Vi Bilägares forum

Längs- eller tvärställd motor

Längs- eller tvärställd motor

Tänkte fortsätta diskussionen från "Bilfrågan" om detta ämne. En sak som slog mig i Bengt Diedens svar var att han menar att tvärställd motor är billigare eftersom hela drivlinan kan göras klar i förväg och monteras sedan bara in underifrån. Men så gör man även för bilar med längsmonterad motor. Har sett ett flertal klipp på youtube från produktionen av t.ex BMW 3-serie och Mercedes C-klass och hela drivlinan med motor, transmission, kardanaxel, hjulupphängningar och avgassystem monteras in i karossen underifrån. Precis som i en bil med tvärmonterad motor. Så skillnaden i tillverkningskostnad ur just den aspekten är nog minimal.

Uppdaterat: 2014-03-12 12:50

Kommentarer

Audi har av någon anledning alltid haft längsmonterad motor medan VW har tvärställd. VW har även dom haft längsmonterad motor tidigare. Jag tror att en fördel med längsmonterad motor är att man kan flytta in den längre in närmare torpedväggen och på så sätt få bättre väghållning. Kollar man under motorhuven på en BMW så lägger man märke till att motorn är placerad väldigt långt in och ligger precis ovanför framaxeln. Hos Audi brukar den ligga framför framaxeln och därför brukar Audibilar vara lite understyrda. BMW har ju drivning på bakaxeln och kan flytta in sin motor mer än Audi som driver på framaxeln.

Uppdaterat: 2014-03-12 13:18
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jo just viktfördelningen är ju en stor fördel med längsmonterad motor. Men tittar man på siffror från tester så verkar det ju inte vara någon jättenackdel längre väghållningsmässigt. Finns gott om framhjulsdrivna bilar som har enormt bra grepp i kurvor utan att understyra. T.ex. senaste Golf GTI och Renault Megane RS.

När det gäller Audis motorplacering så har nog inte den så mycket att göra med drivning utan mera att man vill integrera framdiffen med transmissionen. BMWs fyrhjulsdrivna bilar har ju motorn på precis samma ställe som de bakhjulsdrivna. Så teoretiskt sett skulle man kunna göra en framhjulsdriven BMW med exakt samma placering av motorn som de bakhjulsdrivna har.

Uppdaterat: 2014-03-12 14:03

Det finns ju många exempel på längsmonterad motor och framhjulsdrift där motorn ligger bakom framaxeln, de mest kända är väl Citroën B7, 11, 15 och DS/ID-modellerna (före Peugeot) och där hade man ju mindre understyrning.

Men det fanns ju många fler, i USA t.ex. Cord, i Europa bl.a. Adler.

Uppdaterat: 2014-03-12 15:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre