Vi Bilägares forum

Köpråd Passat Variant

Köpråd Passat Variant

Ska köpa stor kombi och kommit fram till att vi är passatare. Vi kör inte så mycket varför vi tänkte köra på bensin. Manuell eller auto inte så viktigt, bara den är snål. Vi har en budget på max 150 k. Köpa antingen bilhandlare eller kvarndammen, ej privat.

- Vad tycker ni man borde få för 150 k? År och mil, på ett ungefär.
- Då vi inte kommer köra så jättemånga mil per år, är det bättre att köpa en nyare årsmodell som gått lite längre än en äldre som gått kortare?
- Är det någon särskild utrustning som är värd att lägga pengar på?
- Är det något man ska passa sig för med Passat, har sett att de haft problem med DSG-låda, t ex?

Tacksam för all hjälp!

Uppdaterat: 2013-01-04 21:06

Kommentarer

Köp en som har gått så kort att du inte når 8000 eller 10000 mil innan du tänkt sälja den.

Dvs se till att den fortfarande hamnar under maskinskadeförsäkringen.

Uppdaterat: 2013-01-04 22:10

junkers låt dig inte luras av UNO, lägg ingen energi på denna tråd

Uppdaterat: 2013-01-04 23:08
Pär

Uno, köp en bil. En Fiat. Typ.

Uppdaterat: 2013-01-04 23:20
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Okej, jag förstår inte riktigt vad problemet är. Var tidigare inne på Skoda Octavia eller en Avensis. Octavian var för liten och Avensis för dålig komfort. Nu är vi inne på Passat och undrar om någon vill ta sig tid och ge oss lite råd. Varför ska ingen energi läggas på denna tråd?

Uppdaterat: 2013-01-05 09:12
junkers skrev:

Köp en som har gått så kort att du inte når 8000 eller 10000 mil innan du tänkt sälja den.

Dvs se till att den fortfarande hamnar under maskinskadeförsäkringen.

Vi tänkte nog ha bilen rätt länge så vi kommer passera både 8 000 och 10 000 mil.

Uppdaterat: 2013-01-05 09:15

Vill du lägga 150 kkr så finns det mycket att välja bland, men är du inte rädd för de fördomar som vissa har, så finns det nog ingen bil som ger mer för de pengarna än en Saab 9-5 CC.

Även om de blivit dyrare under senare tid får du ändå en bekväm, nästan ny, välutrustad och säker bil oavsett om du väljer bensin eller diesel.

Varken reservdelar eller service är det några problem med och tänker ni ha bilen länge spelar andrahandsvärdet mindre roll.

Du kan få en årsmodell -09 eller -10 som gått under 6000 mil för de pengarna.

Du kan visserligen få en Passat av samma årsmodell för de pengarna, men då har den gått dubbelt så långt.

Men det är bara att prova, köp den som ni trivs bäst med, det är ju ni som ska ha den.

Lycka till.

Uppdaterat: 2013-01-05 11:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Uno, köp en Fiat så blir du nöjd

Uppdaterat: 2013-01-05 12:51
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Hackenbush, Peugeote-Pär, Jes_ coh Audi A5 SB. Hur kan ni vara så säkra på att nytillkomna användare utan presentation "alltid" är denna Uno (som jag inte har en aning om vem det är eller vad hen gjort er)? Sitter ni och kollar upp ip-nummer? Detta är ju inte direkt den första tråden/användaren där ni ger en sådan här respons.

Om det nu är någon annan så är det inte ett särskilt trevligt bemötande ni ger, för att uttrycka det milt. Och om det är så att det är denna "Uno" som då uppenbart tycker att det är intressant med köprådstrådar, varför engagerar ni er så mycket? Ni behöver ju inte göra några inlägg då i dessa trådar?

Jag är genuint intresserad av orsaken. Uppfattar ni er som någon form de facto-admin vars uppgift det är att bedöma vilka frågor som ska få diskuteras? Eller har ni någon IRL-konflikt med Uno? Effekten för oss andra som gärna läser, och ibland gör ett inlägg, är att detta forum upplevs som ganska aggressivt och uteslutande. Det är inte särskilt jobbigt att avstå från att göra inlägg i en tråd.

Uppdaterat: 2013-01-08 12:23
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Denna tråden har exakt samma upplägg som en hel massa nystartade konton skapar och dessa inlägg brukar mynna ut i att få kommentatorer att bli oense om tillförlitlighet på olika bilmärken.

Dessutom är ofta konton skapade av Uno dubbelnamn typ Fritte frittsson, systeryster, stromstrom.

I dessa trådarna diskuteras så gott som alltid Japanskt vs tyskt.

Själva frågeställningarna har exakt samma typ av uttryck och formuleringar. Uno har ett visst sätt att uttrycka sig men han är

knepig för jag har själv gått på hans finter några gånger. Att någon seriös person skulle starta upp ett konto, genast skapa en tråd om något bilköp Japanskt vs tyskt kan ju hända kanske någon gång men inte så ofta som detta sker i dagsläget.

Att starta ett konto och efter endast ett par minuter skapa en ny tråd tyder ju på att man vet hur detta forumet fungerar och

det är mycket sällan som dessa trådskapare är med i någon längre diskussion eller ens svarar på ett inlägg där man kallar trådskaparen för Uno.

Uppdaterat: 2013-01-08 12:46
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men då går det ju utmärkt att bara ignorera?

Att det efter några inlägg diskuteras japanskt/tysk gång på gång är ju knappast trådskaparens "fel"? :-) Det kan ju vara så att Uno tycker att det är hysteriskt kul hur samma personer intar EXAKT samma positioner med EXAKT samma argument oavsett trådrubrik och vill se hur länge det kan fortgå? Det finns ju onekligen en viss humor i detta samtidigt som det kanske är ofrånkomligt...

Om vi lämnar Uno därhän så är det ju trots allt så att detta forum kontinuerligt får lite nya medlemmar. Om deras första möten med forumet blir dessa inlägg och hårda ord ger det inte ett särskilt trevligt intryck. Min upplevelse av andra forum är att ev troll mer bara ignoreras?

Uppdaterat: 2013-01-08 13:15
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Jes jag har för mig att om man nu raderar sitt konto så raderas även kommentarer man gjort och då faller hela Unos princip att göra inlägg och sedan radera kontona. Det är därför hans konton som skapas nu finns kvar och det är därför han skapar nya konton hela tiden för att försöka göra oss förvillade och inte veta vem som är han.

Men visst, de som vill kan ju bara ignorera de trådar man misstänker att Uno har startat. Jag brukar oftast göra det.

Uppdaterat: 2013-01-08 14:19
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Samma för mig,finns det misstanke att UNO är i farten så kommer jag inte skriva något på tråden!

Uppdaterat: 2013-01-08 14:42
Pär

Kan bara hålla med poppo här, varför inte bara ignorera tråden om ni nu misstänker att det är Uno i stället för att skrämma bort en ev. nykomling, det finns ju faktiskt även sådana!

Här var det dessutom inte trådskaparen som tagit upp något Tysk/Japanskt överhuvudtaget utan han undrar över just Passat.

Om jag ska ge dig ett seriöst svar så har Junkers helt rätt i att det är en vettig rekomendation att köpa en som gått så kort att maskinskadan gäller då många problem denna Passatmodell drabbas av är dyrbara och dessvärre heller inte ovanliga.

Exemplen är många men är du seriös så kan du berätta vilken motor/växellåda du funderar på så vore det enklare att svara vad du ska se upp med.

Uppdaterat: 2013-01-08 23:31

Haha, spännande läsning. Jag är dock inte denna ondskefulla Uno som vill skapa hätska japanskt-tyskt-diskussioner, trots mitt dåligt valda dubbelnamn.

Hanzzon, vi är inte så petiga med motor/växellåda. Vi är en småbarnsfamilj utan brinnande bilintresse och tidigare bil som bara vill ha en säker bil som inte är så dyr i drift och som inte går sönder så ofta. Jag har läst endel på bilforum och tester av biltidningar och tycker det är en ganska stor diskrepans - älskad i biltidningar, inte så älskad på bilforum. Men vi har lånat svärfars Passat och tyckt att den känns bra och han har alltid varit nöjd med sina Passater så vi har riktat in oss på den.

Men upplys oss gärna om problemen och om det finns någon generation/låda/motor/årsmodell vi ska akta oss för!

Uppdaterat: 2013-01-09 21:29

Du är lite velig och tveksam inför ditt bilköp Fritte.

I september började du med att kolla på Skoda Octavia, sedan var det Toyota Avensis på tapeten och nu 4 månader senare har du landat i Passat.

Uppdaterat: 2013-01-09 22:04
Jes_ skrev:

Man får mycket Passat för 150' .

Det är nog mest Eco-fuel med dsg-låda det pratas problem om .. och då ifall man jämt står still med växeln ilagd. Tydligen har just det motoralternativet en lite för klen koppling för taxi.

Vissa årsmodeller har drabbats av lacksläpp ... vilket bör vara åtgärdat. Men kolla kring skyltbelysning och baklampor.

Nyare med fler mil eller mindre ny med färre mil .. ? Personligen skulle jag välja färre mil om jag tänker behålla bilen en längre tid.

Utrustningsnivån är en smaksak ... men de jag upplevt med halvskinn blir gärna noppriga med tiden.

Priserna på KVD springer ofta upp ... och även om beskrivningarna ofta är ärliga så missar man både begagnatgaranti och en nystädat, rentav rekonditionerad bil.

Hur vet man om det är en DSG-låda? Många EcoFuel som går på KVD, denna t ex

https://www.kvd.se/sv/auktion/search/vw-passat-14-tsi-ecofuel-variant-150hk-2010_554890.html?q=passat+eco&s=5&d=ASC&page=1

Uppdaterat: 2013-01-09 22:05

Konsumentleasing 2-3 år gammal ECO-fuel med DSG = 2295:- per månad,

Svåra att sälja är nog förnamnet...

Uppdaterat: 2013-01-09 22:43
Rustan skrev:

Du är lite velig och tveksam inför ditt bilköp Fritte.I september började du med att kolla på Skoda Octavia, sedan var det Toyota Avensis på tapeten och nu 4 månader senare har du landat i Passat.

Stämmer! När man inte är så insatt i bilbranschen känns det som att det är upplagt för att bli blåst. För många valmöjligheter.

Octavian är för liten och avensis för dålig komfort. Känns bra med passat!

Uppdaterat: 2013-01-16 22:41

Vad säger du, hur ska jag ha det? Vi kan tänka oss både automat eller manuell. Fått för mig att automat drar mer, men det kanske inte stämmer?

Uppdaterat: 2013-01-16 22:51

Hur svårt kan det vara att välja bil... Åk och prova olika bilar sen så snackar du pris med säljaren och sen kastar du upp pengarna på bordet... KLART!

Uppdaterat: 2013-01-16 23:00
Pär

Pär, jättekul att du håller igång och deltar i diskussionen, men jag känner inte att du tillför så mycket. För vårt hushålls ekonomi är det en stor investering och jag vill gärna veta så mycket som möjligt innan jag bestämmer mig. Om du har något problem med det så LÄS INTE TRÅDEN.

Uppdaterat: 2013-01-16 23:06

Är det värt att lägga pengar på den senaste generationen? är det någon revolutionerande skillnad att köpa en -10 framför en -09?

Uppdaterat: 2013-01-16 23:50
Fritte skrev:

Vi kan tänka oss både automat eller manuell. Fått för mig att automat drar mer, men det kanske inte stämmer?

Det där varierar, mellan olika modeller. Och jag tror att skillnaden är mindre på nyare bilar än äldre.

Självklart ska du ha automat, det är väldigt bekvämt! :-)

Uppdaterat: 2013-01-17 12:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Självklart ska du ha automat, det är väldigt bekvämt! :-) ]

Men det kostar väl i inköp? Automatbilar dyrare än manuella.

Uppdaterat: 2013-01-17 15:10
Fritte skrev:

<blockquote class="quote-msg quote-nest-2 even">

<div class="quote-author">skrevSjälvklart ska du ha automat, det är väldigt bekvämt! :-) skrev:</div>

</blockquote>

Men det kostar väl i inköp? Automatbilar dyrare än manuella.]

Jo, om du köper ny bil. En begagnad brukar ligga på samma.

Uppdaterat: 2013-01-17 15:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Köp inte en VW med DSG, de rasar ju på löpande band...

Ecofuel gas med automat är rena katastrofen.

Uppdaterat: 2013-01-17 19:59

junkers, det är skillnad på taxi och privatbilar.

Uppdaterat: 2013-01-17 22:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej då det är ingen skillnad mer än att det tar lite längre tid = du får ta hela kostnaden på 30-50000:- själv.

Taxibilarnas lådor verkar ju hålla 3000-5000 mil.

DSG är en dålig uppfinning, de rycker i låg fart, de är väldigt dyra och de har högre slitage än manuell låda. Det finns fler nackdelar, fördelen är att de är väldigt bra i fart och drar inte mer bränsle än vanlig manuell låda.

Jag skulle gå omvägar runt en Passat med DSG och det gör många andra också vilket syns på begagnatpriserna.

Hur mycket problem som helst med både 6 och 7 växlade DSG oavsett modell, bara en av alla tyska forum:

http://www.motor-talk.de/forum/jetzt-auch-erwischt-7-gang-dsg-defekt-t3911845.html

I Kina har man ju fått förlänga garantierna avsevärt för att inte helt tappa masken.

Uppdaterat: 2013-01-17 23:18

Till din fråga om skillnaden mellan en -09 och en -10. Den ansiktslyfta -10an är i mitt tycke lite snyggare, men bortsett från det är det två skillnader som kan vara relevanta; den ansiktslyfta är lite tystare och chassisättningen är lite bättre (mindre stötig i låga hastigheter). Är det värt prisskillnaden? Provkör en av varje på samma vägsträcka och avgör om det är värt prisskillnaden.

Skulle också rekommendera att välja bort DSG-lådan också pga hur den är att köra. En traditionell automat är trevligare i stadstrafik om det inte ska köras sportigt. Och manuell har ju sina fördelar.

Uppdaterat: 2013-01-18 09:25
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Lite tystare, det gillar vi.

Har även läst att Sportline gör bilen bullrigare. Någon med erfarenhet?

Uppdaterat: 2013-01-18 23:13

Det är större fälgar/bredare däck/lägre profil på en Sportline så det bullrar naturligtvis lite mer.

Uppdaterat: 2013-01-19 09:20
P-O Audi A6 Avant 3.0 TFSI Quattro S-tronic

Men snyggare så klart :)

Uppdaterat: 2013-01-19 09:44
Pär
poppo skrev:

Det är större fälgar/bredare däck/lägre profil på en Sportline så det bullrar naturligtvis lite mer.

Förstår. Hellre tyst än snygg och sportig.

Uppdaterat: 2013-01-19 21:55
junkers skrev:

.Jag skulle gå omvägar runt en Passat med DSG och det gör många andra också vilket syns på begagnatpriserna.Hur mycket problem som helst med både 6 och 7 växlade DSG oavsett modell, bara en av alla tyska forum:

http://www.motor-talk.de/forum/jetzt-auch-erwischt-7-gang-dsg-defekt-t39...I Kina har man ju fått förlänga garantierna avsevärt för att inte helt tappa masken.

Det finns väldigt många Passater ute på kvd som är automat och EcoFuel. Hur vet man vilka som har DSG?

Uppdaterat: 2013-01-19 21:56

Är passaten trång? En bekant sa att de inte fick plats i framsätet med en bakåtvänd barnstol bakom. Vi kommer att ha två bakåtvända i bak och jag är rätt lång, 188 cm. Någon som provat?

Uppdaterat: 2013-01-22 17:38