Vi Bilägares forum

Köpråd: Driftsäker och ekonomisk bil, Golf/Mellanklass, 40-70 tusen.

Köpråd: Driftsäker och ekonomisk bil, Golf/Mellanklass, 40-70 tusen.

Hej, är förstagångsköpare och försöker frenetiskt läsa på om olika bilmodeller för att göra ett bra köp - men det är sjukt svårt att skapa sig en god uppfattning om vad som är bra och jag behöver således er hjälp. Det jag söker är främst en driftsäker och ekonomisk bil i typ storleken Golf eller lite större (dock ej helkombi). Den ska förhoppningsvis användas i åtminstone 5-10 år framöver för resor i Storstockholm och kanske några längre turer (Sthlm-Gbg etc). Tanken är inte att den ska säljas vidare sen så säljvärdet kvittar.

Som ni ser har jag ett ganska stort budgetintervall, 40-70k. Jag vill alltså ha mest bil för pengarna inom det intervallet. Det viktigaste är som sagt att det är en driftsäker bil som kan hålla åtminstone 5-10 år framöver relativt problemfritt. Körglädje är nedprioriterat men förstås ingen nackdel.

Några alternativ som jag kikat på är: VW Golf. Honda Civic (vanlig och hybrid). Toyota Prius. Toyota Corolla. Mazda 3. Kia Cee'd. M. fl. Många bilmodeller som ni märker, vilket avspeglar min förvirring. Har framförallt tittat på Toyota Prius som helt klart verkar intressant. Nackdelarna är att vissa säger att den inte är så ekonomisk som man kan tro, rostskyddet samt att bilen kanske är för dyr för att jag ska kunna få något vettigt för de pengarna (kanske går att hitta fräschare bilar i bättre skick av de andra modellerna för samma peng?)

Tacksam för era råd.

Uppdaterat: 2014-04-27 13:47

Kommentarer

En Renault Clio med TCE-spis:
http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?q=tce&ca=22&w=3&cg=1020&cb=30&cbl1=1&st=s&is=1&l=0&md=th&sp=1
?

Uppdaterat: 2014-04-27 15:47

TCE-motorn ska ha 100% underhållsfri kamkedja (nåja bara man byter olja varje <1500mil)
annars finnes även Mégane med TCE-spis:
http://www.blocket.se/hela_sverige/bilar?q=Tce&cg=1020&cb=30&cbl1=7&st=s&l=0&ca=22&sp=1&w=3

Uppdaterat: 2014-04-27 17:08

Kan rekommendera Honda Civic. Har en årsmodell 2008 (dvs förra generationen) som jag gärna hade behållit om det inte vore för att tillökning i familjen kräver en kombi. Roligare att ratta, mer modern och praktisk än Corolla halvkombi.

Även Civic (iaf 1.8-modellen, som är den vanligaste) har kamkedja.

Uppdaterat: 2014-04-27 19:16

Sanningen är att det inte finns någon bil som med garanti klarar 5-10 års "problemfri" körning men om man nu ändå vill anta utmaningen så tycker jag att det är en bra ide att hålla nere inköpspriset. Att kombinera krocksäkerhet,körglädje,miljövänlighet,komfort m.m med lågpris är däremot svårare.
Är det absolut viktigast att bilen håller ihop med så lite/billigt underhåll som möjligt så kan inte bilen vara särskilt ny då sådana innehåller mycket elektronik.
Hade köpt en Golf,Corolla,323 eller liknande men inte nyare än typ -03 för en billig peng eller slagit till på en Dacia Sandero som är enklare byggd.
Den är något mindre men inte mycket och bör hålla ihop lika bra eller bättre som sina äldre konkurrenter.
Kör den med minimalt underhåll ( gör en oljeservice typ vart annat år eller nåt )
Förslagsvis:
http://www.blocket.se/orebro/Dacia_Sandero_1_6_53534314.htm?ca=23_15&w=3

Uppdaterat: 2014-04-28 09:13

a128, inte helt riktigt där... förra Clio med TCe-motor hade kamrem, de som finns i Megane är en annan motorkonstruktion med kamkedja. Motorn lär nog vara betydligt vanligare i Megane än i Clio dessutom där den fanns i alla karossvarianterna, dock inte samtidigt... Jag hade tills i lördags en Megane 1,4 TCe så jag vet att den hade kedja.
alltså: Clio (III) med TCe=kamrem
Megane (III) Med TCe 1,4 och 1,2=kamkedja MEN 2,0 TCe har kamrem då det är ytterligare en annan konstruktion...

Uppdaterat: 2014-04-28 10:57

FLAC skerv:
jag hade tills i lördags en Megane 1,4 TCe så jag vet att den hade kedja.

hur pass snålt går den ?
jämför med den bil jag har med världens bästa bilmotor :-)
en golf tsi122-09
den körs som regel under än över 0.6L/milen

den nyaste Clion har kedja enligt denna presentation:
http://www.renault.se/bilar/personbilar/clio/nya-clio-4/motorer.jsp

Uppdaterat: 2014-04-28 20:17

Det beror ju på hur man använt den, och det var väl mest första tiden jag höll på och jämförde förbrukning. Då med bilen innan (en Megane II 2,0 136 hk) som den slog med minst 1 dl milen vid likvärdiga förhållanden. Men vid landsvägskörning var den snål, ofta under 0,6 i snitt, i stan sällan över 0,8...

Nya Clion har kedja som sagt, iaf på turbomotorerna.

Uppdaterat: 2014-04-28 20:59