Idag har jag beställt en ny Hyundai H-1. Min nuvarande har nu gått 31000 mil utan några större problem. Dock får den hänga med ett tag till för att det är ca. två månders leveranstid då 2012 års modell är helt slutsåld och 2013 kommer någon gång i mitten på januari. Det samma gäller Renault Trafic som även den är helt slutsåld med kort hjulbas här i Australien.Leveranstid ca. tre månader. Det gick inte ens att provköra en. Men den som väntar på något gott.....!
Kommentarer
Jag provkörde en ny H1 för ett tag sen, diesel, nått annat finns inte i sverige. Motorn uppgavs ha 197 hk !!! vist var bilen pigg, men den var helt tom, så nog trodde jag 197 pållar skulle trycka på mera. Jag gillade hytten som var väldigt rymlig, soffan som var ställbar i alla leder precis som förarstolen, men där slutade väl det positiva. Växelådan var vädigt trög och oprecis, ljudnivån var för hög, ljudet från orginalradion riktigt dåligt, jag trodde nya H1 skulle vara ett stort lyft, precis som deras personbilar, men jag blev lite besviken.
Gamla H1 har inget bra rykte här, först tål den inte slat och slask, inte bara att karossen rostar, allt rostar fast, byta en simpel sak i framvagnen kan vara ett helsike för alla skruvar är så rostiga. Sen har det varit stora motorproblem, nära nog alla är diesel, och motorblocket spricker, med följd att dom drar vatten.
Att växellådan och motorn var tröga beror nog på att du förmodligren körde en helt fabriksny bil. Det tog faktiskt ca. 3000 mil innan min gick riktigt bra. Att den bullrig håller jag inte med om. Det är trots allt en skåpbil. Den klart tystare än någon annan skåpkärra jag ägt eller kört. H1 har inte blivit Australiens mest sålda lätta skåpbil utan orsak. Här finns den både med bensin- eller dieselmotor. Dock står dieseln för 90% av försäljningen. Några rost problem har vi givetvis inte här. I Sverige kanske en Renault Trafic är ett bättre val. Jag var faktiskt lite skeptisk när jag köpte min första 2009 men den här gången tvekade jag inte en sekund. Dessutom tycker jag att väghållningen är helt fantastisk för fordonstypen.
Nej en Trafic är absolut inte ett bättre val, förvisso rostar dom inte skärskillt mycket, men mekaniska fel är vardag, vi hade en -06 på förra firman, bilen var nära nog helrenoverad vid 12.000 mil, växelådan bytt, topplocket renoverat, EGR ventilen bytt, alla hjullager + diverse skumma elfel, bla åkte den bärgare flera gånger pga startspärren. Vid 15.000 mil totalhavererade motorn vid kamremsbrott.
Jo bilen jag provade var helt ny, och hade dubbdäck, och som vi tidigare pratat om, asfalten i det här landet är inte vad den borde, liknar mera en tvättbräda. Men i den vevan åkte jag i en nyare VW transporter, och den hade en riktigt behaglig ljudnivå för att vara en skåpbil, och även övrigt mycket trevlig att åka i, men inte felfri, och dyr att reparera, svänghjulet var bytt för 25.000:-, att byta tex en sån simpel sak som vattenpumpen kostar lika mycket, pumpen är inbyggd i oljetråget !!! Turbon var trasig och läkte in avgaser i hytten.
Var din gamla H1 en diesel ??
Kan bara hålla med Rikard här att både Renault Trafic och VW Transporter håller mycket sämre kvalitet med mycket fler och dyrare reparationer än tex Hiace och även H1 skulle jag tro, i det senare fallet har jag dock bara någon fåtal bil att luta mig mot men i de andra fallen är det ingen tvekan om att repkostnaderna och kvalitétsskillnaderna är väldigt stora!
Även Elfel är vanliga i både Transporter och Traffic men Traffic är sämst med ett riktigt kasst elsystem i mina ögon som är som gjort för att strula och det kan bli hur dyrt som hälst och kräva massor av verkstadsbesök eller bärgningar.
Både min gamla och nya H-1 är diesel. Dock har effekten sänkts från 124 till 100 kW. Jag tror att det räcker efter som jag aldrig använder den som dragbil. Tyvärr fanns det ingen bil med den lägre affekten att provköra då allt är slutsålt. Lägre effekt och 6-välad låda borde ge lägre bränsleförbrukning. Man får hoppas på det bästa.
Hade din gamla H1a 124 kw ??
Då är det kanske inte samma motor som vi haft här, den har varit på 100 hk d.v.s 73kw, en kopia på en Mitsubishimotor från stenåldern
Jo Rikard, min gamla H-1 har 2,5 liters (2497 cc) motor på 125 kw och 441 Nm vridmoment. Den nya har samma motor men bara 100 kw och 343 Nm. Skillnaden är enligt Hyundai bara en enklare men driftsäkrare turbo. Vi får se hur stor skillnaden är när jag väl får den någon gång i mitten på januari. Hoppas den inte är allt för trött.
VWn jag åkte i hade 140 hk, och den gick bra trots att bilen vägde 3,2 ton.
Nu åker jag i en Hiace med 89 hk och automat, den är inte pigg =(
Nya H1an här finns med 2 effektutag 136 manuell och 170 automat.
197 som säljaren sa var nog nått taget ur luften, för det verkar inte finnas, och bilen jag provade var manuell, så det var nog en 136 hk, då är det väl inte så konstigt att jag tyckte den saknade effekt.
Du kanske skulle lagt till lite pengar och köpt en lite nyare Hiace D4-D med commonrail (max 10 år) som jag föreslog Rikard? =) Dock fick du väl den du har till bra pris och om den var i bra skick så kanske du kan stå ut med att den är lite seg ett tag? :) Om inte annat så får du göra det du kan och montera en IC och kanske en större turbo eller högre laddtryck om det sistnämnda funkar på en sån och om pumpen hänger med en bit på det? Säkert värt ett försök och jag har som sagt både IC samt turbo från Celica GT4 om detta skulle vara intressant.
Jag kör förresten med kula/fjäderventil på min MR2 Turbo samt en laddtrycksmätare för att enkelt justera upp laddtrycket vilket funkar klockrent på den liksom det gjorde på Celica... :)
För att återgå lite till ämnet så verkar det varit en helt annan motor hos dig Peter än de som såldes här i Sverige som Rikard nämner var klart svagare.
Ja nu är vi ute och svävar utanför ämnet, men jag hade bort insugslangen när jag fixade värmaren, och turbon var ju fåningt liten CT20, det vore kul o veta om CT26an passar bulton på grenröret.
Å andra sidan, det går att hålla 120 på motorvägen, och det duger för mig, prio 1 just nu är att bilen funkar.
Peter!! Det vore kul o veta vad din bil kostar, så man kan jämföra svenska priser.
Här kostar den enklare Select 136 hk/man 250.000 sek ink moms
Business 136hk/man 275.000:-
Business 170hk/auto 302.500:-
Största skillnaden i utrustning är att Business har dieseldriven värmare.
Baspriset för en fabriksny Toyota HiAce D4D, Hyundai H-1 diesel och Renault Trafic med kort hjulbas är exakt det samma. 35.500 dollar. Utrustningsmässigt är de ganska lika. H-1 är den enda som har skjutdörrar dörrar på båda sidorna som standard. På Trafic kostar det 800 dollar extra och på HiAce går det inte ens att få mot extra tillägg. Jag fick min för 34.000 dollar med bullbar, fotsteg där bak, backkamera och extra mörktonade sidofönster. Det är faktiskt 4000 dollar mindre än jag betalade tre år sedan. Jag köper alltid fabriksnytt då jag kör ca. 10000 mil om året så det är ingen vits att köpa gegangnat. Både min gamla och nya H-t har IC och commonrail. Jag tror att alla dieslar har det nu för tiden.
Baspriset för en H-1 liftback diesel med 6-växlad manuell låda är AUD 35500. Det är ca. 248500:- i svenska pengar men det är oprutat. Jag betalar $34000 (SEK 238000:-) inklusive backkamera, två sidofönstar (ej öppningsbara), bullbar i rostfritt stål och bakre fotstag med dragkrok (2 ton). Automat kostar $2000 extra. SEK 14000:-. Ladugårdsdörrar $500 extra. Som standard ingår radio/CD, bluetooth med kontroller i ratten i samtliga modeller. AC, ASB är också standard men inte ESP som kostar $700.
Jag såg just i en reklamfilm att Hyundai i Korea spottar ut en ny bil var 19e sekund. Varför är det då nästan två månaders leveranstid på min H-1? Även min äldsta dotter har väntat två månader på sin nya i30. Leverans äntligen på måndag enligt uppgift.
Peter: 10000 mil som 100000 km eller 10000 miles?
Limpo, det är 100000 km eller 10000 svenska mil. Jag kör runt 50 mil per dag. Sydney med omnejd är stort.
Imponerande! :) lycka till med nya bilen!
Idag på julafton fick jag en oväntad julklapp. Hyundai handlaren ringde och meddelada att min nya H-1 var klar för avhämtning. De hade lyckats gräva fram en. Glädjen blev dock kortvarig när det visade sig att bullbaren hade en rejäl buckla. Handlaren lovade dock att montera en ny nästa vecka medan jag väntar. Den går dock otroligt fint. Jag tyckte min gamla gick bra men det är ingen jämförelse. Inget dieselknatter. Drygt 30000 mil sliter tydligen och man märker först skillnaden när man kör en ny. Att den har 25 kw och nästan 100 nm mindre märker man ingenting av. Den nya 6-växlade lådan verkar funka bra. Bilen kommer säkert gå ännu bättre när den väl är inkörd efter 3000 mil eller så.
Första bilden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.