Vi Bilägares forum

Kia garanti dom i marknadsdomstolen

Kia garanti dom i marknadsdomstolen

1. Marknadsdomstolen ålägger KIA Motors Sweden AB vid vite av femmiljoner
(5 000 000) kr att upphöra med att tillämpa villkoret i sin sjuåriga nybilsgaranti, som innebär
krav på att den regelbundna servicen ska utföras av en auktoriserad KIA-verkstad under
garantitiden för att nybilsgarantin ska gälla.

http://www.marknadsdomstolen.se/Filer/Avg%c3%b6randen/Dom2012-13.pdf

Uppdaterat: 2012-12-04 10:53

Kommentarer

Oj det var tuffa bud men egentligen inte mer än helt rätt. Det kan inte vara rätt att låsa kunderna helt till deras dyra service:ar.

Vad jag läst innan så har Kia haft väldigt höga priser på service jämfört med många andra bilmärken, men jag har också läst att de priserna har tydligen sänkts en del på senare tid efter hård kritik.

Uppdaterat: 2012-12-04 11:10
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Mycket bra. Kia skryter om sina sju år. I verkligheten är det bara ett sätt att lura folk på pengar, en Kiaservice är onaturligt dyr.

Uppdaterat: 2012-12-04 11:11
Hackenbush skrev:

men jag har också läst att de priserna har tydligen sänkts en del på senare tid efter hård kritik.

Tyvärr ligger priserna fortfarande väldigt högt. Högre än kilopriset på gamla utslagna guldtänder.

Uppdaterat: 2012-12-04 11:13

Jag har hela tiden sagt att den här garantin med dess villkor inte skulle hålla inför en domstol.

Den strider ju helt mot EU-regler om fri marknadsföring, men jag blir inte förvänad om KIA försöker överklaga.

Problemet blir väl i så fall att de tappar mycket "Good Will".

Uppdaterat: 2012-12-04 11:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med tanke på att det i domen framkommer att "Sverige är det enda land i Europa där Kia tillämpar det ifrågavarande villkoret" så är det ju ett solklart brott mot EU-regler.

Uppdaterat: 2012-12-04 11:36
Tobo skrev:

Med tanke på att det i domen framkommer att "Sverige är det enda land i Europa där Kia tillämpar det ifrågavarande villkoret" så är det ju ett solklart brott mot EU-regler.

Om det inte finns regler i EU för detta så är det ej ett brott mot EU regler. Sveriges ställningstagande kan komma att bli vägledande om! EU kommer att vilja reglera området.

Eller är det någon som vet om EU har reglerat området i dagsläget?

Uppdaterat: 2012-12-05 11:42

Se mitt svar i #4.

Uppdaterat: 2012-12-05 17:05
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det vore intressant att få veta hur man tänkt göra med programeringar och support, något märkesverkstäderna betalar dyra pengar för? Många servicar innehåller uppdateringar som kan vara väsentliga för bilens funktion, inte minst ur miljösynpunkt. Ska budgetverkstaden skriva licensavtal med 10-12 generalagenter för gissningsvis 50000kr st/år?

Uppdaterat: 2012-12-05 18:02

Lär ju ändå inte vara någon billig historia för frifräsarna att följa detta:

Den sjuåriga garantin kvarstår

• Från och med idag kan Kias bilar servas även på andra verkstäder än de av Kia auktoriserade, under givna förutsättningar

Från och med dags dato kan ägare till Kia-bilar serva sina bilar på icke auktoriserad verkstad med bibehållen 7-årig garanti, under förutsättning att arbetet utförs på ett fackmannamässigt sätt.

Garantin gäller under förutsättning att Kias serviceprogram samt service- och reparationsanvisningar följts under hela garantitiden. De reservdelar och tillbehör som används vid service och reparationer måste hålla minst samma kvalitet som Kias originaldelar. Vid service på en annan verkstad än en auktoriserad Kia-verkstad måste verkstaden kunna visa att servicen har utförts enligt ett korrekt serviceprotokoll. Alla reservdelar, tillbehör och vätskor som används vid servicen ska anges i serviceprotokollet. Serviceprotokollet ska finnas tillgängligt för granskning under hela garantitiden. Verkstaden ska även kunna dokumentera att man har genomfört alla de mjukvaruuppdateringar som fanns tillgängliga för den aktuella modellen vid servicetillfället.

- Vi respekterar naturligtvis domen men vi hoppas samtidigt att ägare till Kia-bilar fortsätter att serva sina bilar hos Kias auktoriserade verkstäder säger Peter Himmer, Vd Kia Motors Sweden AB.

- Det framkom i domstolen att korrekta serviceprotokoll, originalreservdelar, märkesspecifik utbildning, kunskap om uppdateringar och uppdatering av bilens mjukvara ofta inte finns eller brukas hos icke-märkesspecifika verkstäder.

- Den samlade kunskapen, den korrekta tekniken/utrustningen och originaldelarna finns hos de auktoriserade Kia-verkstäderna, avslutar Peter Himmer.

Kia kommer att uppdatera allt marknadsföringsmaterial och information rörande villkoren för den sjuåriga garantin.

Domen som kungjordes idag, den 4 december 2012, har sin bakgrund i ett klagomål från SBF till Konkurrensverket. Konkurrensverket bedömde efter en utredning att det från konkurrenssynpunkt inte fanns tillräckliga skäl att fortsätta utreda villkoren för Kias sjuåriga nybilsgaranti. Konkurrensverkets beslut av den 24 februari 2012 kunde inte överklagas. Däremot kunde SBF, eftersom beslutet gick SBF emot, stämma in Kia till Marknadsdomstolen. Marknadsdomstolen är Sveriges högsta domstol för vissa mål som rör konkurrensrätt samt otillbörlig marknadsföring. Rätten består av ordförande, vice ordförande och fem särskilda ledamöter. Tre är jurister och övriga är ekonomiska experter.

KIA MOTORS SWEDEN AB, Press & Kommunikation, Cecilia Gustafsson.

Uppdaterat: 2012-12-05 18:28

Enligt mig är det ganska löjligt att vissa tillverkare ska kräva mjukvaruuppdateringar för att funktioner i en bilmodell ska fungera och även för att garantin ska gälla, bilen ska enligt mitt tycke vara färdigutvecklad från början och måste nu något viktigt verkligen uppdateras så ska tillverkaren få återkalla bilarna för detta!

I annat fall utnyttjar man just dessa kryphål och bygger bilarna för att styra kunderna till sina egna märkesverkstäder vilket redan sker hos många märken i stor utsträckning vilket är väldigt fult gjort för både kunderna och den fria konkurrensen i mitt tycke.

Sen ska bilarna självklart servas seriöst och på rätt sätt, och jag är medveten om att många piratdelar (även Mekonomens sk "orginaldelar") faktiskt kan hålla sämre kvalitét speciellt på de Asiatiska bilarna (då pirat-delarna ofta håller normal Européisk kvalitét) och än Kias orginaldelar i detta fall, men är så fallet ska självklart leverantören av delen eller dess tillverkare stå för detta.

Vi bytte för ett tag sedan tex ett kränghämmarstag på en Mitsubishi där orginalet höll i 20 000mil medans piratdelen som kom från en Européisk tillverkare höll i 3000mil vilket givetvis är en enorm skillnad och gör att den dubbelt så dyra orginaldelen blir betydlgit billigare i längden!

Uppdaterat: 2012-12-10 15:39

Du inser att du just talade emot dig själv.

Din verkstad har av vad jag läser monterat en europatillverkad icke originaldel.

Hade kunden vänt sig till sin märkesverkstad så hade det inte hänt.

DVS kunden hade tjänat på att gå till märkesverkstaden istället för din verkstad även om det kanske är lite dyrare.

Eller fattade jag fel?

Uppdaterat: 2012-12-10 19:07

Så är det Junkers, på Edsbyns Allverkstad monteras det piratdelar. Tur att man kör med märkesverkstad.

Uppdaterat: 2012-12-10 19:14

Vi monterar både mycket orginal samt "piratdelar" beroende på bilmärke, priser och kvalitét då vi är en oberoende verkstad och har inga krav att tex köpa en viss kvantitet av tex Mekonomens delar som en bunden Mekonomen-verkstad eller liknande.

Jag berättar bara om våra verkliga erfarenheter och vi krävde av leverantören att kunden skulle få en ny del samt vi monterade den gratis i detta fall.

Vi har varit med om andra liknande fall där kunden tex. för ett par år sedan valt ett billigare kränghämmarstag från en kännd Europeisk tillverkare (tex TRW/Lemförder) från tex Autoexperten till tex en Camry från -99, när man sedan kan följa upp i verkstadshistoriken på bilen att samma krängstag är glappt igen inom 4-5000mil medans orginalet håller dryga 20 000mil så är det inte svårt att rekomendera kunden en lite dyrare orginaldel nästa gång men han får självklart göra som han vill i frågan.

Självklart monterar vi efter dessa erfarenheter inte längre gärna en piratdel på de bilar som delarna håller betydligt sämre än orginal på och vi upplyser i dessa fall kunderna om prisskillnaden och kvalitétsskillnaden, men på många Européiska bilmärken är priratdelarna exakt samma delar som kommer från samma underleverantör (Tex TRW/Lemförder) och samma fabrik och där är ju inte orginaldelen bättre bara för att den ligger i en annan kartong och i dessa fall funkar det ju minst lika bra att köpa en piratdel om den är billigare.

Uppdaterat: 2012-12-10 20:37