Vi Bilägares forum

Krocksäkerhet i Husbilar

Krocksäkerhet i Husbilar

Efter att ha kört bil och husvagn i 27 år började familjen att tala om att kanske byta till husbil.
En fråga som vi då ville ha svar på var hur krocksäkerheten ser ut i husbilarna. Vi hittade att Bürstner tydligen lär ha krocktestat vissa integrerade modeller men jag har inte lyckats hitta något om resultatet. Alltså vilken krocknivå man klarat med godkänt resultat.
När jag ställde frågan till en Kabe representant om de gjort någon test, fysisk alt via simulering, tittade han storögt på mig och sade" det är faktiskt första gången jag fått den frågan och jag har inget svar".
I en integrerad husbil är ju det mesta förutom ram, drivaggregat och instrumentpanel gjort av husbilskonverteraren men även på en delintegrerad version är ändringarna betydande. T.ex. är hyttens tak och baksida borttagna och man har byggt på husbilsskalet. Tittar man sedan också på inbyggnad av flera komponenter i inredningen såsom kyl/ frys och kök blir man fundersam till hur dessa stannar på plats vid kollision som medför en snabb uppbromsning. Allt är uppburet av konstruktioner av trä och i vissa fall plast.
För ett par år sedan skedde en olycka mella personbil och husbil på E20 i närheten av Vårgårda med dödlig utgång för en person i husbilen. Man tror kanske att det borde varit tvärt om med en stor tung husbil mot en personbil med under halva vikten. Ingen skulle väl komma på tanken att åka i en husvagn men hur mycket bättre är en husbil? Visserligen sitter man fastspänd i bälten men vad hjälper det om man sitter i ett korthus?
Det verkar inte som att husbilssäljarna vill tala om detta med krocksäkerhet i husbilar. Är det verkligen så illa att man inte har grepp om denna viktiga egenskap?
Någon som vet mer i ämnet?

Uppdaterat: 2013-03-29 12:50

Kommentarer

Jag tror att det är som Kabesäljaren sa, ingen som frågat om det tidigare.
De flesta husbilsägare känner sig nog väldigt säkra just p.g.a. storleken, men husbilen kanske inte har bättre säkerhet än ett okokt ägg.

Uppdaterat: 2013-03-29 13:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre