Vi Bilägares forum

Inget nytt under solen

Inget nytt under solen

Är ganska intresserad av bilhistoria och en sak som slår mig är hur få innovationer som egentligen kommer fram nuförtiden inom bilindustrin. Merparten av det som finns i moderna bilar idag har ju funnits väldigt länge egentligen. Några exempel:

- Multilänkbakaxel: Kom på Mercedes 190 1982.
- McPherson upphängning med två länkar nertill: BMW 7-serie E23 som kom 1977.
- Elstolar med minne: Mercedes W126 1979.
-Tvåzons klimatautomatik: Mercedes W140 1991:
-Parkeringssensorer: Mercedes W140 1996
- Elinfällbara backspeglar: Mercedes W140
-Elektronisk färddator: Cadillac Seville 1979: https://www.youtube.com/watch?v=1ZXCUYkC17A

Naturligtvis har det hänt mycket på säkerhetsområdet. Karossstrukturerna har ju blivit starkare och starkare t.ex.
Men den grundläggande frontstruktur som moderna bilar använder sig av verkar ha funnits sen mitten på 90-talet i alla fall. Så här rör det sig snarare om förbättring än innovation.
En annan trend som är mer oroväckande är ju att man gör bilarna enklare under skalet och fräschar upp interiören och kallar det för ny modell. T.ex har både nya Skoda Octavia och Nissan Qashqai halvstel axel bak på de tvåhjulsdrivna modellerna medan föregångarna hade multilänk. Man försämrar alltså bilen och kallar det produktutveckling!
Samma för BMW som kommer göra 1-serien och X1:an framhjulsdrivna i framtiden.
De flesta innovationerna idag sker ju på mjukvaruområdet. Saker som autobroms och självkörande bilar är ju i huvudsak mjukvara.

Uppdaterat: 2014-04-25 09:52

Kommentarer

Förr var ju utvecklingen i bilbranschen sådan att allt skulle bli bättre men idag är utvecklingen den att tjäna så mycket pengar som möjligt på varje bil och förenklingar kostar biltillverkarna mindre i tillverkningskostnad men priset till kunden består eller höjs aningen inför varje ny modell. Det enda man lägger mycket pengar på idag är säkerhetsystemen och det är ju en god sak men resten av bilen får lida p.g.a. detta. Att få många stjärnor i EuroNCAP smäller högt.

Uppdaterat: 2014-04-25 10:00
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.