Vi Bilägares forum

Köpa bil

Köpa bil

Hej!

Vi ska byta bil till hösten så jag har börjat räkna på några alternativ och jag tänkte bara kolla om det jag räknat ut känns rimligt.

Vi kör väldigt lite och är inte i behov av bilen för pendling. Bor centralt och har goda bussförbindelser. Vi har funderat länge och känner dock att vi inte kan vara utan bil, så vi försöker komma fram till vad som är minst dåligt rent ekonomiskt.

Min sambo jobbar på ett större företag och har möjlighet att få ut personalbil och det har möjligen jag med, men vad jag förstår så är det inte lönt att göra om man inte tjänar relativt bra och skattar mer (för att minska problemen med pension/sjukinkomst)?

Jag tar så klart helst inte ett billån, men har räknat lite lätt på denna bil:

Volvo V70 2,0F 2010
http://www.blocket.se/vastmanland/Volvo_V70_II_2_0F_Flex_Limited_Edition_Kineti_47988182.htm?ca=4&w=3
Pris: 159 600 kr
Kontantinsats: 31 920 kr
Sälj efter 3 år: ~100 000 kr
Restskuld efter 3 år: ~33 734 kr
Resultat efter försäljning och restskuld: ~66 266 kr

Månadskostnad (1000 mil / år)

Lån 2 919 kr 48 mån
Skatt 110 kr
Värdeminskning 1 655 kr
Försäkring 599 kr Hel, inkl. bilextra och assistans
Service 209 kr Basservice
Tvätt, vätskor, vindrutetorkare, osv. 120 kr
Däck 226 kr Nya vinterdäck inkl. fälg 8 107 kr (räknar med att sommardäcken håller 3000 mil och 3 år)
Reparation 100 kr Naivt räknat, 3 600 kr på 3 år
Besiktning 30 kr
Bensin 870 kr 0.7 liter/mil, 14,80 kr/liter

Summa inkl. värdeminskning och bensin: 6 838 kr
Summa inkl. värdeminskning, exkl. bensin 5 968 kr
Summa exkl. värdeminskning och bensin 4 313 kr
Summa exkl. värdeminskning, inkl. bensin 5 183 kr

Vad är er åsikt och era tankar?

MVH
Stefan

Uppdaterat: 2013-07-18 15:51

Kommentarer

Säger inget annat än att en V70 Flexifuel ifrån 2010 knappast kommer att betalas med 100.000 kr år 2016. Det är väl frågan om man ens får 100.000 kr idag i inbytespris... Värdeminskningen på bilar är brutal numera.

Uppdaterat: 2013-07-21 12:11

Du gör ett riktigt stort fel i din beräkning som gör att det blir så hiskeligt dyrt!

Du tar med lånekostnaden, den ska inte vara med utan enbart värdeminskning och kapitalkostnad (lånet ska ju normalt amorteras med samma belopp som värdeminskningen).

Korrekt kalkyl:

Kapitalkostnad (5% ränta med 30% avdrag på medelskuld 130000:-) 380:-

Värdeminskning 1655:-

Försäkring 600:-

Skatt 110:-

Service 209 kr Basservice

Tvätt, vätskor, vindrutetorkare, osv. 120 kr

Däck 300 kr Nya vinterdäck inkl. fälg 8 107 kr (Sommardäcken kommer inte att hålla)

Reparation 100 kr Naivt räknat, 3 600 kr på 3 år

Besiktning 30 kr

Bensin 1100 kr (du har orimligt låg förbrukning i din kalkyl!)

Summa: 4604:- per månad

Uppdaterat: 2013-07-21 13:23

Mitt tips är att du köper en helt ny KIA Ceed för 144900:- istället, det blir billigare och säkrare (ekonomiskt) dock inte lika komfortabelt.

Samma kalkyl:

Kapitalkostnad (5% ränta med 30% avdrag på medelskuld 122000:-) 350:-

Värdeminskning 1650:-

Försäkring 300:- (halvförsäkring)

Skatt 80:-

Service 150 kr (kan köpas för 4990:- för tre år vid inköp)

Tvätt, vätskor, vindrutetorkare, osv. 120 kr

Däck 200 kr Nya vinterdäck inkl. fälg 7200 kr

Reparation 0 (7 års garanti)

Besiktning 0 kr

Bensin 800 kr

Summa: 3650:- per månad

Uppdaterat: 2013-07-21 13:30

Sedan kan du ju privatleasa nya Seat Leon för 2300:- per månad, endast bensin och.vinterdäck brukar tillkomma.

Uppdaterat: 2013-07-21 17:57

Eller kanske köpa sig en Dacia, kör man lite så skulle nog en sådan passa bra :)

Uppdaterat: 2013-07-21 19:35
Pär

Tack för alla tips! Vi har tänkt om och kommer i alla fall inte köpa en V70 för de få mil vi kör. Vi har kika lite på att eventuellt köpa en begagnad mellanbil, typ Golf Variant / Kia Ceed.

Uppdaterat: 2013-07-24 09:43

Köp hellre en ny Ceed än en begagnad, det kommer inte att vara ngn skillnad knappt i ägandekostnader.

Uppdaterat: 2013-07-24 11:09