Hej!
Jag och tjejen ska äntligen köpa ny bil.
Efter otaliga provkörningar och offerter har vi i stort sett fastnat för två alternativ: Mazda CX-5, automat, diesel, sport (175 hk) och Volvo V60 AWD, automat, Momentum Business, diesel (181 hk).
Vi har varsin favorit. Priset är i stort sett detsamma.
Med de specifikationer vi satt ihop ser man följande fördelar hos de olika bilarna:
CX-5 har
Mycket längre garanti (10 år mot 2 för Volvon)
Högre markfrigång och suv-känsla (vi kör på en del oplogade vägar)
Navigation
Volvon har
Högre komfort (t.ex. lägre vindljud)
Dieselvärmare med Volvo on Call
Några fler aktiva säkerhetssystem (adaptiv farthållare)
Vilken skulle ni ha valt och varför?
Kommentarer
Det är sprillans nya bilar. Det är tyvärr inte den VEA-motorn i Volvon. Den kommer tydligen inte till AWD förrän senare. De trimmar istället upp den gamla motorn till 181 hk. Förvirrande, jag vet. Det är också den gamla sexstegade lådan. Mazdan har bi-xenon. Volvon har inte xenon i original, men däremot ingår en uppgradering av halvljuset till xenon för 3000 i offerten.
Tack för länken, leifer. Ja, Mazdan är nog en bil man kan leva med en längre tid, absolut!
Jag skulle tjacka Mazdan, även om Volvon också är en bra bil.
Rymligare, förmodligen bättre kvalla plus att du hittar den direkt på stormarknadens parkering där det står 10 identiska V60..
Men låt tjejen bestämma. Eller låt hon tro att hon bestämmer om du är riktigt listig!
Bättre komfort i V60, både när det gäller säten och ljudnivå i kupen. Däremot fattar jag inte varför dessa 2 bilar ställs mot varandra, det är ju 2 helt olika bilar. Borde du inte kolla på XC60 och CX-5 eller V60 och Mazda 6?
Xc60 är tyvärr för dyr för oss. Kanonfin bil dock. Mazda 6 finns inte som fyrhjulsdriven, vilket är ett krav.
Jag har numera haft möjlighet att provköra Mazda CX-5, det tog sin tid innan försäljaren fixade en demobil. Och visst är det en fin bil till ett riktigt bra pris. Speciellt motor, drivlina och faktiskt instrumenteringen gillade jag. Väldigt överraskad att inredningen höll så pass hög klass. Däremot gillade jag inte bullret i kupen eller komforten i stolarna. V60 har jag kört och åkt i mycket och när det gäller buller, komfort och säkerhet så är det enligt mig en utklassningsseger för V60:n.
Men vi alla olika prioriteringar i bilvalet.
Farorna med Mazda är som jag ser det de otroligt snåriga villkoren i garantierna som gör det svårt att värdera nyttan av dom, samt de stora problem Mazda haft med rost genom åren. Frågan är om de har löst detta.
Den dagen bilen ska säljas så måste ju Volvon vara lättare att sälja än Mazdan? Dessutom har har Volvon fått en ganska lyckad facelift både invändigt & utvändigt. Jag hade valt Volvon i alla fall.
Nu har jag läst AL:s inlägg 3 ggr och ingenstans hittar jag att AL påstår att Mazdan är en dödsfälla eller inte är komfortabel alls. Hittar bara att AL skriver att Volvon är bättre än Mazdan på dessa punkter.
Tack för alla synpunkter. Först några ord om att jämföra äpplen och päron. Jag tycker inte det är helt obefogat att jämföra dessa bilar. De är båda fyrhjulsdrivna, har starka dieselmotorer (175 för Mazdan, 181 för Volvon) och båda har moderna säkerhetssystem som autobroms, lane departure warning etc. Och, en viktig poäng, de kostar ungefär lika mycket. Vi har offert på 357' för Mazdan och 361' för Volvon. Mazdan har fördelen (om man värderar detta högt) att ha hög markfrigång, medan Volvon är tystare osv...
I dag körde vi CX-5 igen. Och nu väger det över åt Volvon igen. Vid hastigheter över 100 km/h så upplever vi ett högt vindljud. Vägljud och motorljud upplever vi som acceptabelt, men vindljudet....
Till saken hör att vi provkört i stort sett varenda ny fyrhjulsdriven bil (med automat) som går att få för under 400' och vi blir bara mer och mer kräsna vad gäller komforten.
Era kommentarer är mycket värdefulla så fortsätt gärna.
Att Volvo är bättre på säkerhet än Mazda och att det kan vara detta som på marginalen räddar ett liv är knappast att påstå att Mazdan är en dödsfälla. Jag tolkar det som att Volvon är en livräddare.
Jag tror inte att något blivit fel. Det här är andra demobilen av CX-5 som vi kör. Den första såldes iväg och bilhandlaren tog ut en ny. Samma vindljud. Observera att vi absolut inte på något sätt är några experter på detta. Men, som flera påpekat, komfort är en subjektiv upplevelse. Jag, min tjej samt svärfar tycker att CX-5 har ett högt vindljud. Man får liksom en impuls att kolla så att alla rutor är ordentligt upphissade. Inget är bestämt. Jag ska prata med Volvohandlaren till veckan. Om han bjuder till prismässigt, antingen med ytterligare en mindre rabatt eller att de bjuder på något tillbehör eller tillval så köper vi bilen. Annars väntar vi.
Om det blir köp så väntar ju nästa grannlaga uppgift: att välja färg. Caspian Blue och Flamenco Red är mina favoriter. Vad säger ni?
Spelar ingen roll vilken färg du gillar, den biten sköter tjejen ändå ;)
Hehe. Du har en poäng där, Rustan ;)
Inte skulle jag låta tjejen bestämma färg, hon får vara med och tycka med sen är de stopp :) När vi köper bil så lägger jag upp en spec till henne så hon får se om hon kanske vill lägga till något och det går bra... Sen så köper man det.
Bil intresset finns hos mig och betyder mera för mig.
Daniel1234:
Att välja färg är ju väldigt inviduellt, fast färg 498 Caspian blå tycker jag är fin, annars tycker jag att 612 Passions röd är finare än 712 Flamenco röd. Numera har ju även standardlack klarlack fast den heter solid.
Jag har definitivt inget emot att debattera mot AL, det har jag gjort mycket och intensivt genom historien. Men det gäller att välja sina strider. Att som leifer välja att att debattera mot AL och hans redovisning av naturlagarna är en strid som är mycket illa vald.
Men är det inte just när man har för hög hastighet eller kommer fel in i en situation som en autobroms är guld värd? Och argumentet att det kan gå sönder med tiden är väldigt märklig enligt mig, då skulle man ju aldrig köpa något över huvud taget, möjligtvis en sten.
Men herre gud vilken tråkig attityd och selektiv minnesbild du har leifer.
Om man har alltför hög fart och kommer alltför fel in i en situation så är det väl ändå bättre att ha en autobroms än att inte ha den?
Har också noterat att vissa ändrar och raderar sin inlägg när argumenten tryter. Tråkigt och lite ohederligt beteende som startade med Shogun.
Eftersom leifer är väldigt orolig för att autobromsen ska gå sönder med tiden så kan man klarlägga att vid en krock med en bergvägg i 100 km/ h så är en Volvo med defekt autobroms lika bra som en Mazda med deaktiverad autobroms.
Har nog aldrig tidigare upplevt någon som argumenterar emot autobroms. Fascinerande!
leifer har du inte autobroms på 940:n??
Det som är riktigt kul är att det över huvud taget blev en diskussion. Det torde stå klart för de flesta att V60 är ett säkrare val än Mazdan, bl.a beroende på Volvons typ av autobroms. Att då argumentera emot detta med det ena fantastiska argumentet efter det andra är märkligt, om än lite underhållande att följa. Argumentet att det kan gå sönder var riktigt kul, gäller detta argument även ESP, airbag, bilbälte och andra säkerhetssystem?
Om du nu hade läst inläggen som du argumenterar emot, vilket du sällan gör, så hade du sett att Mazdan faktiskt har autobroms. Skillnaden är att Mazdans autobroms deaktiveras vid 30 km/h.
Nä peggan har tyvärr inte autobroms, men Octavian jag väntar på kommer ha det :)
Tror jag kommer heta samma sak, men ny bild lär det bli :) Så du har inte kvar 940 vad har du numera då?
grattis till bilen leifer, den är snygg :) Måste vara stor skillnad mot 940:n
Nu har du äntligen insett att Mazdan ändå har autobroms, det var ju ett framsteg även om man var tvungen att skriva det i pannan på dig
Det är bara att konstatera att om säkerhet, komfort, rostskydd och ljudnivå är viktigast så väljer man Volvon.
Är markfrigång, större utrymmen och i någon mån driftsäkerhet viktigast så väljer man Mazdan.
Att trassla in sig i resonemang om vilken bil som är säkrast om man har dåliga däck och kör med högre hastighet på Volvon blir bara löjligt. De ska väl ändå bedömas efter likvärdiga kriterier. Om du kör en Volvo i 200 knyck i centrala Stockholm så är det farligare än att köra motorcykel i 50 knyck på en ödslig skogsväg, men det är ju knappast Volvons fel eller en relevant diskussion.
Mazda har verkligen del att bevisa när det gäller rostskydd, framtiden får utvisa om de har lyckats lösa sina problem på den punkten.
Vidare är den påstådda riskkompensationen av en helt annan art när det gäller autobroms vs esp.
Riskompensation för autobroms torde vara likvärdig som riskompensation för airbag. Det är liksom inget man testar eller låter påverka körningen.
Fast om autobroms aktiveras så sent som AL påstår så tror jag att 95 procent av alla som krockar redan bromsar max vid olyckstillfället.
Samma här, kul med en expert på området.
Kan du lite snabbt förklara vad regressionseffekt vid 2+1-väg betyder?
Nu har jag inte orkat att läsa igenom 10 sidor så det blir säkert dubbelpost men ....
Förstår inte alls jämförelsen då ni ju säger att ni föredrar en lite mer högbyggd bil vilket V60 inte är.
Utav dessa bilar utifrån era egna krav så förefaller ju Mazdan vara klart bättre.
Nu säger ni ju att ni har studerat marknaden och då kan jag bara tolka era val som så att ni prioriterar komfort och kraft väldigt mycket. Ja faktiskt mer än den praktiska nyttan på landsbygden.
Själv skulle jag nog snegla åt lite tåligare bilar som Toyota Rav4, Suzuki Vitara eller varför inte slå en flukt på Subarus modeller? ( Legacy,Outback,Forester eller XV ? )
Även Kia Sorento eller syskonbilen Hyundai Santa Fe skulle tackla tiden och förhållandena bättre.
Som redan nämnts så är Volvon odiskutabelt svårslagen på komforten och säkerheten men jag ser den knappast som ett val på oplogade grusvägar trots sin AWD.
Men vi tänker ju alla olika och har också olika förutsättningar.
Nu när jag tänkt efter och läst fler kommentarer så ligger kanske någon Subaru bäst till?
Lycka till
Hej, Mistro! Ja, herregud vilket tråd det här blev. Dock intressant.
Rav4 har vi haft hem ett par dagar och den kändes plastig och tråkig. Suzukin har jag inte ens kolla in eftersom det bara går att få automatlådan med bensinmotor och då drar den en liter milen blandad körning. Forestern har tjejen dömt ut redan. Hon tycker den ser äldre ut än den Santa Fé från 2002 vi har som andrabil. (Och jag håller nog med litegrann). Outbacken har vi kört med diesel-automat och den kändes som ett skepp på vägen (ej positivt) (Legacy är ju lika lång och "skeppslik") Då återstår XV som tyvärr inte går att få med diesel och automat. Jag har i och för sig inte kört 2.0-motorn med Lineartronic-lådan, men något säger mig att det är en seg upplevelse. (Men jag kan ju ha fel.) Sorento och Santa fe har jag varit inne på, särskilt Santan, men det är en dyr bil nu för tiden och jag har hört att den drar rätt mycket. Är ju trots allt en 200 hästars diesel till en två ton tung fyrhjulsdriven bil så annat vore ju konstigt.
Ja, det råder väl inga tvivel om att Volvon är säkrare totalt sett. Därmed inte sagt att Mazdan är farlig, bara mindre säker.
Säkerheten är en faktor, det finns ju så många fler som väger in när man väljer bil.
Dessa två är olika typ av bil, har olika egenskaper och kan inte jämföras rakt av tycker jag.
Jag tycker definitivt att Mazdan är den snyggare av dem.
Troligen kommer den även att vara mindre krångelbenägen, men sånt vet man aldrig.
I slutänden är det bara trådskaparen som kan avgöra vad som känns rätt. Vi har alla olika syn på de olika egenskaperna.
Ja det blev sannerligen en intressant tråd och jag tror att jag kanske tänkte lite för mycket ur ett eget perspektiv.
Har svårt att uppskatta V60 då den har så dåligt bagage men behöver man inte så mycket plats så blir förstås åsikten en annan.
Steget ifrån V60 till min 308:a är för mig inte så enormt att jag tycker att det är värt de dubbla pengarna men för de som alltid har kört Volvo så kanske det är en annan sak.
Men uppgiften blev betydligt svårare när man faktiskt började se vad som skall ingå och premiumbilarna får man snabbt avfärda då priset snabbt rusar. ( t.e.x X1,Q3,Evoque )
Blir man för praktisk (vilket jag ofta tenderar att bli) så blir det svårt att hitta en bil med så hög effekt som ni eftersträvar och en allt för jeepliknande bil kanske blir för klossig och eller överdrivet robust. ( vilket kanske inte direkt för tankarna till den "vardagslyx" som man kanske eftersökte.)
Även bilar som Tiguan,Sportage ( ix35),CRV och Outlander blir ju väl dyra med hög utrustning och starkare motorer.
Blir mer och mer övertygad om att ni MÅSTE avgöra vad som är viktigast för ibland de bilar som jag kan tänka på så når kanske inte komforten upp till V60 nivå ( ? ) men de har ju andra egenskaper som kanske lämpar sig bättre på de sämre vägarna.
Värderar ni komforten och den oslagbart höga krocksäkerheten som finns i Volvon högst så har ni ju er vinnare där.
Om budgeten även kan sträcka sig något högre så kanske det även går att pressa in en Xc60 ? ( + en del prut som hör till)
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_XC60_D4_163_AWD_Momentum_BusinessEditio_50723403.htm?ca=23_15&w=3
För mig är V60 en av de mest onödiga bilar som finns på marknaden och jag begriper inte tanken bakom den.
V70 eller XC 70 är ju avsevärt bättre alternativ även om det är gamla modeller på utgående.
Men en ny V70 eller vad den kommer att heta får väl en lika intelligensbefriad formgivning som V60.
Jag har alltid avskytt när man låter design gå före funktion.
Avsaknaden av en moderator är slående i detta forum. Diskussionen har ju totalt urartat till att innehålla massa tjafs som handlar om sårade egon och onödigt tjafs som hade kunnat hänföras till privata meddelanden.
Ja, inte blev livet lättare efter i dag. Har just nu en Tiguan på hemlån från VW här i stan. Bra ljudisolerad, smidig växellåda (DSG), Haldex fyrhjulsdrift etc. Men attans va snabbt det drar iväg när man börjar bygga ihop en på www.vw.se! 12500 för xenon! De flesta andra har ju xenon som standard. Vi får se i morgon vad säljaren kan knåpa ihop för en offert.
Tiguan var min favorit när jag provkörde det mesta marknaden hade att erbjuda i det segmentet. Riktigt tyst och behaglig.
Jag tyckte också att Tiguan verkar trevlig. Ända till jag såg prislappen....
Annars ser den bra ut, utan att sticka ut på typiskt VAG-sätt. Lagom stor och så där.
Tackar för lektionen AL!
Ja Tiguan är en fin och praktisk bil och kan man kompromissa lite med motor och utrustning så behöver den kanske inte bli så dyr.
Men jösses att Vw fortfarande inte har lärt sig att göra en fungerande och begriplig hemsida. ( tyvärr långt ifrån ensamma om detta )
Det är ju snudd på omöjligt att bygga en bil och samtidigt förstå vad man har byggt,...i bästa fall laggar inte sidan men att bygga den bilen som man vill ha.....ja det går inte!
Utrustningen är som sagt dyr men det finns paket ( om man nu kommer så långt i konfigureringen vill säga )
T.e.x ett premiumpkt där Xenon/Led,Läderklädsel och panoramatak ingår för 25000kr.
Priset startar på 252.000kr och då får man en 160Hk stark bensinmotor. Vill man ha den 177Hk starka Dieselmotorn som mer är likvärdig med tidigare val så stiger priset till 333.000kr ( lägger man till drag,vinterfälgar och ett utrustningspkt förvånar det mig inte om priset landar runt 380.000kr )
Kör man inte jättemycket så skulle åtminstone jag kraftigt överväga om merkostnaden för Dieseln faktiskt är värt så mycket.
Tack för kommentarerna Mistro. Tyvärr är det bara dieselmotorn som går att få med automatlåda!
AL har helt riktigt rätt i att Volvom klarar IIHS "small overlap" test mycket bättre än Mazdan. Faktum är att Volvon faktiskt klarar detta test bättre än nästan alla bilar på marknaden. Dock tycker jag det är märkligt att han säger Subaru bara konstruerar bilar för att klara krocktester när Subaru Forester faktiskt klarade "small overlap" med glans:
http://www.youtube.com/watch?v=ThtOh6_AvfQ
Om man sedan tittar på övriga krocktester som iihs gjort på CX-5 så är den faktiskt bättre än V60:n på två punkter. Takstyrka och hur mycket B-stoplen deformeras vid en sidokrock.
Ja, vad blev det då, undrar ni kanske? Efter en hel del förhandlande med VW så slog vi till. De tog in våran befintliga bil (VW Golf) till ett hyfsat pris och lämnade faktiskt en del rabatt till slut.
I början på mars levereras vår:
VW Tiguan, DSG, diesel, 177 hk, Sport & Style
Dragpaket
Komfortpaket
Bi-Xenon
Dieselvärmare med telefonstart (Webasto)
Park Assist
2 års extra nybilsgaranti (4 år totalt)
Som vi upplever det (allt är ju subjektivt) så fick vi i och med detta val komforten från Volvon, och SUV-känslan från Mazdan.
Tiguanen som modell har ju några år på nacken och visst kändes V60 och CX-5 något modernare. Men för oss känns detta val helt perfekt. Några extra tillval gjorde att budgeten sprack en aning, men det är väl det budgetar ska göra?
Tack för alla råd i denna tråd. Och god jul!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.