Hej!
Det har blivit dags att utöka vagnparken med ett komplement till vår Volvo V60. Jag har kommit fram till en handfull kandidater som det vore intressant att höra andras åsikter om. Det skulle också vara av intresse att få förslag på bättre alternativ än de jag valt ut!
Bilen ska användas primärt för pendling ca fem mil om dagen, motorväg + stadskörning.
Budget: runt 50000kr
Önskemål:
- Hög säkerhet
- Låg förbrukning
- Låga driftskostnader
- Bra vinteregenskaper
- Få plats med bakåtvänd barnstol
De kandidater jag har kommit fram till är:
Peugeot 107/Citroen C1/Toyota Aygo
+ Billig i drift
+ Ganska charmig att köra
+ Enkel konstruktion, byggd för att vara billig
- Dålig säkerhet
- Tveksamma vinteregenskaper
Peugeot 207 1.6 VTi
+ Hyffsat låg förbrukning
+ "Mer bil" än 107/C1/Aygo
+ Relativt säker
+ Populär modell = lätt att sälja
- Tveksam kvalité
- Högre inköpspris än 107/C1/Aygo
Skoda Roomster 1.6 FSi
+ Smarta innerutrymmen
+ Bra säkerhet
+ "Mer bil" än 107/C1/Aygo
+ Knasig design, kul med udda bilar!
- Hög förbrukning(?)
- Märkglig design kan medföra att den blir svårsåld
- Högre inköpspris än 107/C1/Aygo
Kommentarer
Det är en knepig ekvation, och i det prisspann du tänker dig finns det ju oändligt många bilar att välja på.
Du skriver inget om tänkta årsmodeller.
Vi stod inför liknanade dilemma nyligt, men den bilen skulle inte användas till pendling men i övrigt var kraven ungefär samma.
Antar att du ska rymma barnstolen i framsätet? Utrymmet kan väl knappast vara några problem på nån bil utom dom micro-bilar som finns. Men då är ju airbagen ett hinder på väldigt många bilar mellan årsmodeller 99-08 (ungefär).
Förbrukningen är tyvärr inte så låg på nästan några bilar (som dessutom har en säkerhet som är okej) äldre än 3 år. Jag skulle gå mer på säkerhet än förbrukning, om ni inte vill "räkna hem" en dyrare bil på lägre bränslekostnad.
Vi valde en Santa Fe årsmod 2001 med 24 000 mil på mätaren. Den var väldigt billig i inköp, och servicen kommer att bli vad som behövs för att hålla den rullande med en mininivå på ett oljebyte/år. Säkerheten får komma i form av dess tyngd och några airbags. Fyrhjulsdriften hjälper väl litegrann, men ESP hade såklart varit säkrare. Går väldigt bra i vinterväglag och är ganska trevligt att köra i allmänhet.
Ja, det finns verkligen en hel del att välja på och det känns som att det blir en kompromiss hur man än vrider och vänder på det.
Precis som du skriver så har ju förbrukningen sjunkit märkbart de senaste åren, och säkerheten har ju blivit allt bättre också. Därav har jag mestadels tittat på bilar från 2007 och nyare av de jag listade ovan (107/C1/Aygo fick ESP som standard, 207 fick kamkjeda) samt helst under 10000 mil.
Intressant val med en Santa Fe med lite högre miltal, fyrhjulsdrift är riktigt trevligt!
Om det ska vara barn i bilen och det ska köras 5 mil om dagen på motorväg så skulle jag definitivt inte valt en mikrobil. För det första är säkerheten och köregenskaperna inte att föredra i motorvägsfarter och för det andra tror jag inte att skillnaden i förbrukning är speciellt stor jämfört med en större och säkrare bil. Det är i stadskörning som skillnaderna mellan stora och små bilar är som störst.
Mja, en Santa Fe är ju allt annat än ekonomisk, särskilt på motorväg då den stora frontytan kostar. Inte tycker jag den trivs i 110 heller, känns hög (vilket den är).
Trivs mer i farter runt 80 - 90.
Golfklass och uppåt är det minsta jag skulle sätta mig i om jag skulle pendla 5 mil om dagen på motorväg.
Förslag.......
http://www.blocket.se/halland/Citroen_C3_44525257.htm?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/helsingborg/Citroen_C4_1_6_Sv_sald_Nybes_Nyservad_Toppenb_44864911.htm?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_1_6_Kombi___1_Agare_44850152.htm?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_Focus_1_6_43098966.htm?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_Civic_1_6_44139209.htm?ca=7&w=3&last=1
http://www.blocket.se/malmo/Fiat_Grande_Punto_1_2_7500mil_Nybesiktigad_44797978.htm?ca=7&w=3
http://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_307_1_6_kombi___Nybesiktad_43708089.htm?ca=7&w=3
Här håller jag helt med Rustan, säkerhet och komfort går ju före en låg bränsleförbrukning.
Santa Fe trivs som sagt kanske inte bäst på motorväg, även om jag tror att 2,7l V6 motorn tuffar på ganska behagligt i motorvägstempo.
Jag kom fram till några saker när vi letade bil, säkert självklart för många som är mer bilkunniga än mig men jag tänkte ändå dela med mig av mina tips:
Man får inte så mycket mer bil för pengarna om man går från 30 till 50 tusen, det man får är en till två årsmodeller nyare och några tusen mil färre på mätaren
Kolla upp när stora servicar eller reparationer kommer (många bilar har typfel som brukar vara bytta efter säg 15 000 mil).
Bättre med fler mil och fler utbytta/lagade delar än färre mil och troligtvis kommande reparationer av delarna som är bytta på samma modell med fler mil på mätaren.
Det är inte så stor skillnad ekonomiskt om bilen drar 0,75 eller 1,0 l/mil. (1000 mil per år gör 310kr/månad extra i bränsle)
Däck är dyrt, undvik bilar med större än 16 tums däck.
Permanent fyrhjulsdrift är bättre än "on demand" om det saknas ESP (även om det kostar lite bränsle)
Undvik rostangripna bilar (min är faktiskt i det närmaste rostfri trots 12 år och 24 000 mil!)
Lite mer konkreta råd då: Saab 9-5 eller volvo v70? Stabila och säkra bilar och gott om verkstäder
viachtor: jag körde både Santa Fe och Sorrento i cirka 100 mil vardera, båda försedda med V6:an, och imponerades inte. Som sagt: 80 - 90 kändes OK, men sedan var det vingligt och jobbigt.
Förbrukning: 1,25 på långkörning! (samma sträcka med V70, 9-5, Passat, Avensis = 0,75 - 0,80) Det kostar på med en stor bil. Som du säger: även däcken blir dyrare.
Rustan har många bra förslag, och som viachtor säger: varför inte kika på 9-5 och V70? Ofta är mindre bilar överprisade jämfört med stora. I verkligheten skiljer inte förbrukningen så mycket, särskilt inte med snåldieslarna, kanske inte mer än att det sponsras av ett lägre inköpspris.
Det kan vara värt att kika på etanolbilar, då de har låg vägskatt.
Bra också att kolla vad försäkringen kostar, det spretar rejält.
Våga också att kika på lite "udda" bilar, där man får mer bil för pengarna än överprisade Golf och Corolla.
Jag håller med där, just V70 och 9-5 har ju blivit ganska vettiga ekonomiska alternativ.
V70 finns ju i mängder och kanske därför går den att hitta bra ex av till vettiga priser, 9-5 är lite märkligare, den ansågs ju vara ett väldigt bra köp ett tag genom att den låg så lågt i pris, men det har medfört att priset har ökat! Det är efterfrågan som styr.
Men båda dessa går att hitta till bra priser om man letar lite och som hultarn skriver är det vettigt med en etanolbil, där finns pengar att hämta och man bestämmer ju själv om man vill köra på etanol eller bensin, men man bör kolla att den fått rätt oljebyten.
Och jag tror inte det är så stor skillnad i bränsleförbrukning på en V70 och en mikrobil i motorvägsfart. En liten undermotoriserad citybil får ju arbeta mycket hårdare i högre hastigheter.
Vår Polo är riktigt snål när man kör i 70-80 km/h men kommer man upp i 110-120 så drar den ordentligt mycket mer.
Men då är ju frågan när ligger man i 70-80 på en motorväg? Ska väl vara på vintern när det är underkylt regn!
Jag menade inte att man skulle ligga i 70-80 på motorväg utan argumenterade för att de skulle vara bättre att köpa en V70 om man skulle köra mycket på motorväg. Småbilar har visserligen låg förbrukning men just när man åker i 110-120 så tror jag att skillnaden mot en större bil är försumbar. Jag tror du missförstod mitt inlägg lite.
Ok då missförstod jag dig Rustan... Sorry! Men en bil med större motor går alltid bättre efter motorvägar och får en bättre bränslekonomi!
Håller med dig till 100%
Stort tack för alla tips och nya infallsvinklar!
Efter att ha analyserat användningsområdet ytterligare samt vad jag prioriterar högst så har jag kommit fram till att försöka få tag i en Toyota IQ för rimliga pengar.
Motivation för mitt val:
- En större del av motorvägssträckan som bilen huvudsakligen ska pendlas på har sedan årsskiftet blivit omskyltad till 80 och 90-väg (suck). Detta kombinerat med stadskörning borde passa utmärkt för denna biltyp.
- Billig i drift, 1000kr mindre per månad än den i tråden föreslagna Volvo V70 -04. Ganska markant skillnad!
- Säker, 5 stjärnor i Euro NCAP
- Liten, ska parkeras och manövreras i ett trångt garage
- Miljövänlig, 99g C02/km. Markant lägre än de andra bilar jag tittat på (förutom Aygo/C1/107 på 109g C02/km)
- Kommer endast temporärt behöva ha barnstol monterad
- Jag gillar bilar och har insett att jag inte kan köpa en bil som jag på något sätt tycker är kul, innovativ, körglad eller snygg. En Ford Focus må vara en jättebra bil och ett förnuftigt val, men gud så tråkigt!
Ett annat alternativ som hade varit klockrent om den hade gått att få tag i begagnad i sverige hade varit en Fiat Panda 4x4: http://suchen.mobile.de/auto-inserat/fiat-panda-1-2-4x4-klimaautomatik-top-zustand-köln/172763420.html
Jag måste fråga dig FranzJaeger.
Jobbar du med kassaskåp/säkerhetsskåp?
Tyvärr inte längre, gick i konkurs p.g.a. imageproblem efter en rad inbrott från en känd liga ;)
Ja, det fanns ju några experter på dessa kassaskåp. :-)
Ja, huvudsaken är att du blir nöjd, och det blir du nog med en IQ. Den är i vart fall kort...
Men, försök att få tag på 1,3, annars går det nog trögt (och därmed törstigt).
Funderar bara på hur du kom fram till 1000kr mindre per månad än för V70? Låter mycket.
Ja det blir nog bra, annars är det ju bara att byta igen =)
Kalkylen såg ut såhär:
Volvo V70 2.4 -04
Skatt: 2340Kr
Föräkring(halv): 3527Kr
Bränslekostnad (0.91L/mil * 14.50Kr/L) * 1500mil: 19792.5Kr
Totalt per år: 25679.5Kr
Toyota IQ 1.0 -09
Skatt: 0Kr (fortfarande skattebefriad, 360Kr efter det)
Föräkring(halv): 2787Kr
Bränslekostnad (0.5L/mil * 14.50Kr/L) * 1500mil: 10875Kr
Totalt per år: 13662Kr
Skillnad driftskostnad per månad: (25679.5 - 13662) / 12 = 1001.5Kr
Nu innefattar inte denna kalkyl posterna service/underhåll och värdeminskining eftersom jag inte har bemödat mig med att undersöka detta närmre, men ett antagande som jag tror är ganska rimligt är att dessa poster ser liknande ut för dessa bilar och därmed tar ut varandra i en jämförelse.
Ett något underligt uttalande "En Ford Focus må vara en jättebra bil och ett förnuftigt val, men gud så tråkigt! " och därefter kommer du fram till att IQ är bästa valet!
Ok, det är ju ditt val och lycka till.
Det är annars en bil, eller vad man ska kalla det, som jag aldrig skulle drömma om att sätta mig i.
Även om du kommit fram till att V70 är dubbelt så dyr har den ju ändå andra kvaliteter som motiverar priset.
Men det finns ju som framgått så många andra riktiga bilar.
Jag kollade försäkring för mig på de två bilarna, och det skilde bara 80 kr per månad till den lilles fördel (på helförsäkring), men det är förstås olika var man bor hur gammal man är.
Intressant nog är båda betydligt dyrare att försäkra än min Jaguar....
Jag tror nog du får räkna upp förbrukningen lite på IQ'n, kollade TV's test och den drog 0,65 där.
Men, visst finns det en betydande ekonomisk fördel med att köra en "halv" bil.. :-)
Skriv gärna och berätta om din bil är framöver, det kan vara kul för många att läsa!
Säker är ju IQ, det är det inga tvivel om. Enda kruxet är, som alltid med små bilar, den låga vikten. 950 kg mot 1600 är stor skillnad för de som sitter i.
Men, vi köper ju inte bil enbart för att åka o krocka...
@saabnisse: Jag kom fram till att IQn verkade vara det bästa valet för mig baserat på att jag uppskattar att en bil inte bara är genomförnuftig, det måste vara något annat som lockar också och i IQns fall så gillar jag att den är lite av en antibil med en rad mer eller mindre innovativa lösningar. Du får hålla med om att det är en mera annorlunda bil än en Ford focus =)
Absolut har V70 en rad andra kvalitér som IQn inte har, men nu var den ett komplement till min V60 jag var ute efter och två stycken Volvo kombis på uppfarten var nog aldrig aktuellt, men inte mindre intressant att jämföra V70 och IQ för det!
@hultarn: ja försäkringskostnader verkar vara en större vetenskap att räkna ut och kan skilja hej vilt. Vad gäller förbukningen så har jag sett skilda uppgifter om hur mycket den drar i olika tester och därför satte jag 0.5L/mil eftersom jag vet att en Peugeot 107 som jag hade en gång i tiden drog just detta, och det är ju samma drivlina som i IQ.
@MVH AL: Helt klart är inköpspris av högsta betydelse, jämförelsen har varit baserad på samma pris. Vad gäller säkerheten i en IQ jämfört med en V70 från 2004 vore det verkligen intressant att se en vetenskaplig jämförelse mellan de båda! Hur viktar man ett Euro NCAP-betyg på fem stjärnor i microbilsklassen från 2009 mot ett på fyra stjärnor i storbilsklassen från 2004?
Vill man vara lite spydig så skulle man kunna säga att har man inte tillräckligt med IQ så kan man köpa IQ, men så skulle aldrig jag sagt........
Inte jag heller, :-)
Jahapp, då var det klart! Nya bilen står i garaget och väntar på att få börja sitt nya liv i våra händer. Jag har gjort en hel del märkliga bilaffärer och denna får jag nog säg iallafall platsar i på någon slags topplista...
Efter att jag bestämt mig för att det skulle bli en Iq så åkte jag i lördags och provkörde en. Fantastiskt trevlig liten bil på alla sätt och vis. Efter provkörningen började jag dock fundera på om det verkligen gick att få in en barnstol på ett bra sätt och bestämde mig därför för att åka tillbaka igen i söndags och handgripligen prova innan jag på allvar gav mig på jag efter "min" bil.
Sagt och gjort. På söndagen svängde jag in på parkeringen till Toyota och parkerade. På väg ur bilen ser jag en en annan bilmodell jag varit lite nyfiken på svänga in på parkeringen. Bilnörd som man är så kunde jag inte låta bli att växla några ord med föraren om huruvida han var nöjd med bilen osv. Då visade det sig att han precis var på väg in för att byta in bilen, varpå jag då förstås genast erbjöd mig att köpa den istället för samma pengar!
Förslaget godtogs av ägaren och idag träffades vi igen. Han hämtade ut sin nya Toyota, och jag körde förnöjsamt hem vårt nya tillskott i vagnparken, en tjeckisk tjur med en design direkt från både Lancia Stratos och The Popemobile. Mer förnuft än Iq, men valet av denna framtida klassiker gjordes med hjärtat.
Helt underbar tråd. Franz har gjort ett gediget förarbete och utarbetat en kravbild på bilen, kommit fram till ett antal kandidater, startar en tråd på forumet, kommer fram till att en Toyota IQ är en perfekt pendlarbil, provkör bilen, åker tillbaka för att prova en barnstol och avslutar med att spontanköpa en helt annan bil på parkeringen utanför bilhandlaren!
Jorå, sörrö så att...........
Jag förstod faktiskt inte vad det var som köptes?
Så det blev en Roomster?
Varför sätta upp an massa kriterier för bilköp och sedan köpa något helt annat än man tänkt sig?
Detta är nog den mest snurriga tråd man kan läsa på Vibilägares hemsida...
Gillade skarp finalen! :D
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.