Vi Bilägares forum

Köpråd: Ford S-Max, diesel eller flexifuel?

Köpråd: Ford S-Max, diesel eller flexifuel?

Som det ser ut nu så kommer vi att köpa en Ford S-Max och nu har frågan kommit till om vi skall titta på en diesel eller en flexifuel med etanol?

Förutsättningarna är följande.

Bilen kommer att rulla ca 1400-1500 mil per år. Den kommer mestadels användas för att skjutsa fram o tillbaka till dagis/skola/träning.
I framtiden har vi planerat att skaffa en husvagn, så vi vill gärna kunna dra vagnen med bilen.
Vi har fyra barn, så bilen det mesta av tiden så kommer det transporteras minst fem personer i bilen.

Tacksam för alla era tankar och funderingar kring detta.

Uppdaterat: 2012-12-18 14:27

Kommentarer

Svaret är lätt, Diesel!

Uppdaterat: 2012-12-18 18:57
Pär

Vad baserar du det på?
Allt jag hör är att dieseln inte är att rekommendera om du mestadels kör korta sträckor, då partikelfiltret lätt blir igensatt?
Tittat även på Volkswagen Touran som ett alternativ.

Uppdaterat: 2012-12-19 00:30

Du kör ändå 1500 mil per år och så ska du dra husvagn med bilen, då är valet lätt... Sen så är flexifuel bilar iskalla på marknaden så finns nog inte mycket till framtid när du ska sälja bilen... Men visst du kan nog säkert göra ett klipp om du bara räknar vad du får betala.
Men om jag var dig så skulle jag köpa dieseln, kommer bli bästa köpet kan jag garantera.

Uppdaterat: 2012-12-19 09:38
Pär

Tycker nog inte att svaret är "lätt".
Det finns ju fler aspekter.
1. Korta körsträckor:
Bensin får upp värmen snabbare
Diesel kanske har parkeringsvärmare = skönt, men drar batteri som inte hinner laddas upp under den korta körsträckan. Extra laddning blir ett måste.
Dieseln får även den ett kort serviceintervall, eftersom serviceindikeringen är adaptiv, långa dagliga sträckor = längre service intervall.
Partikelfiltret rengörs per automatik genom att insprutningen ställs om till fetare blandning och på så vis ökar avgastemperaturen. Det syns på färddatorn i bland när förbrukningen går upp mot litern vid jämn fart.
Vid kortare körsträckor görs detta oftare med högre förbrukning till följd.
Flexifuel har kort serviceintervall = 1000 mil.

2. Vridmoment:
Dieseln är överlägsen och ger bättre körkomfort med kraft vid omkörningar, tung last och husvagn.
Flexifuel är jämförelsevis klen och behöver varvas hårt.

3. Förbrukning:
Min 2.2 diesel drar ca 0.75 i snitt, inkluderat parkingsvärme på vintern.
Inte så värst snålt, men det är ju en tung bil.
Skulle jag ha 3-5 mil till jobbet så skulle nog snittet sjunka, nu har jag "bara" 13km, så motorn blir nätt o jämt varm.
2.0 skall vara ca 0.5 dl snålare.
Skulle tro att FF drar drygt 1 liter bensin samt 1.3-1.5 vid E85 under samma premisser

Jag har INTE ångrat mitt köp av 2.2 dieseln, men motorn skulle nog må bättre av längre körsträckor...
På semestern är den helt underbar, märks ju knappt att man har last, till skillnad mot våran Mondeo 2002 med 145hk bensin (lite starkare än dagens FF) om är obotligt slö i jämförelse...

Uppdaterat: 2013-01-16 11:12

Tänk förresten på att du behöver E-kort för att kunna dra husvagn (om den inte väger mindre än 995 kg).
Max "tågvikt" för B är ju 3500kg och bilen har en totalvikt på 2505kg.

Uppdaterat: 2013-01-16 11:14