Det verkar som att E85 (85% etanol och femton procent 95-oktanig bensin) - drivmedlet är på väg ut, och ett M85 (åttiofem procent metanol och 15% nittiofem oktanig bensin) - bränsle på väg in.
www.varmlandsmetanol.se
Det verkar som att E85 (85% etanol och femton procent 95-oktanig bensin) - drivmedlet är på väg ut, och ett M85 (åttiofem procent metanol och 15% nittiofem oktanig bensin) - bränsle på väg in.
www.varmlandsmetanol.se
Kommentarer
Metanol har länge använts inom racing i USA, då det inte expanderar lika mycket som bensin och vid en eventuell krasch så behöver inte bilen brinna upp, eftersom de kör på ovalbanor så är hastigheten väldigt hög. Visst kan det eventuellt vara bättre att använda metanol som framställs av träd i stället för etanol från sockerrör. Fast samtidigt behövs ju träd då det bildar syre, så jag tror ändå att det kan bli svårt att få den stora massan att övergå till metanol. De kommer att hävda att det inte är ett miljövänligt alternativ att skövla skog åt våra personbilar. Det är bara vad jag tror, nu behöver det inte vara så.
Som alla andra skogsdrivmedel så är det för dyrt att tillverka. Metanol har varit skattebefriat lika länge som etanol och det har varit fullt lagligt att blanda 3 % metanol i bensinen sedan 80-talet.
Det finns alltså en marknad, det finns råvaror, det finns teknik, det finns samma skatteförutsättningar - ändå har värmlandsmetanol bara pratat i 10 år nu och aldrig fått tummen ur. Det lär fortsätta stå och stampa så länge inte bensin och dieselpriserna stiger rejält.
Sen är det väldigt få länder som kan tillverka några större mängder metanol (och de som har lite förutsättningar - Canada och Ryssland - har också olja och gas som de hellre säljer) - medan den stora potentialen i världen utgörs av etanol - framför allt från sockerrör - och framför allt i de stora tillväxtländerna i sydamerika och asien (och även USA). Det gör att biltillverkarna knappast satsar på metanol i första hand.
Används till viss del i Sverige också inom racing, speedwaycyklarna går på metanol. Miljöpartiet var väl med och stöttade och sponsrade speedwaysporten ett tag just av den anledningen.
// Krister
Jes_: brinner inte metanol med 15% inblandning av bensin med synlig låga?
Där har du två eller tre poänger, Jes_. "Tänkte inte på det"
Just brandproblemet och korrosiviteten tror jag man kan lösa - som man gjort med E85 - men metanol är giftigt, tas upp genom huden, är bara hälften så energitätt som bensin och ger en massa formaldehyd (starkt cancerogent) både vid kallstart och vid körning och kan troligen metanförgifta katalysatorn - så det finns många tekniska problem kvar att lösa.
Men det viktigaste just nu är nog att det är för dyrt. Trots att det finns en enkel inblandningsmarknad, trots att det är skattebefriat - så finns det ingen som tillverkar metanol.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.