Vi Bilägares forum

Kraftig rabatt på NY Toyota Avensis - bilbranschen i chock?

Kraftig rabatt på NY Toyota Avensis - bilbranschen i chock?

Vi kan läsa i media att Volvo har problem. Men det är givetvis inte bara Volvo som nu visar minussiffror.
Försäljningen sjunker i stort sett för alla bilmärken. Blev erbjuden att få köpa en NY! (2013) Toyota Avensis (B2) i helgen för 203.000 kr (inkl vinterdäck). Mer än ca 55.000 kr i rabatt på helt ny bil. Det priset ligger alltså under det pris som ges på Blocket för en begagnad Avensis (årsmodell 2012)...

Säljaren sa att det skickats mail till alla Toyota-säljare, sedan förra veckan, för att "snygga till siffrorna".
Så det är inte bara Volvo som har problem.

Uppdaterat: 2013-03-05 12:36

Kommentarer

Nja Toyota har haft kraftiga rabatter under en längre tid, jag gav 236000:- för 1,5 år sedan för min 1,8 kombi med automatlåda och samma utrustning som anges ova, jag fick dessutom chromepaket och navigation för dessa pengar.

Lite billigare nu kanske men ingen jätteskillnad.

Uppdaterat: 2013-03-05 18:37

Lexus säljer dåligt med bilar i Europa så då kanske dom har stora rabatter på IS 300 h som man är inbjuden att titta på idag.Annars får man nöja sig med den Japanskinspirerade maten från Operakällaren som dom bjuder på!
Tur att Lexus har kvar lite pengar till alla inbjudningar man får varje år så att man inte behöver gå hungrig.

Uppdaterat: 2013-03-06 08:19
Elbil2

Ser inget bättre i den ansiktslyfta alls, det är samma sak. Nuförtiden brukar man inte höja priserna vid ansiktslyftning heller för den delen.

Uppdaterat: 2013-03-06 16:25

Det är väl helt enkelt så att Avensis har hittat sin prisnivå, den har uppenbarligen varit lite för dyr tidigare.

Uppdaterat: 2013-03-06 17:49

Japp Toyota ska vara billigare eftersom utförandet idag får klassas som enklare framförallt på materialet i kupé och bagage.

Uppdaterat: 2013-03-06 18:01

Riktigt fin rabatt måste jag säga, vilken modell var det (motor, utrustningsnivå, metallic?).
Håller på att kika på ny bil & en avensis hade funket men hellre den 'nya' verson ioförsig :)
Kanske kan hoppas på nästan lika fin rabatt där... :)
Nya Rav4:an hade &så funkat!!

Uppdaterat: 2013-03-15 21:13

Hedin bil i Kungsbacka säljer Honda Civic sport inkl vinterdäck och metallic lack för 164 900!! I höstas när jag provkörde ville min lokala återförsäljare ha 215 000 för samma bil. Jag ska nog ta en funderare om inte det blir en Civic ändå trots att jag saknade lite vridmoment på låga varv . Det verkar ju vara köparens marknad just nu , jag såg att Honda finans erbjuder 3,95 procents ränta på finansiering. Fortsätt att tipsa om erbjudanden när ni ser några.

Uppdaterat: 2013-03-16 20:19
z65

Flera har nu bilar med 50000:- rabatt, tex Peugeot.

En anledning är ju faktiskt den starka kronan också, tyska bilar ska ju på tre år egentligen ha blivit uppemot 15% billigare. Toyota tillverkad liksom Honda Civic i England och pundet har ju tappat uppemot 10% mot kronan på kort tid.

Uppdaterat: 2013-03-16 21:10

Avensis 1,8 kombi för 189900:- i helgen, Göteborg.
2,95% ränta dessutom.
Ok pris!

Uppdaterat: 2013-10-19 10:19

Nu tillverkas ju Avensis i England så valutan påverkar inte så mycket.

Uppdaterat: 2013-10-19 22:57

Jes_ är en person som ALLTID skriver negativt om japanska bilar oavsett vad det handlar om.
Tänk om vi hade gjort detsamma i ALLA trådar som handlar om andra märken.

Patetiskt är det!

Uppdaterat: 2013-10-20 12:33

Jag har en bekant som alltid kört Volvo och ansett att det är världens bästa bil.
För ca åtta år sedan bytte han till Kia Ceed och den gick naturligtvis avsevärt mer ekonomiskt.
För ett par år sedan blev det Passat för det var ju mer ekonomiskt.
Nu är det åter Volvo, det är ju mer ekonomiskt.
Men som jag skrev i början hade han alltid åkt Volvo.
Det skulle vara intressant att få veta vad som är mer ekonomiskt om ett par år!

Uppdaterat: 2013-10-20 20:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis som flera skriver så är det här ingen nyhet. Det har länge gått att få en Toyota för riktigt bra pengar och det samma råder för de flesta tillverkare idag.
De måste få sålt sina bilar till "mördande reklam".
Har man sen dessutom företag och behöver ett par bilar så blir rabatten än högre.
För några år sedan ( 2009 ) köpte min mor en Xc70 och fick 60.000kr i rabatt. De jämförde bara mellan några handlare och lät dessa bjuda mot varandra.
Nu handlade ju detta om en ganska dyr bil men man kan alltså göra det samma idag även med bilar som är långt billigare och oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2013-10-20 21:36