Det har blivit väldigt billigt att skaffa LED-lysen till bland annat cyklar. Dessa ger ju ett otroligt starkt lyse till skillnad mot de gamla glödlamporna. Jag menar, det går att för en inte helt orimlig peng få tag på de som nästan lyser i klass med ett hellyse på en bil Men vad tycker ni om dessa lysen egentligen och kommer det bli regler för sådana tror ni?
LED-lyse på cyklar, vad tycker ni?
Uppdaterat: 2013-10-30 17:18
It's a very good idea to leave a sinking ship
Kommentarer
Ja precis. Det finns lampor med ljusflöde på några tusen lumen till billiga pengar. Har själv en LED-ficklampa och ett styrfäste som cykellyse på MTB:n och det är grymt bra lyse i nattmörkret på skogsstigarna.
Det finns två typer av LED-cykelljus, dels de med ljusbild som inte bländar t.ex. Sigma Lightster (länk:)
http://www.clasohlson.com/se/Cykelstr%C3%A5lkastare-LED-Sigma-Lightster/Pr315011000
dels de som är gjorda för att lysa upp mörka skogsstigar (länk:) http://www.xxl.se/Root/Cykel/Cykelutrustning/Multisportlampor---Magic-Shine/c/100612
Den senare typen bländar garanterat och bör därför inte användas där man möter annan trafik.
Lysen som det övre kan man lika gärna strunta i att montera. De tillför absolut ingenting, det är bara för att synas lite bättre man skaffar ett sådant. Vill man ha bättre sikt köper man annat.
Har mött ett par stycken här ute förra vintern med lampor för skogsåka på landsvägen. Förutom att dom bländar nått så innihelsike blir det extra svårt att fokusera på lampan när det bara är en och den flaxar fram o tillbaka.
Då den som möter mig inte är intresserad av att visa ömsesidig hänsyn till andra i trafiken, skiter jag oxå i det.
Jag skulle bli glad om cyklisterna i min by använde någon form av lyse oavsett vilket.
De som använder lyse här kan man räkna på ena handens tumme.
Det nämns dock inget i regelverket om hur hel/halvljus hanteras på cyklar, bara att de ska ha;
- strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller en lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
Men cykeln är ett fordon och omfattas av trafiklagstiftningen.
Vilket innebär att både bilisten och cyklisten har skyldighet att blända av om en medtrafikant riskerar att bländas.
Ur polisens "bötesbok"
BROTT MOT TRAFIKFÖRORDNINGEN
Belysning
096 Använt lykta/strålkastare på sådant sätt att annan förare kunnat bländas
A motordrivet fordon inkl moped klass II...1000:-
B annat fordon..................................................500:-
Använde detta lyse på Vätternrundan 2013 med start 00:46. Tycker att det lyste upp tillräckligt bra på den obelysta landsvägen från Motala och söderut.
Marknaden är full av andra betydligt sämre cykellysen.
cykelpendlat i Sthlm i över 15 år . alltid lyse fram å bak under höst-vinter månader, den som vågar cykla utan har inte tänkt klart....dock aldrig fattat den "senaste" trenden med enormt starka lysen ofta dåligt riktade på cyklande kollegor inne i stan......här finns bra allmän belysning och det finns ingen anledning till dessa lyktor annat än i skogen el ute på landsvägen då man verkligen är beroende av ljuskäglan , blända av blir slutordet...
kan lägga till att varenda cykel idag säljs utan lyse och reflexer(undantag de med inbyggd dynamo) , det blir ett evigt tjatande på handlaren som ofta bjussar på detta i slutändan men en aning märkligt i detta land , är det tänkt att alla cyklister enbart ska cykla på dagen?
Intressant. Visar du samma hänsyn till motorcyklister som ju får åka med hellyset på?
Bara inte det enda lyset sitter på hjälmen. Jag mötte en cyklist med hjälmlampa som var lite trött och böjde ner huvudet när han cyklade. För mig dök han upp från ingenstans när han böjde upp huvudet igen!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.