Vi Bilägares forum

Mazda?

Mazda?

Hur är Mazda som bilmärke?? Tycker inte det är jätteofta man ser mazdor? Är det för att de inte är så bra??

Uppdaterat: 2012-11-08 20:31

Kommentarer

Du brukar ju gilla japanare Uno.

Uppdaterat: 2012-11-08 21:01
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Mazda är bland det bästa och mest driftsäkra du kan köpa och så har det alltid varit. Och Mazda är ett av de märken som har högst livslängd i Sverige, finns en del 80-tals 626or än på vägarna.

Köper man en ny Mazda bör man absolut ge den ett extra rostskydd. Men det är inte Mazda ensamma om.

Folk i Sverige är rätt enkelspåriga i bilar (och annat med för den delen). Vill man ha en driftsäker japan köper man Toyota, så tänker folk. Alternativen glöms bort.

Dock är Toyota det bästa alternativet i bildjungeln.

MVH Uno

Uppdaterat: 2012-11-10 18:44

Uno L

Är nyfiken på Mazda 2, senare modellen. Riktigt snygg.
Hur funkar det här med extra rostskydd? Säg att man lämnar in bil för extra rostskydd, är bilen då lika skyddad som andra bilar med bra rostskydd från början??

Uppdaterat: 2012-11-11 21:54

Det gissar jag på, om det inte t o m generellt blir bättre än på andra bilar.
Skulle jag köpa en bil oavsett märke skulle jag absolut kosta på ett extra rostskydd. I Sverige är inte folk så pålästa om detta, i Danmark däremot får man betydligt mindre pengar för en begagnad bil som inte fick ett extra rostskydd när bilen var ny.

Besök hemsidor eller kontakta seriösa företag som sysslar med rostskyddsbehandling för mer information. De kan det mesta och ger i regel ett fantastiskt skydd för bilen som håller länge

Mazda 2 ska visst vara en bra liten krabat, helt klart värd att kika på! Mazda har ett gott rykte, kolla t ex in Bilprovningens statistik över deras modeller. Även ägarna är nöjda enligt ett flertal undersökningar.

Lycka till!

Uppdaterat: 2012-11-12 00:52
Systeryster skrev:

Uno LÄr nyfiken på Mazda 2, senare modellen. Riktigt snygg.Hur funkar det här med extra rostskydd? Säg att man lämnar in bil för extra rostskydd, är bilen då lika skyddad som andra bilar med bra rostskydd från början??

Avvakta tills år 2013, för då kommer Mazda 2 i Sverige och övriga Europa att marknadsföras med den helt nya SkyActive-bensinmotorn på 1,3-liter. SkyActive- Mazda 2:an finns redan på marknaden i Japan, där den är utsedd till bästa miljöbil med en förbränningsmotor. Och därmed är denna Mazda 2:a till och med klassificerad som en bättre miljöbil än Toyotas Hybridmodeller.

Uppdaterat: 2012-11-12 17:11

Tjaaaa vad ska man säga om Mazda?

Stötte på mitt livs första Mazda när sonen nyligen köpte en Mazda Xedos 6 med V6:a av 1992 års modell.
(finns på bild i senaste numret av Klassiker)

De första sju varven runt jorden(28.000 mil) har inte satt några djupare spår i form av slitage, motorn spinner som bara en V6:a kan, spänstig i fjädringen, allt vitalt och elektriskt fungerar klockrent, förarstolens tyg är ordentligt slitet och dämparna till bagageluckan är inte vad de har varit, men i övrigt... jag är djupt imponerad av den långsiktiga kvaliteten, så synda bara att det inte går att få den trevliga V6:an längre, då hade det nog blivit en Mazda för mej också!

Uppdaterat: 2012-11-12 19:20

Och även om du köper en begagnad Mazda behöver det inte vara försent att ge den ett extra rostskydd. Men ju tidigare desto bättre, skadar inte att skydda den så fort man köpt den fabriksny.

Min enda privata erfarenhet av Mazda är en 323 1983 som faster hade. Liten lätt småbil men riktig slitvarg!

Uppdaterat: 2012-11-20 20:48