Vi Bilägares forum

Lexus Is220D utbytt mot ny Camaro ss

Lexus Is220D utbytt mot ny Camaro ss

Då har jag kört 9200 problemfria långpendlar mil i min Lexus 2009 och då jag i somras endast kört i min då inköpta Xc70 -03 så blev Lexusen överflödig och som finbil lite fel. Holmgrens bil i Jönköping fick således igen Lexusen och jag körde därifrån med nya Chevrolet Camaro coupé SS 436hk 6vxl man. Hoppas på en solig sommar.

Uppdaterat: 2014-03-25 15:03

Kommentarer

inghus:
Grattis! Kan tänka mig att 436 hk lär gå ganska bra, vad fick du för pris på Camaron? De har väl ganska stor rabatt på alla Chevrolet just nu. Är det den senaste faceliften på din Camaro? Vilken färg samt inredning valde du?

Uppdaterat: 2014-03-25 15:34
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Kul bil! Den är härligt ohyfsad och oförnuftig, och har en uppkäftig design. Den finns en rejält gul Camaro hemmavid, den drar blickarna till sig.

Men, på din avatar.. är det en Lincoln Continental? Det är en ovanlig vinterbil.. ;-)

Uppdaterat: 2014-03-25 15:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jo jag fick bra rabatt på Chevan.Ny 0-mil Camaro SS -14 Facelift Europa paket dvs SS2/RS paketet med nästan allt. + Crystal Red Tint metallic, polerade20" fälgar, Navigator, Recaro el sport stolar, El glastaklucka. 387000kr bil + 50000kr extra utr =437000kr - 67000kr rabatt = 370000Kr. Och skapligt bra för inbytet då dom också säljer nya Lexusar där. Lincoln Continental Coupe -68 har jag haft sen -88 då den kom in från norra Californien helt rostfri,nej jag kör den ej på Vintern normalt men kan ta en tur då rena saltfria vägar uppenbaras. Lexusen var väl inte Världens roligaste bil men pålitlig och felfri som få 0 fel på 9200 mil. (Inte ens en glödlampa) men ej tråkigare än en motsvarande Bmw , Mb eller Audi.

Uppdaterat: 2014-03-25 22:39

Här kommer en bild.

Uppdaterat: 2014-03-25 23:01

Stort grattis till en riktigt skönhet :) Med denna kommer det garanterat bli många sköna och snabba mil under sommaren ;)

Uppdaterat: 2014-03-26 08:51
Pär

Grattis!
Snygga bilar på bilden ;)

Uppdaterat: 2014-03-26 09:10

Tack! För alla kommentarer. Drog hem 45 mil 1.02 i 110km/h.

Uppdaterat: 2014-03-26 11:24

Grattis till "skönheten".

Uppdaterat: 2014-03-26 11:56
Lås inga trådar.

Bensinförbrukningen är underordnad vid ett bilval som detta, då den varierar kraftigt beroende på en faktor:
Förarens högerfot...

Det finns andra bilar som snålare, men knappast med motsvarande humör. :-)
Men, visst går det att åka förhållandevis billigt, om man nu får för sig det. Vad det nu ska tjäna till...

På tal om Continental, så har jag åkt en del i en likadan som en kompis hade. Minns inte den exakta årsmodellen, men den tillhörde samma generation som din.

Uppdaterat: 2014-03-26 13:29
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Lincoln Continental 61-69 är var väl det bästa kvalitetsmässigt som tillverkades i USA. Tur det då många speciella Lincoln reservdelar är svår att få tag på. Lite data: 560x203cm 2460kg tjänstevikt 7,6 liter V8 (460) 365hk. Ägd av mig sen 1988 då den kom från Norra Carlifonien.

Uppdaterat: 2014-03-27 14:37

leifer: Det är en skön känsla att sitta vid ett trafikljus i en rapp HemiCuda bredvid en Prius, och veta att man inte är skattesmitare... ;-)

När det gäller Camaron är den ju inte törstigare än andra stora prestandabilar, oavsett vart de kommer från.

Högt bränslepris är inte speciellt intressant för entusiastbilar som t.ex. Lincoln ovan, ingen lär ha en sådan bil för att den ska vara så snål som möjligt.
1 eller 2 liter/milen kostar inga astronomiska summor under en sommar. Bilen har ju t.ex. ingen värdeminskning, snarare ökning.

Uppdaterat: 2014-03-27 15:23
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bra pris! 370.000Kr för 436 hk är inte dyrt, tror att en vanlig Audi TT med 211 hk hade kostat mer och då är den framhjulsdriven, här man får man en riktigt muskelbil med bakhjulsdrift. Nu vet jag inte om kvaliteten är den bästa på Chevrolet Camaro men mycket pulver för pengarna. Bra sommarbil helt klart, nu vet jag inte om vilken som är bäst Chevrolet Camaro eller Ford Mustang, det är väl dessa två bilar som konkurrerar mot varandra i första hand.

Uppdaterat: 2014-03-27 17:26
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

436 hk för 370 000 bör ju vara rätt oslagbart för en ny bil, lägg därtill ljudet och vridet i en stor V8 ! Skitsnygg bil är det dessutom, jag är brutalt avundsjuk!!

Uppdaterat: 2014-03-27 18:44
z65

Jo priset blev brutalt bra tillfälligheter spelade mig i händerna samt att Holmgrens bil ville gärna få in min Lexus då dom hade lite ont om beg Is220D för tillfället. En exakt likadan Camaro finns att köpa hos en bilfirma i Uppsala, begärt pris där 436000kr. Driftskvaliteten är mycket god på Camaro, kvaliteten på vissa inrednings detaljer når väl inte upp till Lexus nivå men mungiporna är uppåt när jag kör Camaron ändå. Ls3 motorn en helaluminium V8 på 6,2 liter med stötstänger och 2 ventiler per cylinder är mkt pålitlig och det blev ett avgörande för köp av mig mot Mustang Gt Coyote 32V V8 på 5,0 liter som har lite problem med att käka upp cyl no:8 kolvar pga hotspots tyvärr, annars är ju Mustangen lite snabbare pga mer orr i motorn och lägre vikt.

Uppdaterat: 2014-03-27 23:32

LS3-motorn är väl baserad på världens mest tillverkade V8, den legendariska Chevrolet Smallblock..? Även om det förstås har genomförts en hel del ändringar genom åren. Har själv haft ett par 327:or.

Jag tycker det är rätt ballt att de har stötstängerna kvar, det gör ju också motorn mer kompakt.

Uppdaterat: 2014-03-28 07:39
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Leifer - å andra sidan köper man knappast en Camaro SS för att få låg förbrukning... Och stora amerikanska V8:or är väl inte heller de som varvar mest - om man så säger... Så ett icke-problem i detta fall är nog i alla fall min åsikt.

Uppdaterat: 2014-03-28 10:48

Rödmarkeringen vid 6100rpm. Mustang 5,0 32v röd vid 7000rpm då ryter den fint. Som sagt 6,2 Ls3 i Camaron är kompakt och är inte tyngre och större än Mustangens 5,0 .

Uppdaterat: 2014-03-29 22:11

Jag kan bara gratulera till införskaffandet av en riktig bil.

Jag blev en gång för många år sedan erbjuden att köpa en ny Trans-Am ( japp den med örnen på huven) men var så oerhört korkad att jag avböjde, min granne köpte den och sålde efter tio år och 20000 mil för mer än dubbla inköpspriset!
Snacka om att den tar ett par dl liter mer per mil, vad är väl det mot en reell värdeminskning?

Uppdaterat: 2014-03-30 22:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer: på vilket sätt skulle stötstänger öka förbrukningen?

Uppdaterat: 2014-03-31 09:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

300-400 mil om året med 1,4 i snitt ger väl inte några större hål i plånboken. Vill man åka långtur ja då går det att köra på litern med momsad hastighet. Kapitalkostnaden är ju en annan femma när man köper nytt.

Uppdaterat: 2014-04-01 03:07

Nej leifer, det har inget att göra med energieffektivitet på enkla standardmotorer, det spelar ingen roll om det är stötstänger eller överliggande kamaxlar.
Men högre varv är enklare att få med kammar i toppen.
Stötstångsstyrda ventiler har en del fördelar, det finns t.ex. ingen risk för brända ventiler om spelet är rätt från början, givetvis om det inte finns hydrauliska tryckare. Och motorn kan bli något lägre.
Men en modern motor har ju överliggande kam och det är enbart för att det idag är ett billigare sätt att tillverka motorn.

Uppdaterat: 2014-04-01 20:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Min Morfars Amazon 221 -62b med tidiga B18 (fallförgasaren, oljelocket mitt på ventilkåpan) var snål 0,7 L/M.

Uppdaterat: 2014-04-02 12:49

leifer, det blev lite fel: "Men en modern motor har ju överliggande kam och det är enbart för att det idag är ett billigare sätt att tillverka motorn."
Det där ordet "enbart" blev helt fel, det finns en anledning till att man har överliggande kam, man kan tillåta högre varv och mindre motorer och det är just därför du upplever att moderna motorer är snålare än de äldre stötstångsmotorerna.

Uppdaterat: 2014-04-02 16:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse:
Jag trodde inte att stötstångsmotorer ens tillverkades längre, men där hade jag fel. Finns det någon fördel med en stötstångsmotor istället för motor med en eller två överliggande kamaxel. Tror att min fars Opel Omega 3000 - 89 med 177 hk hade stötstångsmotor och den drog väldigt mycket bensin minns jag.

Uppdaterat: 2014-04-02 22:41
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Högt liggande kamaxel hade Opel dvs kamaxeln i toppen men sedan även korta stötstänger till ventilerna på bl.a. 1900 2800 och 3000 cc

Uppdaterat: 2014-04-03 05:31

Minimats: jodå, visst görs det fortfarande, och inte sällan på större motorer, och i lastbilar och maskiner.
Det finns det fördelar:
kompaktare motor, med mindre och kortare topplock, vilket gör det lättare att få plats under en låg huv.
lägre vikt på grund av färre komponenter.
en kamaxel som ligger nära vevaxeln, och därmed inte behöver någon lång kedja eller rem.
Därmed finns det plats för övre kamdrevet, vilket annars bygger på topplockets höjd.
en kamaxel servar 8 cylindrar (som i detta fallet)
enkel ventiljustering, om man inte har hydrauliska lyftare då de är självjusterande

Nackdelar?
Slits mer vid riktigt höga varvtal (inte aktuellt med höga varvtal på en stor motor)
Svårt att att styra variabel kamaxeltiming
Svårare att byta en sliten kamaxel
Bökigare om man vill ha 4-ventilat vilket behövs på små motorer med hög effekt.

Har jag glömt något? Förmodligen...

Uppdaterat: 2014-04-03 08:52
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Grattis till en mycket häftig bil! Du kanske visar upp den i på någon bilträff i Huskvarna folketspark i sommar? Jag har en Mustang GT 5,0l Cab (V8:a naturligtvis) som sommarbil. Den drar ca 1,5 l/mil (1 l/mil landsväg) men vad gör det när man kör max 500 mil/år... Värdeminskningen har varit minimal på mina tidigare sommarbilar så kostnaden är ändå inte speciellt hög :-)

Uppdaterat: 2014-04-04 19:26
D.L.

Mycket snygg bil! Har haft 8 Camaro själv genom åren, tyvärr ingen -69:a som jag tycker är snyggast!

Uppdaterat: 2014-04-08 16:20