Hej
Köpte för tre år sedan en fabriksny Subaru Outback som sedan dag 2 krånglat för oss. Eller, krånglat är väl en underdrift som heter duga. Listan är lång och ligger därför på nätet här subaruproblem.wordpress.com men jag kan kort nämna hög oljeförbrukning (byte av motorblock), oljeläckage i kylaren (resultat av motorblocksbytet..), rostskador (omlackad vid tre tillfällen på fyra ställen), kopplingsbyte, rattknappsproblem (lagat/bytt delar 6 gånger) osv osv. Nu senast rasade EGR-ventilen och i vintras droppade det plötsligt in vatten genom taklamporna (efter att taket varit istär och lackats pga rost - har inte haft takdropp någon av de tidigare två mycket snöiga vintrarna). Problemen tar aldrig slut. Vi har dragit ärendet hos ARN utan framgång) och vädjat till Frontbilar som vi köpte bilen av, liksom till Subaru i Helsingborg om att tex byta bilen till en annan likadan fast utan vår historik. Allt utan framgång, dock. Nu har vi sänt ett brev med diverse bilagor till Subaru Global i Japan...
Har någon annan haft liknande problem vid nybilsköp? Vad har ni i så fall gjort - känns som om vi har gjort allt vi kan och börjar undra om det bara är att gilla läget. (Lite surt dock när man gör en så pass stor affär, och får en vara som inte på något sätt håller måttet för vad man borde kunna förvänta sig.)
Tacksam för reflektioner.
Kommentarer
Väldigt tråkigt.
Men vad säger Arn ? Hur resonerar dom ?
Hur länge har bilen garanti kvar?
ARN sade att felet (det stora felet med oljeförbrukningen/stanken) var svårt att upptäcka (det tog firman 1,5 år - enligt min mening för att de inte tog oss på allvar) och när ARN väl hade sitt möte var det felet åtgärdat. Därefter började det läcka in olja i kylsystemet osv men det blir liksom ett nytt ärende. Att bilen är behäftad med så många fel tycks inte spela någon roll. Man är väldigt liten som konsument, visar det sig. Garantin gick ut nyligen i och med att vi passerade 10.000 mil. Konsumentköplagen gäller ju dock någon vecka till men då måste vi hävda att bilen har ett väsentligt fel som de försökt åtgärda (utan att lyckas) 2 gånger. Att knapparna på ratten är lagade 6 gånger spelar ingen roll. Inte heller att det hela tiden kommer nya fel (varav många är orsakade av gamla dito). Känns ganska hopplöst. Har du läst hela tidslinjen? (https://subaruproblem.wordpress.com/)
Otroligt tråkig läsning Jozo, rena mardrömmen skulle jag vilja säga! Känns väl sådär att läsa vad som kan hända när jag precis köpt en fabriksny bil för första gången på 30 år som bilägare. Jag får hoppas på bättre tur med min Honda Civic 1,8 sport 2013 då för det där du har råkat ut för låter rent ut sagt skit! Men det bevisar väl att det finns "måndagsbilar" av alla märken , till och med Subaru. Det blir för övrigt min första japanska bil, har haft tyskt ,franskt och svenskt tidigare och varit nöjd med kvaliten på dessa bilar som varit 3 till 5 år gamla när jag köpt dem. Förstår att det känns hopplöst för dig och kan bara hoppas att det löser sig så att ni får en annan bil.
Vi har tre st 2 år gamla Outback diesel och två av dom har varit på kopplingsbyte = 100% typfel. På vintern har strömmen krånglat, brukar hjälpa att reboota bilen. Motorn blir aldrig varm på vintern, den ena har webasto som räddning.
Jag är mycket förvånad att läsa detta. Det finns knapast någon bil som har bättre än rykte än Subaru. Tydligen är inte allt guld som glimmar.
Jag kan se två orsaker till varför Subaru får så högt betyg. 1)Bilen har nog varit bra - tror det är senare modeller som fått sjukdomar. 2) inbitna subarister har väldigt hög acceptans har jag märkt. Känt fel som huggande koppling ser de tex som en "egenhet", inte ett fel. Det märks dock i diverse forum att nya subarister är mer kritiska och ger en tydligare bild av bilen.
Problemet för oss är ju dels att vi fått ett riktigt undermåligt exemplar men också - inte minst - att bilfirman varit ignorant, inte tar ansvar och dessutom försökt maskera fel och till och med skapat nya under resans gång. Hela affären är en enda soppa från början till slut.
Märklig bilfirma som låter det gå så här långt.
Man tappar ju inte en kund utan fler som funderat just på den här bilen men som nu väljer något annat.
Man borde istället göra allt för att få en nöjd kund och verkligen få ut i pressen att man tagit sitt ansvar och löst problemen, det skulle ju ge en enormt bra renommé.
I går såg min man fuktskador i innertaket på Subarun. Jag trodde han skulle gå upp i limningen. Vi hade ju droppande läckage in i kupén genom taklamporna i vintras men verkstaden - som lös in med ficklampa genom takkonsolen - konstaterade att taket var tätt (!) och att kondensen var normal, trots att lamporna var så fulla med vatten att det droppade ut. (Detta takdropp hade ju uppkommit efter att taket monterats isär och rostlagas vid båda railsen.) Nu har vi alltså en fuktrand på varje sida i innertaket, den böjer sig liksom över B- och C-stolpen. Ärendet känns mer och mer overkligt - det TAR verkligen aldrig slut :( Dessa orsakade fel - liksom oviljan att ta oss på allvar och åtgärda dem - säger en hel del om verkstadens arbete och tänk. Vi har ju likaså en bil som läcker olja - motorrummet ser ut som på en gammal rysk trålare - efter att de bytte motorblocket. Det är tydligen något vi skall räkna med, verkstadschefen sa till mig - när jag påpekade att den läcker olja - att det inte droppar olja och då gör de inget åt det.
Vi kontaktade Subaru i Japan och har faktiskt fått svar från dem. De har även kontaktat Subaru Norden och rått dem att lösa vår situation, vad jag förstår. Vi har inte hört ett ljud. Än. Vi kontaktade även såväl Frontbilar som Subaru innan midsommar med anledning av att vår nya verkstad tyckte det var orimligt att bilen läckte olja efter ett motorblocksbyte - inget svar på det heller. I går kväll mejlade vi dem igen med anledning av vattenskadorna i innertaket. Hoppas på någon form av återkoppling på det idag. Jag antar att de tycker vi är jobbiga. Skulle önska att de tog av sig sina "motpartsglasögon" och läste hela vår historik med vanliga ögon - de måste väl ändå inse att vi råkat orimligt illa ut?
Ring Plus!
Väldigt trist situation ni hamnat i, och särskilt kännbart när firman uppenbarligen slingrar sig och ljuger.
Jag håller tummarna för er att Japankontakten ger resultat. Hör ni inget - skriv till Japan igen och tipsa dem om att detta kan bli ett fall för massmedia, så blir det nog fart...
Jag har också hört bara bra om Subaru, och måndagsexemplar kan alla märken ha, men detta är mer än så. Det mesta låter som typfel, och det är allvarligt. Att fler fel dyker upp efter verkstadsbesök gör inte saken bättre.
Stå på er, och lycka till!
Varför inte kontakta denna tidning? Där har ju Subaru hamnat i topp i Autoindex, så man borde nog vara intresserad. Jag tro även att en rikstäckande tidning (jämfört med GP) biter bättre;-)
Ja, sant. Tack för tipset!
Bilarna sliter inte kopplingar endast det som sitter mellan ratten och ryggstödet
Tack för ditt inlägg. Men...vad är det du vill säga/tillföra med det?
Ang. Subaru - Verkstadsproblem: Först, tråkigt att höra om problemexemplar. Jag är också en trogen Subarukund och kanske lite indoktrinerad, dom ska bara vara bra. Men sanningen är att jag varit helnöjd med mina 3 Forester som jag haft från 2003 och framåt. Sprang dock på en usel Subaru-verkstad häromdagen. Min 2.0XT -04:a underkändes pga höga avgasvärden och jag beställde tid på verkstad inom triangeln Borås-Göteborg-Varberg..Mycket elegant och förtroendeingivande anläggning f.ö. Fick tid 10 dagar senare. Lämnade bilen och åkte till jobbet. Fick ta ledigt vid lunchoch ta buss en timma och en halv för att hinna till verkstaden som ligger 60 km bort. Väl där sade man att man jobbat med bilen men inte kunnat fixa den. "Kunde ni inte ringt" - "Nja, vi har ingen Subarutekniker idag, dom är på kurs" "Varför fick jag inte veta det igår så hade jag sluppit komma hit" "Vi visste inte det när du bokade" (åter, varför ringde man inte..?) "Men, ta den här flaskan och häll i bilen och råkör den med bara 10 liter bränsle i tanken och kör till besiktningen så går den nog igenom" Hm, verkade skumt.. Med flaskan i handen såg jag att det stod "Diesel" "Hallå - men min bil är en bensinare, Subaru gjorde inga dieslar på den tiden" "Nähä, då kan vi glömma det". Vad säger man... pust. Jag ska inte göra detta längre än nödvändigt. Fann en annan verkstad inom samma område, mycket mer anspråkslös lokal men med proffsiga killar vid rodret. Det är inte skalet som räknas utan insidan. Kanske den eleganta anläggningen hade bra Subarukillar, jag fick ju aldrig träffa dem. Men organisationen på golvet var usel och det drar ner Subarus rykte. Tidigare inläg här pekar också på att Subaru har problem med sina verkstäder. Förr servade jag bilarna på Veddige Bil - heder åt dem men de har lagt av med Subaru, tyvärr. (fick de stryka på foten för en elegantare anläggning som inte säljer jordbruksmaskiner? Mej gjorde det ingenting, de kunde sina grejor.
"Bilarna sliter inte kopplingar endast det som sitter mellan ratten och ryggstödet"
Fel! Subaru har bara kopplingar som är allt för svaga för deras dieslar.
Hade i måndags ett förfärligt hopplöst samtal med vd för Subaru Nordic. Sammanfattning av samtalet finns på uppdaterade https://subaruproblem.wordpress.com för den som orkar bry sig.
Anna och Izvor
Jozo: Tyvärr måste jag säga att jag är inte förvånad över deras (brist på) gensvar. De tror nog att de kan trötta ut er, så de slipper ta i problemet. Låt dem inte få det nöjet! Stå på er! Ni har rätten på er sida även om de försöker smita undan.
Som jag sa ovan: ta upp Japankontakten igen ifall inget händer. Och som Audi A5 sa: ta kontakt med ViBilägare också.
@hultarn Har tagit kontakt med Vi Bilägare, vet dock inte om de gör något av det. Sitter i bilen i Lappland just nu, dålig täckning här men en god vän på hemmaplan hjälper oss att publicera tidslinjen även på engelska inom kort så vi kan gå vidare med större spridning. Subaru Nordics VD skulle ju kontakta oss inom några dagar men vi har inget hört än. Dålig täckning för oss så vi försöker ringa igen på måndag. Kommer även kontakta Japan igen och uppmärksamma dem på
Svenske generalagentens nonchalans.
Vi gör vad vi kan, som nu sker är inte rätt.
Lycka till Jozo! Cool text i bakrutan på bilen i fråga;-)
@Audi A5 Tack, som sagt - vi gör vad vi kan... Att bilen luktar skit (vilket de som ligger bakom oss på resan genom Sverige känner) ger väl lite extra tyngd åt bakrutedekalen..
Jozo:
Jag tycker att ni ska försöka få ett bättre bud än 100.000 kr emellan till en ny Subaru. Ni har ju kört en hel del mil så 50.000 kr emellan till en ny vore inte så dåligt om ni kunde få. Jag tycker att den bil som ni har borde Subaru köra till skroten. Jag tycker att ni blivit dåligt bemötta av Subaru.
Om ni kunde skicka över er artikel från GP till Subaru Japan så tror jag att ni hade fått bättre respons, de tar allvarligt på att deras bil inte är bra nere i Japan. Här i Sverige verkar de endast ute efter att tjäna pengar och smiter undan från problem. Ni kan väl faxa över artikeln till Japan avdelningen så tror jag att det kommer att börja hända saker.
Lycka till!
Mats
Hej Mats
Vi har kontaktat Japan, fått hjälp av en amerikan med brevet samt översättningen av den sk tidslinjen du säkert läst. Vi lade även med artikeln. Fick efter ett par veckor ett brev från dem där de beklagar vår situation samt meddelar att de tyvärr inte kan lösa detta på distans men att de sänt vårt brev vidare till generalagenten Subaru Nordic samt meddelat dem att de bistår med rådgivning. Det här är nu kanske 2 veckor sedan, eller mer. Subaru Nordics VD har inte med en stavelse nämnt något om det.
Enda sättet att få kontakt med Japans customer service är vanlig post. Vår amerikanske hjäp har tom talat med customer service i USA som försökt hjälpa honom att få fram en mejladress men det finns inte.
Skambud från frontbilar känns som ett hån, då finns det ingen god vilja. Vi skall göra vad vi kan för att få upprättelse, vi vill inte ha en bil med fuktskador i taket, inte heller en bil som luktar apa när motorn blivit varm och den läckta oljan bränns. Det är faktiskt skandal att de anser att vi som nybilskund skall vara nöjda med det vi fått och det vi får stå ut med. Alla fel bilen har nu och haft sista året är direkta orsaker av frontbilars bristfälliga reparationer.
Det är troligt att vi kontaktar Subaru Nordic igen med en uppdatering. Det går inte att bara släppa det här, nästa gång är det någon annans tur.
Jozo:
Jag saknar ord! Detta är en skandal. Fattar inte hur Subaru lät detta gå så långt? Tycker att ni borde blivit erbjudna en annan bil för länge sedan då den ni nu äger inte hade rullat så långt. Jag tycker att detta är trams som Subaru håller på med. Fattar inte att ARN gav Frontbilar rätt gentemot er? På vilka grunder egentligen? Ni borde kontakta PLUS på SVT de är ganska duktiga (Åsa Avdic). Minns när en kille hade köpt en tillbaka skruvad BMW som var privatimporterad från Lettland. Tror den hade gått 6000 mil när han köpte den fast i själva verket hade den rullat 18000 mil. Hon (Åsa Avdic) letade upp bilskojarna och han fick häva köpet till slut.
Nyss hemkomna från bilsemestern (kom hem i går kväll) fick vi idag lämna in bilen hos Frontbilar för felsökning av yttre oljeläckage (efter att motorblocket samt oljekylaren bytts har bilen läckt olja men nu har det börjat ryka om bilen), samt vattenläckaget i taket som vi tror uppstått efter att taket lackerats om vid railsen. Detta läckage upptäckte vi i vintras, men Frontbilar hävdade att de droppande taklamporna bara var vanlig kondens. Nu har vi vattenskador i innertaket. Frontbilar skall nu ta reda på om dessa fel är konsekvenser av att tidigare utfört arbete inte varit fullgott, eller inte.
Vi har uppdaterat bloggen där vi lägger all information för den som är intresserad. Vi kommer kontakta Plus som en sista utväg för att se om de är intresserade av att gå vidare med detta. Vi har fått tipset många gånger, men har hoppats att det inte skall behöva gå så långt.
Har idag publicerat en film som visar hur motorn ryker - ligger på youtube http://www.youtube.com/watch?v=OaJXYKhLFJg.
Bilder på vattenskadan i innertaket samt begynnande rost inne i tröskeln/balken finns på bloggen här: https://subaruproblem.wordpress.com
Vi köpte en helt ny Hyundai I 30på Frontbilar, för ca 8 månader sen. Upptäcker efter ca 2 månader att den stinker mögel.Lämnar in den, dom hittar ett stort hål i en balk på passagerar sidan.Fabrikationsfel. Stora mögelangrepp i mattan,helt vitt och luddigt. Efter en månad ringer dom och säger att det är åtgärdat. när vi öppnar dörren så stinker den precis lika mycket. Vi får inga papper på vad dom gjort. Vi vägrar hämta ut bilen. Dom behåller den två veckor till. Vi hämtar ut den men efter ca en vecka lämnar vi in den. Det går inte att använda den för man blir sjuk! Lämnar in den igen men nu ligger ärendet hos ARN så vi väntar på deras beslut. Men riktigt dåligt bemötande från Frontbilar som verkar strunta i att lösa detta. Sjukt att man ska behöva bråka om nåt som är deras fel!
Tråkigt. Känns som du råkat ut för en väldigt oseriös ÅF.
Är det bara jag som inte kommer åt bloggen? Den verkar vara privat.
Riktigt tråkig läsning men är också tacksam för att personerna som drabbats orkar lägga upp detta så att andra kan ta del av informationen.
Tror delar av frontbilar blivit Hedin bil numera (kan ha fel) och den nya ägaren kanske är mer intresserad av att inte riskera dåligt rykte.
Inte kul att råka ut för sådant men skapa gärna en egen tråd när det avser ett annat märke än den som denna tråd avser- så att andra lättare kan "hitta tråden" om det ev är flera som råkat ut för samma sak.
Trist läsning!
Att kvaliten kan fallera ibland är ju förståeligt, men detta är ju sjukt......
Annars brukar anledningen till ett så bra rykte som subaru har, vara att generalagent och åf tar hand om problemet på ett bra sätt, så att missnöje inte uppstår.......
På mc-sidan har jag köpt ett antal nya fordon, av olika märken, och det med bästa ryktet, gör just så.
Köpte en ny honda 2004, efter 4 månader visade sig rostfläckar i ramen.
Visade den för åf, dom kunde inte lösa det, men bad honda kontakta mig.
Efter ett kort samtal, erbjöd dom mig en av sina demohojar i byte, gått mindre än min, mer utrustad, den kommer att vara nyservad så klart, och däcken byter vi, så har du fått kompensation, för det är nöjda kunder som gör att vi har gott rykte, inte att det aldrig händer nåt.....
Så borde frontbilar också tänka!
Hej
Vet att detta är gamla diskussioner men känner att jag bara måste lämna en kommentar om oljeförbrukningen på Outback diesel. Köpte 2013 en outback som då hade gått 5000mil. Vid ca 9000 så började växellådan att krångla, den började bli svår att växla mellan 2 och 3:an samt att 3:an hoppade ur sitt läge. Kontaktade F-bolaget och gjorde en skadeanmälan, blev beg växellåda samt nytt svängmassehjul. 016 v8 körde vi till Österrike på skidsemester och jag kontrollerade oljenivån dagen innan avfärd och den visade att det var fullt, dvs upp till strecket. Jag byter olja var 1000:e mil på alla mina bilar och hade nu kört ca 500 sedan senaste bytet. Kör genom tyskland och pendlar mellan 130 och 150km/h, kommer ner till gränsen till Österrike för övernattning, då tänds oljelampan. Kör till en mack och fyller på ca 1,5 liter. Hemresan blir precis lika dan och jag får slå på sista halvlitern när jag kommer hem. Detta innebär att jag har hällt på 3 liter olja på ca 300 mil. VANSINNE enligt mig. Kompisarna som kör VW och Volvo D4 dieslar behövde inte ens kolla sin olja. Vad säger ni som begriper er på dieslar och oljeförbrukning, detta är väl inte rimligt. Subaru säger att man måste göra en mätning för att se om det är normal förbrukning, mao så litar dom inte på mig trots att jag har kvitton på tankningar och på oljeinköpen.
Aldrig mer Subaru, tyvärr för annars trivs vi med bilen
Hur är oljeförbrukningen vid mer normal svensk hastighet och blandad körning?
Problemet er for dårlige kolvringer från fabrik :
Subaru er i USA saksøkt og dømt for høyt oljeforbruk i Jan 2016; Google : Subaru Settles Oil Burning Class Action Lawsuit
og saken er jo en stor skandal.
Du kan lese om hur Subaru kundene ble behandlet ved å lese alle kommentarene på denne linken:
http://www.torquenews.com/1084/why-subaru-s-excessive-oil-consumption-issue-could-spoil-their-party
Det som er det aller verste i denne saken, er hur Subaru forhandlere behandlet sine trogne kunder.
Antar at en ny shortblock må installeres på garantien.
Var inne på att köpa en Subaru Forster ett tag innan jag köpte min nuvarande bil, men efter att ha googlat lite så kom jag fram till att deras motorer drar olja rätt så ordentligt och det fick jag nog av på min förra Skoda Superb. Den gick från max till min på stickan på 70 mil. Uppmätt oljeförbrukning var 0,3 dl på 100 mil(!). Helt normalt enligt Skoda.
Man blir ganska rädd när man läser om Subaruproblemen. Särskilt med tanke på det goda renommé som motorjournalister/subarister byggt upp genom åren. Jag har tidigare varit nära att slå till på en Forester (den förra modellen) men avstod pga förarstolen med kort sits bl a. Den nya modellens utseende kan jag inte förlika mig med så inte heller den har köpts. Men med tanke på vad som skrivits här kommer jag inte ens att fundera på märket längre.
En princip jag tillämpat med viss framgång är att vid nybilsköp slå till sent i produktcykeln. Visst ses man som mindre vetande när den nya modellen avlöser men just min bil är ju uppdaterad och fungerar.
Har Toyota nån form av ägarskap över Subaru ? Vill minnas att jag läst nåt sånt. Märkligt i så fall att Toyota tillåter dessa kvalitetsbrister.
Nja, man hade och fortsätter ha ett partnerskap gällande utvecklingen av GT86/BRZ. Men i övrigt inga hårda band mellan bolagen.
Subaru är en division inom Fuji Heavy Industries. Man tillverkar flygplan, vindkraftverk och annat smått och gott utöver bilar :)
Fast Toyota har ju haft ett delägande men det kanske är som Grosser påpekade ett avslutat kapitel.
Skrämmande läsning, helt tvärt mot min erfarenhet av Subaru Sverige. Den auktoriserade verkstan försökte slingra sig lite när jag klagade på lyset, men beskedet från Subaru var -inga problem vi byter strålkastarna, tacksamt då priset var 8000:-/st. Bilen jag har är en Forester 2011 bensin med automat. Hörde om den del problem med dieselmotorn när jag köpte min men inget allvarligt, men med tanke på vårt sätt att åka så var bensin det självklara valet. Saknar ett avslut från jozo, hur gick det?
Jozo
Hur gick det då?
Du kan väl iaf svara via pm?
Ang Subaru i överlag.Äger en Legacy 2.0 bensin kombi 2004 9200 mil.Har kört 3000 mil sen nov 2015 pendlar 10_12 mil varje dag totalt till å från jobb.Har då inte haft några problem överhuvudtaget...bränsleförbrukningen ligger i snitt på 0.61_0.70 beroende på körstil.Saknar bottenvrid...men i övrigt så tycker jag att Subaru är bra så här långt för min del.
ante, kom igen när du kört minst 15000 mil. Skulle man ha problem vid 3000 är det inte kul.
...fast den hade ju tydligen gått 9200 mil på 12 år varav 3000 mil de senaste 10 månaderna - om jag fattade det hela rätt.
Ok, missade det, men 9200 mil ska en bil klara utan större fel.
förvisso....men i jämförelse med andra bilmärken jag ägt så har driftsäkerheten varit hög. Kan absolut inte säg att subaru är den bästa eller minst problem med....finns problem i alla bilmärken mer eller mindre.Sen är det väl upp till var och en hur mycket man anser vara mycket problem med en bil.
yes
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.