V40. Tror inte bilen kommer att bli lika populär som XC60 här, då polackerna väljer oftast stora bilar när de köper premium. Huvudsakligen tack vare XC60, var Volvo ledande i premiumklassen i Polen under 2011 i antal sålda bilar.

Uppdaterat: 2012-11-15 00:27
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Jo jag är väldigt nöjd med bilen, är så pass nöjd så när det är dags för bilbyte om några år så är det inte omöjligt att man köper en till 508:a
Sen är det även roligt att inte köra runt i en bil som alla äger... Mycket nöje med bilen :)

Uppdaterat: 2012-11-15 09:17
Pär

Snygg helt klart! Men ser du något bakåt överhuvudtaget?? De döda vinklarna ser ut att vara ganska stora. Men så är det ju i och för sig på många nya bilar idag.

Uppdaterat: 2012-11-15 09:23

När jag kör är bakåtsikten relativt bra och fullt tillräcklig. När jag parkerar använder jag mig också av sensorer där bak, utan dessa hade det varit en riktig utmaning att parkera, så de är i min uppfattning ett måste på V40. Med sensorer funkar det grymt bra att parkera, man kan även komplettera med backkamera, men jag skippade den. De döda vinklarna är precis som du märker stora, så snett bakåt är sikten riktigt dålig. Det stör mig endast när jag backar, man får ta det försiktigt helt enkelt. Det är priset man får betala i moderna bilar för snygga, dynamiska former och högt bagageutrymme. Jag tycker att den mixen av form och funktion är lyckad i V40, men jag vet att vissa inte kommer hålla med, i synnerhet de som föredrar det gamla, mer kantiga formspråket hos Volvo, som gav bättre sikt utåt och mer praktiska utrymmen.

Uppdaterat: 2012-11-15 12:40
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com
Peugeote-Pär skrev:

Jo jag är väldigt nöjd med bilen, är så pass nöjd så när det är dags för bilbyte om några år så är det inte omöjligt att man köper en till 508:a
Sen är det även roligt att inte köra runt i en bil som alla äger... Mycket nöje med bilen :)

Tycker man om att skilja sig från mängden, som vi två, är den toppen. Med tiden kommer dock V40 bli en vanlig syn, i synnerhet på svenska vägar, den är ju femma på svenska biltoppen en månad efter lansering, men här i Warszawa tror jag den kommer förbli relativt unik, precis som min förra 406 Coupe, vilket jag tycker om. Jag skulle inte vilja ha en anonym bil som många andra kör.

Uppdaterat: 2012-11-15 12:52
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com

Nu har jag haft min V40 i över två månader och spenderat en hel del bakom ratten. Om ni är nyfikna på hur jag upplever kupén när det gäller komfort, kvalitet och utseende, läs gärna mitt senaste inlägg på min blogg - en djupgående utvärdering av interiören, med många foton:

[url]http://www.myv40.com/2012/12/deep-inside.html[/url]

Uppdaterat: 2012-12-20 21:49
Volvo V40 T4 Momentum 2013 :: www.myv40.com