Vi Bilägares forum

Ny ford kuga diesel svarar sent på gas

Ny ford kuga diesel svarar sent på gas

Hej detta är mitt första inlägg på detta forum.

Igår provkörde jag nya Ford Kuga (diesel) 2013 års modell.
Jag la märke till (tydligt) att tiden det tog för bilen att svara när jag gasa var ovanligt lång. C:a 1.5-2sec.

När jag nämnde detta för bilförsäljaren sa han -"Det är första gången du kör diesel va?" Och menade på att just diesel bilar typiskt svarar långsamare. Efter perioden på 1.5-2sec så accelererade den fint.

Jag undrar bara om detta stämmer och varför just diesel beter sig på sådant vis? Eller om det är något fel på bilen?

Uppdaterat: 2013-09-12 17:26

Kommentarer

Haha okej. Ja det kan mycket väl vara så :) Ville bara få någon opartisk att svara på det.

Uppdaterat: 2013-09-12 19:16

Annars så kan du åka till en annan Ford handlare och prova en annan Kuga och se om den beter sig på samma sätt :)

Uppdaterat: 2013-09-12 20:36
Pär

Funderat på att göra just det du säger Pär.
Jes_ det låter inte alls orimligt, inte för att jag kan mycket om bilar :)

Uppdaterat: 2013-09-13 06:23

Om man inte gillar Kugas "gensvar" på gasen så kan man ju testa nåt annat fabrikat med en ungefär lika stor diesel för att se ev skillnader.

Uppdaterat: 2013-09-13 07:07

VW Polo -10 med 90 hk dieseln upplever jag som liknande:

Inget som helst bottenvrid utan man måste köra den med rätt höga varv för att den ska orka, förmodligen går turbon in rätt sent och utan den känns den kraftlös. Måste köra på 2:ans växel i korsningar för att den inte ska riskera att "svimma". Med min egen bensinare går det alldeles utmärkt att använda 3.an i samma korsningar. Den höga utväxlingen ska väl spara bränsle men gör den väldigt osmidig att köra i stadstrafik.

Väldigt frustrerande och skämmer en i övrigt trevlig bil.

Uppdaterat: 2022-11-02 21:27

Körde en Kuga med 150 hk bensinaren idag. Trevlig bil med lagom prestanda. Helt klart en annorlunda karaktäristik på bensinaren kontra en diesel. Kör diesel idag men frågan är om det inte blir att återgå till bensinare nästa gång. Dom har ett betydligt bredare, användbart varvtalsområde även om kanske vridet är lite bättre i dieseln - de gånger man ligger rätt varvtalsmässigt. Fast tidigare idag hade jag kört en Nissan Leaf och den tog priset idag när det gällde flexibel och samtidigt kraftfull motor - jäkligt smidig bil att köra.

Uppdaterat: 2013-09-14 22:38

De nya små turboladdade högeffektdieslarna måste ha en flerstegad automatlåda för att man inte ska bli genomtrött av att köra dem.
När det bara finns ett praktiskt användbart varvtalsområde på max ett par tusen varv blir det ju bara att sitta och rycka i pinnen i ett.
Annat var det med min gamla Mersa 240D, den lunkade på även vid låga varv.
Med en välprogrammerad automatlåda är det en helt annan sak, men personligen föredrar jag bensinmotor.
Givetvis även den med automat.

Uppdaterat: 2013-09-15 08:54
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Håller med dig helt i att en modern diesel kräver en flerstegad automat, saabnisse. Har tyvärr inte detta men lyckligtvis "bara" 5 växlar men ändå blir det mycket växlande. Tror att vi konsumenter blivit lurade av motorjournalister som skrutit upp det kraftigare vridmomentet på dieslar vilket nog indirekt gjort att vi konsumenter trott att de är bekväma att köra - nästan så att man inte skulle behöva en automat. Tyvärr är det snarare tvärtom jämfört med en bensinare som är mycket flexiblare över ett betydligt större varvtalsområde.

Uppdaterat: 2013-09-15 10:24