Vi Bilägares forum

Lexus/Toyota för dyra att äga i 2- och 3;e hand ?

Lexus/Toyota för dyra att äga i 2- och 3;e hand ?

Är ägare till min andra Lexus RX 300 årsmodell 2002 med ca13300 mil, privatkörd efter det obligatoriska första företagsägandet....
Min fundering efter likartade problem på båda bilarna är ju hur generalagenten egentligen tänker vad gäller kundsupport efter 1:a ägandet ?
Fick ett fel på ABS systemet nyligen som av min lokala Lexus märkesverkstad lokaliserades till att en ABS ring på drivaxel bak hade gått av och snurrade´fritt och detta gav givetvis felindikation å problem. Ok byt den då sa jag men ack nej man svarade att det endast går att köpa en helt ny drivaxel a 10000 kr ! Varför frågade jag ?
Gick givetvis upp i limningen ; vilka bondfångare såväl lokalt som centralt; hela tiden hänvisade dom till Lexus/Toyotas säkerhetspolicy !! Pyttsan vadå säkerhet med denna miserabla lösning !
Jag hitta dock lösa ABS ringar på nätet från flrera leverantörer och löste problemet för totalt knappt 2 tkr med hjälp av en liten BILVERKSTAD. Heder åt denna .
Ställde Lexus mot väggen men dom svarar hårdnackat att reparationer gör dom inte endast byter ut större komponenter för skyhöga belopp take it or leave it.....LEXUS POLICY
DETTA VORE NÅT FÖR VI BILÄGARE att göra ett reportage runt: hur ser det när garantier gått ut , kan man överhuvudtaget äga ÄLDRE JAPANSKA fordon utan att bli skinnad in på bara benen....
Tror många läsare skulle vara intresserade att se om det finns NÅT BILMÄRKE som supportar lite äldre bilar, typ >5 år; Lexus/Toyota gör det definitivt INTE , de är svindyra att hålla vid liv när det krånglar ......

Uppdaterat: 2012-11-27 15:31

Kommentarer

Tråkigt att du har problem Uno.

Uppdaterat: 2012-11-27 15:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Tycker att du löste det bra för 2 000 kr. Vad är problemet?

Uppdaterat: 2012-11-27 15:44
Wer später bremst fährt länger schnell

Hela drivaxeln går att köpa här för 2004 kr.
http://www.skruvat.se/Yttre-Drivknut-P80892.aspx
Men det går lika bra att limma fast den bara som dom visar här.

http://www.clublexus.com/forums/rx-first-generation/514345-diy-repair-broken-reluctor-ring-tone-ring-2.html
Om ringen skulle ha skadats av något man kört på.

Uppdaterat: 2012-11-27 16:24
Elbil2

Hej Lasse! Toyota har gott andrahandsvärde och går sällan sönder. De är billigare att köpa, äga och laga än Volvo.
Vad gnäller du på?

Jag har en äldre Toyota, den har t o m billigare delar än äldre Volvo i samma storlek och årsmodell. Och till Toyota kommer de delar som inte finns hemma betydligt fortare än till Volvo.

Om du ändå tycker att det är dyrt, kolla t ex BDS. Billigare delar av liknande kvalitet.

Uppdaterat: 2012-11-27 19:31

#Hej Lasse! Toyota har gott andrahandsvärde och går sällan sönder. De är billigare att köpa, äga och laga än Volvo.
Vad gnäller du på?#
Hej Uno ser ut som du läser insändaren som F_N läser bibeln,..... är ju nyfiken om nån i läsarkretsen vet nåt bilmärke som supportar bilar äldre än ca > 5 år: TOYOTA/LEXUS gör det definitivt inte , bara att kolla mina prisuppgifter ovan; att slänga ur sig floskler om bra eller mindre bra som du gör gynnar endast biltillverkarna. Gissar att du har nån form av anknytning till detta märke; själv är jag bara en "blåst missnöjd kund" med tom plånbok ! Dina åsikter om billigare än Volvo kan säkert dementeras av många fler ; dessa bilar finns ju mängder av reservdelar till på skroten men kolla efter begagnade grejor till en Lexus RX får du se !
NEJ Skärpning, sätt press på leverantörerna DET SKALL GÅ ATT HÅLLA LIV I DESSA BILAR ÄVEN MED NÅGRA ÅR PÅ NACKEN

Uppdaterat: 2012-11-28 14:18

Det går att hålla liv i bilarna, felet är att vi bor i fel land/värdsdel.
En bekants AC kompressor hade pajat, han fick ett ruggit pris på verkstaden. Jag ringde min kompis som jobbar med AC.
"Jag fixar det för halva priset, skickar efter en kompressor från USA, den kostar hälften ink frakt o tull"

Svar på din fråga, Ja BMW är jäkligt bra på reservdelar, inga problem att hitta grejer till 20 år gamla farkoster, å andra sidan behöver dom mycket mer delar än en Lexus, så det kanske är lättare att hålla lager när det är omsättning på prylarna.

Kompisen behövde nya innerskärmar till sin M3 -86, en bil tillverkad i liten upplaga, och skärmarna är unika för den modellen, BMW hade dom på hylla för under 200:- st !!!

Uppdaterat: 2012-11-30 00:22

17 000 nya och begagnade delar till Lexus RX 300 2002 om man inte vill köpa delarna hos Toyota eller Lexus här i Sverige.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sop=3&Model%2520Year=2002&_sacat=0&Model=RX300&_dmpt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&Make=Lexus&_nkw=2003+lexus+rx300&_pgn=2&_skc=50&rt=nc

Uppdaterat: 2012-11-30 14:17
Elbil2

Detsamma gäller tyvärr många märken och modeller att just ABS-kransen inte finns som en egen orginalreservdel utan den sitter färdigpressad på drivaxeln, (senast vi stötte på det gällde det en Renault) problemet existerar dock kanske knappt alls i andra länder utan det vägsalt som vi har här i Sverige men om man inser att detta skulle vara ett vanligt problem med många ABS-ringar som rostar loss så borde givetvis tillverkaren försöka sälja enbart delen som verkligen behövs.
Personligen har vi dock inte varit med om detta problem på någon av de Lexusar vi hållt på med på mitt jobb varav den älsta är en LS400-93:a som gått 33 000mil, där har vi dock fått byta handbromsvajrarna samt att vi för ett par år sedan gjorde den första AC-reparationen på den (vi bytte två rör) vilket man nog måste försöka acceptera på en gammal bil trots sitt fina rykte.
Jag har även haft två Lexusar personligen (en -00:a och en -02:a) som funkade mycket bra för mig utan liknande incidenter där den som gått längst har gått en bit över 20 000mil i dag och den bilen servar vi fortfarande på mitt jobb med den nya ägaren.

På frågan om det finns något märke som står upp bättre för gamla bilar så är svaret tyvärr nej, Toyota/Lexus är jämfört med andra väldigt bra på den punkten generellt enligt mina erfarenheter och dom lämnar även 8 års/15 000mils begagnatgaranti på de begagnade bilar Toyotahandlarna säljer, längre än så går tyvärr inte att få av branschen i dag här i Sverige i alla fall.

Det finns heller ingen som lämnar längre maskinskadegaranti som jag känner till än vad man får genom Toyota/Lexus Bilförsäkring som gäller tills bilarna blir 10 år gamla eller har gått 15 000mil, om din bil varit inom detta kanske du kunnat tagit ut det på detta men nu verkar den vara mer än 10 år gammal också så då hade det tyvärr inte hjälpt dig.

Men det var väl kanon om du löste problemet på en annan verkstad för 2000kr!? Bara att fortsätta så med tex en alternativdel om orginalverkstaden inte säljer delen löst som du behöver!

Uppdaterat: 2012-12-02 15:53

Jag har råkat ut för detta två gånger på min 9-5, första gången gick ringen att svetsa, andra gången byttes hela drivknuten med ringen, verkar överflödigt då inget fel fanns på drivknuten , men det är så idiotiskt gjort att allt sitter i en enhet.
Så är det på många bilar, men inte på Volvo där går det att byta enbart ringen.
Det är ju en korkad konstruktion där ringen som är gjuten pressats fast på knuten eller navet och där det, speciellt i vårt grymma klimat, blir korrosion mellan ring och nav som ger rostsprängning av ringen.
Det är superenkelt att åtgärda när prylarna är nya, bara att se till att det blir tätt mellan ring och nav, med kitt eller epoxy eller något annat tätmedel så är problemen väck, men det ger naturligtvis inga reparationspengar!

Uppdaterat: 2012-12-02 16:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Japp till Volvo lagerhåller vi tom denna ABS-ring på mitt jobb men så går den ju även oftare än på tex både en Lexus (men även Saab) enligt mina erfarenheter och det kanske är just därför Volvo har tagit fram den som reservdel då man har lageromsättning på delen.

Uppdaterat: 2012-12-03 00:06

Det här är väl inget nytt?? Märkesverkstäder kan man väl aldrig anlita om man inte har väldigt gott om pengar förstås.

Min Toyota Camry hade trasig/utsliten s k avgasstrumpa (den speciella metallböjen mellan röret från motorn och röret under bilen). Åkte,mest på skoj, till Toyota och fick en prisuppgift. Tja, hela långa röret och även katalysatorn (!) måste samtidigt bytas. Pris 7500 kr. Annars måste man svetsa och skära och det gjorde man ju inte...

Åkte till en lokal bildelsfirma och köpte avgasstrumpan för 250 kr. Min likaledes lokale bilreparatör monterade den för 500 kr inkl kvitto, alltså 750 kr mot 7500 kr!

Uppdaterat: 2013-02-01 18:56

ABS-krans till 9-5 finns numera som lös del, så det behöver inte kosta skjortan!

Uppdaterat: 2013-02-02 14:31

Helt korrekt Trasten, vi har även bytt en sån på en 9-5 nyligen och dom fanns numera som lös del då man tydligen insett att det är omsättning på denna del.

Uppdaterat: 2013-02-04 23:49

Hanzzon, såg du till att lägga en tätisolering mellan ring och infästning för att förhindra framtida rostsprängning?

Uppdaterat: 2013-02-05 09:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så seriös var ju inte ens Saab från fabriken men vi slipade rent och la på tunnflytande rostskydd innan vi pressade på den vilket jag hoppas duger bättre än orginal och håller så länge bilen rullar.

Uppdaterat: 2013-02-05 17:20

Nej, ingen bilfabrikant verkar vara seriös i det avseendet.
Om ringen hindras att bygga upp rost kommer den inte att spricka.
Och det är väldigt enkelt att förhindra, att lägga på tunnflytande olja vid montering är väl första steget, men bör kompletteras med bättre rostskydd.
Det här är en sak som borde ges ett rostskydd årligen.

Uppdaterat: 2013-02-05 20:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rostskydd årligen låter väldigt överdrivet i mina öron då jag aldrig varit med om detta fel på någon av mina bilar trots att jag mestadels kört med rejält begagnade bilar där min äldsta Celica hade rullat en bra bit över 30 000mil med fungerande ABS.
Men visst, är problemet vanligt på bilmodellen så är det nog inte fel att försöka skydda den kanske en gång alla fall förutsatt att man inte påverkar ABS-sensorns läskunnighet av ABS-kransen.

Uppdaterat: 2013-02-05 20:22

Om ringen monterats med en rostskyddsolja från början räcker det normalt med en dusch rostskyddsspray årligen och det kan göras samtidigt som man besiktigar övrigt rostskydd.
ABS-givarna påverkas inte.
Men hur många bilägare nu för tiden tittar på sina bilars undersida?

Uppdaterat: 2013-02-06 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre