Vi Bilägares forum

Jämföra förbrukningar.. går det egentligen?

Jämföra förbrukningar.. går det egentligen?

Då artikeln om Peugeots experimentbil totalt spårat ur och blivit någon slags klagomur, vill jag fortsätta diskussionen om hur man kan jämföra förbukningar mellan olika typer av bilar.
Inget är ju som bekant gratis, på ett eller annat sätt, alla typer har sina nackdelar.

Jag försöker förklara vad jag menar med ett exempel:

En typisk familjebil drar 0,8 på ren bensin.

Kanske borde man ha en etanolbil? Fördel: Lägre skatt. Nackdelar? Den drar drygt en liter, man får tanka ofta, och den fordrar tätare oljebyten.

Ok, då tar vi en diesel istället, den drar 0,6. Man tankar mer sällan, men diesel är slabbigare, och motorn bullrar mer. Till det kommer högre skatt och inköpspris.

Då byter vi till en hybrid, t.ex. Prius. Den kanske drar 0,4. Det är ju bra, fördel där. Den är tyst (tidvis) Nackdel? Den är dyrare att köpa ny, för inte ha krok.

Ok, nästa steg: laddhybrid. drar ännu mindre, säg 0,2. Lägre skatt. Fördel där. Nackdel: ännu dyrare. Måste laddas i många timmar, annars sticker förbrukningen iväg till samma som vanlig hybrid. Vill minnas att ViB körde Ampera på 0,6 blandat utan laddning.

Nästa och sista steget: ren elbil. Drar inget bränsle alls själv, måste matas utifrån. Skattefri (?), tyst, kan vara ruskigt snabb, billig service. Nackdel: måste laddas, begränsad räckvidd, priset.

Frågan är då: kan man jämföra dessa rakt av? Jag tycker inte det.

Uppdaterat: 2013-12-07 19:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

crister och Jes det kan vara föregående kund som slabbat ner munstycket. Det minsta man bör ha är handskar helst engångshandskar så att man slipper förvara dem i bilen efteråt. Om man nu inte tycker att diesel luktar gott som Jes så kan man behöva gasmask också.

Våra V70 drar 0,5 mot 0,7 då är inte diesel- resp. bensinvärmare förbrukning inräknad, så Hultarn beräkning är inte så tokig.

Uppdaterat: 2013-12-08 01:23
hultarn skrev:

Då artikeln om Peugeots experimentbil totalt spårat ur och blivit någon slags klagomur, vill jag fortsätta diskussionen om hur man kan jämföra förbukningar mellan olika typer av bilar.

Inget är ju som bekant gratis, på ett eller annat sätt, alla typer har sina nackdelar.Jag försöker förklara vad jag menar med ett exempel:En typisk familjebil drar 0,8 på ren bensin.Kanske borde man ha en etanolbil? Fördel: Lägre skatt. Nackdelar? Den drar drygt en liter, man får tanka ofta, och den fordrar tätare oljebyten.Ok, då tar vi en diesel istället, den drar 0,6. Man tankar mer sällan, men diesel är slabbigare, och motorn bullrar mer. Till det kommer högre skatt och inköpspris.Då byter vi till en hybrid, t.ex. Prius. Den kanske drar 0,4. Det är ju bra, fördel där. Den är tyst (tidvis) Nackdel? Den är dyrare att köpa ny, för inte ha krok.Ok, nästa steg: laddhybrid. drar ännu mindre, säg 0,2. Lägre skatt. Fördel där. Nackdel: ännu dyrare. Måste laddas i många timmar, annars sticker förbrukningen iväg till samma som vanlig hybrid. Vill minnas att ViB körde Ampera på 0,6 blandat utan laddning.Nästa och sista steget: ren elbil. Drar inget bränsle alls själv, måste matas utifrån. Skattefri (?), tyst, kan vara ruskigt snabb, billig service. Nackdel: måste laddas, begränsad räckvidd, priset.Frågan är då: kan man jämföra dessa rakt av? Jag tycker inte det.

Laddhybrid som har en genomsnittsförbrukning av 0, 2 liter milen tar för en del bilar bara 90 minuter från tomt batteri.

Uppdaterat: 2013-12-08 11:40
Elbil2

Tycker också att Hultarns beskrivning ang skillnaden i förbrukning mellan diesel och bensin låter vettig. Visst kan man under gynnsamma omständigheter köra dieseln snålare men rent praktiskt så skulle jag vara förvånad om man klarar sig under runt 0,6 l/mil när man bor i stan och mest kör i stan och dess omgivningar - och relativt korta körningar som det ofta blir. Jodå - även jag har vid ett par tillfällen kört min bil på typ 0,37 l/mil men det gäller inte vid det vanliga körschemat, tyvärr... Och absolut inte vintertid.

Dock tror jag inte på uppgiften att en vanlig hybrid typ Prius klarar sig på 0,4 l/mil under motsvarande körning. Den har ju synnerligen begränsad räckvidd på el och går större delen som en bensinbil, även om den är en hyfsat snål sådan, så av vad jag läst så bör den ligga mellan 0,5--0,6 l/mil när den körs normalt. Har ingen egen erfarenhet skall sägas men har vid nåt tillfälle sett tester som pekat mot dessa förbrukningssiffror. Men även det är ju bra jämfört med 0,8 l/mil för en "vanlig" bensinbil.

Förbrukningssiffror för laddhybrider skall man nog också ta med en nypa salt. Så länge man håller sig inom räckvidden för eldrift (Prius typ 2--2,5 mil i bästa fall) så går dom givetvis snålt men ta ut den på en långresa så torde skillnaden vara minimal mot en vanlig hybrid - och likaså mot en modern dieselbil för på långresor och med försiktig gaspedal kan ju även dessa klara sig på relativt låga förbrukningssiffror.

Uppdaterat: 2013-12-09 09:52

Nypa salt? Prius som laddbar hybridbil klarar sig på 0,47 liter per mil vilket motsvarar ungefär 0,41 liter diesel sett till energiinehållet i bränslet går det tydligen att köra på om man inte har någon möjlighet att ladda bilen under en period på flera dagar som när man på DN skriver om sina långturer. Så här skriver Lasse Swärd i DN.

"Här syns tydligt effekterna av sommarens resor runtom i Sverige, då inte ett enda hotell kunder erbjuda laddning. Det blev drygt 400 mil med vanlig hybriddrift." Och trotts att man i perioder inte haft någon möjlighet att ladda bilen vid något eluttag har man en genomsnittlig bränsleförbrukning av bensin på bara 0,2 liter milen.

http://blogg.dn.se/laddhybridbloggen/2013/11/22/1920-mil-varav-1079-grona/

Laddhybridbilen går något snålare även när man inte har någon möjlighet att kunna ladda från något eluttag då man kan tillgodogöra sig mer energi vid fartminskningar trotts att bilen är något tyngre på grund av ett större batteri.

Uppdaterat: 2013-12-09 20:46
Elbil2

Previa - Laddhybridbloggen är liksom nåt annat inte den absoluta sanningen så man skall nog trots allt ta alla förbrukningssiffror med en nypa salt. De är i vart fall inte jämförbara med varandra om inte bilarna körts exakt likadant vid exakt samma tillfälle och helst med t ex likadana däck. Visst kan t ex laddhybridbloggen ge indikationer men det finns ju ingen garanti för att bilen kommer att dra precis det som anges i Bloggen om jag t ex skulle köra den under min sommarsemester till södra Europa. Och det jag nu säger är ju faktiskt också det som Hultarn funderar över - alltså kan man överhuvudtaget jämföra uppgivna förbrukningar.... Det är en mycket relevant fråga efter att ha hört vissa i dessa spalter som redovisar fantastiskt låg förbrukning för sina älsklingsfordon.

Uppdaterat: 2013-12-09 22:21

Laddhybrider är förstås till väldigt stor del beroende på användningen och laddmöjligheten. Det visar ju siffrorna på spritmonitor, där det spretar mellan 0,26 och 0,63.

Uppdaterat: 2013-12-10 08:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Som Lasse Svärd i DN skriver " Här syns tydligt effekterna av sommarens resor runtom i Sverige, då inte ett enda hotell kunder erbjuda laddning. Det blev drygt 400 mil med vanlig hybriddrift. " Detta " gör att bensinförbrukningen så klart ökar jämfört med oss som inte har fyrahundramilaresor till jobb och affär, undantaget är när biljournalisterna provkör nya dieselbilar där provturen nästan alltid är 150 mil för att visa att dieselbilen går snålt när man slipper kall motor växellåda och kullager som kan inverka menligt på resultatet man vill uppnå.

Uppdaterat: 2013-12-10 10:27
Elbil2

PREVIA - vad avsåg du med detta citat ? Det sa ju inte värst mycket - i alla fall inget som vi inte visste tidigare. Trådens frågeställning var "Jämföra förbrukningar.. går det egentligen?" och det kan vi nog konstatera att det är svårt. Sen att det går att köra laddhybrider snålt när dom passar körmönstret är det nog ingen som säger emot - precis som att en "rent" eldriven bil går ännu snålare om också den passar körmönstret.

Uppdaterat: 2013-12-10 12:18

Poängen är att även om man kör 400 mil av totalt 1900 mil i ren landsvägskörning utan att kunna ladda laddbara hybridbilen en enda gång så blir genomsnittliga förbrukningen under all dessa 1900 mil bara 0, 2 liter milen vilket visar att en vanlig bilist som sällan kör 400 mil landsvägskörning vid ett tillfälle kan nå ännu lägre förbrukningssiffror vilket visar på att en laddhybrid är bra kompromiss jämfört med en vanlig hybridbil eller en helt vanlig bil som sällan kommer ner till dessa låga förbrukningsvärden.

Uppdaterat: 2013-12-10 17:47
Elbil2

Previa - jag håller helt med dig om att en laddhybrid kan vara ett mycket intressant alternativ för de flesta människor - det var inte detta vi inte var riktigt överens om utan den faktiska förbrukningen i praktisk användning och i jämförelse med andra drivkällor. Den stora nackdelen är dock att prisnivån inte ligger rätt för privatköpare och helst skulle man ju vilja undvika detta mera komplexa drivsystem om man t ex jämför med eldrivna bilar.

Uppdaterat: 2013-12-11 08:07

Nu är det bara Tesla som man kan ta en sväng från säg Stockholm ända bort till Norrköping och tillbaka igen utan att stanna för laddning om det nu skulle finnas någonstans att ladda bilen vilket enligt DN verkar vara mycket svårt att hitta.

Alternativet till den dyra Teslan är att man behöver två bilar där man kan köra elbilen hemma för korta ärenden och använda den andra bilen när man behöver åka längre bort än säg 7 mil för att vara säker på att komma hem igen.

Laddbara hybridbilen blir billigare i bägge fallen då man klarar sig med en bil i familjen som kan gå på bara el vid nästan alla korta ärenden men ändå vara obegränsad i körsträcka när man behöver åka längre utan räckviddsångest.

Så här blir det nog innan elbilar som kan köras lika långt som en laddbar hybridbil utan att behöva stå kvar för laddning och till laddbara hybridbilens pris.

Uppdaterat: 2013-12-11 09:52
Elbil2

Previa - nu är det ju så att många hushåll ändå har 2 bilar eller ännu flera och då skulle en elbil som klarar säg 10 mil vintertid fungera ypperligt för väldigt många som "stadsbil" och även något längre dagsturer. Och ibland kan man ju t ex ladda vid jobbet så då blir ju den praktiska räckvidden ännu längre. Dessutom pågår utbyggnad av laddplatser - bl a den s k Green Highway - http://www.greenhighway.nu/ - mellan Sundsvall - Östersund - Trondheim. men kollar man elbils-fora så finns det ju faktiskt en hel del laddplatser redan nu men det kräver givetvis förberedelser om man skall lyckas. Fast elbilen ser jag f n inte som ett långfärds-fordon men som jag upprepat massor av gånger - de flesta av oss kör bara kortkörning under säkert 80 % eller mera av våra färder. Och har man då 2 bilar i hushållet så borde en kunna vara eldriven - om priset vore rätt vilket det tyvärr inte är f n.Och en mindre elbil typ E-Up borde ju kunna byggas avsevärt billigare än en laddhybrid - i vart fall om el-räckvidden på laddhybriden är rimlig vilket enligt mina önskningar borde vara runt 4--5 mil.

Uppdaterat: 2013-12-11 10:10