Holden Commodore SV6 UTE. Z-serien. 3.8 liters V6 240 hk. Drar ca. 1.4 liter LPG per mil. LPG kostar SEK 4:80/liter så den är hyfsat ekonomisk. Den har 18 tums fälgar som standard men kompisen slog på stort och investerade i 19 tums fälgar. Nytt för i år är att man för första gången kan få V8 med fabriksmonterad LPG. Perfekt bil för mig när jag blir pensionär.
Kommentarer
Att en pickup kan se så sportig ut. Jag gillar den fast jag skulle nog hellre ha en V8 i den.
Tycker att den inte riktigt gör sig i vitt.
Top Gear körde en som var Blå metallic och den var verkligen snygg.
Finns också med olika frontpartier. Men du har rätt den blåa är min favoritfärg. Men den är snyggare i vitt i verkligheten än på bild. Anledningen att han köpte en vit var att hans gamla bil (Ford Falcon) rasade ihop fullständigt och han kunde bara hitta den vita och en svart för omgående leverans. Personligen hade jag nog valt den svarta.
Läcker!!!
*slickar mig om munnen*
Jag gillar verkligen UTE's. Synd att man inte kan ta hem en...
Jag minns att jag tyckte bilarna var ovanligt billiga i Australien, är det så fortfarande? Vad kostar t.ex. hans UTE?
Han betalade 34000 dollar. Motsvarar 238000:- i svenska pengar. Jag betalade faktiskt exakt lika mycket för min Hyundai H-1 men del inlkuderade en hel extra utrustning.
Du kan köpa en i USA. Börjar säljas i USA senare i år som Chevrolet Elcamino.
OK? Ja, El Camino har ju funnits sedan 1959 (tror jag..), men inte på senare år va?
Ford hade sin Ranchero.
Australiska dollarn har ju stigit mycket mot svenska kronan, låg strax under 5 kr när jag var där. Då hade bilen bara kostat 170.000 kr!
Ja El Camino försvann för ett antal år sedan men nu kommer den tillbaka. Ja vet inte exakt när men det skall bli under året. Här i Australien har ju Ford sin Falcon UTE som jag tror säljer bättre än Commodore.
Här påstår man 1958 för El Caminos start.
http://l.yimg.com/bt/api/res/1.2/N8x4d6Fsbkxi_dR2zW_81A--/YXBwaWQ9eW5ld3M7cT04NQ--/http://mit.zenfs.com/852/2012/10/1959ElCamino.jpg
Vi mins bilarna när dom rullade här på sjuttiotalet innan dom ofta rostade bort.
Previa: men det är en -59 på bilden.
*kollar*
"The El Camino was introduced for the 1959 model year two years after the Ford Ranchero."
Sedär Ford var före! Men, nu är det ju så att -59:orna började byggas sommaren -58, så på så sätt stämmer det.
Men, vem var först öht?
Jo, det var The Australians 1934!
"Ford Australia was the first company to produce a coupe utility as a result of a 1932 letter from the wife of a farmer in Victoria, Australia asking for “a vehicle to go to church in on a Sunday and which can carry our pigs to market on Mondays”. Ford designer Lew Bandt developed a suitable solution, and the first coupe utility model was released in 1934."
Man kan ju inte annat än förundras av dem där Australiensarna.
Klimatförändringarna kan vara orsak till att landet brinner upp men bilar som drar dubbelt så mycket i snitt mot alla andra länder ska de ha?!
Det är ju de som betalar för bränslet och vill de göra det så är det ju faktiskt inget som vi har med att göra.
Många kör på LPG som är betydligt miljövänligare än bensin eller diesel. Det är därför myndigheterna uppmuntrar folk att gå över till LPG. Dels är det mycket lägre skatt på bränslet och dels får man 1000 dollar i bidrag om man konverterar sin bil till LPG.
junkers: Nu är det ju LPG som är en gas, och inte kan jämföras med bensin rakt av.
Och bränder är ju normalt förekommande och har varit så i hundratals (tusentals) år, inget som är vanligare idag än förr.
Kör du själv den miljövänligaste bilen förresten...? Eller åker du kollektivt eller cyklar?
Ja, att det brinner på sommrarna i Australien är lika säkert som att det snöar på vintrarna i Sverige. Visserligen har vi haft värmerekord idag. 46 grader i Sydney centrum men det är bara en grad varmare än det gamla rekordet från 1939. Så jag tror nog inte att det har med bränsleförbrukningen att göra. Bränsleförbrukningen för LPG är ca. 20% högre än för en bensinmotor. Min gamla Toyota HiAce som var sk. dual fuel drog 1,3 l/mil när man körde på bensin och 1,6 l/mil på LPG. Men på den tiden kostade LPG 70% mindre än bensin så det var klart lönsamt.
På 1970-talet var det många som körde på LPG i Sverige också.
Det var väldigt vanligt att taxiåkarna försåg sina fordon med gasflaskor i skuffen, de ansåg det klart lönsamt och de påstod att motorerna höll bättre.
Sedan kom våra skattemyndigheter på det här och såg till att höja skatten så att det blev helt olönsamt.
I dag är det ju egentligen bara truckar inom industrin som kör på LPG.
Jag hade fel när det gäller fälgarna. De är faktiskt hela 20 tum. Det kommer att bli svindyrt när han behöver ny däck. Det tänkte han inte på när han köpte bilen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.